wat is dit 'wiel'?

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
toeter

wat is dit 'wiel'?

Bericht door toeter »

Ik vraag het me al jaren af...
Wat is dat 'wiel' die je kan vinden op het ouder materiaal van de NMBS. En vooral, wat zit erachter?

Een voorbeeld staat rechtsonder (voor een stukje) op de foto van :wikipedia

Tnx
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat is dit 'wiel'?

Bericht door Steven »

Dat is gewoon de schroefrem. Draaien aan het wieltjes (handgrepen uit te klappen) om hem te lossen of vast te zetten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: wat is dit 'wiel'?

Bericht door Steve »

En het wiel dat je op de stuurtafel van meerdere reeksen vindt, dient natuurlijk om te... sturen. :mrgreen:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: wat is dit 'wiel'?

Bericht door Retard »

En het wiel dat je onder de kast van alle reeksen vindt, dient natuurlijk om te ... rijden. :mrgreen:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: wat is dit 'wiel'?

Bericht door Bordensteker »

Steve schreef:En het wiel dat je op de stuurtafel van meerdere reeksen vindt, dient natuurlijk om te... sturen. :mrgreen:
Als polyvalent krukkendraaier kan ik u verzekeren dat ik regelmatig zelf de koers van mijn locomotief aanpas. Ik gebruik daarbij de deurkruk om naar buiten te gaan en op de grond mijn wissels zelf te "draaien" (eigenlijk de handel om te leggen). Tot voor kort was daar echter zelfs wel degelijk een met een handkruk (slinger) te bedienen (nog niet elektrisch aangesloten) "elektrisch wissel" bij. Soms moet je letterlijk op je knieën in mijn vak!
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: wat is dit 'wiel'?

Bericht door e49memling »

Bordensteker schreef:
Steve schreef:En het wiel dat je op de stuurtafel van meerdere reeksen vindt, dient natuurlijk om te... sturen. :mrgreen:
Als polyvalent krukkendraaier kan ik u verzekeren dat ik regelmatig zelf de koers van mijn locomotief aanpas. Ik gebruik daarbij de deurkruk om naar buiten te gaan en op de grond mijn wissels zelf te "draaien" (eigenlijk de handel om te leggen). Tot voor kort was daar echter zelfs wel degelijk een met een handkruk (slinger) te bedienen (nog niet elektrisch aangesloten) "elektrisch wissel" bij. Soms moet je letterlijk op je knieën in mijn vak!
Ik wist niet dat er in ZOTtegem een depot van bestuurders was.
Plaats reactie