HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Alles over reizigerstreinen in België.
bobby

HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door bobby »

Heeft er iemand een idee van hoeveel treinen met de samenstelling HLE21 + M4/M4/.../M4 +M4ADX er nog rondrijden in trek-duw?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Steve »

Je vindt ze vooral op de IC's waar er nog (hoofdzakelijk) M4 wordt ingezet: Schaarbeek - Moeskroen en Oostende - Kortrijk. Een groot deel van de IC Quiévrain/Saint-Ghislain - Luik-Guillemins wordt ook met M4 gedaan, maar ik dacht dat meerdere (of zelfs alle?) stammen daar tegenwoordig ingesloten zijn door HLE 27, al dan niet met een werkloze ADx ertussen.

Daarnaast heb de meeste IR's Kortrijk - Gent - Leuven, en verder een (relatief klein) aantal P-treinen. Onder meer de combinatie 7950-7023-8022 wordt in trek-duw gereden, en er zullen er nog wel een paar zijn.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Retard »

Er zijn meer IR f's dan IC C die met 21+M4 worden rondgereden.
bobby

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door bobby »

Steve schreef:Je vindt ze vooral op de IC's waar er nog (hoofdzakelijk) M4 wordt ingezet: Schaarbeek - Moeskroen en Oostende - Kortrijk. Een groot deel van de IC Quiévrain/Saint-Ghislain - Luik-Guillemins wordt ook met M4 gedaan, maar ik dacht dat meerdere (of zelfs alle?) stammen daar tegenwoordig ingesloten zijn door HLE 27, al dan niet met een werkloze ADx ertussen.

de vraag was idd gesteld omwille van die IC Quiévrain/Saint-Ghislain - Luik-Guillemins

waarom haalt men daar die ADX rijtuigen niet uit, zodat men ze dan elders kan gebruiken, bv P-treinen aarschot - Antwerpen (M4), elke avond zijn daar een aantal mensen drukdoende om de locs te verplaatsen; men zou deze treinen beter trek-duw maken...
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door wbrm »

Ik denk dat die P-treinen (hoofdzakelijk) met 27ers rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Steve »

Ik dacht dat er op de P-treinen tussen Aarschot en Antwerpen zowel 21 als 27 zat, maar intussen is dat misschien alweer veranderd.

Hoe dan ook zijn er heel wat P-treinen die met 21 en M4 gereden worden, maar het grote merendeel daarvan rijdt van en naar een groot station (Brussel-Zuid, Schaarbeek en dergelijke) waar het omlopen van de loc wellicht weinig moeite is in het geheel.

Met "slechts" 31 rijtuigen ADx zullen er wellicht ook niet enorm veel op overschot zijn, of wel?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Stijn91 »

Ik zag vorige week in Brussel enkele P-treinen met M4 stuurrijtuigen maar ze gebruiken ze niet, dan kunnen ze ze beter gebruiken op andere diensten.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Terminus »

Op de IR f heb ik afgelopen jaar enkele malen in een M4A gezeten (zonder pakwagen) ter vervanging van een stuurrijtuig. Die stam is 2 keer gedurende ongeveer een week opgedoken. Ook heeft er eens enkele dagen een stammetje gereden zonder eerste klasse.

De laatste maanden echter niets abnormaals gespot, enkel dat tijdens de miserie in Wetteren de stuurstand soms kant Kortrijk hing.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Retard »

Steve schreef:Met "slechts" 31 rijtuigen ADx zullen er wellicht ook niet enorm veel op overschot zijn, of wel?
Dit is muggeziften, maar het zijn er toch maar dertig? Eén kwam om in Izegem, de andere in Buizingen.
bobby

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door bobby »

blijkbaar wordt de ic- dienst Brussel - Doornik - Moeskroen ook met M4 rijtuigen ingesloten door 2 t27-en gereden, terwijl het ADX rijtuig ook nog aanwezig is.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door HLE 2302 »

bobby schreef: waarom haalt men daar die ADX rijtuigen niet uit, zodat men ze dan elders kan gebruiken, bv P-treinen aarschot - Antwerpen (M4), elke avond zijn daar een aantal mensen drukdoende om de locs te verplaatsen; men zou deze treinen beter trek-duw maken...
Dan neem je het werk af van de rangeerders. Het is hun werk om de locomotieven rond te zetten en remproeven uit te voeren.
Daarbij kan een T27 niet meer rijden met een M4 stuurrijtuig.
bobby schreef:blijkbaar wordt de ic- dienst Brussel - Doornik - Moeskroen ook met M4 rijtuigen ingesloten door 2 t27-en gereden, terwijl het ADX rijtuig ook nog aanwezig is.
Normaal voorzien rijden de rammen met 21 en M4 stuurrijtuig. Maar het kan gebeuren dat aan beide zeiden een locomotief hangt, bij defect stuurrijtuig bijvoorbeeld.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
carlos

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door carlos »

HLE 2302 schreef:

Dan neem je het werk af van de rangeerders. Het is hun werk om de locomotieven rond te zetten en remproeven uit te voeren.

dat is wel de wereld op z'n kop, nl we gaan in Aarschot 3 treintjes zetten waarbij de loc moet omgezet worden zodat we daar een rangeerder kunnen te werkstellen...

dus als deze 3 treinen trek-duw zouden zijn heeft NMBS-reizigers daar geen rangeerder meer nodig = besparing.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Steven »

HLE 2302 schreef:Dan neem je het werk af van de rangeerders. Het is hun werk om de locomotieven rond te zetten en remproeven uit te voeren.
Daarbij kan een T27 niet meer rijden met een M4 stuurrijtuig.
Het rondzetten van een loc is nog steeds het werk van een treinbestuurder of bestuurder rangeringen, andere mensen hebben geen bevoegdheid dit voertuig te besturen. De rangeerder komt enkel tussen voor het losmaken en vastmaken van deze loc. Werplaatspersoneel mag en kan dit materieel ook verzetten maar echter enkel binnen de aanhorigheden van de werkplaats zelf en nergens anders.
Kwestie van even duidelijkheid te scheppen voor een deel wie met wat mag rijden. Rangeerders mogen dus geen trein verzetten.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door Retard »

HLE 2302 schreef:Dan neem je het werk af van de rangeerders. Het is hun werk om de locomotieven rond te zetten en remproeven uit te voeren.
Maar er is reeds veel werk afgepakt van de rangeerders, en ze lopen nog steeds rond. De Klassiekskes uit de jaren 50 zijn vervangen door stellen met GF-koppeling, en bv. in Oostende wordt in tegenstelling tot vroeger de IC A niet meer vers klaargezet. Ik herinner mijn nog dat er een rangeerder eind de jaren negentig in Oostende een 16 aan de trein naar Keulen aankoppelde, en dat deze zij "dat alles trek- en duw werd, en dat de rangeerder zo een uitstervend ras werd". Ondertussen hebben ze in Oostende weer enkele nieuwe en er werd mij ook verteld dat er in Kortrijk drie nieuwe zijn.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Bericht door HLE 2302 »

carlos schreef:
HLE 2302 schreef:

Dan neem je het werk af van de rangeerders. Het is hun werk om de locomotieven rond te zetten en remproeven uit te voeren.

dat is wel de wereld op z'n kop, nl we gaan in Aarschot 3 treintjes zetten waarbij de loc moet omgezet worden zodat we daar een rangeerder kunnen te werkstellen...

dus als deze 3 treinen trek-duw zouden zijn heeft NMBS-reizigers daar geen rangeerder meer nodig = besparing.
Retard schreef:
HLE 2302 schreef:Dan neem je het werk af van de rangeerders. Het is hun werk om de locomotieven rond te zetten en remproeven uit te voeren.
Maar er is reeds veel werk afgepakt van de rangeerders, en ze lopen nog steeds rond. De Klassiekskes uit de jaren 50 zijn vervangen door stellen met GF-koppeling, en bv. in Oostende wordt in tegenstelling tot vroeger de IC A niet meer vers klaargezet. Ik herinner mijn nog dat er een rangeerder eind de jaren negentig in Oostende een 16 aan de trein naar Keulen aankoppelde, en dat deze zij "dat alles trek- en duw werd, en dat de rangeerder zo een uitstervend ras werd". Ondertussen hebben ze in Oostende weer enkele nieuwe en er werd mij ook verteld dat er in Kortrijk drie nieuwe zijn.
Bij gebrek aan rangeringen worden rangeerders, vooral in de kleinere stations dan maar benut als poetspersoneel. Erg fijn is dit niet.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie