<blink>niet meer instappen</blink>

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Stijn91 »

Geen bling bling maar het gaat toch er een beetje over.


Ik wou vandaag in Denderleeuw trein L5237 nemen, komende van L2166, nog 1 deur open maar TBG had signaal al gegeven voor vertrek, snauwt ze mij daar direct af dat ik niet op de trein mag omdat het signaal al werd gegeven, ik zeg dat ik weet dat ik er niet meer op mag maar dat ik me toch vragen stel dat een trein nog makkelijk een aantal minuten blijft staan met deur open, ik zeg er bij is het niet mogelijk om aansluiting te geven met L2166 als die een minuut of 2 later is, wetende dat de tijd voor het traject tussen Denderleeuw en Geraardsbergen voor die trein echt wel lang is, 8 min. tussen Denderleeuw en Ninove waar trein er misschien 5 min. over doet.

Moest ik van haar vragen aan de stationchef voor aansluiting, ik kom van een trein en stationchef staat de andere kant van het perron.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Eimai »

5237 gaat nooit aansluiting geven op 2166, er zit maar één minuut tussen de één zijn aankomst en de ander zijn vertrek, en drie minuten later is de volgende trein al die je kan nemen. Die 5237 moet juist snel weg om de volgende trein niet op te houden... Zelfs al is er marge op het traject, 't is niet gezegd dat er marge is in de reiswegen in de stations zelf en hinder je bij twee minuten te laat vertrek al de volgende treinen.

En aansluitingen vraag je aan de treinbegeleider op de trein, die het dan op zijn beurt verder vraagt of het mogelijk is.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Eimai »

Wat betreft de borden zou ik trouwens zelf één ding veranderen: het bericht "niet instappen" blijven tonen totdat de trein effectief het vertreksein voorbijrijdt. Nu komt de avg open, en na een paar seconden wordt meestal al de volgende trein aangekondigd. Als er dan enkele problemen zijn waardoor de bestuurder zelf niet onmiddellijk kan vertrekken (nog invullen van alle computergegevens bijvoorbeeld) of zijn trein niet in beweging krijgt staan de reizigers voor de volgende trein al daar.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Stijn91 »

Eimai schreef:5237 gaat nooit aansluiting geven op 2166, er zit maar één minuut tussen de één zijn aankomst en de ander zijn vertrek, en drie minuten later is de volgende trein al die je kan nemen. Die 5237 moet juist snel weg om de volgende trein niet op te houden... Zelfs al is er marge op het traject, 't is niet gezegd dat er marge is in de reiswegen in de stations zelf en hinder je bij twee minuten te laat vertrek al de volgende treinen.

En aansluitingen vraag je aan de treinbegeleider op de trein, die het dan op zijn beurt verder vraagt of het mogelijk is.

En de TBG zie je op een traject van 10 min, daar moet je geluk mee hebben, L5237 vertrekt 9/10 niet op tijd maar altijd als L2166 een minuut vertraging heeft kan het zijn dat L5237 vertrekt. P8953 vertrekt bijna nooit op tijd, want die zit altijd achter L5237 die ook bijna nooit op tijd is, probleem zit in de treinen ervoor, 3 treinen op een tijdspanne van 13 min. die stoppen in Liedekerke, 1 in vertraging en je zit het met domino effect van treinen in vertraging en L5237 is de laatste die er stopt en vaak nooit op tijd is, behalve vandaag.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Stijn91 »

Deze week stond er in de Metro een interessant artikel over de grijze zone. Deur van de trein is nog open maar je mag niet meer opstappen.

Ik vraag mij af of het mogelijk is om de regel van het opstappen op de trein soms niet kan herbekijken. vb: soms heeft een TBG al gefloten en mag je niet meer op de trein maar blijft de trein toch nog een tijd in het station staan. Zou het niet beter zijn om pas te fluiten vanaf dat het sein op dubbel oranje/groen staat en men dan niet meer op de trein mag?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Steven »

Dat zal niet werken. Een station als Brussel zuid zet in 90% van de gevallen het sein maar open als het vertrek is gegeven. (avg dus geactiveerd en dus zichtbaar op het seinhuis).
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Eimai »

Stijn91 schreef:Ik vraag mij af of het mogelijk is om de regel van het opstappen op de trein soms niet kan herbekijken. vb: soms heeft een TBG al gefloten en mag je niet meer op de trein maar blijft de trein toch nog een tijd in het station staan. Zou het niet beter zijn om pas te fluiten vanaf dat het sein op dubbel oranje/groen staat en men dan niet meer op de trein mag?
Zo werkt het in Nederland: lamp op het perron brandt als het sein open staat en dat is het teken aan de TBG dat hij deuren kan sluiten en dan het vertrek geeft aan de bestuurder, die dan onmiddellijk kan gaan rijden.

In België willen ze dat niet om te vermijden dat een trein erg lang moet wachten met zijn sein open terwijl er misschien juist een groep mensen moet opstappen en dat zijn tijd in beslag neemt, en in sommige stations willen ze dat niet omdat je dan meteen een aantal andere treinen riskeert tegen te houden. Plus, volgens de reglementering blijven TBG's verantwoordelijk voor de deuren tot de trein begint aan te zetten, en moet hij uit zijn deur blijven hangen mocht er iemand de noodopening gebruiken om toch nog af te stappen.

Maar de omslachtige nieuwe vertrekprocedure in België gaat wat wisselwerking creëren tussen TBG en blokpost, zodat die pas zijn laatste deur sluit als het sein zeker openstaat en dan pas het vertrek geeft aan de bestuurder. In dat geval kunnen de reizigers die wat laat zijn nog veilig door de laatste openstaande deur.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Stijn91 »

@Steven, dan doet men dat daar niet.

@Eimai, hopelijk dat die nieuwe procedure iets veranderen, maar dan moet de TBG wel zorgen dat deze aan een trap de laatste deur open laat zodat mensen niet te ver moeten stappen om toch nog mee te gaan.

De procedure zoals ze nu is lokt te veel agressie uit naar TBG's toe omdat ze reizigers niet meer op de trein laten maar die soms toch nog een tijd blijft staan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Steven »

Dat heeft ook deels met een bepaalde mentaliteit te maken, mensen denken enkel nog rechten te hebben en geen plichten. Dat is niet enkel met die deuren maar ook met tickets en andere zaken. Het instappen is nu eenmaal niet de enige plaats waar er agressie ontstaat tussen reiziger en personeel. Ik stel vast dat als een TBG net verder van een trap/uitgang zijn sluiting geeft er minder kans is op agressie. Als hij net in de buurt van die trap staat en de trein zet aan (ook al zien gebeuren) willen mensen alsnog proberen in te stappen. Zelfs in Brussel zuid een passagier zien lopen achter een Thalys waar alle deuren al dicht waren en de snelheid al hoger was dan 5 km/u.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Kristofke »

Jongens toch, het vertrekuur is gepasseerd, uw trein heb je verspeeld, ook al staat hij daar in extremis nog enkele minuten, u heeft uw trein gemist. De vermelde aansluiting is geen aansluiting en u geeft zichzelf enkel valse hoop door er telkens toch weer voor te willen gaan.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Stijn91 »

Kristofke schreef:Jongens toch, het vertrekuur is gepasseerd, uw trein heb je verspeeld, ook al staat hij daar in extremis nog enkele minuten, u heeft uw trein gemist. De vermelde aansluiting is geen aansluiting en u geeft zichzelf enkel valse hoop door er telkens toch weer voor te willen gaan.
Ja en nee, vertrekuur is dan wel gepasseerd, maar de trein staat er nog. Indien sein groen, niet meer opstappen, indien sein rood zou de toestemming nog moeten gegeven worden. Hoe vaak zou het al voorgevallen zijn dat een TBG al heeft gefloten maar de trein soms nog 5 min. of langer blijft staan en als reiziger mag je er niet meer op.

Het is voor discussie vatbaar, iedereen heeft er zijn mening over.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: niet meer instappen

Bericht door Steven »

Maar de tbg heeft op dat moment geen controle over het sein of de tb en daar zit het probleem. Het gevaar bestaat dus dat jij mer een voet op het perron staat en de andere in de trein. Wat als de trein net dan in beweging komt. Typisch Belgisch om het onderste uit de kan te willen halen ...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door Kristofke »

Steven schreef:Maar de tbg heeft op dat moment geen controle over het sein of de tb en daar zit het probleem. Het gevaar bestaat dus dat jij mer een voet op het perron staat en de andere in de trein. Wat als de trein net dan in beweging komt. Typisch Belgisch om het onderste uit de kan te willen halen ...
Maar hij begrijpt dat wel, maar hij zal eerder een procedure willen waar de deuren gesloten worden na het geven van een open sein.

Echter er wel even op wijzen dat dat voor 15 seconden vertraging zorgt daar bij het op groen springen van een sein na bv. een kruising de TBG dan nog het vertreksein moet geven (fluiten, deuren sluiten, wachten op AVG").

Je kan dat belachelijk vinden 15 seconden, maar dat is op ons net in Brussel al voldoende om te zorgen voor een "butterfly" effect.

Bovendien is het praktisch ook niet altijd haalbaar daar er niet in elk station het sein zichtbaar is (kijk bv. Brussel-Centraal, daar moet de TBG toch bijzondere ogen hebben wil hij het sein kunnen zien).
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Maar de tbg heeft op dat moment geen controle over het sein of de tb en daar zit het probleem. Het gevaar bestaat dus dat jij mer een voet op het perron staat en de andere in de trein. Wat als de trein net dan in beweging komt. Typisch Belgisch om het onderste uit de kan te willen halen ...
Daar heeft het niet per se mee te maken. De huidige procedure is inherent onveilig (en dat wordt door de NMBS ook onderkend) omdat reizigers vaak niet weten dat de trein al kan gaan rijden. Het komt vaak voor dat overstappers of laatkomers het perron op komen stormen, een open deur zien en logischerwijze denken dat ze nog mee kunnen. Het fluitsignaal hebben ze niet kunnen horen, want toen waren ze nog niet op het perron. Ze weten vaak wel dat ze laat zijn, maar een open deur zorgt er gewoon voor dat reizigers willen instappen en ook aannemen dat dat nog kan.
De huidige situatie lokt gewoon onveilige situaties uit en daarom gaat die ook veranderen.

Groetjes,
Rian
sippycarlito

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door sippycarlito »

Als ik mij niet vergis bestaan er in de UK een soort indicators op het perron met 'OFF' afgebeeld dat kan oplichten... Als het sein niet op rood staat, licht het op, zodat de dispatcher of treinbegeleider kan zien ofdat het sein open staat of niet... Dit zou wel een verbetering zijn... Want soms is het inderdaad onmogelijk voor de treinbegeleider om het sein te zien.
Plaats reactie