koppeling desiro

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

koppeling desiro

Bericht door profke »

zo'n koppeling bestaat, voor zover ik kan zien, uit 2 stukken:

1) mechanisch (de "koppeling")
2) electrisch (het stuk erboven)
waarom is dat 2e stuk eigenlijk voorzien,
op foto hier zie je duidelijk dat het niet aangesloten is ...
2013-05-21 16.08.54.jpg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: koppeling desiro

Bericht door Steven »

uw foto is gemaakt net nadat er een ontkoppeling is uitgevoerd. Je kan dit zien doordat de koplichten van het rechter motorstel wit staan, wat wil zeggen dat de stuurpost aan die kant in dienst is (de koplichten van een desiro werken automatisch, je kan dus van op afstand zien welke stuurpost in dienst is).
De elektrische doos geeft alle mogelijke commando's door:
- ivm tractie en remmen (wat betreft het elektrisch gedeelte)
- lossen en sluiten van deuren
- omroepinstallatie
- bediening van verlichting
- ...
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: koppeling desiro

Bericht door 2012 »

profke schreef:zo'n koppeling bestaat, voor zover ik kan zien, uit 2 stukken:

1) mechanisch (de "koppeling")
2) electrisch (het stuk erboven)
waarom is dat 2e stuk eigenlijk voorzien,
op foto hier zie je duidelijk dat het niet aangesloten is ...
2013-05-21 16.08.54.jpg

Er is nog een derde luik aan die koppeling ... de luchtleidingen, ook een 5 bar en een 9 bar leiding zitten hierin verwerkt. (5 bar is remleiding - 9bar is de voedingsleiding)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: koppeling desiro

Bericht door Retard »

Maar waarom juist die vraag nu? Een dertig jaar oude Break heeft toch ook dat bovenste stuk?
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: koppeling desiro

Bericht door Nils »

Retard schreef:Maar waarom juist die vraag nu? Een dertig jaar oude Break heeft toch ook dat bovenste stuk?
Bij storing op een Motorstel kan het soms handig zijn dat er elektrisch niet gekoppeld wordt, en het defecte stel op sleep meegenomen kan worden.
Op die manier kan de storing geen verdere problemen veroorzaken op de andere stellen.
Ook bij het koppelen van verschillende materiaaltypes, mag er niet elektrisch gekoppeld worden om storingen te vermijden.
Denk maar aan de combinatie sprinter/Break.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: koppeling desiro

Bericht door Shrek »

Nils schreef:Ook bij het koppelen van verschillende materiaaltypes, mag er niet elektrisch gekoppeld worden om storingen te vermijden.
Denk maar aan de combinatie sprinter/Break.
Ik dacht dat die net wel in TS konden rijden?
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: koppeling desiro

Bericht door Nils »

Shrek schreef:
Nils schreef:Ook bij het koppelen van verschillende materiaaltypes, mag er niet elektrisch gekoppeld worden om storingen te vermijden.
Denk maar aan de combinatie sprinter/Break.
Ik dacht dat die net wel in TS konden rijden?
Kunnen wel, mogen niet.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: koppeling desiro

Bericht door Eimai »

Retard schreef:Maar waarom juist die vraag nu? Een dertig jaar oude Break heeft toch ook dat bovenste stuk?
Misschien omdat desiro's geen stukje meer van elkaar weg rijden na het ontkoppelen (er zit beveiliging in tegen het opnieuw koppelen, in tegenstelling tot het ander materieel)? Dus kom je het bijgevolg vaak tegen dat twee desiro's op deze manier tegen elkaar staan. Bij breaks of sprinters zul je het enkel zeer uitzonderlijk zien gebeuren.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: koppeling desiro

Bericht door deadlock »

Heeft de Desiro een scharfenbergkoppeling?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: koppeling desiro

Bericht door Eimai »

deadlock schreef:Heeft de Desiro een scharfenbergkoppeling?
Scharfenbergkoppeling type GF om volledig te zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: koppeling desiro

Bericht door Steven »

Inderdaad met nadruk op type gf. Fysiek zijn ze namelijk identiek aan de gf koppeling op breaks en sprinters.
arx7100

Re: koppeling desiro

Bericht door arx7100 »

Nils schreef:
Shrek schreef:
Nils schreef:Ook bij het koppelen van verschillende materiaaltypes, mag er niet elektrisch gekoppeld worden om storingen te vermijden.
Denk maar aan de combinatie sprinter/Break.
Ik dacht dat die net wel in TS konden rijden?
Kunnen wel, mogen niet.

Twee verschillende types van elektrisch materieel mogen niet elektrisch gekoppeld worden (bvb sprinter met break of MW41 met break of Desiro met Break ...) via de automatische koppeling daar dit schade zou veroorzaken. Schade door verschil in hoogte, verschil van aantal en soort contacten, andere posities van elektrische kabels... Verschillende types kunnen NIET in treinschakeling rijden
Er bestaat een getekend plan welke motorstellen met welke motorstellen elektrisch en/of mechanisch-pneumatisch kunnen en mogen gekoppeld worden
arx7100

Re: koppeling desiro

Bericht door arx7100 »

Steven schreef:Inderdaad met nadruk op type gf. Fysiek zijn ze namelijk identiek aan de gf koppeling op breaks en sprinters.

Een scharfenber is geen GF-koppeling. Hoewel ze wel mechanisch en pneumatisch kunnen gekoppeld worden (indien ze op dezelfde hoogte staan).
Uiterlijk lijken ze sterk op elkaar, maar innerlijk hebben ze andere mechanismen en onderdelen.
bvb heeft de Break een ringfeder en de Desiro een elastomeer veerkoppeling
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: koppeling desiro

Bericht door dentheo »

De koppeldozen staan dus "los" of tenminste beweeglijk boven op de mechanische koppeling.
Want electrisch is hij op de foto ontkoppeld, maar mechanisch staan ze nog tegen elkaar.
Of ze mechanisch nog gekoppeld zijn kun je waarschijnlijk niet zien omdat die hefbomen "in" de koppelkop zitten.
Theo
Groeten vanop de Heide
arx7100

Re: koppeling desiro

Bericht door arx7100 »

dentheo schreef:De koppeldozen staan dus "los" of tenminste beweeglijk boven op de mechanische koppeling.
Want electrisch is hij op de foto ontkoppeld, maar mechanisch staan ze nog tegen elkaar.
Of ze mechanisch nog gekoppeld zijn kun je waarschijnlijk niet zien omdat die hefbomen "in" de koppelkop zitten.

de volgorde van koppelen is eerst mechanisch, daarna pneumatisch en vervolgens elektrisch.
Ontkoppelen gebeurt in omgekeerde volgorde.
De elektrische koppeling wordt pneumatisch bediend wanneer de pneumatische koppeling verwezenlijkt is.
De elektrische koppelaar wordt verplaatst door middel van een pneumatische zuiger.

de elektrische koppelaar kan ook afgezonderd worden zodat alleen mechanisch en pneumatisch gekoppeld kan worden.
Plaats reactie