Verwarrende bestemmingsborden.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Joris »

Oei, een Engelstalige naam, mag dat wel in dit land?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Joris »

Steve schreef:Er zijn overigens voorbeelden genoeg van soortgelijke naamgevingen. Paris-Lyon is wellicht het meest sprekende voorbeeld - gericht op Lyon (net zoals Brussel-Luxemburg op Luxemburg) maar nog ver verwijderd van de eigenlijke stad. Ook enigszins vergelijkbaar is Lille-Flandres, naar de ligging en de bediening van het station (overigens vooral naar Frans-Vlaanderen verwijzend).
Kleine nuance: bij mijn weten noemt men dat daar meestal Paris Gare de Lyon, net zoals de Garde du Nord, etc. Dat maakt al een duidelijker onderscheid.
En Vlaanderen is geen stad, dus, die zal zowiso nooit als bestemming genoemd worden, dus, helemaal geen verwarringsprobleem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Joris »

Trein30 schreef: Een gelijkaardige trend bestaat tegenwoordig qua luchthavens - zo bijvoorbeeld heb je de luchthavens van "Le Touquet-Paris-Plage" (op 190 km van Parijs); "Barcelona-Réus" (op 90 km van Barcelona); "London-Luton" (op 50 km van London); en natuurlijk ons eigenste Brussels-South-Charleroi" (op 40 km van Brussel). Niet meteen afstanden die je op één-twee-drie aflegt...
Die namen zijn puur commercieel, en net met de bedoeling om te misleiden. Laat ons dat doel vooral niet toepassen op de spoorwegen!
Uitzondering is Le Touquet-Paris-Plage, die stad noemt wel degelijk zo, al zullen ze die stad destijds wel ook genoemd hebben om Parijse toeristen aan te trekken gok ik...
Afbeelding
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door stefanic »

rdv schreef:
Steve schreef:
rdv schreef: Probleem is het grootst natuurlijke voor de treinen die van Mechelen naar Leuven rijden van de luchthaven, of daar stoppen. Mensen die verkeerd zijn en daar overstappen op een trein naar Brussel, worden bij controle gedwongen een dubbele Diabolo-toeslag te betalen.
Dat lijkt me toch zeer sterk: de toeslag geldt voor mensen die de luchthaven als bestemming hebben (of natuurlijk vertrekpunt). In het geval van een overstap (en dan ook nog eens een biljet van/naar Brussel en dus niet de luchthaven) lijkt die toeslag me totaal onterecht, en zeker aanvechtbaar mocht men ze toch opgelegd hebben.
Ik heb het wel al gehoord van mensen die op de luchthaven overstappen van de trein op de bus, nog niet van mensen die overstappen op de luchthaven. Maar als het Ticket Controle Team alle perrons afzet en ieder vervoerbewijs nakijkt, en je moet veranderen van perron, dan vermoed ik dat je ze niet gaan geloven als je de trap op wil. Ik hoop natuurlijk dat men het wel door de vingers ziet, maar de Diabolo controles zijn streng.
Ik kan best geloven dat het zo gaat, als je zegt, maar het is in ieder geval totaal onaanvaardbaar!
Als het ticket duidelijk vermeld dat je naar elders doorreist (bus of trein) moet je GEEN Diabolo-toeslag betalen.
rdv schreef: Dit is een zeer relevante opmerking die je volgens mij best ook eens naar de klantendienst stuurt. Ik denk niet dat ze opmerkingen van het forum mee opnemen in hun database.
Toen ik de eerste post hier zag heb ik dat onmiddellijk intern doorgezonden aan de juiste persoon. Blijkbaar was er kortelings (ook op vraag van Mobility) ook al eens een aanpassing uitgevoerd aan de affichering van deze treinen, dus weet ik natuurlijk niet of men nu WEER gaat aanpassen. Overigens moet ik toegeven dat in verkorte affichering van stationsnamen absoluut geen lijn zit (aanwijsborden op perrons en in treinen):
A. Centraal, Antw. Centraal, Antwerpen Ctrl, Antwerpen Ctraal, je komt zowat alles tegen. Idem voor Brusselse stations.
Misschien een puntje voor onze volgende staff-vergadering... Ik ga in ieder geval eens een ballonnetje oplaten!
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door groentje »

Ik geloof niet dat je kan hardmaken dat een overstap op bus als overstap, en dus niet als nieuwe reis wordt bestempeld, maar overstappen van de ene op de andere trein zou inderdaad zonder toeslag moeten kunnen.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door stefanic »

groentje schreef:Ik geloof niet dat je kan hardmaken dat een overstap op bus als overstap, en dus niet als nieuwe reis wordt bestempeld, maar overstappen van de ene op de andere trein zou inderdaad zonder toeslag moeten kunnen.
Met een combi-abonnement Trein+Bus moet dit toch kunnen. Ok een treinabbo en los daarvan een abonnement van DeLijn of een buskaartje mag best als 'onvoldoende' bestempeld worden.
spoorwegrealist
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door rdv »

stefanic schreef:
rdv schreef: Dit is een zeer relevante opmerking die je volgens mij best ook eens naar de klantendienst stuurt. Ik denk niet dat ze opmerkingen van het forum mee opnemen in hun database.
Toen ik de eerste post hier zag heb ik dat onmiddellijk intern doorgezonden aan de juiste persoon.
Dank Stefanic voor het doorgeven van de opmerking aan de juiste persoon. Ik vraag me soms af wat er met de opmerkingen aan de klantendienst en via Twitter gebeurt, dat dat wel bij de juiste persoon terechtkomt en of die er wel iets mee doet? Zo een rechtstreekse lijn is natuurlijk veel effectiever. Hopelijk houdt men er ook rekening mee.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Paul »

stefanic schreef:Met een combi-abonnement Trein+Bus moet dit toch kunnen. Ok een treinabbo en los daarvan een abonnement van DeLijn of een buskaartje mag best als 'onvoldoende' bestempeld worden.
Met een treinkaart ('abonnement') moet je geen diabolo-toeslag betalen...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door rdv »

stefanic schreef:
groentje schreef:Ik geloof niet dat je kan hardmaken dat een overstap op bus als overstap, en dus niet als nieuwe reis wordt bestempeld, maar overstappen van de ene op de andere trein zou inderdaad zonder toeslag moeten kunnen.
Met een combi-abonnement Trein+Bus moet dit toch kunnen. Ok een treinabbo en los daarvan een abonnement van DeLijn of een buskaartje mag best als 'onvoldoende' bestempeld worden.
gecombineerde trein-bus abonnementen bestaan niet meer in dit MOBIB tijdperk.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door rdv »

Paul schreef:
stefanic schreef:Met een combi-abonnement Trein+Bus moet dit toch kunnen. Ok een treinabbo en los daarvan een abonnement van DeLijn of een buskaartje mag best als 'onvoldoende' bestempeld worden.
Met een treinkaart ('abonnement') moet je geen diabolo-toeslag betalen...
Dat betaalt de NMBS voor jou: 0,5 % van de inkomsten gaat naar de privé-partner Northern Diabolo.
Cipallieter

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Cipallieter »

Ik heb recent in Berchem gezien dat er op de beeldschermen een symbool met een vliegtuig wordt afgebeeld bij de treinen die in het station van de luchthaven van Zaventem stoppen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Steven »

is al van toepassing in alle stations waar er automatische aankondigingen zijn als ik me niet vergis.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Glodenox »

En EMMA roept in het Engels ook mooi "Brussels Airport" af heb ik vorige vrijdag nog gehoord in Brussel-Noord. Het zou wel beter zijn dat het in alle talen zo wordt, want nu is het in het Nederlands en Frans nog altijd de oude naam. In het Duits weet ik niet meer wat er omgeroepen werd.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door speakervoice »

Cipallieter schreef:Ik heb recent in Berchem gezien dat er op de beeldschermen een symbool met een vliegtuig wordt afgebeeld bij de treinen die in het station van de luchthaven van Zaventem stoppen.
Klopt, sinds EMMA 22.8 krijgt elke trein met een halte in Brussel-Nationaal-Luchthaven een icoontje met vliegtuig (ongeacht de aard van de trein L, IR of IC).
Steven schreef:is al van toepassing in alle stations waar er automatische aankondigingen zijn als ik me niet vergis.
Volgens mij is 22.8 sinds zo'n maand in elk EMMA-station geïnstalleerd en is dit inderdaad overal bij EMMA nu het geval.
Glodenox schreef:En EMMA roept in het Engels ook mooi "Brussels Airport" af heb ik vorige vrijdag nog gehoord in Brussel-Noord. Het zou wel beter zijn dat het in alle talen zo wordt, want nu is het in het Nederlands en Frans nog altijd de oude naam. In het Duits weet ik niet meer wat er omgeroepen werd.
In de nog steeds actieve omzendbrief van 2010 staat in het kader van de taalwetgeving dat in meertalige aankondigingen de luchthaven in elke taal vertaald moet worden. Ondanks dat EMMA na 2010 wijder verspreid werd, roept ze in NL: luchthaven, FR: aéroport, DE: Airport en EN: Airport.

Er bestaan wel meer van die kwakkels binnen EMMA doordat de beslissingsmakers niet geïnformeerd beslissingen maken... Het is steeds achter de feiten aanlopen.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door speakervoice »

Joris schreef:Oei, een Engelstalige naam, mag dat wel in dit land?
Dat is helaas het grootste struikelblok in dit verhaal... "Airport" mag niet als stationsnaam terwijl tot 2 jaar geleden elke trein naar de luchthaven moest aangekondigd worden als "Brussels Airport Express"...
Plaats reactie