Liberalisering nationaal treinverkeer

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje

Re: fgezien van de N

Bericht door pietje »

overweg13 schreef:
pietje schreef: Een situatie zoals in België lijkt mij nog steeds de slechtste die je kan hebben: je hebt een slechtdraaiend bedrijf dat daar amper voor ter verantwoording geroepen kan worden en waarbij er ook helemaal geen stok achter de deur is om iemand te verplichten om het beter te doen.
Bij een liberalisering is een sterk regulerend kader natuurlijk wenselijk zodat heel de liberalisering vooral voor de reiziger een verbetering wordt.
Slecht draaiend bedrijf? Waarop baseer je je? Afgezien van de treinen die door de NZV moeten - de meerderheid, akkoord - hebben we als klanten niet te klagen. Niet ter verantwoording te roepen: de NMBS wordt wekelijks over de hekel gehaald in de pers. Dat is ter verantwoording roepen.
Mocht het komende verkeersplan plots lukken, dan ziet het er plots helemaal anders uit. Ik vind vooral dat we zo weinig bereid zijn om pakweg 20 jaar terug te kijken: dan is er wel degelijk veel ten goede veranderd. Maar we staren ons blind op de dagdagelijkse tekortkomingen. Ik vind dat allemaal verre van objectief...
Ik heb het niet alleen over de stiptheid, ik heb het ook over de gigantische (belasting-)geldverslindende machine die de NMBS is en de povere dienstverlening die we daar tegenover zien.
De stiptheid zo nog niet eens zo erg zijn als er overal een halfuur frequentie zou zijn en op de drukkere lijnen een kwartierfrequentie. Een vertraagde trein zou u dan niet meteen een uur kosten.

Met het aantal personeelsleden dat de NMBS telt en met het aantal rijtuigen/stellen zou dit geen probleem zijn, maar er zit een probleem met de efficiëntie en het feit dat een veel te groot deel van het personeel eigenlijk niet behoort tot degenen die nodig zijn om treinen te laten rijden.

Dat allemaal gecombineerd met een desastreus personeelsbeleid, waarbij goede krachten niet (extra) beloond worden en mensen die hun werk slecht doen niet gesanctioneerd worden, ja, daar creëer je een slecht draaiend bedrijf mee.

Voor de slechte resultaten zijn nu enkel de CEO's buitengegooid, terwijl zij toch niet de enigen zijn die hiervoor schuldig zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door Steven »

Geen sancties?? Simpel voorbeeldje:
Een perron missen = bijna 20 euro premie die zal ingehouden worden
Een rood sein voorbijrijden = uw driejaarlijkse ondervraging opnieuw doen, psychotechnische proeven afleggen. Een tijd niet rijden (premieverlies). Een extra begeleiding krijgen en als dit oké is mag je terug rijden. Als ze morgen dezelfde regels willen toepassen voor taxibestuurders en vrachtwagenbestuurders dan staat heel Brussel op stelten met betogingen.

Dit zijn maar twee willekeurige sancties en dit enkel voor een treinbestuurder. Het tuchtboek en bijhorende straffen is nog een heel pak dikker.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: fgezien van de N

Bericht door stefanic »

pietje schreef:Ik heb het niet alleen over de stiptheid, ik heb het ook over de gigantische (belasting-)geldverslindende machine die de NMBS is en de povere dienstverlening die we daar tegenover zien.
De stiptheid zo nog niet eens zo erg zijn als er overal een halfuur frequentie zou zijn en op de drukkere lijnen een kwartierfrequentie. Een vertraagde trein zou u dan niet meteen een uur kosten.

Met het aantal personeelsleden dat de NMBS telt en met het aantal rijtuigen/stellen zou dit geen probleem zijn, maar er zit een probleem met de efficiëntie en het feit dat een veel te groot deel van het personeel eigenlijk niet behoort tot degenen die nodig zijn om treinen te laten rijden.

Dat allemaal gecombineerd met een desastreus personeelsbeleid, waarbij goede krachten niet (extra) beloond worden en mensen die hun werk slecht doen niet gesanctioneerd worden, ja, daar creëer je een slecht draaiend bedrijf mee.

Voor de slechte resultaten zijn nu enkel de CEO's buitengegooid, terwijl zij toch niet de enigen zijn die hiervoor schuldig zijn?
Dit is allemaal wel erg kort door de bocht. Er moet nu al ongelofelijk gekrabd worden om alleen al voor de nu rijdende treinen voldoende zitplaatscapaciteit te voorzien. En jij denk dan dat we zonder problemen overal halfuur- en kwartierdiensten kunnen rijden? Als we inderdaad van alle treinen stoptreinen maken zal je dat op de meeste plaatsen wel hebben, maar ik denk dan dat de overgrote groep van reizigers de NMBS-top lyncht wegens onaanvaardbare toename van de rittijd. Wees er maar van overtuigd dat op vele assen onmogelijk meer treinen kunnen ingezet worden. Weet dat we (nieuw transportplan!) geplande treinen moeten afschaffen omdat de trein op z'n eindbestemming niet weg kan (uitwijken naar bundel gaat niet want geen rijpad, en geen plaats in de bundel, en ik heb het dan niet over 'bachten-de-kupe' maar gewoon Brussel). Dus zelfs als iedereen binnen NMBS&Infrabel zich omschoolt tot rijdend personeel of personeel terrein, zal het niet lukken. De hardware (materieel en infra) moet ook mee. Aan materieel wordt gewerkt, Infra gaat eerder de omgekeerde richting uit.
spoorwegrealist
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: fgezien van de N

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:[ De hardware (materieel en infra) moet ook mee. Aan materieel wordt gewerkt, Infra gaat eerder de omgekeerde richting uit.
Worden er zaken gesloopt ? Of is men vooral minder soepel in het gebruik ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door Steven »

Slopen. In Brussel Zuid is men al hard bezig geweest om wissels uit te breken, hoe minder wissels hoe minder mogelijkheden om treinen vlot in en uit het station te krijgen uiteraard. De vraag is hoe ver men er in wil gaan (om wissels af te schaffen).
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door dentheo »

Zijn dat die befaamde kruisingen tussen station en NZV ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Slopen. In Brussel Zuid is men al hard bezig geweest om wissels uit te breken, hoe minder wissels hoe minder mogelijkheden om treinen vlot in en uit het station te krijgen uiteraard.
Dat klopt natuurlijk, maar met minder wissels heb je ook minder kans op storingen en op conflictsituaties.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door Steven »

Neen, momenteel gaat het vooral om wissel die naar een doodlopend spoor leiden. Deze waren onder meer gelegen in het verlengde van spoor 3 richting NZV. 2 doodspoortjes met plaats voor telkens een lok kant NZV op het einde van spoor 11/12
Idem aan de zuidkant met een doodspoor waar geregeld de HLD77 al is terug te vinden waren.
Ook een aantal wissels aan de noordzijde van spoor 14/15 zijn wegnomen (indien men daar de seinen verplaatst kan de nuttige lengte van die perrons zelf iets groter worden).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door K V B »

Steven schreef:Geen sancties?? Simpel voorbeeldje:
Een perron missen = bijna 20 euro premie die zal ingehouden worden
Een rood sein voorbijrijden = uw driejaarlijkse ondervraging opnieuw doen, psychotechnische proeven afleggen. Een tijd niet rijden (premieverlies). Een extra begeleiding krijgen en als dit oké is mag je terug rijden. Als ze morgen dezelfde regels willen toepassen voor taxibestuurders en vrachtwagenbestuurders dan staat heel Brussel op stelten met betogingen.

Dit zijn maar twee willekeurige sancties en dit enkel voor een treinbestuurder. Het tuchtboek en bijhorende straffen is nog een heel pak dikker.
Wat is de sanctie voor een mederwerker in de technische werkplaats die alleen maar koffie drinkt en de krant leest?
Of voor een loketmedewerker die al jaren "ziek" is...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: fgezien van de N

Bericht door K V B »

stefanic schreef: Dit is allemaal wel erg kort door de bocht. Er moet nu al ongelofelijk gekrabd worden om alleen al voor de nu rijdende treinen voldoende zitplaatscapaciteit te voorzien. En jij denk dan dat we zonder problemen overal halfuur- en kwartierdiensten kunnen rijden?
Je kan toch niet blijven verwachten dat we begrip blijven opbrengen voor het feit dat de NMBS blijkbaar niet kan wat de NS en de SBB wel voor elkaar krijgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
stefanic schreef: Dit is allemaal wel erg kort door de bocht. Er moet nu al ongelofelijk gekrabd worden om alleen al voor de nu rijdende treinen voldoende zitplaatscapaciteit te voorzien. En jij denk dan dat we zonder problemen overal halfuur- en kwartierdiensten kunnen rijden?
Je kan toch niet blijven verwachten dat we begrip blijven opbrengen voor het feit dat de NMBS blijkbaar niet kan wat de NS en de SBB wel voor elkaar krijgen.
de sbb krijgt veel meer geld van de overheid, daar kan je dus moeilijk mee vergelijken. en de ns, die hebben amper kleine, dure spoorlijnen te bedienen waardoor zij ook meer geld over hebben voor meer sneltreinen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door Shrek »

K V B schreef: Wat is de sanctie voor een mederwerker in de technische werkplaats die alleen maar koffie drinkt en de krant leest?
Of voor een loketmedewerker die al jaren "ziek" is...
als we dan toch gaan stigmatiseren: die "luie" mensen zijn allemaal 50+ers die op de arbeidsmarkt geen kans maken. ga jij ze 2 jaar voor hun pensioen ontslaan?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef: Je kan toch niet blijven verwachten dat we begrip blijven opbrengen voor het feit dat de NMBS blijkbaar niet kan wat de NS en de SBB wel voor elkaar krijgen.
de sbb krijgt veel meer geld van de overheid, daar kan je dus moeilijk mee vergelijken. en de ns, die hebben amper kleine, dure spoorlijnen te bedienen waardoor zij ook meer geld over hebben voor meer sneltreinen
Daar gaat het niet om. Het excuus was niet "niet genoeg geld" maar "niet genoeg treinen" en "niet genoeg personeel". En als ik dan met NS of SBB vergelijk...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Daar gaat het niet om. Het excuus was niet "niet genoeg geld" maar "niet genoeg treinen" en "niet genoeg personeel". En als ik dan met NS of SBB vergelijk...
Het draait wel om geld. Als infrabel over dezelfde investeringsbudgetten als CFF-infra zou beschikken lag er al lang een 2e tunnel onder brussel, reed al het goederenverkeer over aparte sporen en was elk knooppunt ongelijkvloers uitgevoerd.
Zou dat geen invloed hebben op de nmbs?
Het niet genoeg treinen klopt inderdaad niet meer. Sinds vorig jaar zijn er inderdaad genoeg treinen. Alleen kunnen ze wegens infrabeperkingen niet rijden waar je ze eigenlijk zou willen.
En personeel? Ja, er is er teveel. Maar het personeel dat er teveel is is gemiddeld gezien mannelijk, heeft geen diploma en is een jaar of 54.
Die mensen kan je niet inzetten in technisch gespecialiseerde beroepen, het is veel te duur ze nog op te leiden tot treinbestuurder/begeleider/seingever en de job die ze ooit deden bestaat al een tijdje niet meer.
Wat zou jij dan doen met die mensen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: fgezien van de N

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Ik heb het niet alleen over de stiptheid, ik heb het ook over de gigantische (belasting-)geldverslindende machine die de NMBS is en de povere dienstverlening die we daar tegenover zien.
De stiptheid zo nog niet eens zo erg zijn als er overal een halfuur frequentie zou zijn en op de drukkere lijnen een kwartierfrequentie. Een vertraagde trein zou u dan niet meteen een uur kosten.
Sorry om u uit uw droomwereld te halen, maar als er een andere operator dan de nmbs komt ontstaan er niet opeens extra rijpaden hoor.
Zolang de overheid weigert te investeren in nieuwe sporen zullen de frequenties gelijk blijven op de belangrijkste lijnen, liberalisering of niet.
Enkel op de zijlijnen die niet overbelast zijn kan je meer treinen laten rijden dan vandaag zonder grote investeringen.
Plaats reactie