HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Ondertussen (gezien dat éérder in de thread vermeld werd) zijn de HLE-21/27s met M4s op de P-treinen Antwerpen-Aarschot al een paar weken vervangen door Klassiekjes. Daarmee is er dus geen enkele P-trein met locomotief meer die naar Aarschot rijdt (deze bestaan nu uit één paar MS86, en drie paar MS66/73/73CR).
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Is nu zo omdat er in Aarschot niet gerangeerd kan worden door de werken. In april komen er desiro's op die piekuurtreinen trouwens...Trein30 schreef:Ondertussen (gezien dat éérder in de thread vermeld werd) zijn de HLE-21/27s met M4s op de P-treinen Antwerpen-Aarschot al een paar weken vervangen door Klassiekjes. Daarmee is er dus geen enkele P-trein met locomotief meer die naar Aarschot rijdt (deze bestaan nu uit één paar MS86, en drie paar MS66/73/73CR).
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
...Eimai schreef:Is nu zo omdat er in Aarschot niet gerangeerd kan worden door de werken. In april komen er desiro's op die piekuurtreinen trouwens...Trein30 schreef:Ondertussen (gezien dat éérder in de thread vermeld werd) zijn de HLE-21/27s met M4s op de P-treinen Antwerpen-Aarschot al een paar weken vervangen door Klassiekjes. Daarmee is er dus geen enkele P-trein met locomotief meer die naar Aarschot rijdt (deze bestaan nu uit één paar MS86, en drie paar MS66/73/73CR).
Nòg meer Desiro's...?
Nee, ik denk dat de overschakeling van HLE-21/27 + M4 méér te maken heeft met het 'stroomlijnen' van bepaalde diensten. Die drie piektreinen waren immers zéér korte treinen (loc + 4 wagons), wat niet echt een zeer efficiente manier van werken is. Met dat overal de Klassiekjes vervangen lijken te worden door Desiro's, denk ik dat ze genoeg Klassiekjes terzijde hadden om die ultrakorte treinen te vervangen.
Trouwens viel het gisteren en vandaag op: een deel van de klassiekjes op de P-treinen zijn geroteerd. Tot gisteren waren het zes vaste stellen in drie vaste combinaties; gisteren is één stel veranderd; vandaag zijn er twee andere ook veranderd.
Stand gisterenochtend: 632 + 702; 626 + 993; 971 + 980
Stand vanochtend: 632 + 702; 753 + 993; 971 + 980
Stand vanavond: 632 + 702; 753 + 993; 750 + 765
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Kan pas in gebruik komen wanneer de homologatie rond is.260689 schreef:De kast van de MUX staat erin. Alles is geïnstalleerd. Maar is nog niet in gebruik voor met een T27 te rijden.Steven schreef:Als de mux in gebruik is op dat stuurrijtuig zal het wel een hle27 zijn en geen 21.
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Wat is het laatste nieuws rond de MUX in de M4 (en misschien zelfs M5)? Hoeveel stuurstandrijtuigen zijn er intussen mee uitgerust, worden er tests uitgevoerd, wanneer wil men het in dienst hebben (nieuwe dienstregeling?), met welke locs zou er gereden worden (enkel 21/27, of misschien toch een 18)?
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Vanmorgen nog een M4-stam met stuurstand en 27 MUX zien rijden op L36.
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Deze morgen heb ik de 2727 ook nog een stam M4en zien duwen te Brussel-Zuid
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Vanmorgen op L36 een overbrenging gezien met volgende samenstelling:
HLE18 + HLE21 + HLE18 + M4 ADx + I6 + HLE18
Is dit misschien voor verdere testritten met de gemuxte M4-stuurijtuigen ? Hoeveel zijn er zo ondertussen ?
HLE18 + HLE21 + HLE18 + M4 ADx + I6 + HLE18
Is dit misschien voor verdere testritten met de gemuxte M4-stuurijtuigen ? Hoeveel zijn er zo ondertussen ?
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Ik zou eerder denken aan een overbrenging van materieel na onderhoud?
-
- Berichten: 552
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Was het eigenlijk niet goedkoper om gewoon de oude kabels voor treinschakeling terug te plaatsen op de HLE27? Of was dit technisch niet meer mogelijk? Nu gaat men MUX installeren op M4 en M5 stuurrijtuigen die toch vervangen worden binnen enkele jaren (dit kunnen er natuurlijk nog veel zijn uiteindelijk...).
Of is het echt de bedoeling om te kunnen duwen met HLE18?
Of is het echt de bedoeling om te kunnen duwen met HLE18?
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Het is voornamelijk de bedoeling om ook met HLE27 te kunnen rijden, maar met dat verschil (zo begrijp ik onze handleiding toch) dat ze ook nog gewoon trek en duw kunnen blijven rijden met de HLE21. Dus door er mux bij te plaatsen vergroot men terug de mogelijkheden om deze rijtuigen met een HLE27 te verzekeren, gesleept maar ook geduwd.
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Wat Klassiekje wil zeggen is dat dit theoretisch ook had gekund door terug klassieke treindraden te plaatsen op HLE27.
Maar het is inderdaad de bedoeling dat HLE18 ook ooit M4 en M5 kan duwen, eens MUX Universel erop geïnstalleerd wordt.
Maar het is inderdaad de bedoeling dat HLE18 ook ooit M4 en M5 kan duwen, eens MUX Universel erop geïnstalleerd wordt.
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Op de IC Brussel-Namen-Luik rijdt intussen de meerderheid van de treinen met M4+T27 in trekduw.
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
Vandaag een samenstelling gezien die we eerder kenden uit de dromedaristijden bij de I11 (P-trein Brussel Zuid-Gouvy rond 2008-2009 ?):
M4 ADx - 2x M4B - M4 ADx - normale samenstelling + HLE2134
Ofwel heb ik miskeken en was het HLE2734, maar er plakte een stickertje MUX onder het locnummer. Zijn de resterende 30 HLE21 nu ook voorzien van MUX ? Als het toch een 21 was zou men nog met de klassieke TD-kabels gereden kunnen hebben, tenzij er rijtuigen in de samenstelling zitten die geen TD-kabels hebben..
M4 ADx - 2x M4B - M4 ADx - normale samenstelling + HLE2134
Ofwel heb ik miskeken en was het HLE2734, maar er plakte een stickertje MUX onder het locnummer. Zijn de resterende 30 HLE21 nu ook voorzien van MUX ? Als het toch een 21 was zou men nog met de klassieke TD-kabels gereden kunnen hebben, tenzij er rijtuigen in de samenstelling zitten die geen TD-kabels hebben..
Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik
De HLE21 hebben geen MUX, als ik me niet vergis kunnen enkel nog M5 met de gewone kabels TD rijden, maar ben momenteel niet 100% zeker.