Eerste 30 21's buiten

Alles over reizigerstreinen in België.
pietmol

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door pietmol »

tijdens het weekeinde is alle materieel voor de P-treinen Aarschot-Antwerpen vervangen door motorstellen (600/700/cityrail)

dus alle M4 rijtuigen & locs HLE27/21 zijn weg...
pietmol

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:Ik hoop vooral dat ze de M4 rijtuigen hierdoor niet sneller gaan afvoeren. Die dingen zijn veel comfortabeler dan die verrekte MS75 die wèl blijft rijden :roll:
mij stoort het niet dat ze de rijtuigen M4 voortijdig afvoeren, maar het stoort mij wel dat NMBS vrolijk blijft investeren in modernisaties waarbij die 2.75+1.75 zetelopstelling behouden blijft, en waarbij er geen airco wordt ingebouwd.

als NMBS het dan toch zo belangrijk vindt om deze zetelopstelling te behouden, dat ze dan opnieuw derde klasse invoeren:
3de klasse 2.75+1.75
2de klasse 2+2 & airco
1ste klasse 2+1 & airco

dan is het tenminste duidelijk wat je krijgt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door Steven »

Tja pietmol. De NMBS noemt dat 2+3 en komen aldus op een hogere capaciteit uit. Die ze niet willen offeren trouwens.
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door BlubBlub »

pietmol schreef:
Shrek schreef:Ik hoop vooral dat ze de M4 rijtuigen hierdoor niet sneller gaan afvoeren. Die dingen zijn veel comfortabeler dan die verrekte MS75 die wèl blijft rijden :roll:
mij stoort het niet dat ze de rijtuigen M4 voortijdig afvoeren, maar het stoort mij wel dat NMBS vrolijk blijft investeren in modernisaties waarbij die 2.75+1.75 zetelopstelling behouden blijft, en waarbij er geen airco wordt ingebouwd.

als NMBS het dan toch zo belangrijk vindt om deze zetelopstelling te behouden, dat ze dan opnieuw derde klasse invoeren:
3de klasse 2.75+1.75
2de klasse 2+2 & airco
1ste klasse 2+1 & airco

dan is het tenminste duidelijk wat je krijgt.
Waar nu de 2e klasse 2.75 + 1.75 is, is de 1e klasse 2+2; waar de tweede klasse 2+2 is, is de eerste 1+2, 2+2 of gewoonweg onbestaand.

Laat M4 maar blijven - ik vind M4A best wel prettig zitten 8)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:tijdens het weekeinde is alle materieel voor de P-treinen Aarschot-Antwerpen vervangen door motorstellen (600/700/cityrail)

dus alle M4 rijtuigen & locs HLE27/21 zijn weg...
Dat is toch een duidelijke achteruitgang in comfort voor de passagiers :roll:
pietmol

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door pietmol »

BlubBlub schreef: Waar nu de 2e klasse 2.75 + 1.75 is, is de 1e klasse 2+2; waar de tweede klasse 2+2 is, is de eerste 1+2, 2+2 of gewoonweg onbestaand.

alleen heb je daar als reiziger geen enkele vat op...


ik kan nog begrijpen dat deze historische zetelopstelling bestaat, maar ik vind het een totaal gebrek aan respect voor de reiziger dat men bij modernisaties deze zetelopstelling blijft behouden.
pietmol

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:tijdens het weekeinde is alle materieel voor de P-treinen Aarschot-Antwerpen vervangen door motorstellen (600/700/cityrail)

dus alle M4 rijtuigen & locs HLE27/21 zijn weg...
Dat is toch een duidelijke achteruitgang in comfort voor de passagiers :roll:

maar ik denk wel een serieuze besparing op het vlak van operationele kosten:
door dat er een stuurcabine is aan beide kanten van de trein is er bij het manoevreren geen extra man meer nodig;
de locs dienen niet ontkoppeld te worden en aan de andere zijde opnieuw gekoppeld te worden;


als Infrabel in Aarschot nog eens een wisselcombinatie zou installeren zodat deze treinen bij aankomst uit Antwerpen na gestopt te zijn op spoor 5, rechtstreeks zouden kunnen uitwijken naar spoor6 (en eventueel 7) dan waren ook nog de rangeerbewegingen tot een absolute minimum beperkt... (nu moet men nog het station buitenrijden en opnieuw binnenrijden)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: als Infrabel in Aarschot nog eens een wisselcombinatie zou installeren zodat deze treinen bij aankomst uit Antwerpen na gestopt te zijn op spoor 5, rechtstreeks zouden kunnen uitwijken naar spoor6 (en eventueel 7) dan waren ook nog de rangeerbewegingen tot een absolute minimum beperkt... (nu moet men nog het station buitenrijden en opnieuw binnenrijden)
Overnacht die trein niet gewoon aan het perron?
pietmol

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef: als Infrabel in Aarschot nog eens een wisselcombinatie zou installeren zodat deze treinen bij aankomst uit Antwerpen na gestopt te zijn op spoor 5, rechtstreeks zouden kunnen uitwijken naar spoor6 (en eventueel 7) dan waren ook nog de rangeerbewegingen tot een absolute minimum beperkt... (nu moet men nog het station buitenrijden en opnieuw binnenrijden)
Overnacht die trein niet gewoon aan het perron?

vroeger bleven die treinen op spoor 5 staan, maar sinds enkele jaren niet meer (naar t schijnt vraag Infrabel te veel parkeergeld... :wink: )
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door 2012 »

In kortrijk hebben ze een M4 stuurrijtuig die aangepast is om met een T27 te rijden, met MUX systeem dus. Als dat deftig werk gaan ze die misschien allemaal zo voorzien ?
In elk geval de M4 zal naar mijn mening beginnen verdwijnen eenmaal de M7 rijtuigen eraan komen, leveringen vanaf 2017...
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door wva »

pietmol schreef:tijdens het weekeinde is alle materieel voor de P-treinen Aarschot-Antwerpen vervangen door motorstellen (600/700/cityrail)

dus alle M4 rijtuigen & locs HLE27/21 zijn weg...
Daarnet de P genomen van Antwerpen naar Aarschot, 1 klassiekje om 4 M4 rijtuigen te vervangen...... Was niet echt ruim moet ik zeggen
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door am62 »

Best logisch dat men die P-treinen vervangt door motorstellen (heeft men hier in Geraardsbergen ook gedaan met de gesleepte trein P8955). Dat moet een serieuze besparing betekenen op mankracht, maar zoals Shrek zegt, aan comfort wordt serieus ingeboet (en hoe men ook zijn best wil doen om het sociaal aspect van de trein te benadrukken, het nieuw materieel promoveert het asociale). Maar "gelukkig" hebben ze daar op die P-treinen nog gewone motorstellen en geen last van Desiro-itis (uitwijken van reizigers naar ander materieel wat ik wel al gemerkt heb)).
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door nahoj »

2012 schreef:In kortrijk hebben ze een M4 stuurrijtuig die aangepast is om met een T27 te rijden, met MUX systeem dus. Als dat deftig werk gaan ze die misschien allemaal zo voorzien ?
Klopt. Eenmaal het prototype op punt staat, en de papierwinkel rond is.
2012 schreef:In elk geval de M4 zal naar mijn mening beginnen verdwijnen eenmaal de M7 rijtuigen eraan komen, leveringen vanaf 2017...
Klopt eveneens.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door Steven »

tja in een artikel van een persooneelsblad binnen de nmbs stond duidelijk dat M4,M5, 21 en 27 geen ETCS krijgen dus hun vonnis is daarmee zeker geveld.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Eerste 30 21's buiten

Bericht door Stijn91 »

Ik snap niet waarom er dit jaar al 21'ers zouden verdwijnen maar de 23 en 26 wel te lang op het net bleven rijden.
Plaats reactie