schokkende rit op M6

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

schokkende rit op M6

Bericht door peterbot »

ik heb het al enkele keren meegemaakt: lekker dutje na een lange werkdag op de trein Charleroi-Essen tussen Bxl en A'pen: trein rijdt rustig door (al dan niet op maximale baanvaksnelheid, t'is spitsuur, niewaar :cry: ), opeens gaat er een schok door de trein, het is alsof de locomotief plots een motorstilstand heeft (ik ken dat nog van onze ouwe Audi 60, bouwjaar 75). Ik kan mij niet voorstellen dat een onderbreking in de bovenleiding, bvb bij een wissel of tussen twee onderstations de trein zo abrupt kan afremmen. Of is er iets mis met de locomotief? Of is het collega computer die plots vindt dat de trein nu al lang genoeg onderweg was?
Afgezien van het feit dat dit reizigers tijdens de slaap der rechtvaardigen stoort klinkt het geluid zo alsof binnen afzienbare tijd ergens materiaalmoeheid zal optreden.
What's up doc?
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: schokkende rit op M6

Bericht door Steven »

moeilijk te volgen welke soort schok jij voelt. Algemeen kan ik stellen dat schokken in de trein een oorzaak hebben die als volgt kan zijn:
* Uitschakelen van de tractiestroom door het (al dan niet kortstondig) verdwijnen van de hoogspanning
* Het bruusk onderbreken door de bestuurder van de tractiestroom.

Belangrijk is te weten waar de loc in deze samenstelling te vinden is. Het is nu eenmaal een feit dat een trein waarbij de loc duwt ipv trekt net iets schokgevoeliger is. Zeker wanneer de beugels niet te strak zijn aangedraaid.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: schokkende rit op M6

Bericht door Eimai »

Dit zal inderdaad wel het onderbreken van de tractie door de bestuurder zijn. Op sommig materieel maakt het niet uit hoe langzaam je die probeert te onderbreken, die schok komt er toch. Vooral met locomotief achteraan erg voelbaar: de locomotief zit heel de tijd te duwen en dus staan alle buffers strak tegen elkaar tussen de rijtuigen ervoor, en als de tractie onderbreekt en de loc dus stopt met duwen ontspannen die buffers ineens in een soort schokgolf door de trein. Niet veel aan te doen, en een beetje vervelend, maar absoluut niet gevaarlijk.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: schokkende rit op M6

Bericht door dentheo »

Mag de 18 al met cruise-control rijden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: schokkende rit op M6

Bericht door Steven »

ja hoor de 18 mag perfect met cruise controle rijden. Werkt heel vlotjes.
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: schokkende rit op M6

Bericht door peterbot »

Bedankt voor de uitleg. Ik heb het trouwens ook al meegemaakt in de varkens- en deense neuzen. Ik leefde altijd met het idee dat zo'n trein voldoende massatraagheid moest hebben om daarover heen te kunnen. Maar zoals hier uitgelegd is het blijkbaar juist de massatraagheid; de trein probeert de lokomotief te trekken :idea:
Ik zal dan maar gerust mijn ochtend-of avonddutje doen zonder plotse materiaalbeschadiging te vrezen.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: schokkende rit op M6

Bericht door Steven »

Bij een vierledig motorstel gekoppeld aan een klassiekje kan het nog erger zijn. De lage reeks (601-664) heeft een aanzetsysteem met weerstanden en niet met thyristoren. Het gevolg is een niet gelijklopende manier van aanzetten met schokken in de koppeling en ook in de rijtuigen als gevolg.
Plaats reactie