Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Alles over reizigerstreinen in België.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door 2012 »

Adler schreef:
2012 schreef: T'was niet alleen die bovenleiding stroomloos maken he, da is op relatief korte tijd gedaan en t'zal daar ook geen 3 uur geduurd hebben. Maar is het dan een goed idee om de reizigers na spanningsloos stellen van de bovenleiding die te laten uitstappen en daar nog uurke of 2 buiten in regen en wiind te laten wachten op de bus... denk het niet, treinen stonden te velde, er was geen andere schuil mogelijkheid dan de trein zelf. Begrijpelijk vanuit dat standpunt dat men de reizigers gewoon IN de trein laat zitten tot een bus aankomt.
Ik heb enkel gezegd dat Petit het probleem van de 3000V aanhaalt als een van de redenen waarom er geen evacuatie kon gebeuren.
Telkens opnieuw als er zoiets gebeurt wordt er een resem uitvluchten uit de kast gehaald om aan te tonen dat men er niets kon aan doen.
Maar men gaat wel een interne analyse doen bij Infrabel om uit te zoeken wat er is misgelopen ( de zoveelste analyse ).
Als alles dan toch niet te vermijden was, waarom moet men dan nog een analyse doen ? Om het onvermijdelijke te analyseren ?
En waarom denkt iedereen enkel maar aan bussen ? Was het dan niet mogelijk om de trein te laten wegslepen met een diesellok ?
Blijkbaar heeft men ook daar de middelen niet meer voor.
Enkele jaren geleden heeft men tegen hoge kosten vier loks van de reeks 62 speciaal laten uitrusten met o.a. TBL2, GPS en een hulpkoppeling om defecte treinen op de HSL 2 te kunnen wegslepen. Men heeft nu de beslissing genomen om die loks buiten dienst te stellen wegens besparingen, zonder dat men daarvoor een vervanging heeft. Ik moet er geen tekeningske bijmaken wat er nu gaat gebeuren als er nog eens een trein in panne valt op de HSL 2.
Men heeft wel het geld om Descheemaecker een gigantische vertrekpremie te betalen voor de puinhoop die hij heeft achtergelaten maar op alle andere essentiële zaken moet men besparen.

Ja ik weet het Adler, die woordvoerders doen mij ook soms lachen zunne, die zijn volgens mij ook ni altijd op de hoogte van het ganse verhaal of kennen de technische achtergrond ni of weet ik veel. Over al die analyses ... tja, daar hoor je natuurlijk ni meer van als de storm is gaan liggen he.
Dieselloks zijn tegenwoordig enkel maar beschikbaar in de goederen, men kan wel een los rijdende loc gaan opvorderen mocht er toevallig één in die buurt rijden, maja, dat moet dan al een toevalstreffer zijn uiteraard. Dan zou de evacuatie snel gaan en dan komt dat (goede) nieuws niet in de kranten natuurlijk.
Ivm die 62'ers te Leuven, er is een wijziging in regelmentering daaromtrent, elke lok mag nu op een lijn met stopmerkborden (zoals vb L2) rijden om treinen in nood te evacueren. Das dan wel in rit op zicht aan max 30 per uur. op die manier kan men misschien rapper manschappen vinden om een trein te gaan wegslepen.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door odul »

Retard schreef:Normaalgezien vertrouwt men op De Lijn, maar die waren al druk in de weer met de problemen op de lijn 53.
Zoveel problemen is echt wel overmacht.
Het opvorderen van bussen neemt altijd veel tijd in beslag.
Tegen ze aanwezig zijn, is het probleem dikwijls al bijna voor bij.
Vandaar dat men ook dikwijls even wacht tot men een goed beeld heeft dat er geen treinverkeer meer mogelijk is.
Die verloren kostbare tijd zou niet nodig zijn als de NMBS zelf kan optreden in noodgevallen.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door 2012 »

Retard schreef:Normaalgezien vertrouwt men op De Lijn, maar die waren al druk in de weer met de problemen op de lijn 53.
Zoveel problemen is echt wel overmacht.
Inderdaad, De Lijn is ook gene appelboom waar ge uw zoveel appels van aftrekt als ge er nodig hebt he uiteraard. Bussen die stilstaan brengen niet op in deze commerciele wereld, dus ja, dan word het al moeilijk om her en der nog een restje te vinden op drukke momenten als nagenoeg de ganse vloot al op pad is.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door Bibke »

Het is allemaal zo simpel niet.

Op 24 december (boom op spoor in Nijlen) moesten we allemaal in de bus tussen Herentals en Lier.
1 bus voor 3 of 4 MW41, dan moesten er nog de mensen bij van één of twee Break(s) uit Turnhout.
Je kan je jezelf wel voorstellen wel voorstellen wat een beestenvervoer dat was.
Ik was daar totaal niet gelukkig bij maar we hadden nog geluk, mijn vrouw en ik hadden nog net een zitplaats,niet bij elkaar maar we zaten.
Echt helemaal frustrerend werd het voor allen toen bleek dat die bus nog alle treinhaltes tussen Herentals en Lier moest bedienen.
Die rit heeft dus meer dan één uur geduurd.

In zulke omstandigheden zouden er, mijns inziens minstens, 3 bussen moeten rijden. 2 die direct tussen Herentals en Lier rijden en ééntje voor de bediening van de tussenhaltes.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door gysev »

groentje schreef:Met een gebroken bovenleiding zal het wel snel donker geworden zijn :mrgreen:
Als je het verslag in het journaal hebt gezien, weet je dat er drie uur na de feiten nog steeds licht op de trein was. Rijtuigen hebben niet voor niets noodbatterijen.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door ijzeren rijn 82 »

De Lijn en zijn pachters en de touringcarwerld met zijn 3 samen moet toch een oplossing kunnen bieden denk ik ,
gemakelijk is het ook weer niet om vrijdag s'ävonds volk te vinden , maar 4hr is toch overdreven vindt ik
ik werk als Plantondienst bij de pachter van De Lijn in Lommel en wij krijgen toch een paar keer per jaar telefoon van station Mol als er onderbrokenverkeer is op de spoorlijnen 15&19

onlangs was er een zelfmoord in Geel , ben ik onmiddelijk (na de stelplaats mij dit melde) met de gelede bus naar Geel gereden (35min rijtijd ) om een trein te evacueren en daarna mee te pendelen tussen Mol en Herentals , toen werden 4 gelede bussen ingezet tussen Mol en Herentals wat maar net voldoende was .
tussen de tijd van de aanrijding en mijn aankomst aan de trein zat toen 1hr10 min en was ik nog in de stelplaats , 1hr is zo voorbij als je wat afstand moet afleggen of vervoer regelen
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door The_Knitter »

In Nederland worden er pas bussen besteld als de prognose van de verstoring circa anderhalf à 2 uur of langer is. En ja, dan gebeurt het ook wel dat er pas na 3 uur een bus aan komt, maar ook regelmatig sneller.
NSR heeft een contract met een maatschappij in een regio, en die zorgen dan dat er - indien mogelijk - genoeg bussen komen, ookal moet die maatschappij naar concurrenten gaan om hulp te vragen.

Bij een gestrande trein kan het ook zijn dat er via speciale loopbruggen naar een andere trein overgestapt kan worden, maar ook dat duurt anderhalf tot 2 uur.

In Nederland had het diverse redenen waarom de NS geen bussen meer heeft. De proef was vroegtijdig stilgezet om enkele redenen, en één van die redenen was de hoge kosten (bussen staan veel stil), maar ook dat de touringcaroperators en dergelijke hier protest tegen aantekenden, want zij werden benadeeld. Want NSR is geen busmaatschappij.

En ja, 4 uur wachten op een bus is erg lang, maar ik hoop dat zoiets wel incidentieel is in belgië. Mag aannemen dat er op andere momenten sneller bussen komen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door rdv »

Dat de bussen niet voldoende zouden rijden durf ik toch te betwijfelen. Bijna dagelijks is er toch vervangend busvervoer omwille van ongevallen, storingen aan infrastructuur of bruggen, ... Maar tegen dat de bussen van pakweg Mechelen in Veurne of Neerpelt zijn, is er ook veel tijd verstreken.

Een ander probleem met de bussen is dat de chauffeurs niet (altijd) op de hoogte zijn van de te volgen reisweg, laat staan dat ze alle stationnetjes weten liggen in de streek. Zelfs na de ramp in Wetteren kregen de chauffeurs na enkele weken nog geen reisplan (wel een dienstregeling die niet te halen was binnen de vooropgestelde reistijden). Als je dan weet dat bedrijven uit heel Oost-Vlaanderen werden ingeschakeld, kan je het de chauffeurs uit pakweg Geraardsbergen niet kwalijk nemen dat ze niet recht naar stations als Schellebelle of Wichelen rijden. Ook van eventuele NMBS buschauffeurs kan je moeilijk verwachten dat ze alle stations weten liggen.
The_Knitter schreef: En ja, 4 uur wachten op een bus is erg lang, maar ik hoop dat zoiets wel incidentieel is in belgië. Mag aannemen dat er op andere momenten sneller bussen komen.
Soms is het sneller, soms is het langer. De snelste oplossing had ik nadat een stoptrein net na de ochtendspits in Asse op een overweg een auto ramde. De brandweer was al onderweg om de wagen weg te halen, maar was te laat omdat ze in Asse-centrum voor de gesloten overweg stonden van de trein die even later de wagen aanreed. (Vreemd dat de melding ondertussen niet bij de seingevers/station Asse terecht gekomen was en de trein daar niet werd tegengehouden). Evacuatie kon snel starten (na een halfuur of misschien wel sneller) en de overweg was op enkele 100-en meters van de N9/Brusselsesteenweg waar sowieso ieder kwartier een lijnbus rijdt. Doordat er op dat tijdstip in de stelplaats Asse veel bussen binnenrijden waren er ook snel versterkingbussen. Nadeel was wel dat de bussen stations als Jette en Bockstael niet bedienden en ik dus te voet van Zellik naar Jette moest.
Een andere keer is er nooit een bus komen opdagen en hebben we 2u vastgezeten in het stationsgebouw van Beveren. Ik reed van Antwerpen naar Dendermonde en door verkeerde info ("er is aansluiting met vervangbussen in Beveren") in Berchem heb ik verkozen om toch via L59 te gaan ipv nog een uur te wachten op een verbinding via L53. Het was pas nadat het parket het spoor had vrijgegeven dat we opnieuw op onze trein konden stappen en verder rijden naar Sint-Niklaas.

Wat ik niet begrijp is dat de NMBS niet de vervangmogelijkheden met reguliere lijnbussen (of via het eigen netwerk) aankondigt. Dit is natuurlijk niet relevant voor een evacuatie, maar in een aantal gevallen kan dat toch een oplossing bieden voor gestrande reizigers in stations.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door groentje »

gysev schreef:
groentje schreef:Met een gebroken bovenleiding zal het wel snel donker geworden zijn :mrgreen:
Als je het verslag in het journaal hebt gezien, weet je dat er drie uur na de feiten nog steeds licht op de trein was. Rijtuigen hebben niet voor niets noodbatterijen.
Ik beken schuldig. Ik weet dat er noodbatterijen zijn, maar niet dat die zolang meegaan, ik had eerder gedacht aan een halfuur tot een uur.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door bobke »

2012 schreef:
Adler schreef:
2012 schreef:
Ivm die 62'ers te Leuven, er is een wijziging in regelmentering daaromtrent, elke lok mag nu op een lijn met stopmerkborden (zoals vb L2) rijden om treinen in nood te evacueren. Das dan wel in rit op zicht aan max 30 per uur. op die manier kan men misschien rapper manschappen vinden om een trein te gaan wegslepen.
Waarom maar max 30km/h? Als heel dat spoor vrij is kan die loc toch wel aan hogere snelheid de trein in panne wegslepen. Ik zie het probleem daar niet van in, Nou niet bepaald dat er een tegenligger kan komen :p
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door dentheo »

Kan men de verlichting "half" doven ? Dan gaan batterijen dubbel zolang mee.
ps. ik heb ook beelden gezien van een donkere trein....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door Steve »

rdv schreef: Soms is het sneller, soms is het langer. De snelste oplossing had ik nadat een stoptrein net na de ochtendspits in Asse op een overweg een auto ramde. De brandweer was al onderweg om de wagen weg te halen, maar was te laat omdat ze in Asse-centrum voor de gesloten overweg stonden van de trein die even later de wagen aanreed. (Vreemd dat de melding ondertussen niet bij de seingevers/station Asse terecht gekomen was en de trein daar niet werd tegengehouden). Evacuatie kon snel starten (na een halfuur of misschien wel sneller) en de overweg was op enkele 100-en meters van de N9/Brusselsesteenweg waar sowieso ieder kwartier een lijnbus rijdt. Doordat er op dat tijdstip in de stelplaats Asse veel bussen binnenrijden waren er ook snel versterkingbussen. Nadeel was wel dat de bussen stations als Jette en Bockstael niet bedienden en ik dus te voet van Zellik naar Jette moest.
Die snap ik toch even niet: de bus reed enkel van Asse naar Zellik en dus niet verder? Zellik - Jette is wel een heel eind te voet, temeer daar er geen mooi recht weggetje ligt. Waarom ook niet een van de vele bussen van De Lijn (lijn 214 en varianten) tot bijvoorbeeld Sint-Agatha-Berchem, Simonis of het Noordstation?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door groentje »

bobke schreef:Waarom maar max 30km/h? Als heel dat spoor vrij is kan die loc toch wel aan hogere snelheid de trein in panne wegslepen. Ik zie het probleem daar niet van in, Nou niet bepaald dat er een tegenligger kan komen :p
Net omdat je op een hogesnelheidslijn niet kan zien of de lijn wel vrij is of niet, als je niet beschikt over het veiligheidssysteem. Vergeet niet dat minstens 1 sectie niet vrij zal zijn, als je een trein in nood moet gaan halen...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door Retard »

Er moet wel gezegd worden. Na de storm, gans het weekend geen storingen: http://www.treininvertraging.be/storingen.php :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door Steven »

bobke schreef:
Waarom maar max 30km/h? Als heel dat spoor vrij is kan die loc toch wel aan hogere snelheid de trein in panne wegslepen. Ik zie het probleem daar niet van in, Nou niet bepaald dat er een tegenligger kan komen :p
Dat is nu eenmaal de basisregel van het rijden op zicht. Eender waar je rit op zicht doet is het Max 30 km/u. In bepaalde gevallen zelfs 20km/u zoals hier al eerder werd vermeld.
Plaats reactie