Verwarrende bestemmingsborden.

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door nahoj »

speakervoice schreef:
Joris schreef:Oei, een Engelstalige naam, mag dat wel in dit land?
Dat is helaas het grootste struikelblok in dit verhaal... "Airport" mag niet als stationsnaam terwijl tot 2 jaar geleden elke trein naar de luchthaven moest aangekondigd worden als "Brussels Airport Express"...
Kan die taalwetgeving niet omzeild worden door aan te halen dat "Brussels Airport" de naam is die het bedrijf "Brussels Airport Company" aan de luchthaven geeft? Dus geen vertraling, maar een soort eigennaam?

Als morgen een halte zou geopend worden op L.75 aan Flanders Expo, voor de bediening van de expohallen, dat ga je dat toch ook niet vertalen in "Vlaanderen Expo"?
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door jotie »

groentje schreef:Ik geloof niet dat je kan hardmaken dat een overstap op bus als overstap, en dus niet als nieuwe reis wordt bestempeld, maar overstappen van de ene op de andere trein zou inderdaad zonder toeslag moeten kunnen.
Ik vind dat je dat heel goed hard kan maken. Stel dat iemand woont in Melsbroek en van bushalte Thenaertstraat naar Antwerpen wil. Afhankelijk van het tijdstip van de dag, kan hij dan om zo snel mogelijk ter bestemming te geraken kiezen uit een busrit tot Vilvoorde, Mechelen of, jawel, de luchthaven. Mocht ik effectief dat traject willen afleggen, zou er geen haar op mijn hoofd aan denken om een diabolotoeslag te kopen.

Kort gezegd: een toeslag rekenen op een station dat ook als (multimodaal) overstapstation kan dienen - en dat in de praktijk ook is, in sommige gevallen (lees: vertraging/afschaffing) zelfs vanuit Brussel naar Leuven - is gewoon niet 'wijs'. En dat nog los van het feit dat ik nog altijd niet snap waarom treinreizigers zouden moeten gestraft worden omdat ze niet met de auto of de taxi naar de luchthaven komen.

Wat de naamgeving van het station betreft: de beste en simpelste optie zou volgens mij zijn om eenvoudig in vier talen te afficheren/om te roepen: Brussel luchthaven / Bruxelles aéroport / Brüssel Flughafen / Brussels airport. Niet moeilijk en voor iedereen begrijpelijk. Op elektronische borden en dergelijke kan je dan zelfs nog kortweg aanduiden 'Brussel ✈︎ / Bruxelles ✈︎'.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Trein30 »

Vandaag (17/12) dus eens via mail een antwoordje gekregen van de klantendienst (gedateerd 10/12!), dat als volgt gaat:
In principe wordt Brussel-Nationale-Luchthaven afgekort als Brussel-Nat-Luchthaven waardoor de verwarring met Brussel-Noord niet bestaat.

Op dit moment is er echter een overleg aan de gang over een naamsverandering voor het station. Momenteel weten we nog niet wat het resultaat hiervan is.
AfbeeldingAfbeelding
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door speakervoice »

Met de nieuwe dienstregeling op 15 december 2013 hebben velen onder jullie ondertussen ook al een wijziging van de bestemmingen van vele treinen op de infoborden opgemerkt...

Dit alles kwam tot stand na de automatisering van de aanmaak van dagbestanden die de infoborden voeden (tot dan was dit de taak van Infrabel (elke lokale BOT [Bureau Organisatie Treinverkeer] voor bevoegde stations in haar actiezone). Helaas zorgt het op veel plaatsen voor verwarring en onduidelijkheid bij de reizigers...

Dit voorbeeld kan men weer uitknippen en toevoegen aan het plakboek van initiatieven die beter hadden gekund mits vooraf testen en feedback te vragen van spoorpersoneel die dagelijks gebruik van dergelijke toepassing moeten ondergaan.

De snelle indiensttreding ligt waarschijnlijk in het feit dat de verkeersinfobedienden (VIBs) van Infrabel vanaf januari 2014 verkast worden naar NMBS en Infrabel hun luik van infoverstrekkende toepassingen aan de NMBS zo geautomatiseerd mogelijk wil hebben. Bij de eerste aankondiging van deze verhuis hebben de VIBs duidelijk gemaakt dat dit nefast zal zijn voor de informatieverstrekking naar de reiziger: nog niet eens januari 2014... et voilà.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Eimai »

Op sommige plekken is het wel vrij pijnlijk duidelijk. In Antwerpen-Centraal staan de meeste treinen aangekondigd met bestemming Antwerpen-Berchem, voor hun tweede uiteindelijke bestemming.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door rdv »

speakervoice schreef:Met de nieuwe dienstregeling op 15 december 2013 hebben velen onder jullie ondertussen ook al een wijziging van de bestemmingen van vele treinen op de infoborden opgemerkt...

Dit voorbeeld kan men weer uitknippen en toevoegen aan het plakboek van initiatieven die beter hadden gekund mits vooraf testen en feedback te vragen van spoorpersoneel die dagelijks gebruik van dergelijke toepassing moeten ondergaan.
Dus zo een fundamenteel luik van informatievoorziening is gelanceerd zonder voorafgaandelijke testen? Dat vind ik onbegrijpelijk. Stond communicatie naar de klant niet bovenaan het prioriteitenlijstje?
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Mechanik »

misschien zouden ze het eerst volgende station in een kleiner lettertype plaatsen? Ikzelf vind het niet eens zo slecht
pietmol

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door pietmol »

Eimai schreef:Op sommige plekken is het wel vrij pijnlijk duidelijk. In Antwerpen-Centraal staan de meeste treinen aangekondigd met bestemming Antwerpen-Berchem, voor hun tweede uiteindelijke bestemming.
in Brussel Zuid & Brussel Centraal lijdt men ook aan deze zieke, maar niet consequent:

IC A wordt in BrZ nog steeds als Liege G - Eupen aangekondigd;

maar bv P8306 als BrusselCentraal - Hasselt (voorheen Aarschot Hasselt); en in Br Centraal als Br- noord Hasselt

(blijkbaar hebben p-treinen hier meer last van)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door dentheo »

Eimai schreef:Op sommige plekken is het wel vrij pijnlijk duidelijk. In Antwerpen-Centraal staan de meeste treinen aangekondigd met bestemming Antwerpen-Berchem, voor hun tweede uiteindelijke bestemming.

Het lijkt er sterk op dat één van de "benaderingen" is 1) het eerstvolgende station en 2) eindstation.
Doet mij denken aan bewegwijzering op snelwegen. Daar heb je zoiets ook, ik denk op de wegwijzer net voor een afrit.
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door Glodenox »

Daarnaast merkte ik, denk ik, ook nog een verandering op bij die schermen op het perron waar de volgende stations worden getoond: de tekst "Deze trein stopt in:" wordt nu altijd op de eerste lijn weergegeven en de tweede is de lijst van stations. Persoonlijk vind ik dit minder duidelijk omdat je niet meteen door hebt dat er nog andere stations gaan volgen of voorgaan. Daarnaast vind ik het ook een verspilling van ruimte. Veel logischer zou zijn om die tekst gewoon weg te laten. Wat anders zou een lijst van stationsnamen kunnen voorstellen dan de haltes van de trein?
franksken

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door franksken »

pietmol schreef:
Eimai schreef:Op sommige plekken is het wel vrij pijnlijk duidelijk. In Antwerpen-Centraal staan de meeste treinen aangekondigd met bestemming Antwerpen-Berchem, voor hun tweede uiteindelijke bestemming.
in Brussel Zuid & Brussel Centraal lijdt men ook aan deze zieke, maar niet consequent:

IC A wordt in BrZ nog steeds als Liege G - Eupen aangekondigd;

maar bv P8306 als BrusselCentraal - Hasselt (voorheen Aarschot Hasselt); en in Br Centraal als Br- noord Hasselt

(blijkbaar hebben p-treinen hier meer last van)
IC A wordt in Brussel-Noord aangekondigd als Leuven Eupen
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door thejay »

In Berchem worden treinen naar de luchthaven in het Engels nu aangekondigd op "Track" in plaats van "Platform".. is dit Amerikaans i.p.v. Brits Engels?

Emma lijkt wel een beetje de weg kwijt te zijn (Berchem):
8:43 Lier - Mol
Deze trein wordt gesplitst in Herentals
De eerste twee rijtuigen rijden verder naar Mol
De laatste vier rijtuigen rijden verder naar Antwerpen-Centraal (!)

Gisteren was de IR trein van 8:41 aangekondigd als Mechelen - Kortrijk (en hij stopte ook wel in Geraardsbergen)
Vandaag was het dan terug Kortrijk - Geraardsbergen.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door jotie »

Glodenox schreef:Daarnaast merkte ik, denk ik, ook nog een verandering op bij die schermen op het perron waar de volgende stations worden getoond: de tekst "Deze trein stopt in:" wordt nu altijd op de eerste lijn weergegeven en de tweede is de lijst van stations. Persoonlijk vind ik dit minder duidelijk omdat je niet meteen door hebt dat er nog andere stations gaan volgen of voorgaan. Daarnaast vind ik het ook een verspilling van ruimte. Veel logischer zou zijn om die tekst gewoon weg te laten. Wat anders zou een lijst van stationsnamen kunnen voorstellen dan de haltes van de trein?
Daar ben ik het volkomen mee eens. Beter nog: men zou àlle haltes in een keer moeten kunnen weergeven, net zoals dat vroeger was met het tweede scherm. Verbetering op het ene punt (bv. aanduiding van een spoorverandering - da's echt handig), betekent bij de NMBS klaarblijkelijk altijd verslechtering op een ander punt (bv. halteaanduidingen, taalkundig afgrijselijke omroepen door EMMA), zodat de balans uiteindelijk het status quo inhoudt en de reiziger redenen blijft hebben tot klagen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door dentheo »

jotie schreef: Daar ben ik het volkomen mee eens. Beter nog: men zou àlle haltes in een keer moeten kunnen weergeven, net zoals dat vroeger was met het tweede scherm.
Of rustig laten lopen over het scherm, dan weet je dat er nog komen.
Niet in pakketjes die even stilstaan, want dan denk je "dat zijn ze".
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Bericht door dentheo »

jotie schreef:[ Verbetering op het ene punt (bv. aanduiding van een spoorverandering - da's echt handig)
Hoe is dat nu geworden, nog die gele achtergrond met een bijna onleesbaar zwart cijfer erin ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie