termijnvisie infrabel

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:Ook lijn 13 tussen Lier en Kontich staat bij de overbelaste lijnen.
Over dit, weliswaar enkelsporige, lijntje rijden per uur toch maar 2 treinen (Brussel-Zuid <=> Turnhout)?
En een P-trein in de spits en daarmee zit het vol, er kan in de spits geen enkele trein meer bij.
Het kaartje zegt ook niet meer of niet minder dan dat.
Wil je er toch extra treinen op zetten moet je er rekening mee houden dat het niet kan op de moment dat je zou willen.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door K V B »

Steven schreef:Omdat de infra compleet anders is en omdat de manier van denken anders is. Aan dat eerste valt iets te doen door het nodige geld beschikbaar te krijgen. Aan de manier van denken daarentegen .....
De SBB infrastructuur is inderdaad vaak een stuk slanker dan de NMBS infra. Blijbkaar moet Infrabel dus nog veel doen...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Gent-Antwerpen heeft voor elke passagierstrein ook een goederentrein rijden. Goederentreinen en IC's op hetzelfde spoor doen je capaciteit enorm dalen.
Echt? rijden er daar in beide richtingen drie goederentreinen per uur? Dan zou het goedernverkeer in België dus nog een stuk omvangrijker moeten zijn dan alhier in Zwitserland...

Waar overigens ooktot een drietal goederentreinen per uur rijden is Olten - Basel. Daar rijden verder nog 9 reizigerstreinen per uur op...
Kontich-Mechelen kan niet optimaal uitgebaat worden door het ontbreken van adequate wissels in Sint-Katelijne-Waver, daardoor nemen sommige treinen (IC Brussel-Turnhout bijvoorbeeld) 3 rijpaden tegelijk in...
Kan de NS zoiets aan? Is dat een grap?
De SBB is blijkbaar niet bang van vlakke kruisingen. Op Basel - Olten ligt er bij Liestal een waar 8 treinen plus 5 treinen per uur samenkomen (Dus 13 snijdende bewegingen per uur). Verder richting Olten kom je dan weer aan een splitsing waar ook ongeveer een tiental snijdende bewegingen per uur plaatsvinden.
Als er geen flyover ligt die snijdende bewegingen overbodig maakt durft de NS niet eens denken aan meer dan een halfuursdienst...
De NS denkt er tegenwoordig niet meer aan on nog minder dan eens per halfuur te rijden... En ik weet verschillende plekken waar lijnen met 4 treinen per uur (of meer) samenkomen in een eenvoudige vlakke kruising. Al klopt het natuurlijk wel dat er de laatste jaren veel fly overs bij gekomen zijn...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
Cipallieter schreef:Ook lijn 13 tussen Lier en Kontich staat bij de overbelaste lijnen.
Over dit, weliswaar enkelsporige, lijntje rijden per uur toch maar 2 treinen (Brussel-Zuid <=> Turnhout)?
En een P-trein in de spits en daarmee zit het vol, er kan in de spits geen enkele trein meer bij.
Dat lijntje is 7 km lang. Dat duurt geen 5 minuten om dat af te leggen. Wat wil zeggen dat je er, mits een beetje plannen, zelfs een kwartierdienst in beide richtingen over kan sturen. Dat dit met een IC per uur en een enkele P trein vol zou zitten is absurd.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door stefanic »

K V B schreef:
Shrek schreef:
Cipallieter schreef:Ook lijn 13 tussen Lier en Kontich staat bij de overbelaste lijnen.
Over dit, weliswaar enkelsporige, lijntje rijden per uur toch maar 2 treinen (Brussel-Zuid <=> Turnhout)?
En een P-trein in de spits en daarmee zit het vol, er kan in de spits geen enkele trein meer bij.
Dat lijntje is 7 km lang. Dat duurt geen 5 minuten om dat af te leggen. Wat wil zeggen dat je er, mits een beetje plannen, zelfs een kwartierdienst in beide richtingen over kan sturen. Dat dit met een IC per uur en een enkele P trein vol zou zitten is absurd.
Alles moet aan de ene kant ook inpassen in het verkeer van L25+L27 en aan de andere kant in het verkeer van L15+L16. Voor de rest is er inderdaad geen enkel probleem. L13 an sich is dus eigenlijk niet overbelast, maar de in- en uitgang wel...
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door Steven »

Maar je kijkt enkel naar die lijn individueel. Je moet naar het totaal kijken en dus ook naar de combinatie van de rijpaden op de lijnen 27,13,15,35.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
Shrek schreef: Gent-Antwerpen heeft voor elke passagierstrein ook een goederentrein rijden. Goederentreinen en IC's op hetzelfde spoor doen je capaciteit enorm dalen.
Echt? rijden er daar in beide richtingen drie goederentreinen per uur? Dan zou het goedernverkeer in België dus nog een stuk omvangrijker moeten zijn dan alhier in Zwitserland...
Er lopen dan ook 3 hoofdgoederenassen door België. En helaas voor een groot stuk parallel met hoofd-reizigersassen. Dat zorgt voor een enorme daling in capaciteit voor de reizigers.
Daarom had Infrabel een plan voorgesteld om een gespecialiseerd goederenspoor te leggen van Lier tot Zeebrugge, zodat die traffieken mooi gescheiden kunnen worden.
Helaas is daar (nog) geen geld voor.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door kika »

Shrek schreef:want rvdborgt schetste een compleet verkeerd beeld.
Compleet verkeerd? Waar gaat Rian dan compleet de mist in? Ik zie niemand hier beweren dat bvb. de mensen op het ministerie dom of heel slecht ingelicht zouden zijn, wel dat hoe, wie en waar de prioriteiten gelegd worden niet transparant gebeurd.
pietje

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door pietje »

Shrek schreef:
groentje schreef:Sorry, Schrek, maar vind je dat dan een gezonde situatie? De Belgische politiek is er nog steeds een met tal van achterkamertjes, waarbij het belangrijker is om op goede voet te staan met deze of gene, dan dat er werkelijk onderzoek gebeurt naar wat de noden zijn, en beslissingen daarvan afhangen. Zonder deftig onderzoek ga je af op je buikgevoel waar het misgaat, en vaak heb je het wel deels juist, maar niet helemaal, laat staan dat je een idee hebt van remedies en kostprijs.
Natuurlijk moeten er ook nog politieke afwegingen gebeuren, maar dan wel graag in alle openheid. Dat gebeurt nu niet.
Ik zeg niet dat ik er akkoord mee ben hè, ik licht gewoon toe hoe het er aan toe gaat. want rvdborgt schetste een compleet verkeerd beeld.
maar langs de andere kant lijkt het mij ook niet helemaal onlogisch dat de regering die beslissingen neemt...
Hier ga jij zelf toch volledig de mist in:
*Je verdedigt de huidige situatie door te stellen dat de officiële procedures er toch niets aan veranderen, zo krijg je natuurlijk nooit iets ten goede veranderd.
*Als er 1 manier is om de budgetten voor infra op een efficiënte manier te beheren, is dat door het indienen van overbelast verklaringen indien een lijn echt overbelast is.
*Waar gaat men staan als er verschillende buitenlands operatoren grensoverschrijdende diensten willen aanbieden? er zijn dan 2 mogelijkheden: rijpaden van de NMBS afnemen of schadevergoedingen betalen omdat de Europese regelgeving weeral niet toegepast is.

1 conclusie dus: alle lijnen die overbelast zijn zo snel mogelijk officiëel overbelast verklaren.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door Tim »

Shrek, weet je voor wanneer de werken in Eeklo gepland zijn?
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef:Als er geen flyover ligt die snijdende bewegingen overbodig maakt durft de NS niet eens denken aan meer dan een halfuursdienst...
Even hierop inhakend:

Tussen Den Haag HS en Den Haag Centraal rijden 6 treinen per uur: 4 sprinters (L-treinen) en twee intercities. Om van/naar Den Haag HS te komen moeten deze treinen t.h.v. Den Haag HS voorlangs kruisen met de treinen die uit de richting van Leiden komen, wat 4 intercities per uur zijn, daarnaast geldt die route ook als uitwijk voor wanneer de HSL plat ligt. Er ligt ter plaatse helaas geen fly-over, maar het gaat in de regel allemaal goed.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door Stijn91 »

Het deel Brussel - Halle is toch al naar 4 sporen gegaan en toch is het nog een overbelaste lijn, hoe komt dat?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door Steven »

Maar in dit geval spreek je van kruisingen tussen rijpaden van 2 verschillende treinensoorten. Wat als het drie treinsoorten zijn voor reizigers en soms ook nog goederentreinen. Daar zit een totaal ander ritme en gemiddelde snelheid op. Dan zal je vaststellen dat als je ideale rijpaden wil je soms gewoon op stukken zit met gemeenschappelijke rijpaden, stukken waar je dus gelijktijdig met 2 treinen zit van A naar B. Net daar wringt het schoentje hier in België. Dat is zoals een ringweg aanleggen waar te veel op en afritten zijn. Daar loopt het verkeer ook minder soepel op. Er zijn gewoonweg te veel bewegingen op een bepaald moment x genaamd. Er is gewoon te veel verkeer dat niet in een zelfde cadans aan het rijden is. IC, IR, L treinen en goederentreinen = 4 soorten van gemiddelde snelheid. 4 soorten tijden om de afstand van A naar B af te leggen en de tijden die ze nodig hebben om een wisselstraat te nemen. Hoe langer de overlappingen duren, hoe lager de capaciteit.
De treinen van en naar Turnhout zitten nu net gepast op L27 zodat ze net niet hinderlijk zijn voor de L treinen tussen Brussel en Antwerpen. Ogenschijnlijk hebben deze treinen niet veel met elkaar gemeen maar deze vertakking kan er voor zorgen dat de ene of de andere vertraging heeft.

In Mechelen zijn er om het uur 23, 26, 27 en 32 treinen richting Antwerpen centraal. 4 treinen met een verschillende gemiddelde snelheid, compleet andere stilstaande.
de eerste is de IC trein die zonder stop doorgaat tot Berchem (komt echter al van Charleroi en dus niet altijd stipt door de NZV geraakt). Als deze te laat is zal hij de IR hinderen die van de luchthaven komt en naar Antwerpen gaat, vertrek 27 na het uur. Waardoor de IR van 32 ook zal moeten wachten aan de vertakking met L25N om zo Mechelen binnen geraken. De enige die dus een beetje aan deze wirwar ontsnapt te Mechelen is de L trein van 27 omdat deze op L27 is gezet. Doch dat is maar in Vilvoorde gebeurd. Als alles normaal verloopt kan dat nadat de geen probleem zijn maar deze heeft wel een Kruising gehad in Vilvoorde met de treinen van en naar Turnhout die wel op L25 blijven.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Liberalisering nationaal treinverkeer

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
stefanic schreef:
Shrek schreef:Sporen nodig voor de dagelijkse dienst worden niet opgebroken.
Ah nee? :x :x :x
Dit schiet me zo onmiddellijk al te binnen...
-Omloopwissels in Genk
-wissels tussen Schuman en Schaarbeek
-infra in Poperinge (treinen moeten aan perron overnachten ipv in bundel... lekker veel duuder dus kassa-kassa voor Infrabel)
Ik heb het eens opgezocht: in Poperinge verdwijnt er 0,0 meter opstelspoor. Enkel de kopspoortjes bedoeld voor rangeringen gaan weg, waardoor er via het hoofdspoor gerangeerd zal moeten worden.
En dat heeft kennelijk ongewenste gevolgen voor de dienstregeling. Dus waren die kopsporen wel degelijk nodig voor de dagelijkse dienst.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door Shrek »

pietje schreef:*Als er 1 manier is om de budgetten voor infra op een efficiënte manier te beheren, is dat door het indienen van overbelast verklaringen indien een lijn echt overbelast is.
Dan krijg je dus 20 overbelastverklaringen en moet je kiezen welke van de 20 je oplost.
Net dezelfde keuze die de regering voorgekregen heeft met het investeringsplan.
Er verandert echt niets mee hoor.
Plaats reactie