Wat rijdt/staat waar?

Alles over reizigerstreinen in België.
Sparrow

Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Sparrow »

Ik wil binnenkort een keer goedkoop met OV gaan spotten op Brussel Zuid.Ik vroeg me af of jullie nog leuke plekken weten enigzins in de buurt of op de weg naar Brussel.

Op station Ruisbroek schijn je Eurostar, TGV en Thalys te kunnen spotten.

Ik hoor vaak dat je na even vragen emplacementen en rangeerterrein in Belgie wel mag betreden voor foto's.

Ik wil graag de 21/27 en 20 serie fotograferen en graag oude treinen wanneer deze nog rijden of ergens terzijde staan zoals de 23 serie en de verschillende Diesels 5000-6000.

Ik hoop dat jullie goede tips hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Steven »

Het betreden van vormingen is eigenlijk altijd verboden. Soms zal je iets vragen aan iemand en die zal misschien toestemming geven maar weet dat als er iets verkeerd gaat je altijd in fout zal gesteld worden. Dit wegens geen toelating om daar rond te lopen (een verbale toelating heeft geen wettelijke draagkracht).
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door nahoj »

21/27 is nog algemeen in dienst.
20 enkel op Brussel-Luxemburg, maximaal tot 31-12-2013.
23 is reeds geruime tijd buiten dienst, en de meeste, zoniet alle exemplaren behalve 1 of 2 museum-exemplaren, zijn reeds gesloopt.
Diesel 5xxx en 6xxx: 55 en 62-63 zijn nog in dienst voor werktreinen en als evacuatielocomotief. Reeks 57 is een gehuurde reeks, in dienst voor Logistics. Van de andere reeksen: idem vorige regel i.v.m. HLE 23.
Sparrow

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Sparrow »

@Steven: Ok, dat wist ik niet. Ik had van verschillende fotografen gehoord dat ze hier in Belgie een stuk minder moeilijk over doen dan in Nederland.

@Nahoj: Bedankt voor de info! 21/27 en 20 moet dus kunnen in Brussel, over de 5000/6000, zijn die nog ergens met zekerheid of grote waarschijnlijkheid te vinden, mag ook ergens stilstaand op rangeerterrein ofzo, of is het puur geluk hebben?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Steven »

Je kan u best voorstellen dat als jij daar nog maar simpelweg uw voet omslaat jij totaal geen argument hebt om verhaal te maken. Een mondelinge toelating is op dat vlak niets waard.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Shrek »

Sparrow schreef: @Nahoj: Bedankt voor de info! 21/27 en 20 moet dus kunnen in Brussel, over de 5000/6000, zijn die nog ergens met zekerheid of grote waarschijnlijkheid te vinden, mag ook ergens stilstaand op rangeerterrein ofzo, of is het puur geluk hebben?
In Vilvoorde staan er meestal wel enkele. Goed te zien vanuit het station zelf.
Sparrow

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Sparrow »

Shrek schreef:
Sparrow schreef: @Nahoj: Bedankt voor de info! 21/27 en 20 moet dus kunnen in Brussel, over de 5000/6000, zijn die nog ergens met zekerheid of grote waarschijnlijkheid te vinden, mag ook ergens stilstaand op rangeerterrein ofzo, of is het puur geluk hebben?
In Vilvoorde staan er meestal wel enkele. Goed te zien vanuit het station zelf.
ah super! Hartelijk dank.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Trein30 »

Bijkomende informatie:

Reeks 20 is, behalve 3 exemplaren, uit dienst. Een groot deel van de buiten dienst genomen exemplaren staat echter op Antwerpen Noord. Het gaat hier om de volgende locs: 2002, 2008, 2011, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2021, 2022, 2023 & 2025. 2012 staat al bij Gallo Gent; 2004, 2006, 2007, 2009 & 2024 staan te Stockem; en 2010 staat te Salzinnes. 2020 is twintig jaar geleden gesloopt na een ongeluk.

Reeks 21 is algemeen in dienst, behalve de 2107 die wegens ongevalsschade uit dienst is genomen.

Reeks 23 is geschiedenis. 2309 is eigendom van het PFT/TSP, en 2383 wordt door B-Holding behouden. 2310 & 2311 staan in Hasselt als verwarmingslocs; ditto voor 2329 te Antwerpen Schijnpoort. De rest is allemaal al bij Van Heygen gepasseerd (of staat op het punt van daar te passeren).

Reeks 27 is algemeen in dienst, behalve de 2726 die vorige maand te Namen zijn niet-rokersverbod heeft genegeerd.

Reeksen 51, 52, 53 & 54 zijn buiten dienst, maar daar staan hier en daar nog wel exemplaren van gestald, vooral op sommige van de grotere stelplaatsen (Antwerpen-Noord/Schijnpoort; Schaarbeek; Monceau; etc). Daar kan je tevens nog oudere rangeerdiesels vinden, reeksen 74/82/91 et all.

Reeks 55 is nog een manusje-van-alles. Meestal kan je wel een paartje meepikken in Brussel-Zuid, Schaarbeek of Vorst, gezien ze daar als depannagevoertuig worden ingezet voor de Thalys/TGV/Eurostar/ICE sneltreinen. Anders moet je echt al geluk hebben, en een stelletje van Infra zien voorbijrijden.

Reeks 57 is een 'bedreigd beestje' geworden, gezien de leaseperiode voor die locs er zowat opzit. Je ziet ze echt niet vaak meer, Gent is zowat de enige plaats waar ik zeker van ben dat je ze nog kan zien.

Reeks 62/63 is nog algemeen in dienst, vooral bij Infrabel. Op Schaarbeek staat er altijd wel een half dozijn, evenals in de meeste van de grotere stelplaatsen en spoorknooppunten. De meeste exemplaren rijden in het geel; ééntje bolt nog rond in zijn oorspronkelijke groene kleuren, en een drietal reeds in de nieuwe blauwe kleur.

Verder heb je natuurlijk reeks 77/78. Daarvan staat er een groot aantal in park te Antwerpen Noord, en verder kan je die op verschillende plaatsen tegenkomen, (meestal in paar) op vrachttreinen, maar ook als rangeerloc op stelplaatsen, en op infra-treinen.

Over het algemeen kan ik je aanraden om op een weekdag zo rond de ochtend- of avondspits een uurtje of twee in Brussel-Zuid te gaan staan, dan is het een constant komen en gaan van 21s, 27s, 18s en 19s. Tevens heb je dan de kans om een 20 te spotten.
Laatst gewijzigd door Trein30 op 11 nov 2013, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Stijn91 »

Sinds wanneer is de 2107 dan buiten dienst?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Shrek »

Trein30 schreef: Verder heb je natuurlijk reeks 77/78. Daarvan staat er een groot aantal in park te Antwerpen Noord, en verder kan je die op verschillende plaatsen tegenkomen, (meestal in paar) op vrachttreinen, maar ook als rangeerloc op stelplaatsen, en op infra-treinen.
77 op infra-treinen? Dat lijkt me heel sterk.
Infrabel zweert bij de 62'ers tot er nieuwe locs komen. En met nieuw bedoel ik dan geen afdankertjes van B-log :wink:
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Trein30 »

Shrek schreef:
Trein30 schreef: Verder heb je natuurlijk reeks 77/78. Daarvan staat er een groot aantal in park te Antwerpen Noord, en verder kan je die op verschillende plaatsen tegenkomen, (meestal in paar) op vrachttreinen, maar ook als rangeerloc op stelplaatsen, en op infra-treinen.
77 op infra-treinen? Dat lijkt me heel sterk.
Infrabel zweert bij de 62'ers tot er nieuwe locs komen. En met nieuw bedoel ik dan geen afdankertjes van B-log :wink:
Sorry, ik bedoelde B-Logistics. Vooral rond de weekeinden kan je die al eens meepikken, met een 77 die een sliert 13s naar Antwerpen-Noord rijdt op vrijdag, en dan maandag terug naar Schaarbeek rijdt met één of meer gereviseerde 13s.

Dat gezegd zijnde, zo nu en dan kan je al eens een 77 zien die typische Infra-spulletjes met zich mee heeft. Opleggers met sporen, en dat soort spul. En hier op Groenenhoek heb ik ze ook al eens meer dan één keer zien rangeren, normaal gezien zijn dat Infra-62s die dat doen. Toen ik vorige maand in Antwerpen-Noord was, had ik immers iets gehoord over vier 77s die uit park gehaald werden, en voor Infra bedoeld waren...
Stijn91 schreef:Sinds wanneer is de 2107 dan buiten dienst?
2107 heeft blijkbaar in september een ongeluk gehad. Sindsdien staat deze in Salzinnes, spijtig genoeg is de schade blijkbaar ietswat aan de ernstige kant - net nu de beslissing bekend is geworden dat de eerste dertig 21s (of negenentwintig, na wat er met de 2726 is gebeurd?) buiten dienst zouden gaan.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Steven »

Trein30 schreef:
Sorry, ik bedoelde B-Logistics. Vooral rond de weekeinden kan je die al eens meepikken, met een 77 die een sliert 13s naar Antwerpen-Noord rijdt op vrijdag, en dan maandag terug naar Schaarbeek rijdt met één of meer gereviseerde 13s.
Die zijn gewoon op onderhoud geweest (zoals het zou moeten gebeuren voor elk voertuig) hoor een revisie is nog wel iets anders en die voert men normaal uit in Salzinnes (Namur).
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Trein30 »

Steven schreef:
Trein30 schreef:
Sorry, ik bedoelde B-Logistics. Vooral rond de weekeinden kan je die al eens meepikken, met een 77 die een sliert 13s naar Antwerpen-Noord rijdt op vrijdag, en dan maandag terug naar Schaarbeek rijdt met één of meer gereviseerde 13s.
Die zijn gewoon op onderhoud geweest (zoals het zou moeten gebeuren voor elk voertuig) hoor een revisie is nog wel iets anders en die voert men normaal uit in Salzinnes (Namur).
... Het is niet m'n dagje vandaag... :oops: Inderdaad, ik bedoelde 'onderhoud'. Maar flapte 'revisie' eruit... >.<
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door Steven »

oei en het is geen vrijdag de 13de of zo :mrgreen: :mrgreen:
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Wat rijdt/staat waar?

Bericht door rdv »

@trein30: wat zijn "verwarmingslocs"?
Plaats reactie