Pagina 2 van 4

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 04 jan 2014, 22:33
door Shrek
jotie schreef: Enfin, alweer een knap staaltje NMBS non-communicatie. Men heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de informatieverstrekking aan de reiziger bij normale omstandigheden, maar de interne communicatie en die naar de reiziger toe bij calamiteiten blijft als vanouds even belabberd. Gaat men dan nooit beseffen dat dààr de prioriteit moet liggen?
Pertinente leugens vertel jij hier, de communicatie naar de reizigers toe was uitstekend.
Ook de burgemeester en hulpdiensten wisten wat er ging gebeuren. Niet dat ze blij waren met de aanpak, maar er werd wel duidelijk gecommuniceerd.

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 04 jan 2014, 23:01
door dentheo
??? Kun je dan ook uitleggen waarom in de kranten ( via internet) al stond dat er die nacht geen treinen meer zouden rijden op enkele lijnen, maar op Railtime stond dat NIET.
Daar was men nog bussen aan het bellen.

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 00:25
door Retard
Normaalgezien vertrouwt men op De Lijn, maar die waren al druk in de weer met de problemen op de lijn 53.
Zoveel problemen is echt wel overmacht.

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 07:08
door Adler
2012 schreef: T'was niet alleen die bovenleiding stroomloos maken he, da is op relatief korte tijd gedaan en t'zal daar ook geen 3 uur geduurd hebben. Maar is het dan een goed idee om de reizigers na spanningsloos stellen van de bovenleiding die te laten uitstappen en daar nog uurke of 2 buiten in regen en wiind te laten wachten op de bus... denk het niet, treinen stonden te velde, er was geen andere schuil mogelijkheid dan de trein zelf. Begrijpelijk vanuit dat standpunt dat men de reizigers gewoon IN de trein laat zitten tot een bus aankomt.
Ik heb enkel gezegd dat Petit het probleem van de 3000V aanhaalt als een van de redenen waarom er geen evacuatie kon gebeuren.
Telkens opnieuw als er zoiets gebeurt wordt er een resem uitvluchten uit de kast gehaald om aan te tonen dat men er niets kon aan doen.
Maar men gaat wel een interne analyse doen bij Infrabel om uit te zoeken wat er is misgelopen ( de zoveelste analyse ).
Als alles dan toch niet te vermijden was, waarom moet men dan nog een analyse doen ? Om het onvermijdelijke te analyseren ?
En waarom denkt iedereen enkel maar aan bussen ? Was het dan niet mogelijk om de trein te laten wegslepen met een diesellok ?
Blijkbaar heeft men ook daar de middelen niet meer voor.
Enkele jaren geleden heeft men tegen hoge kosten vier loks van de reeks 62 speciaal laten uitrusten met o.a. TBL2, GPS en een hulpkoppeling om defecte treinen op de HSL 2 te kunnen wegslepen. Men heeft nu de beslissing genomen om die loks buiten dienst te stellen wegens besparingen, zonder dat men daarvoor een vervanging heeft. Ik moet er geen tekeningske bijmaken wat er nu gaat gebeuren als er nog eens een trein in panne valt op de HSL 2.
Men heeft wel het geld om Descheemaecker een gigantische vertrekpremie te betalen voor de puinhoop die hij heeft achtergelaten maar op alle andere essentiële zaken moet men besparen.

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 10:32
door Bibke
Adler schreef:Enkele jaren geleden heeft men tegen hoge kosten vier loks van de reeks 62 speciaal laten uitrusten met o.a. TBL2, GPS en een hulpkoppeling om defecte treinen op de HSL 2 te kunnen wegslepen. Men heeft nu de beslissing genomen om die loks buiten dienst te stellen wegens besparingen, zonder dat men daarvoor een vervanging heeft. Ik moet er geen tekeningske bijmaken wat er nu gaat gebeuren als er nog eens een trein in panne valt op de HSL 2.
Men heeft wel ter vervangen 2 HLE18 staan. Eén te Leuven en één te Luik.
Wat men gaat doen bij een bovenleidingsprobleem?????????????? :mrgreen:

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 10:49
door dentheo
Moet het feit dat de 3000V eraf is inderdaad "op papier" tot bij de TB geraken ?
Dat kan natuurlijk wel een tijdje duren ...

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 11:33
door Retard
Bibke schreef:
Adler schreef:Enkele jaren geleden heeft men tegen hoge kosten vier loks van de reeks 62 speciaal laten uitrusten met o.a. TBL2, GPS en een hulpkoppeling om defecte treinen op de HSL 2 te kunnen wegslepen. Men heeft nu de beslissing genomen om die loks buiten dienst te stellen wegens besparingen, zonder dat men daarvoor een vervanging heeft. Ik moet er geen tekeningske bijmaken wat er nu gaat gebeuren als er nog eens een trein in panne valt op de HSL 2.
Men heeft wel ter vervangen 2 HLE18 staan. Eén te Leuven en één te Luik.
Wat men gaat doen bij een bovenleidingsprobleem?????????????? :mrgreen:
Er is gemeld:

Indien er door een incident geen elektrisch treinverkeer mogelijk is op de HSL 2, zal een HLR77 van Schaarbeek of Kinkempois ingeschakeld worden voor een eventuele evacuatie. Pijnlijk detail: een dergelijke HLR77 moet dan wel op zicht rijden op de HSL 2, aan een maximumsnelheid van 30 km/h...

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 12:07
door HLE 2302
Retard schreef:Er is gemeld:
Indien er door een incident geen elektrisch treinverkeer mogelijk is op de HSL 2, zal een HLR77 van Schaarbeek of Kinkempois ingeschakeld worden voor een eventuele evacuatie. Pijnlijk detail: een dergelijke HLR77 moet dan wel op zicht rijden op de HSL 2, aan een maximumsnelheid van 30 km/h...
En 20 km/h tijdens nacht, avond & ochtendgloren. Bij een zichtbaarheid minder dan 200m en indien er zich hellingen bevinden van meer dan 12mm/m.

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 12:56
door gysev
Adler schreef:De reden zal wel weer moeten gezocht worden in de onzinnig complexe procedures en communicatiewegen bij de NMBS-groep. Dit is trouwens 1 van de eerste zaken die de nieuwe baas Cornu heeft aangeklaagd in Terzake kort na zijn aanstelling.
Ik wens hem veel succes.
De reden is eerder dat er in de ruime regio Leuven op hetzelfde moment op drie plaatsen bomen en takken in de bovenleiding vlogen én dat de seininrichting op lijnen 36 en 139 gestoord was door een zware blikseminslag - en ook op die lijnen stonden reizigerstreinen geblokkeerd. Je hebt nu eenmaal maar een beperkt aantal personeelsleden en die kunnen niet overal tegelijk zijn. En ja, er werd personeel uit andere regio's opgeroepen maar die zijn ook niet op 10' ter plaatse. Bovendien: denk je nu echt dat in een dergelijke storm de wegen in de streek als bij mirakel gevrijwaard blijven van omgevallen bomen en weggewaaide takken? Zolang dat niet opgeruimd is, kunnen de technici en de bussen ook niet ter plaatse komen.

Dan nog één bedenking: het regende en het was donker. Is het dan niet beter dat de reizigers bijeen blijven zitten in een verlichte trein ipv ze uren op een afgelegen bosweg te laten wachten?

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 13:11
door groentje
Met een gebroken bovenleiding zal het wel snel donker geworden zijn :mrgreen:
Maar met de basis van je verhaal ben ik het wel eens, die reizigers zaten beter in de trein, dan naast de trein.

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 13:15
door dentheo
Behalve zij die een kilometer of vijf van huis zijn, tot de volgende weg kunnen wandelen en zich daar kunnen laten oppikken....
En die worden wel nijdig als ze er niet uit mogen na een uur....

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 13:41
door odul
gysev schreef:
odul schreef:Telkens komt een zelfde probleem weer boven water.
Het opvorderen van autobussen, wanneer er geen treinverkeer meer mogelijk is bij een incident.
Als ik het goed voor heb zijn er 4 districten, als elke district 2 autobussen in eigen beheer heeft kan er onmiddellijk voor vervangend vervoer gezorgd worden.
Dat hoeven geen luxecars te zijn, maar gewone autobussen.
Als het leger, de politie, dergelijke aankopen kan doen, waarom de NMBS dan niet?
Waar ga je die zetten? Je zal altijd zien dat je ze nodig hebt op de verst afgelegen plaats.
Waarvoor gebruik je ze als er geen problemen zijn? Bussen zijn duur en ze ongebruikt laten staan is te gek.
Wie gaat er mee rijden? Eigen personeel dat dan het grootste deel van de tijd niets zit te doen? Want als je ze ergens anders voor gebruikt zijn de chauffeurs niet beschikbaar bij storingen en zijn de bussen dus nutteloos.
Het is wel de bedoeling dat,als er eigen bussen moesten zijn, hier een procedure bestaat voor het inzetten ervan.
Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn om een bus te hebben zonder meer...

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 13:42
door odul
Steven schreef:Zover ik weet heeft NMBS contracten met bus en taximaatschappijen. De voorwaarden ken ik niet. Doch kan ik me prefecten inbeelden dat op bepaalde momenten de wet van Murphy ook een rol speelt. Je kan rampen nu eenmaal niet voorspellen.
Wat heb je aan een4contrac4t wanneer "de lijn" of die privémaatschappij zegt: ik heb geen bus ter beschikking?

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 13:47
door odul
Steven schreef:2 bussen van 80 als er een trein met 10M6 strand is ruim onvoldoende als daar dan 1200 man op zit, zoveel mag duidelijk zijn.
Inderdaad, maar denk jij de lijn of wie dan ook 10 tot 15 bussen achter de hand heeft voor de NMBS in geval van nood :?

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Geplaatst: 05 jan 2014, 13:50
door odul
Stijn91 schreef:Zoals hier al staat is het dom om bussen te kopen, maar wat ze dringend moeten doen is eens kijken naar hun procedures, 4u op een trein zitten is toch veel te lang, zoiets moet toch veel sneller gebeuren.
Dom???

Als het leger en de politie eigen bussen mag kopen, waarom de NMBS dan niet om deze te zetten bij noodsiuatie's ?