Pagina 67 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 02 okt 2019, 11:58
door Steven
Die zie je toch duidelijk zitten op de foto’s hier.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 okt 2019, 19:40
door JPV
Ter info, uit de commissie mobiliteit:

Joris Vandenbroucke (sp.a): Mijnheer de minister, in de afgelopen legislatuur zijn er al heel wat vragen gesteld over de dubbeldekstellen M7 die in 2015 besteld zijn. De laatste stand van zaken was dat de levering vertraging had opgelopen tot een jaar na de afgesproken datum. De eerste 4 rijtuigen zouden tegen het einde van dit jaar geleverd worden. In mei werd gemeld dat er een engagement is van Bombardier om
48 treinstellen te leveren in het voorjaar van 2020. Ik hoop dat dit engagement effectief zal worden nageleefd.

Ik hoop ook dat de treinstellen die geleverd worden van betere kwaliteit zullen zijn dan wat men in Zwitserland heeft gekregen. De Zwitserse spoorwegen hadden immers ook M7's besteld bij Bombardier. Die zijn geleverd met 5 jaar vertraging en na de levering bleek de betrouwbaarheid van die dubbeldekstellen uiterst gering, zelfs in die mate dat technici van Bombardier systematisch moesten worden ingezet om de problemen te verhelpen. Mijnheer de minister, dat zou problematisch zijn aangezien de komst van die nieuwe treinstellen er juist voor moet zorgen dat de stiptheid verbetert en het reizigerscomfort groter wordt.

Mijnheer de minister, ik heb hierover een viertal vragen. Op 6 februari 2019 verklaarde u ter zake dat de NMBS een nieuwe stabiele planning had gevraagd. Is die planning effectief opgesteld? Kunt u bevestigen dat de eerste treinstellen voor het einde van dit jaar worden geleverd en dat de
volgende levering in het voorjaar van 2020 zal geschieden? Zijn er contractuele afspraken met de leverancier gemaakt over de betrouwbaarheid van de M7's in reizigersdienst? Voorziet het contract eventueel een compensatie door levering van extra treinstellen als er nog meer vertraging zou zijn bij de levering? Wanneer er problemen zouden opduiken als die treinstellen in België gebruikt worden, is het dan voorzien dat men technici van Bombardier kan inzetten om ze te verhelpen?

Uit de vragen van mijn voorgangers blijkt dat de levering van de nieuwe M7-treinstellen 50.000 extra zitplaatsen moet opleveren. Tegelijkertijd weten we natuurlijk ook dat er oudere treinstellen uit roulatie zullen worden genomen. Als al die nieuwe treinstellen geleverd zijn, hoeveel extra zitplaatsen zal heel deze operatie dan netto opgeleverd hebben?

27.02 Minister François Bellot: Mijnheer de voorzitter, met betrekking tot de gesleepte rijtuigen B en AB is het zo dat er in december 2019 vier en in januari 2020 nogmaals vier rijtuigen moeten worden geleverd. Het gaat om de preserie waarmee de NMBS tijdelijk een P-trein zal inleggen. De leveringen vanuit de serie uit productie vatten aan in maart 2020 aan een maandelijks ritme van tien geleverde rijtuigen. De NMBS verwacht dat de levering van de stuurposten BDX en BMX vanaf september 2020 zal starten.

In het M7-contract staan strenge eisen inzake de betrouwbaarheid, die toelaten om de M7-treinstellen met minstens dezelfde bedrijfszekerheid in te zetten als de bestaande dubbeldekstreinstellen M6 uit 2002en 2008. De constructeurs hebben in de maanden mei, juni en juli 2019 op vraag van de NMBS reeds 44.000 kilometer aan duurtesten op het Infrabelnetwerk uitgevoerd, een simulatie van echte commerciële trajecten met reizigers. Hieruit kwamen nog een aantal punten naar voren die de constructeurs moest oplossen vooraleer tot de eerste preserierijtuigen te kunnen overgaan in december 2019.

De reizigersgroei wordt door een hoger netto aantal zitplaatsen opgevangen. De instroom van de 445 M7-rijtuigen zal inderdaad zorgen voor ongeveer 50.000 nieuwe zitplaatsen. Rekening houdend met de uitstroom van het oude materieel en enkele efficiëntieverhogingen, zullen er tegen eind 2022 15.000 zitplaatsen meer zijn dan eind 2018.

De NMBS heeft, naast de aankoop van de M7-treinstellen, ook een contract met de constructeur afgesloten voor ondersteuning van het onderhoud gedurende vier jaar. Dat laat de NMBS toe om de contractueel op te leveren betrouwbaarheid af te dwingen, alsook de leercurve te versnellen van de NMBS-medewerkers voor het onderhoud van dat nieuwe type rollend materieel.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 04 okt 2019, 19:26
door ronny
Ik zie het testexemplaar 's morgens bijna elke dag op een andere plaats staan in de bundel in Schaarbeek. Er worden tijdens de nacht blijkbaar testritten gedaan.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 21 okt 2019, 18:57
door Accelerat
JPV schreef: 03 okt 2019, 19:40 De Zwitserse spoorwegen hadden immers ook M7's besteld bij Bombardier.
Doelt men hier op de RABe502? Dat is toch niet hetzefde als M7?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 21 okt 2019, 19:00
door Steven
De Zwitsers hebben inderdaad dubbeldekkers besteld maar als motorstel met de naam Twindexx wat totaal iets anders is als de M7

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 23 okt 2019, 07:22
door 2000_3000

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 23 okt 2019, 22:01
door Lukas
Hoi,

Deze foto staat ook op de voorpagina van Spoorwegjournaal.

Lukas

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 06 nov 2019, 10:20
door wva
Blijkbaar is men testritten aan het uitvoeren op L42. (bron FB "MJM 5534 Picture")
Geeft rond deze tijd ook wel mooie foto's op.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 07 nov 2019, 14:50
door Yassine_TB
Heb vernomen dat in december 2019 de M7 AB- en B-rijtuigen in dienst zouden worden genomen, voor de andere (bv. BDx en BMX) zal dit later gebeuren.

In bijlage nog wat afbeeldingen van de stuurpost.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 08 nov 2019, 09:01
door bram2727
Is er al iets bekend op welke lijn ze als 1 gaan rijden?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 08 nov 2019, 09:48
door Steve
Gok: een heen-en-terugrit als P-trein voor het prille begin.

De IC Eupen - Oostende zou een andere mogelijkheid zijn (en zal meer dan waarschijnlijk de eerste volwaardige inzet worden), maar ik betwijfel of er al voldoende rijtuigen beschikbaar zijn om een of meerdere langere stammen te vormen en of de betrouwbaarheid voldoende geacht wordt om er meteen zo'n belangrijke verbinding mee te doen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 08 nov 2019, 11:23
door kika
Steve schreef: 08 nov 2019, 09:48 Gok: een heen-en-terugrit als P-trein voor het prille begin.
En hoeveel mensen er al mee zijn opgeleid?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 08 nov 2019, 11:51
door overweg13
Had ik niet ergens gelezen dat de IC Liège - Brussel - Quiévrain als eerste in aanmerking zou komen? Wat niet wegneemt dat de eerste experimenten natuurlijk in een P-trein kunnen gebeuren.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 08 nov 2019, 12:14
door Steven
Aangezien de directie soms sneller van gedacht veranderd dan dat de doorsnee Belg van ondergoed wisselt zou ik nog niet te veel gokken over waar de eerste inzet van de M7 zal plaatsvinden.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 08 nov 2019, 16:16
door kika
Afhankelijk van welke depots en hoeveel mensen al opgeleid zijn, kan je wel een aantal verbindingen uitsluiten.