@ Tijgernoot en @ groentje: Dus toch Brussel Zuid. Verbaast mij. Ik was daar vorig jaar pasen, ik vond het een keurig station. De lokettenhal van Brussel Noord vind ik juist het mooiste aan dat station, dat ze dat aanpakken snap ik niet. Probleem is daar het ontbreken van liften en de wat duistere entree aan de zijde van de hoerenbuurt. Al denk ik dat voor dat laatste wat meer politietoezicht meer helpt dan bouwkundige ingrepen. Daar waar het meeste behoefte is aan aanpak, doen ze niets.
@groentje: Alle Nederlandse stations hebben verlichte wachthokjes met bankjes. Die in België zijn heel sober, met name die betonnen gevallen maar ook de wat nieuwere rode hokjes. Dan zijn de hokken in Nederland luze, maar ook tochtig, koud en nat. Die wachthokjes zijn voor bushaltes, die horen niet thuis op een treinstation. Daar zijn stationsgebouwen voor. Op stoppplaatsen bouwde men vroeger mooie abri's, ook monumentjes, bijvoorbeeld die op de (recent heropende) halte Messancy.
Station Neerpelt is in mijn ogen een voorbeeld van hoe het hoort. Deze week heb ik een tripje door België en Frankrijk gemaakt. Eerst vanaf het huis van familie 20 km gefietst naar station Neerpelt om 6.00u 's ochtends. Het werd mooi weer, maar zo vroeg vroor het nog een paar graden. En dan is het heerlijk dat je op een station aankomt met een goede wachtzaal en de mogelijkheid je kaartjes te kopen van een echt mens. Iedereen zat in de wachtzaal, het was echt koud. Een hele andere onthaal als in Nederland, en de wat luxere glazen hokjes maken dat niet goed. Dit zal in België ook helemaal verdwenen als het zo door gaat.
Shrek schreef:Inderdaad, de kosten verschuiven van personeel in de stations naar moderne perrons, verlichting, omroepinstallatie,...
Uiterlijkheden waar reizigers niet zoveel aan hebben zoals ik hierboven al schrijf. Het oogt netjes, maar dat is het ook. In mijn ogen dan ook een verkeerde inzet van middelen.
Als alle stations (buiten de grote steden) onbemand zijn zoals in Nederland, dan valt er niets meer te bezuinigen op personeel. Ik ben benieuwd waar ze dan hun geld vandaan halen.