Noorderkempen en Fyra

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door AlexNL »

Nu de Fyra niet meer rijdt (en ook niet meer zal rijden) kunnen die werkvensters misschien op andere tijdstippen worden ingelegd (zoals rond het middaguur), zodat de treinen opnieuw kunnen worden ingelegd? Zijn die werkvensters eigenlijk nog nodig nu de hoeveelheid treinen op HSL 4 is gehalveerd?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door Adler »

K V B schreef: Een van de oorzaken voor de lage bezetting van de Noorderkempen shuttle zou wel eens kunnen zijn dat hij gewoon te weinig aangeprezen wordt. Ik heb hier al aangegeven dat de reisplanner op internet die trein niet vindt voor trips naar bijvoorbeeld Hoogstraten, terwijl trein + bus daar toch de snelste route is.
Ik heb juist eens de test gedaan. Voor de verbinding Antwerpen-Hoogstraten geeft de reisplanner ook alle verbindingen via Noorderkempen met de trein.
Xsaron

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door Xsaron »

Ik wil hier toch nog even op terugkomen.

De NMBS communiceerde zelf in een briefwisseling met enkele reizigers dat er treinen afgeschaft waren om plaats te maken voor de Fyra. Jaarlijks wordt de dienstregeling herbekeken in december. De Fyra Brussel-Breda zou maar pas rijden vanaf april 2013, ook op enkele tijdstippen waar er reeds een IR-trein pendelde tussen Antwerpen en Noorderkempen. Het zijn die ritten die men in december 2012 schrapte, bij wijze van voorbereiding op de intrede van de Fyra naar Breda die zou halthouden in station Noorderkempen.

De Fyra naar Breda is er daar nooit gekomen, maar die treinen zijn wel nog steeds geschrapt.
Tijgernoot schreef:Een HSL vereist nauwkeuriger onderhoud omdat de foutmarges veel kleiner zijn. Bij een spoorlijn wordt een bepaalde tolerantie geaccepteerd in kwaliteitsafwijking, een spoorstaaf mag tot een bepaald moment slijtagesporen vertonen. Die toleranties zijn veel minder vergaand bij een HSL omdat er een groter gevaarrisico is. Daardoor is onderhoud van een HSL veel duurder dan van een normale spoorlijn en dat Infrabel dat dan doorrekent is terecht.

Overigens zal er voor de splitsing ook wel met treinpadkosten gewerkt zijn om de kosten van het onderhoud te kunnen berekenen over het aantal treinen. Ik denk dat dat een belangrijke factor is geweest bij de sluitingen die in het verleden zijn doorgevoerd.
Waarom vragen ze dan meer voor deze uiterst nuttige pendeltrein, die een regio ontsluit waar in een straal van 17 km geen enkel treinstation te bespeuren is en maar liefst 100.000 inwoners telt, dan voor de thalys? De thalys spoort hier goedkoper dan deze broodnodige IR-trein, is het niet de Thalys die meer slijtage aan deze lijn veroorzaakt ?? Was het doel van dat station niet om de regio te ontsluiten? Waarom ze dan boycotten door plots een hogere vergoeding te vragen? Had daar in het begin dan aan gedacht.
Adler schreef:
K V B schreef:En men moet de dienst dan ook een kans geven zich te bewijzen. Je zou eigenlijk op voorhand geld opzij moeten leggen om die dienst minsten een jaar of vier vol te houden, want dat is echt het minimum wil je een klantenkring opbouwen.
De NMBS krijgt volgens de beheersovereenkomst jaarlijks 2 miljoen euro ( geïndexeerd ) speciaal voor de verbinding Antwerpen-Noorderkempen "om het exploitatietekort te dekken". Is dat dan nog niet genoeg ?
En die verbinding is nu echt wel bekend bij degenen die er gebruik van willen maken. De parking in Noorderkempen is trouwens nu al te klein.
De treinen die zijn afgeschaft zijn trouwens niet afgeschaft omwille van te lage bezetting maar omdat Infrabel werkvensters wou op de HSL bij het invoeren van de Fyra.
De NMBS geeft in briefwisseling afwisselende redenen aan voor het afschaffen van die trein. Samen met een aantal andere maatregelen en feiten wijst alles er gewoon op dat de NMBS deze lijn liever kwijt dan rijk is. Er zijn wel degelijk ritten afgeschaft waarvoor geargumenteerd werd dat er een 'sterke onderbezetting' was. Als we in de daarbij meegedeelde tabel kijken zouden er op het moment van de telling 39 reizigers geweest zijn en de minimum die men stelde was 40. Jah, zo is het gemakkelijk... En dan nog stel ik me ten zeerste te vraag of die tellingen betrouwbaar zijn. Heb het zelf meegemaakt dat men tellingen deed in een vakantieperiode, als men dat enkel dan doet geeft dat geen betrouwbaar beeld, als men er vanaf wil kan men dat zo naar de hand zetten.

Andere tellingen die uitgevoerd werden op tijdstippen waar nu geen trein meer rijdt wijzen trouwens op meer dan 70 reizigers, totaal uit de lucht gegrepen dus om dat 'sterk onderbezet' te noemen. Bovendien compenseert de drukte van tijdens de spitsuren een eventueel miniem tekort ruimschoots.
Adler schreef:*knip* Beschik jij dan over cijfers van de bezettingsgraad op die lijn ?
Je zit hier weer allerhande conclusies te trekken die gebaseerd zijn op totaal verkeerde feiten.
Nogmaals die treinen zijn afgeschaft omwille van de Fyra omdat Infrabel werkvensters wou, niet omwille van de lage bezetting.
Ik kan u de brieven laten zien waarin de NMBS telkens een andere oorzaak zoekt voor het schrappen van die treinen. Waarom ondervinden de HST's geen hinder van die werkvensters? Is het niet gewoon opnieuw een middel om die pendeltrein met Noorderkempen te doen falen? Moet dat perse in het midden van de dag? Ik woon vlak bij die sporen en ik heb daar nog maar zelden iemand van Infrabel controles naast het spoor zien uitvoeren (dat is toch wat de NMBS aangaf als de reden voor het invoeren van die werkvensters).

Wat reizigersaantallen betreft, wanneer gevraagd wordt naar een evolutie in de reizigerscijfers doorheen de voorbije jaren weigert de NMBS deze vrij te geven. Ook de bevoegde minister wou deze cijfers niet geven na een parlementaire vraag, 'met oog op de nakende liberalisering van het spoor'. Dat is zoals zeggen 'die lijn is succesvol en we willen die cijfers niet te grabbel gooien'.

Vandaag verneem ik dat men die parking dan nog eens betalend zou willen maken... Dat station ligt in landelijke omgeving met als enige parking de parking van het station en geen ideale busregeling en dan wil men die betalend maken ... Weer een manier om reizigers te weren ...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door groentje »

Dat HST's geen last ondervinden van de werkvensters, is onjuist. Niet heel erg vaak, maar vaak genoeg wordt een trein met vertraging opgehouden in het laatste station, omdat de lijn "dicht" is voor werken. Vooral in Brussel-Zuid richting Frankrijk, omgekeerd geven we meestal prioriteit aan het verkeer, ook met vertraging, ipv het kleine onderhoud. Grofweg, als de laatste Thalys voor het werkvenster op lijn 1 uit Nederland een halfuur vertraging heeft, dan blijft hij staan in Brussel-Zuid tot na het werkvenster. Met dus meer dan een uur vertraging tot gevolg.
Station Noorderkempen is inderdaad door de politiek gewild, niet door de NMBS. Er moest een HSL komen, maar om het beter verteerbaar te maken voor de Noorderkempen, die een extra hinder in het Peersbos zouden krijgen, langdurige werken langs de E19 aan op- en afritten, moest hun goodwill afgekocht worden door hen iets in de plaats te geven: een snelle verbinding met Antwerpen. Maar ik ben ervan overtuigd dat de NMBS niet had gedacht dat het zo'n succes zou worden, en hadden gehoopt dat ze wellicht na een paar jaar de boel terug konden sluiten.
De tarieven worden vastgelegd door Infrabel, en de redenering daar, is dat deze lijn geoptimaliseerd is voor hogesnelheidsverkeer. Een hogesnelheidstrein rijdt dus de standaardsnelheid, wie er langer over doet, neemt meer capaciteit in op de lijn. Vooral daarom is rijden over de HSL met niet-HSL-materieel zo ongelooflijk duur, en nog duurder dan met HST's.
Het moge duidelijk zijn, veel van de regels die hierboven staan, zijn door mensen opgesteld. En kunnen dus veranderen. Daarvoor is nu al een tijdje discussie, mee aangestookt door TreinTramBus, en parlementsleden als Jef Van den Bergh. Laat ons nog even afwachten wat er uit de bus komt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door Shrek »

Xsaron schreef:Ik kan u de brieven laten zien waarin de NMBS telkens een andere oorzaak zoekt voor het schrappen van die treinen. Waarom ondervinden de HST's geen hinder van die werkvensters? Is het niet gewoon opnieuw een middel om die pendeltrein met Noorderkempen te doen falen? Moet dat perse in het midden van de dag? Ik woon vlak bij die sporen en ik heb daar nog maar zelden iemand van Infrabel controles naast het spoor zien uitvoeren (dat is toch wat de NMBS aangaf als de reden voor het invoeren van die werkvensters).
De werkvensters worden gemaakt op maat van de HST's. Als de Thalys een half uur zou opgeschoven worden kan je er zeker van zijn dat de werkvensters opeens mee schuiven. Hetzelfde gebeurt ook op lijn 2: daar hindert het werkvenster enkel een binnenlandse trein, nooit een HST.
En neen, het is geen bewuste manier om de lijn te doen falen. Het is immers in ieders voordeel dat die lijn zoveel mogelijk reizigers telt.
Het is natuurlijk niet zo dat er niets gebeurt omdat jij dat toevallig niet ziet. Net als alle wissels op alle spoorlijnen moet ook L4 regelmatig gecontroleerd worden.
Ik geef je wel gelijk dat Noorderkempen veel beter bediend zou moeten worden, maar helaas is het daarop wachten tot de eindhoven-express
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door FireSea »

Volgens Railtime vertrekt straks, om 11:00 uur trein 17211 van Noorderkempen, zonder tussenstops, naar Antwerpen-Centraal, 5 minuten voor de IR 631 uit. Die trein komt me niet bekend voor. Weet iemand welke dat is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door Steven »

Naar alle waarschijnlijkheid een chartertrein.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef:De werkvensters worden gemaakt op maat van de HST's. Als de Thalys een half uur zou opgeschoven worden kan je er zeker van zijn dat de werkvensters opeens mee schuiven. Hetzelfde gebeurt ook op lijn 2: daar hindert het werkvenster enkel een binnenlandse trein, nooit een HST.
En neen, het is geen bewuste manier om de lijn te doen falen. Het is immers in ieders voordeel dat die lijn zoveel mogelijk reizigers telt.
Het is natuurlijk niet zo dat er niets gebeurt omdat jij dat toevallig niet ziet. Net als alle wissels op alle spoorlijnen moet ook L4 regelmatig gecontroleerd worden.
Werkvensters zijn een Franse ziekte. In Duitsland, Zwitserland en Nederland kent de infrastructuurbeheerder het begrip niet. Infrabel kijkt helaas te veel naar het zuiden.
Shrek schreef:Ik geef je wel gelijk dat Noorderkempen veel beter bediend zou moeten worden, maar helaas is het daarop wachten tot de eindhoven-express

Eh, je loopt achter, er komt geen trein Antwerpen - Eindhoven, wel een Brussel - Amsterdam via Breda, voorzien vanaf december 2016.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: Werkvensters zijn een Franse ziekte. In Duitsland, Zwitserland en Nederland kent de infrastructuurbeheerder het begrip niet. Infrabel kijkt helaas te veel naar het zuiden.
Dat is niet echt een kwestie noord-zuid maar eerder een kostenkwestie.
Als je dat onderhoud overdag doet is het veel goedkoper dan 's nachts. Dus werkvensters afschaffen en de rijpaden van L4 duurder maken zou kunnen, maar men schat het blijkbaar beter in om het andersom te doen.
FLV-FGSP schreef:Eh, je loopt achter, er komt geen trein Antwerpen - Eindhoven, wel een Brussel - Amsterdam via Breda, voorzien vanaf december 2016.
Ja als tussenoplossing, op lange termijn is het toch nog steeds de bedoeling naar eindhoven te gaan?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door groentje »

Die werkvensters zijn lang niet elke dag in gebruik, soms zijn er zelfs weken aan een stuk dat er geen grote onderhoudswerken zijn. En meer dan eens is er wél gewerkt, maar buiten de grote werkvensters, omdat die meer dan eens tijdens de middagpauze valt. Die blanc-travaux zijn echt wel overbodig, hoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Die werkvensters zijn lang niet elke dag in gebruik, soms zijn er zelfs weken aan een stuk dat er geen grote onderhoudswerken zijn. En meer dan eens is er wél gewerkt, maar buiten de grote werkvensters, omdat die meer dan eens tijdens de middagpauze valt. Die blanc-travaux zijn echt wel overbodig, hoor.
Ik ken natuurlijk niet alle diensten, maar zeker de controles bovenleiding en het opmeten van de geometrie van de sporen gebeuren op L2 in die werkvensters.
En dat bespaart nachtritten. Maar er gebeurt niets in die vensters wat niet 's nachts zou kunnen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door Kristofke »

Kan er nog een minuut of twee af met het nieuw bestelde materieel aan 200 km/u?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door FLV-FGSP »

Op zaterdag 15 februari zal de trein van 12:05 extra druk zijn. De Liga ter Ontsluiting van de Noorderkempen roept de Noorderkempenaren op om die trein te nemen: http://www.falendefyra.be/ff/?p=111
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door thejay »

FLV-FGSP schreef:Werkvensters zijn een Franse ziekte. In Duitsland, Zwitserland en Nederland kent de infrastructuurbeheerder het begrip niet. Infrabel kijkt helaas te veel naar het zuiden.

Dat is niet helemaal waar, Prorail hanteert ook al een tijdje een aantal vaste avonden/nachten per week voor werken die zeker niet altijd doorgaan.
Dit vooral op de regionale spoorlijnen zoals Dordrecht-Geldermalsen, Arnhem-Winterswijk, ...
In deze gevallen worden dan de laatste of voorlaatste twee treinen van de dag en de eerste(n) van de daaropvolgende planmatig geschrapt en vervangen door bussen. Eén voordeel: het is gelukkig niet midden op de dag.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Noorderkempen en Fyra

Bericht door AlexNL »

Ook Amsterdam - Schiphol en Schiphol - Leiden moeten eraan geloven, net als Den Haag - Delft en Delft - Rotterdam. Enkele nachten per week ligt het traject eruit: nachttreinen rijden dan om (via Haarlem, Gouda) en er rijdt een vervangende bus.

De oorzaak hiervan zijn verscherpte veiligheidsregels: het is sinds dienstregeling 2014 in Nederland niet meer toegestaan om aan een spoor te werken als het nevenspoor nog in dienst is, ongeacht de ter plaatse genomen veiligheidsmaatregelen. Dit heeft dan weer te maken met de botsing bij Amsterdam Singelgracht, men is als de dood dat een trein bij rijden op enkelspoor tijdens werkzaamheden een rood sein mist en vervolgens frontaal botst op een andere trein.
Plaats reactie