Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Alles over reizigerstreinen in België.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Ik vind het trouwens helemaal geen schande dat er in Blankenberge, Munkzwalm of Melreux-Hotton maar één keer per uur een trein stopt. En met mij ook de mensen die daar wonen.
In Blankenberg zouden er best meer treinen mogen stoppen. Blankenberge - Brugge elk half uur lijkt me toch te rechtvaardigen.

Het gaat ook om de integratie met andere vervoersmiddelen. Door bijvoorbeeld maar eens in het uur naar Blankenberge of De Panne te rijden krijg je dan weer problemen met de kusttram bijvoorbeeld...
Wat Munkzwalm betreft: Wel op Kortrijk - Brussel zouden de stroptreinen eigenlijk ook best elk halfuur mogen rijden. In feit zou in Vlaanderen de regel moeten zijn dat er overal elk haluur een trein is.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door rdv »

De verbindingen ts de grote steden van centrum naar centrum zijn vrij goed, maar eens je naar de stadsrand moet is het problematisch. Als ik van Zwijnaarde naar mijn kantoor in Jette ga, doe ik daar anderhalf tot twee uur over met de trein (incl. voor- en natransport). Met de auto, zelfs met files, is dat zelden meer dan 75 minuten.

Wat mij het meest stoort is, na de belabberde communicatie, het feit dat je eigenlijk niet op het OV kan rekenen. Als je een belangrijke afspraak hebt, moet je eigenlijk een verbinding vroeger nemen. Ik moet regelmatig naar Namen. Door de slechte aansluitingen vanuit Gent betekent dat een trein een uur vroeger nemen om zeker op tijd te zijn. Om zeker te zijn dat ik mijn vergadering in Namen haal om 12u, vertrek ik om 9u in Gent. Gelukkig heb ik in Namen een plaats waar ik kan werken.
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door ronny »

Ik was gisteren in Vielsalm. Ik had me verwacht aan weinig reizigers wegens de 2-uursdienst. Ik was verrast meer dan 20 opstappers te tellen voor de rit van 10u36 naar Luik, en in Trois-Ponts ook meer dan 10. Er rijden hier minder treinen, maar ze worden dus wel degelijk gebruikt.
Het laatste stukje werd er als stoptrein gereden wegens uitval van een andere trein. Dat is ook "tevreden zijn" omdat er een oplossing wordt geboden aan de reizigers die anders op het perron konden blijven wachten.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

rdv schreef:De verbindingen ts de grote steden van centrum naar centrum zijn vrij goed, maar eens je naar de stadsrand moet is het problematisch. Als ik van Zwijnaarde naar mijn kantoor in Jette ga, doe ik daar anderhalf tot twee uur over met de trein (incl. voor- en natransport). Met de auto, zelfs met files, is dat zelden meer dan 75 minuten.

Wat mij het meest stoort is, na de belabberde communicatie, het feit dat je eigenlijk niet op het OV kan rekenen. Als je een belangrijke afspraak hebt, moet je eigenlijk een verbinding vroeger nemen. Ik moet regelmatig naar Namen. Door de slechte aansluitingen vanuit Gent betekent dat een trein een uur vroeger nemen om zeker op tijd te zijn. Om zeker te zijn dat ik mijn vergadering in Namen haal om 12u, vertrek ik om 9u in Gent. Gelukkig heb ik in Namen een plaats waar ik kan werken.
Daarom dat je, als je als OV geloofwaardig met de auto wil concurreren je minstens een halfuursdienst nodig hebt.

Ik woon en werk nu al 12 jaar in Zwitserland. Bij mijn vorige werkgever was het zo dat je voor zakelijke verplaatsingen verplicht het OV moest nemen. En vergaderingen werden zo gepland dat je makkelijk met de trein kan.
Maar de spoorwegen werken daar dus wel aan mee, door in de grote knooppunten de treinen allemaal op hetzelfde moment te laten aankomen en vertrekken, zodat je bijvoorbeeld in Zürich een vergadering om 9:15 kan laten beginnen, en iedereen dan ongeveer op hezelfde moment toekomt, ongacht waar hij vandaan moet komen.

Ik woon in Bern, mijn bureau voor mijn huidige job is in Basel. Onze datacenters bevinden zich in de buurt van Brügg, Baden en Zürich. Al deze plekken kan ik met het OV bereiken in een tijd die vergelijkbaar is met de auto, en dat elk halfuur.
Ik heb dus niet eens een auto, en niemand hier die dat vreemd vindt...

De burgemeester van Bogota zei ooit: Een rijk land is een land waar de rijken met het OV reizen, niet een waar de armen een auto hebben. Zwitserland is een rijk land :-)
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door rdv »

K V B schreef:
rdv schreef:De verbindingen ts de grote steden van centrum naar centrum zijn vrij goed, maar eens je naar de stadsrand moet is het problematisch. Als ik van Zwijnaarde naar mijn kantoor in Jette ga, doe ik daar anderhalf tot twee uur over met de trein (incl. voor- en natransport). Met de auto, zelfs met files, is dat zelden meer dan 75 minuten.

Wat mij het meest stoort is, na de belabberde communicatie, het feit dat je eigenlijk niet op het OV kan rekenen. Als je een belangrijke afspraak hebt, moet je eigenlijk een verbinding vroeger nemen. Ik moet regelmatig naar Namen. Door de slechte aansluitingen vanuit Gent betekent dat een trein een uur vroeger nemen om zeker op tijd te zijn. Om zeker te zijn dat ik mijn vergadering in Namen haal om 12u, vertrek ik om 9u in Gent. Gelukkig heb ik in Namen een plaats waar ik kan werken.
Daarom dat je, als je als OV geloofwaardig met de auto wil concurreren je minstens een halfuursdienst nodig hebt.

Ik woon en werk nu al 12 jaar in Zwitserland. Bij mijn vorige werkgever was het zo dat je voor zakelijke verplaatsingen verplicht het OV moest nemen. En vergaderingen werden zo gepland dat je makkelijk met de trein kan.
Maar de spoorwegen werken daar dus wel aan mee, door in de grote knooppunten de treinen allemaal op hetzelfde moment te laten aankomen en vertrekken, zodat je bijvoorbeeld in Zürich een vergadering om 9:15 kan laten beginnen, en iedereen dan ongeveer op hezelfde moment toekomt, ongacht waar hij vandaan moet komen.

Ik woon in Bern, mijn bureau voor mijn huidige job is in Basel. Onze datacenters bevinden zich in de buurt van Brügg, Baden en Zürich. Al deze plekken kan ik met het OV bereiken in een tijd die vergelijkbaar is met de auto, en dat elk halfuur.
Ik heb dus niet eens een auto, en niemand hier die dat vreemd vindt...

De burgemeester van Bogota zei ooit: Een rijk land is een land waar de rijken met het OV reizen, niet een waar de armen een auto hebben. Zwitserland is een rijk land :-)
De langere reistijden per trein zijn ook een groot probleem om mensen te motiveren om de auto te laten staan. Met de auto zou ik om 10u naar Namen vertrekken, met de trein dus om 9u.
KVB, mocht je jouw job (IT?) in België doen, had je hoogstwaarschijnlijk een bedrijfswagen en moest je je verplaatsingen daarmee doen. En dan klagen werkgevers over de files ...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

rdv schreef: KVB, mocht je jouw job (IT?) in België doen, had je hoogstwaarschijnlijk een bedrijfswagen en moest je je verplaatsingen daarmee doen. En dan klagen werkgevers over de files ...
Bedrijfswagens zijn relatief ongebruikelijk in Zwitserland. Dit heeft ook met het belastingsysteem te maken. De hoge belastingen in België moedigen werkgevers juist aan om allerhande extra voordeeltjes uit te delen. In Zwitserland zullen werknemers eerder voor meer loon kiezen dan voor een auto van de zaak.

En ja, ik ben inderdaad een IT-er. In België zou ik dan inderdaad waarschijnlijk een bedrijfswagen hebben. En ongeveer drie keer minder nettoloon...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Stijn91 »

Eigenlijk zou elke spoorlijn meer treinen moeten hebben maar waar ga je die TB's / TBG's vinden en het materiaal, dan kan je je veroorloven om kleinere samenstellingen te hebben want er komt binnen het uur nog een trein. Als ik zie dat sommige stations type Schellebelle die op een drukke lijn liggen meer treinen hebben buiten de spits dan een stad langs een kalme lijn dan stel ik me daar vragen bij.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

Stijn91 schreef:Eigenlijk zou elke spoorlijn meer treinen moeten hebben maar waar ga je die TB's / TBG's vinden en het materiaal
Het is toch wel opvallend hoe sommige spoorwegmaatschappijen er toch in slagen om met beduidend minder personeel dan de NMBS toch meer treinen te laten rijden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Shrek »

De antwoorden van KVB in dit topic bevestigen helemaal de stelling van Steven: Zwitsers zijn veel eisender over de spoorwegen dan Belgen.
Dat zal wel de grote verklaring zijn van de relatief hoge tevredenheid in België en de relatief lage tevredenheid in Zwitserland.
Allemaal een kwestie van prioriteiten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Steven »

KVB jij spreekt van personeel maar dat zegt niets over het rijdend personeel op zich. Het rijdend personeel vorm maar een kleine groep binnen de NMBS, we hebben nu al een tekort om de huidige diensten normaal te verzekeren in alle seizoenen zoals het moet. Er is een grote uitstroom maar eerder een kleine instroom. Als zelfs de privé operatoren (Crossrail, Captrain, Trainsport, ...) in België een probleem hebben om rijdend personeel te vinden ligt dat niet aan het totaal aantal mensen die voor de spoorwegen werken. Er zijn zelf operatoren die door gebrek aan personeel hun treinen uitbesteden aan die dat het net wel aankunnen. Kortweg we zitten met een ernstig probleem als we nog extra treinen willen inleggen.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

Steven schreef:KVB jij spreekt van personeel maar dat zegt niets over het rijdend personeel op zich. Het rijdend personeel vorm maar een kleine groep binnen de NMBS, we hebben nu al een tekort om de huidige diensten normaal te verzekeren in alle seizoenen zoals het moet.
Dat er een scheeftrekking is tussen rijdend en niet rijdend personeel is mij bekend. En dat dit ook niet een twee drie op te lossen is snap ik ook wel. Maar dat ligt denk ik, ook voor een deel aan bepaalde heilige huisjes waar men niet aan durft te komen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Dat er een scheeftrekking is tussen rijdend en niet rijdend personeel is mij bekend. En dat dit ook niet een twee drie op te lossen is snap ik ook wel. Maar dat ligt denk ik, ook voor een deel aan bepaalde heilige huisjes waar men niet aan durft te komen...
Men durft overal aankomen maar het gaat eerder langzaam.
En wat het personeel betreft: de laatste 20 jaar is het aandeel rijdend personeel in het totale personeelsbestand continu blijven stijgen.
Je kan echt niet zeggen dat er niets gebeurt.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door rdv »

Stijn91 schreef:Eigenlijk zou elke spoorlijn meer treinen moeten hebben maar waar ga je die TB's / TBG's vinden en het materiaal, dan kan je je veroorloven om kleinere samenstellingen te hebben want er komt binnen het uur nog een trein. Als ik zie dat sommige stations type Schellebelle die op een drukke lijn liggen meer treinen hebben buiten de spits dan een stad langs een kalme lijn dan stel ik me daar vragen bij.
Als men echt wil, werklozen genoeg en een deel van het niet-rijdende personeel zou men kunnen omscholen (in de ideale wereld).
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door bobke »

Steven schreef:KVB jij spreekt van personeel maar dat zegt niets over het rijdend personeel op zich. Het rijdend personeel vorm maar een kleine groep binnen de NMBS, we hebben nu al een tekort om de huidige diensten normaal te verzekeren in alle seizoenen zoals het moet. Er is een grote uitstroom maar eerder een kleine instroom. Als zelfs de privé operatoren (Crossrail, Captrain, Trainsport, ...) in België een probleem hebben om rijdend personeel te vinden ligt dat niet aan het totaal aantal mensen die voor de spoorwegen werken. Er zijn zelf operatoren die door gebrek aan personeel hun treinen uitbesteden aan die dat het net wel aankunnen. Kortweg we zitten met een ernstig probleem als we nog extra treinen willen inleggen.
Men kan toch nieuwe mensen aanleren hoe een trein te besturen? Er zijn genoeg werklozen in dit land. Een auto besturen kan ook iedereen, een trein is natuurlijk iets complexer, maar met de nodige opleiding moet dit lukken volgens mij. Alleen op vlak van techniek zit je met een klein probleempje, als er problemen zich voordoen tijdens de rit, zal die persoon het probleem minder rap kunnen oplossen (omdat hij geen technische opleiding genoten heeft). Maar het is te doen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Shrek »

rdv schreef:Als men echt wil, werklozen genoeg en een deel van het niet-rijdende personeel zou men kunnen omscholen (in de ideale wereld).
50+ers omscholen tot treinbestuurders kost zo gigantisch veel dat dat niet gebeurt. Opleidingen zijn duur, als die mensen dan na 3 jaar met pensioen gaan kieper je dat geld dus in de vuilbak.
Nieuwe mensen aanwerven gebeurt uiteraard wel, en op grote schaal. Maar je kan niet oneindig veel uren van de huidige bestuurders investeren in opleidingen. Iemand moet ook de dienstregeling rijden. En bovendien zijn de selecties redelijk streng, niet zomaar elke werkloze komt in aanmerking.
Plaats reactie