Trein valt stil omdat er niet getankt is

Alles over reizigerstreinen in België.
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door BVG1988 »

Dieselfreak schreef:Toch opvallend: élk topic dat over een probleem met een MW41 gaat, draait uit op de verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet.
Dat vind ik een beetje logisch aangezien enkel nog de MW41 rijden op de lijnen zonder 3kV bovenleiding. Ik had liever dan ook nog gesproken over de 62s met de M2s bijvoorbeeld. :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Retard »

2012 schreef:mazout
Mogen treinen op mazout rijden?
Dus zijn het eigenlijk geen echte dieseltreinen?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:tip de MW41 hebben geen elektrische aandrijving maar een mechanische. ze verbinden de motor via een transmissie en cardanas met de wielen.
De MW41 heeft toch een hydraulische overbrenging?
Retard schreef:Mogen treinen op mazout rijden?
Dus zijn het eigenlijk geen echte dieseltreinen?
Mazout en diesel zijn toch identiek? Het enige verschil is dat aan mazout een rode kleurstof is toegevoegd zodat er minder belasting op betaald moet worden.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 04 aug 2013, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Bibke »

Dieselfreak schreef:
Steven schreef:tip de MW41 hebben geen elektrische aandrijving maar een mechanische. ze verbinden de motor via een transmissie en cardanas met de wielen.
De MW41 heeft toch een hydraulische overbrenging?
Diesel-hydraulisch inderdaad.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Steven »

inderdaad het is de transmissie in mijn zin dat het hydraulisch systeem bevat.
spoorfreak

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door spoorfreak »

Foto vulmond en peilglas
Bijlagen
4139 PEILGLAS2.jpg
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Bordensteker »

Intussen las ik op een Nederlands machinistenforum naar aanleiding van het moeilijke aflezen van het brandstofpeil nog een leuke anekdote, die ik hieronder zet, lichtjes bewerkt om hier en daar iets te verduidelijken:

De drieledige dieselstellen Plan U (iets ouder dan Mat'64) hadden een kraantje onderaan het peilglas, en dit moest "officieel" dicht staan zodat er bij beschadiging geen diesel uit de tank kon weglopen. Wij lieten dit eigenlijk altijd open staan, totdat iemand het wel officieel handelde.
De nachtdienst op Dordrecht moest deze stellen aftanken nadat hij nog een slagje Dordrecht - Gorinchem vv had gemaakt, maar deze man was nieuw en had z'n opleiding gehad van een oude rot die ook nooit de kraantjes dichtdraaide.
Hij kwam bij de stellen, zag dat de peilglaasjes (als gevolg van de nu wél gesloten kraantjes) nog tot aan de nok volzaten, en besloot alleen maar de motorolie bij te vullen.
De meer ervarenen onder ons hadden dan WEL even gekeken of ze niet dicht stonden, maar hij niet, gevolg: de vroege dienst kwam bij Gorichem stil te staan met een lege dieseltank, afijn d'r komt een Tractieopzichter bij, iemand die nog meer kennis van zaken had dan de gewone machinist, en die zou met een ander stel het leeggereden stel wel even wegslepen, dus koppelen en rijden maar, maar ja, deze was óók niet afgetankt, en dus kwam de combinatie na een paar km ook stil te staan.
Hebben ze nog aardig wat mee te stellen gehad toen.

Eigenlijk zou dit in de topic humor moeten :D
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Dieselfreak »

Trein30 schreef:Sommige reacties van reizigers liegen er ook niet om:
‘Er hing een sterke mazoutgeur in de trein en de conducteur vertelde droogjes dat de bestuurder niet voldoende had getankt. De reizigers begonnen te lachen: welke trein rijdt nu nog op brandstof?’
...

Zouden die nog nooit hebben opgemerkt dat er geen bovenleidingen hangen in Lommel...? :roll:
Ik vraag me af of je zulke reacties ook zou krijgen als die trein nog gedaan werd met brullende 62-ers! :twisted:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Steven »

Retard schreef:
2012 schreef:mazout
Mogen treinen op mazout rijden?
Dus zijn het eigenlijk geen echte dieseltreinen?
Het enige verschil is de kleurstof die men er in doet op fraudeurs te pakken indien ze mazout in de auto gieten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Steven »

Bibke schreef:
Dieselfreak schreef:
Steven schreef:tip de MW41 hebben geen elektrische aandrijving maar een mechanische. ze verbinden de motor via een transmissie en cardanas met de wielen.
De MW41 heeft toch een hydraulische overbrenging?
Diesel-hydraulisch inderdaad.
De transmissie in mijn tekst is het hydraulisch gedeelte van die overbrenging.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Dieselfreak »

Als ik zie in welke staat veel stoelen in die motorwagens momenteel verkeren, krijg ik wel het gevoel dat ze een grote revisie goed kunnen gebruiken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Shrek »

Zouden ze dat nog krijgen? Na 2022 moeten alle treinen ETCS hebben en dat lijkt mij moeilijk te installeren in de playmobils.
Misschien verdwijnen de 41ers wel gewoon?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Steve »

Shrek schreef:Zouden ze dat nog krijgen? Na 2022 moeten alle treinen ETCS hebben en dat lijkt mij moeilijk te installeren in de playmobils.
Misschien verdwijnen de 41ers wel gewoon?
Waarom is ETCS dan zo moeilijk te installeren in de MW41? Vereist dat dan zoveel bijkomende apparatuur en is daar echt niets van plaats voor? Enne, werd niet gezegd dat TBL1+ hardwarematig compatibel is met ETCS?

Je mag dan veel zeggen over de MW41, maar ik zie ze toch nog niet meteen verdwijnen na amper 20 jaar dienst. Tenzij alle reizigerslijnen tegen die tijd geëlektrificeerd zijn en de (nog niet uitgebrande :wink: ) MW41 misschien verkocht kunnen worden.
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door tomdg »

Steve schreef:Waarom is ETCS dan zo moeilijk te installeren in de MW41? Vereist dat dan zoveel bijkomende apparatuur en is daar echt niets van plaats voor? Enne, werd niet gezegd dat TBL1+ hardwarematig compatibel is met ETCS?
De bakens van Infrabel in de sporen zijn 'compatibel' maar de TBL1+ installatie in de trein moet volledig vervangen worden en daar is toch wel wat plaats voor nodig.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Shrek »

Vandaag is het weer gebeurd...
Het dieselpeil controleren is blijkbaar een moeilijke opdracht :lol:
Plaats reactie