HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Alles over reizigerstreinen in België.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Trein30 »

Ondertussen (gezien dat éérder in de thread vermeld werd) zijn de HLE-21/27s met M4s op de P-treinen Antwerpen-Aarschot al een paar weken vervangen door Klassiekjes. Daarmee is er dus geen enkele P-trein met locomotief meer die naar Aarschot rijdt (deze bestaan nu uit één paar MS86, en drie paar MS66/73/73CR).
AfbeeldingAfbeelding
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Eimai »

Trein30 schreef:Ondertussen (gezien dat éérder in de thread vermeld werd) zijn de HLE-21/27s met M4s op de P-treinen Antwerpen-Aarschot al een paar weken vervangen door Klassiekjes. Daarmee is er dus geen enkele P-trein met locomotief meer die naar Aarschot rijdt (deze bestaan nu uit één paar MS86, en drie paar MS66/73/73CR).
Is nu zo omdat er in Aarschot niet gerangeerd kan worden door de werken. In april komen er desiro's op die piekuurtreinen trouwens...
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Trein30 »

Eimai schreef:
Trein30 schreef:Ondertussen (gezien dat éérder in de thread vermeld werd) zijn de HLE-21/27s met M4s op de P-treinen Antwerpen-Aarschot al een paar weken vervangen door Klassiekjes. Daarmee is er dus geen enkele P-trein met locomotief meer die naar Aarschot rijdt (deze bestaan nu uit één paar MS86, en drie paar MS66/73/73CR).
Is nu zo omdat er in Aarschot niet gerangeerd kan worden door de werken. In april komen er desiro's op die piekuurtreinen trouwens...
...

Nòg meer Desiro's...? :shock:

Nee, ik denk dat de overschakeling van HLE-21/27 + M4 méér te maken heeft met het 'stroomlijnen' van bepaalde diensten. Die drie piektreinen waren immers zéér korte treinen (loc + 4 wagons), wat niet echt een zeer efficiente manier van werken is. Met dat overal de Klassiekjes vervangen lijken te worden door Desiro's, denk ik dat ze genoeg Klassiekjes terzijde hadden om die ultrakorte treinen te vervangen.

Trouwens viel het gisteren en vandaag op: een deel van de klassiekjes op de P-treinen zijn geroteerd. Tot gisteren waren het zes vaste stellen in drie vaste combinaties; gisteren is één stel veranderd; vandaag zijn er twee andere ook veranderd.

Stand gisterenochtend: 632 + 702; 626 + 993; 971 + 980
Stand vanochtend: 632 + 702; 753 + 993; 971 + 980
Stand vanavond: 632 + 702; 753 + 993; 750 + 765
AfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door nahoj »

260689 schreef:
Steven schreef:Als de mux in gebruik is op dat stuurrijtuig zal het wel een hle27 zijn en geen 21.
De kast van de MUX staat erin. Alles is geïnstalleerd. Maar is nog niet in gebruik voor met een T27 te rijden.
Kan pas in gebruik komen wanneer de homologatie rond is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Steve »

Wat is het laatste nieuws rond de MUX in de M4 (en misschien zelfs M5)? Hoeveel stuurstandrijtuigen zijn er intussen mee uitgerust, worden er tests uitgevoerd, wanneer wil men het in dienst hebben (nieuwe dienstregeling?), met welke locs zou er gereden worden (enkel 21/27, of misschien toch een 18)?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door msts.be »

Vanmorgen nog een M4-stam met stuurstand en 27 MUX zien rijden op L36.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door loic1811 »

Deze morgen heb ik de 2727 ook nog een stam M4en zien duwen te Brussel-Zuid :-)
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door msts.be »

Vanmorgen op L36 een overbrenging gezien met volgende samenstelling:

HLE18 + HLE21 + HLE18 + M4 ADx + I6 + HLE18

Is dit misschien voor verdere testritten met de gemuxte M4-stuurijtuigen ? Hoeveel zijn er zo ondertussen ?
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Terminus »

Ik zou eerder denken aan een overbrenging van materieel na onderhoud?
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Klassiekje »

Was het eigenlijk niet goedkoper om gewoon de oude kabels voor treinschakeling terug te plaatsen op de HLE27? Of was dit technisch niet meer mogelijk? Nu gaat men MUX installeren op M4 en M5 stuurrijtuigen die toch vervangen worden binnen enkele jaren (dit kunnen er natuurlijk nog veel zijn uiteindelijk...).
Of is het echt de bedoeling om te kunnen duwen met HLE18?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Steven »

Het is voornamelijk de bedoeling om ook met HLE27 te kunnen rijden, maar met dat verschil (zo begrijp ik onze handleiding toch) dat ze ook nog gewoon trek en duw kunnen blijven rijden met de HLE21. Dus door er mux bij te plaatsen vergroot men terug de mogelijkheden om deze rijtuigen met een HLE27 te verzekeren, gesleept maar ook geduwd.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door nahoj »

Wat Klassiekje wil zeggen is dat dit theoretisch ook had gekund door terug klassieke treindraden te plaatsen op HLE27.

Maar het is inderdaad de bedoeling dat HLE18 ook ooit M4 en M5 kan duwen, eens MUX Universel erop geïnstalleerd wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Shrek »

Op de IC Brussel-Namen-Luik rijdt intussen de meerderheid van de treinen met M4+T27 in trekduw.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door msts.be »

Vandaag een samenstelling gezien die we eerder kenden uit de dromedaristijden bij de I11 (P-trein Brussel Zuid-Gouvy rond 2008-2009 ?):

M4 ADx - 2x M4B - M4 ADx - normale samenstelling + HLE2134

Ofwel heb ik miskeken en was het HLE2734, maar er plakte een stickertje MUX onder het locnummer. Zijn de resterende 30 HLE21 nu ook voorzien van MUX ? Als het toch een 21 was zou men nog met de klassieke TD-kabels gereden kunnen hebben, tenzij er rijtuigen in de samenstelling zitten die geen TD-kabels hebben..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Steven »

De HLE21 hebben geen MUX, als ik me niet vergis kunnen enkel nog M5 met de gewone kabels TD rijden, maar ben momenteel niet 100% zeker.
Plaats reactie