Trein valt stil omdat er niet getankt is

Alles over reizigerstreinen in België.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Nicholas »

Uit de Standaard
En daar bleef het niet bij. De reizigers werden na de abrupte halt verzocht om over te stappen op een andere trein naar Lier. Eenmaal daar aangekomen, weigerden de deuren dienst. ‘Ik ben dan blijven zitten tot in Berchem om van daaruit een trein te nemen naar Lier. Ik was pas om één uur ’s nachts thuis, vier uur na mijn vertrek in Lommel’, zegt Gysels.
De media blijven soms toch slecht geïnformeerd. Een trein naar Lier, ik ken enkel de trein naar Antwerpen-Centraal (die in Lier stopt).

Ik kan toch niet goed volgen hoor. Ze moest in Lier zijn, ze is dan maar tot Berchem meegereden, om vervolgens daar een trein naar Lier genomen. Het feit dat ze vier uur later dan haar vertrek terug thuis was, doet op zich toch weinig terzake? Of was het haar bedoeling om naar Lier te reizen en dan onmiddellijk terug naar Lommel?

Het is maar een bedenking...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Bibke »

Na het stilvallen van de trein is ze op een andere trein moeten overstappen.
In Lier gingen de deuren van deze tweede trein niet open en is ze verder mee moeten rijden.
In Berchem deden de deuren het wel en kon zo nog een andere trein naar Lier nemen wat haar eindbestemming was.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Retard »

Dieselfreak schreef:Maar kan de TB het brandstofpeil niet aflezen vanuit de bestuurderscabine? Dat zou toch niet mogen?
Volgens de Spoorvreter is er in sommige MW41 geen meter, en moet er nog een personeelslid met een buis in de naftetank gaan om te zien hoe vol hij is. Nu is men, volgens de spoorvreter, wel bezig met het installeren van een meter.
Zal eens zoeken naar de link.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door am62 »

Het is treinreiziger op dit moment 8) Met dank aan de mensen die me vorig jaar de info aangereikt hebben... ondertussen kan de info al "gedateerd" zijn...
dit is de link : http://opdetrein.blogspot.be/2012/10/diesel.html
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Dieselfreak »

Retard schreef:Volgens de Spoorvreter is er in sommige MW41 geen meter, en moet er nog een personeelslid met een buis in de naftetank gaan om te zien hoe vol hij is.
Hmmm, moest ik niet beter weten, ik zou menen dat men hier aan het schrijven is over pakweg de jaren 1940... 8)
Retard schreef:Nu is men, volgens de spoorvreter, wel bezig met het installeren van een meter.
Waarom hebben ze dat niet gedaan tijdens de constructie van deze stellen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door 2012 »

Ik rij soms wel es met 41 en deze hebben op een paar stellen na GEEN METER in de stuurpost, ge moet inderdaad buiten gaan zien op een (vervuild) peilglas hoe ver de mazout al staat. Enkele hebebn wel een meetsysteem in de stuurpost bij wzije van proef, maar der is nog niks veralgemeend.

De dieselkes Van "Gent" kunnen ook enkel maar in Merelbeke tanken zunne, die stellen maken normal een omloop die met een volle tank mogelijk is vanuit Merelbeke naar Gent, Eeklo, Ronse en Geraardsbergen. Zowel in Geraardsbergen als in Oudenaarde overnachten er daar diesels die niet kunnen getankt worden. Maar zoals ik zeg, als die hun voorziene dienst kunnen volgen is er geen prbleem. Wanneer riskeert het mis te gaan dan ... als men afwijkt van de voorziene omloop omdat bv een ander stel defect raakt om welke reden dan ook en moet vervangen worden door een ander stel. Als dat vervang stel zijne tank al half leeg is bijvoorbeeld en vrij in het begin van het te vervangen stel zijne omloop terecht komt dan geraakt die ni meer tot in merelbeke volgens zijn grafiek. Als da niet tijdig opvalt dan vallen we in gent ook wel es zonder mazout. Als da stel niet alleen aan het rijden is op die moment is da allemaal ni erg, het 2de (en rest dus) rijd wel verder en duwen of trekken de andere wel verder als meeloper.

Maja, da komt nooit in de kranten he als er geen vertraging gemaakt word, te weinig sensatie ....
T'is pas in een als + als + als + ... verhaal dat er te velde es ene in panne valt en dat de aasgieren van de gazetten der als de kiekens bij zijn om een verhaalke daarover te schrijven dat nog niet eens het niveau haalt van een kleuterboekje.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door groentje »

Laat ons vooral hopen dat dit voorval de NMBS ertoe kan aanzetten om die proefopstelling met het meetsysteem in de stuurpost te veralgemenen, en snel. Want het is toch niet meer van deze tijd dat je ergens in een tank moet gaan loeren om te weten of je nog ter bestemming geraakt of niet...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Laat ons vooral hopen dat dit voorval de NMBS ertoe kan aanzetten om die proefopstelling met het meetsysteem in de stuurpost te veralgemenen, en snel. Want het is toch niet meer van deze tijd dat je ergens in een tank moet gaan loeren om te weten of je nog ter bestemming geraakt of niet...
Het is eigenlijk gewoon niet meer van deze tijd om nog met fossiele brandstoffen passagierstreinen te rijden.
Maar goed, het nieuwste investeringsplan stelt de volledige elektrificatie weer maar eens uit...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Het is eigenlijk gewoon niet meer van deze tijd om nog met fossiele brandstoffen passagierstreinen te rijden.
Waarom niet? Auto's en vliegtuigen worden wel nog steeds massaal met olie aangedreven, en bovendien wordt een redelijk deel van de elektriciteit nog steeds met gas, steenkool of olie opgewekt, dus elektrische treinen rijden deels ook op fossiele brandstoffen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door kika »

Sowieso, lijkt het me onverstandig om met de huidige dienstregelingen op (een deel van) de diesellijnen te elektrificeren. Couvin, Ronse, Oudenaarde. Al eens in het weekend geweest? 2-uursdiensten, dát is niet meer van deze tijd. Er zijn zeker plaatsen waar elektrificatie gepast is, (Burst, Neerpelt), maar niet overal.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door BVG1988 »

Een bovenleiding op lijn 82 en een aansluiting op lijn 50A zou ook handig zijn. Dat kunnen treinen van Aalst toch verder rijden naar Gent als verderop problemen zijn lijn 50. Op de voorbij treinramp op spoorlijn 50 als voorbeeld te geven.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:Het is eigenlijk gewoon niet meer van deze tijd om nog met fossiele brandstoffen passagierstreinen te rijden.
Waarom niet? Auto's en vliegtuigen worden wel nog steeds massaal met olie aangedreven, en bovendien wordt een redelijk deel van de elektriciteit nog steeds met gas, steenkool of olie opgewekt, dus elektrische treinen rijden deels ook op fossiele brandstoffen.
Vliegtuigen op elektriciteit laten vliegen lijkt mij voorlopig quasi onmogelijk. Voor elektrische autos wordt de technologie steeds beter, over enkele tientallen jaren rijden die allemaal elektrisch. Maar de trein is het enige grootschalige vervoermiddel waarvoor vandaag al de technologie bestaat om van die verouderde brandstoffen af te geraken. Een bovenleiding in de lucht of op de weg zal niet snel gebeuren, maar boven een spoorlijn is het eigenlijk kinderspel.
En inderdaad, de elektriciteit wordt nog deels fossiel gemaakt, maar het is nog steeds efficiënter (goedkoper èn minder vervuilend) om in een STEG-centrale van gas elektriciteit te maken en daar een trein mee te laten rijden dan de diesel in een MW41 om te zetten naar elektriciteit en daarmee de motoren aan te drijven...
BVG1988 schreef:Een bovenleiding op lijn 82 en een aansluiting op lijn 50A zou ook handig zijn. Dat kunnen treinen van Aalst toch verder rijden naar Gent als verderop problemen zijn lijn 50. Op de voorbij treinramp op spoorlijn 50 als voorbeeld te geven.
En dat is, naast het energie-aspect, natuurlijk de belangrijkste reden om volledig te elektrificeren: je hebt nu enkele organisatorische moeilijkheden: spoorlijnen waarlangs je geen trein kan omleiden, maar één soort treintype dat bepaalde diensten kan rijden.

Nuja, de volledige elektrificatie zal niet voor meteen zijn, maar ik hoop wel dat de MW41 het laatste dieselreizigersmaterieel van België zal zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Steven »

tip de MW41 hebben geen elektrische aandrijving maar een mechanische. ze verbinden de motor via een transmissie en cardanas met de wielen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Bordensteker »

Voor de volledigheid vraag ik even uw aandacht voor auto’s met bovenleiding:
http://youtu.be/JhqgVimGZRs

Het betreft een heel zware dieselelektrisch aangedreven mijnbouwtruck, die tijdens een flinke klim bijkomende elektriciteit uit een (trolleybus-achtige) tweepolige bovenleiding haalt, en waarbij dalende trucks elektrisch regeneratief remmen.

_________________
tevens met stuurbekrachtiging :mrgreen:
en een héél grote brandstofbak
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Dieselfreak »

Toch opvallend: élk topic dat over een probleem met een MW41 gaat, draait uit op de verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie