Dieselfreak schreef:Shrek schreef:Het is eigenlijk gewoon niet meer van deze tijd om nog met fossiele brandstoffen passagierstreinen te rijden.
Waarom niet? Auto's en vliegtuigen worden wel nog steeds massaal met olie aangedreven, en bovendien wordt een redelijk deel van de elektriciteit nog steeds met gas, steenkool of olie opgewekt, dus elektrische treinen rijden deels ook op fossiele brandstoffen.
Vliegtuigen op elektriciteit laten vliegen lijkt mij voorlopig quasi onmogelijk. Voor elektrische autos wordt de technologie steeds beter, over enkele tientallen jaren rijden die allemaal elektrisch. Maar de trein is het enige grootschalige vervoermiddel waarvoor vandaag al de technologie bestaat om van die verouderde brandstoffen af te geraken. Een bovenleiding in de lucht of op de weg zal niet snel gebeuren, maar boven een spoorlijn is het eigenlijk kinderspel.
En inderdaad, de elektriciteit wordt nog deels fossiel gemaakt, maar het is nog steeds efficiënter (goedkoper èn minder vervuilend) om in een STEG-centrale van gas elektriciteit te maken en daar een trein mee te laten rijden dan de diesel in een MW41 om te zetten naar elektriciteit en daarmee de motoren aan te drijven...
BVG1988 schreef:Een bovenleiding op lijn 82 en een aansluiting op lijn 50A zou ook handig zijn. Dat kunnen treinen van Aalst toch verder rijden naar Gent als verderop problemen zijn lijn 50. Op de voorbij treinramp op spoorlijn 50 als voorbeeld te geven.
En dat is, naast het energie-aspect, natuurlijk de belangrijkste reden om volledig te elektrificeren: je hebt nu enkele organisatorische moeilijkheden: spoorlijnen waarlangs je geen trein kan omleiden, maar één soort treintype dat bepaalde diensten kan rijden.
Nuja, de volledige elektrificatie zal niet voor meteen zijn, maar ik hoop wel dat de MW41 het laatste dieselreizigersmaterieel van België zal zijn.