Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaald?

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Retard »

SvMp schreef:Jullie noemen veel voorbeelden. Het gaat dus duidelijk om veel stations. Maar waar betalen ze het van? Heeft de overheid of de spoorwegen decennia lang geld opzij gelegd om nu alles in één keer te doen?
Van overheidsgeld. Ook niet vergeten dat het aantal NMBS'ers in vergelijking met toen Etienne Schouppe begon, met 33.000 man is gedaald, nu kan er dus meer geld gestoken worden in andere dingen.

EDIT: Etienne Schouppe stond verkeerd geschreven.
Laatst gewijzigd door Retard op 22 feb 2013, 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Shrek »

Inderdaad, de kosten verschuiven van personeel in de stations naar moderne perrons, verlichting, omroepinstallatie,...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Asterix »

Ik vermoed dat er ook budgetten verschuiven binnen de ministeries. Ik heb het, bijvoorbeeld, altijd bijzonder frappant gevonden hoeveel geld (militair materiaal, huisvesting, lonen, etc) er decennialang werd besteed aan de Belgische Strijdkrachten in Duitsland terwijl er na de terugtrekking opeens amper nog geld bleek te zijn om bij Defensie één Airbus vliegende te houden. Waar zijn die budgetten dan opeens naartoe? Wellicht ook verschoven naar 'hot topics' als de vergrijzing, de deelstaten, stations, ...
SvMp

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door SvMp »

@ Tijgernoot en @ groentje: Dus toch Brussel Zuid. Verbaast mij. Ik was daar vorig jaar pasen, ik vond het een keurig station. De lokettenhal van Brussel Noord vind ik juist het mooiste aan dat station, dat ze dat aanpakken snap ik niet. Probleem is daar het ontbreken van liften en de wat duistere entree aan de zijde van de hoerenbuurt. Al denk ik dat voor dat laatste wat meer politietoezicht meer helpt dan bouwkundige ingrepen. Daar waar het meeste behoefte is aan aanpak, doen ze niets.

@groentje: Alle Nederlandse stations hebben verlichte wachthokjes met bankjes. Die in België zijn heel sober, met name die betonnen gevallen maar ook de wat nieuwere rode hokjes. Dan zijn de hokken in Nederland luze, maar ook tochtig, koud en nat. Die wachthokjes zijn voor bushaltes, die horen niet thuis op een treinstation. Daar zijn stationsgebouwen voor. Op stoppplaatsen bouwde men vroeger mooie abri's, ook monumentjes, bijvoorbeeld die op de (recent heropende) halte Messancy‎.

Station Neerpelt is in mijn ogen een voorbeeld van hoe het hoort. Deze week heb ik een tripje door België en Frankrijk gemaakt. Eerst vanaf het huis van familie 20 km gefietst naar station Neerpelt om 6.00u 's ochtends. Het werd mooi weer, maar zo vroeg vroor het nog een paar graden. En dan is het heerlijk dat je op een station aankomt met een goede wachtzaal en de mogelijkheid je kaartjes te kopen van een echt mens. Iedereen zat in de wachtzaal, het was echt koud. Een hele andere onthaal als in Nederland, en de wat luxere glazen hokjes maken dat niet goed. Dit zal in België ook helemaal verdwenen als het zo door gaat.
Shrek schreef:Inderdaad, de kosten verschuiven van personeel in de stations naar moderne perrons, verlichting, omroepinstallatie,...
Uiterlijkheden waar reizigers niet zoveel aan hebben zoals ik hierboven al schrijf. Het oogt netjes, maar dat is het ook. In mijn ogen dan ook een verkeerde inzet van middelen.
Als alle stations (buiten de grote steden) onbemand zijn zoals in Nederland, dan valt er niets meer te bezuinigen op personeel. Ik ben benieuwd waar ze dan hun geld vandaan halen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door K V B »

SvMp schreef: Station Neerpelt is in mijn ogen een voorbeeld van hoe het hoort. Deze week heb ik een tripje door België en Frankrijk gemaakt. Eerst vanaf het huis van familie 20 km gefietst naar station Neerpelt om 6.00u 's ochtends. Het werd mooi weer, maar zo vroeg vroor het nog een paar graden. En dan is het heerlijk dat je op een station aankomt met een goede wachtzaal en de mogelijkheid je kaartjes te kopen van een echt mens. Iedereen zat in de wachtzaal, het was echt koud. Een hele andere onthaal als in Nederland, en de wat luxere glazen hokjes maken dat niet goed. Dit zal in België ook helemaal verdwenen als het zo door gaat.
Ik moet zeggen dat als ik de keus heb tussen een halfuurdienst en NS bushokjes, en een uurdienst en een NMBS station, ik wel weet wat waar ik voor ga... Een volle wachtruimte is inefficiënt. Er is geen reden om meer dan een paar minuten op voorhand op een station te zijn.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door K V B »

SvMp schreef: Als alle stations (buiten de grote steden) onbemand zijn zoals in Nederland, dan valt er niets meer te bezuinigen op personeel. Ik ben benieuwd waar ze dan hun geld vandaan halen.
Wie zegt dat je eeuwig moet bezuinigen? Als je door de marginale kosten in je exploitatie te verlagen er voor kan zorgen dat je meer treinen kan rijden kan je in een positieve spiraal terecht komen. Met uiteindelijk een treindienst die inderdaad meer en meer op een metro lijkt, maar dan ook steeds nuttiger wordt.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door deadlock »

K V B schreef:Wie zegt dat je eeuwig moet bezuinigen? Als je door de marginale kosten in je exploitatie te verlagen er voor kan zorgen dat je meer treinen kan rijden kan je in een positieve spiraal terecht komen. Met uiteindelijk een treindienst die inderdaad meer en meer op een metro lijkt, maar dan ook steeds nuttiger wordt.
Ik snap echt niet dat dat niet echt doordringt in het overgrote gedeelte van het buitenland.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door K V B »

deadlock schreef:
K V B schreef:Wie zegt dat je eeuwig moet bezuinigen? Als je door de marginale kosten in je exploitatie te verlagen er voor kan zorgen dat je meer treinen kan rijden kan je in een positieve spiraal terecht komen. Met uiteindelijk een treindienst die inderdaad meer en meer op een metro lijkt, maar dan ook steeds nuttiger wordt.
Ik snap echt niet dat dat niet echt doordringt in het overgrote gedeelte van het buitenland.
In Japan weten ze dit al lang. In Nederland en Zwitserland hebben ze dit ook al door.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door vasonline »

K V B schreef:
SvMp schreef: Station Neerpelt is in mijn ogen een voorbeeld van hoe het hoort. Deze week heb ik een tripje door België en Frankrijk gemaakt. Eerst vanaf het huis van familie 20 km gefietst naar station Neerpelt om 6.00u 's ochtends. Het werd mooi weer, maar zo vroeg vroor het nog een paar graden. En dan is het heerlijk dat je op een station aankomt met een goede wachtzaal en de mogelijkheid je kaartjes te kopen van een echt mens. Iedereen zat in de wachtzaal, het was echt koud. Een hele andere onthaal als in Nederland, en de wat luxere glazen hokjes maken dat niet goed. Dit zal in België ook helemaal verdwenen als het zo door gaat.
Ik moet zeggen dat als ik de keus heb tussen een halfuurdienst en NS bushokjes, en een uurdienst en een NMBS station, ik wel weet wat waar ik voor ga... Een volle wachtruimte is inefficiënt. Er is geen reden om meer dan een paar minuten op voorhand op een station te zijn.
Alleen spijtig dat de NMBS dan gaat voor een bushokje met een uurdienst.
Maar wel nieuwe grote prestigestations bouwen...
Stations als Brussel-Z, Vilvoorde hebben veel meer nood aan een renovatie dan een Callatrava Mons, Kortrijk...

@groentje: ik begrijp je standpunt over uitstraling wel. Maar toch niet in elk procinciestation.
Het contrast tussen kleine/grote stations is dan wel erg groot. Dan heb ik liever een gelijkmatige spreiding met minder extremen.
(extreme paradepaardjes vs extreem vervallen stations)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door groentje »

In Mons is de geplande voetgangersbrug wel handig, en als ik me een beetje correct herinner, zijn het ook lage perrons. Maar vind het ook spijtig dat het oude stationsgebouw moet wijken, dat volgens mij voor minder geld kan worden gerenoveerd, én een waardevol gebouw is. In Kortrijk idem, mooi gebouw, maar lage perrons waar wel iets aan mag gebeuren. Calatrava heeft een fijn station gebouwd in Luik, maar voor Mons is het er inderdaad over.
Er zijn in België een pak meer kleine stations dan in Nederland. Bij een gelijk bedrag voor onderhoud, houd je dus minder over per station. Nu is dit geen pleidooi voor het sluiten van kleine stations, maar wel een verklaring waarom de voorzieningen er vaak zo mager zijn. Al worden ook heel wat middelgrote stations aangepakt, zo was ik deze week nog in Deinze, waar de perrons worden verhoogd, ik denk ook aan de onderdoorgangen die worden gebouwd of verlengd in Leopoldsburg, Herentals, Vielsalm en vele anderen... Dat er dus alleen in de grote stations wordt geïnvesteerd, is dus niet waar.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door vasonline »

@groentje:

Inderdaad, ik bedoelde het vooral het stationsgebouw van Mons. Geen slecht woord over de andere verbeteringen :)

Het steekt waarschijnlijk mijn ogen een beetje uit ivgl met de andere stations (ook al gebeurd daar ook wel
wat zoals je aangeeft)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door dentheo »

Retard schreef:Ook niet vergeten dat het aantal NMBS'ers in vergelijking met toen Etienne Schouppe begon, met 33.000 man is gedaald.
Hoeveel man was het dan voor Schouppe ? 60.000 ? dat lijkt mij al veel langer geleden.
Of bedoel je 3300 man ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Tijgernoot »

De keuzes uit Nederland zijn toch vrij simpel te verklaren:
- De omzet van treinkaartjes ligt, zeker buiten de spitsuren, op veel stations lager dan de kosten voor het openhouden van het loket (arbeidskosten, onderhoud van apparatuur en voorzieningen zoals sanitair en verwarming)
- De frequenties liggen internationaal gezien hoog, vanaf 2015 moeten alle stations die door de NS worden aangedaan wettelijk 2x per uur per richting bediend worden, bij veel stations liggen die frequenties nu al hoger, niet alleen in de Randstad maar ook tot ver daarbuiten. De tijd die reizigers doorbrengen op stations ligt dus erg laag.

De NS heeft jaren geleden een heel slim en simpel commercieel idee uitgedacht: de verkoop van treinkaartjes combineren met een winkelruimte. Reizigers blijken inderdaad massaal hun geld stuk te slaan aan een kop koffie, een gevulde koek, een pakje sigaretten of een flesje water. Zo levert de ruimte veel meer omzet op en je kan de winkels bemensen met jobstudenten die voor het minimumloon werken. Reizigers geven aan dat ze deze voorzieningen, die zelfs op de wat kleinere stations te vinden zijn, kunnen waarderen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Retard »

dentheo schreef:
Retard schreef:Ook niet vergeten dat het aantal NMBS'ers in vergelijking met toen Etienne Schouppe begon, met 33.000 man is gedaald.
Hoeveel man was het dan voor Schouppe ? 60.000 ? dat lijkt mij al veel langer geleden.
Of bedoel je 3300 man ?
Toen dat Schouppe begon waren er 68.000 man, in 1973 70.000 man, nu iets minder dan 35.000. Het aantal is niet echt gedaald in de periode 1973-1987 omdat er moest werkgelegenheid gecreeërd worden bij ondermeer de spoorwegen om de werkloosheid tegen te gaan. Daarom hebben ze bij de NMBS ook een 36 uren week en heeft de spoorman toen 1,65 % van zijn loon afgestaan, allemaal om werk te creeëren :wink:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door dentheo »

Retard schreef: Of bedoel je 3300 man ?
Toen dat Schouppe begon waren er 68.000 man, in 1973 70.000 man, nu iets minder dan 35.000. :[/quote]

Ach ja, ik was vergeten dat Schouppe al 30-35 jaar bij NMBS werkt.
Als evolutie op 30 jaar ...voor het zelfde werk de helft van het personeel lijkt mij echt niet zooo verschrikkelijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie