Ik heb het niet alleen over de stiptheid, ik heb het ook over de gigantische (belasting-)geldverslindende machine die de NMBS is en de povere dienstverlening die we daar tegenover zien.overweg13 schreef:Slecht draaiend bedrijf? Waarop baseer je je? Afgezien van de treinen die door de NZV moeten - de meerderheid, akkoord - hebben we als klanten niet te klagen. Niet ter verantwoording te roepen: de NMBS wordt wekelijks over de hekel gehaald in de pers. Dat is ter verantwoording roepen.pietje schreef: Een situatie zoals in België lijkt mij nog steeds de slechtste die je kan hebben: je hebt een slechtdraaiend bedrijf dat daar amper voor ter verantwoording geroepen kan worden en waarbij er ook helemaal geen stok achter de deur is om iemand te verplichten om het beter te doen.
Bij een liberalisering is een sterk regulerend kader natuurlijk wenselijk zodat heel de liberalisering vooral voor de reiziger een verbetering wordt.
Mocht het komende verkeersplan plots lukken, dan ziet het er plots helemaal anders uit. Ik vind vooral dat we zo weinig bereid zijn om pakweg 20 jaar terug te kijken: dan is er wel degelijk veel ten goede veranderd. Maar we staren ons blind op de dagdagelijkse tekortkomingen. Ik vind dat allemaal verre van objectief...
De stiptheid zo nog niet eens zo erg zijn als er overal een halfuur frequentie zou zijn en op de drukkere lijnen een kwartierfrequentie. Een vertraagde trein zou u dan niet meteen een uur kosten.
Met het aantal personeelsleden dat de NMBS telt en met het aantal rijtuigen/stellen zou dit geen probleem zijn, maar er zit een probleem met de efficiëntie en het feit dat een veel te groot deel van het personeel eigenlijk niet behoort tot degenen die nodig zijn om treinen te laten rijden.
Dat allemaal gecombineerd met een desastreus personeelsbeleid, waarbij goede krachten niet (extra) beloond worden en mensen die hun werk slecht doen niet gesanctioneerd worden, ja, daar creëer je een slecht draaiend bedrijf mee.
Voor de slechte resultaten zijn nu enkel de CEO's buitengegooid, terwijl zij toch niet de enigen zijn die hiervoor schuldig zijn?