<blink>niet meer instappen</blink>

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door rvdborgt »

sippycarlito schreef:Als ik mij niet vergis bestaan er in de UK een soort indicators op het perron met 'OFF' afgebeeld dat kan oplichten... Als het sein niet op rood staat, licht het op, zodat de dispatcher of treinbegeleider kan zien ofdat het sein open staat of niet... Dit zou wel een verbetering zijn... Want soms is het inderdaad onmogelijk voor de treinbegeleider om het sein te zien.
Dergelijke lampen zijn er ook in Nederland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vertreklicht

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door rdv »

Volgens mij zijn er verschillende oorzaken voor het ontstaan van gevaarlijke situaties
  • Fluitsignaal wordt niet gegeven of is niet hoorbaar
    De regel van 20 sec op voorhand fluiten en deuren sluiten
    Het ontbreken van een waarschuwingstoon bij het sluiten vd deuren in ouder materieel
    Het automatisch sluiten van de deuren bij Desiro en niet bij andere types
    Vertragingen
Het gaat dus om meer dan enkel de huidige procedure.

Ik zie ook niet in hoe in hoe een TBG bij een open deur procedure (alle) ongevallen kan voorkomen. Hij of zij kan enkel roepen of aan de noodrem trekken (of zijn er andere middelen die ik niet ken?). Maar (a) de TBG heeft niet altijd een vrij zicht op de volledige trein en perron (b) eens aangezet stopt de trein niet direct en (c) tijdens een minutenlang oponthoud is het menselijk dat de aandacht verslapt.

Jammer genoeg zie ik ook geen pasklare oplossing.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door AlexNL »

Zou het niet veel praktischer zijn om de werking om te draaien: in plaats van dat de treinbegeleider aangeeft "ik ben klaar voor vertrek" moet de seingever aangeven "Ik ben klaar voor ontvangst van je trein in het volgende blok, dus gooi die deuren maar dicht"? Dat zou kunnen met hetzelfde rozetje op het perron (alle blaadjes opgelicht = tijd voor vertrek), wat dan verdwijnt is het sleutelen door de TBG en alle deuren sluiten, inclusief zijn eigenste. De trein vertrekt dan pas als de laatste deur dicht is.

Daarmee neemt het rozetje een soortgelijke functie aan als het Nederlandse vertreklicht, terwijl de onveiligheid veroorzaakt door die open deur wordt weggenomen.
franksken

Re: <blink>niet meer instappen</blink>

Bericht door franksken »

AlexNL schreef:Zou het niet veel praktischer zijn om de werking om te draaien: in plaats van dat de treinbegeleider aangeeft "ik ben klaar voor vertrek" moet de seingever aangeven "Ik ben klaar voor ontvangst van je trein in het volgende blok, dus gooi die deuren maar dicht"? Dat zou kunnen met hetzelfde rozetje op het perron (alle blaadjes opgelicht = tijd voor vertrek), wat dan verdwijnt is het sleutelen door de TBG en alle deuren sluiten, inclusief zijn eigenste. De trein vertrekt dan pas als de laatste deur dicht is.

Daarmee neemt het rozetje een soortgelijke functie aan als het Nederlandse vertreklicht, terwijl de onveiligheid veroorzaakt door die open deur wordt weggenomen.
Is dit niet de bedoeling van de vernieuwde vertrekprocedure?
Wanneer gaat die eigenlijk in gebruik genomen worden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

niet meer instappen

Bericht door Steven »

Nog niet dit jaar vrees ik. Momenteel is het daar doodstil rond.
Plaats reactie