GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door dentheo »

In de financiele pers US+F+D

Baas van GE komt met zak geld naar Frankrijk om Alstom te kopen. Liefst helemaal, maar energiedeel het liefst.

Frankrijk roept Siemens ter hulp.

Siemens wil zijn treinentak (uitgezonderd de citytreinen (?) geven + zak geld voor hetzelfde energiedeel.

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/u ... 12511.html

http://www.nzz.ch/wirtschaft/wirtschaft ... 1.18291426

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 2-3102.art

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 7_01083022
Theo
Groeten vanop de Heide
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door Winston »

Denk dat dit een hele goeie zet zal zijn. Zo houden we nog wat binnen Europa en Alstom en Siemens hebben beide een grote naam in het spoor gebeuren. Buiten dat heeft Alstom o a in de chemische industrie ook al een flinke naam verworven die Siemens weer kan gebruiken. Ik zie het met vol vertrouwen tegemoet

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door Shrek »

Siemens en Alstom die samengaan voor wat betreft de treinen? Niet goed voor de concurrentie denk ik.
Zou Europa dat laten gebeuren?
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door dentheo »

Dat vroeg ik mij ook af... wanneer een firma een concurrent opkoopt, wordt dat normaal door de EG beoordeeld.
Wanneer zij daardoor een te zwaar gewicht wordt in bepaalde markten moet zij in dat land een stuk verkopen.
Toen DB Arriva kocht moest zij alle spoorwegactiviteiten van Arriva in Duitsland verkopen.... (nu FS ?)

Wanneer echter bedrijven onderling onderdelen beginnen verschuiven, dan weet ik niet of de EG ook gaat beoordelen.
Lijkt mij niet onlogisch dat ze het zouden doen.
Theo
Groeten vanop de Heide
pietmol

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door pietmol »

dentheo schreef:Dat vroeg ik mij ook af... wanneer een firma een concurrent opkoopt, wordt dat normaal door de EG beoordeeld.

idd

en aangezien de stukken die Siemens aan Alstom wil overdragen, in hoofdzaak producten (HST's & Locs) bevat waarvoor Alstom een vergelijkbaar/concurrerend product heeft, zal de Europese commissie naar alle waarschijnlijkheid slechts akkoord gaan als Alstom deze entiteiten verder doorverkoopt.

Vergeet ook niet dat Siemens al meer dan een jaar poogt om haar trein-materieel onder te brengen in een joint venture met Stadler...maar dat de onderhandelingen niet vlotten, en misschien poogt men op deze manier om Stadler onder druk te zetten, want toeval of niet datgene dat Siemens aan Alstom wil overmaken, is net dat wat stadler niet heeft (HST's & Locs)
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door nighttrain »

Het gaat hier om de tak "energie" dus windmolens en kerncentrales equipment
GE wil 9.5 Miljard € betalen en zijn hoofdzetel (Energie) vestigen in Frankrijk
Siemens wil 11.5 Miljard € betalen en de ICE overlaten aan Alsthom.
te volgen
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door dentheo »

Anderzijds bleek dat Siemens al tijdje met Stadler bezig was om hun treinbusiness af te stoten of samen te voegen in een nieuwe firma.
Stadler wou nog niet overkomen...
Inderdaad te volgen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door Joris »

Zou ergens wel jammer zijn moest Siemens hun Vectrons dumpen bij een bedrijf dat geen loc meer verkocht krijgt... (zijn er na die PrimaII voor Marokko toch nog van die dingen gebouwd?)
Afbeelding
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door Winston »

Ziet er naar uit dat Alstom het bod gaat accepteren van GE. Voorlopig krijgt Alstom een maand de tijd om het bod te bestuderen. In die periode krijgt Siemens een maand de tijd om de boeken te kunnen bekijken van Alstom. GE bied 9,5 miljard terwijl Siemens 11,5 miljard wil betalen. Begrijp dan ook niet dat het bod van Siemens niet direct werd aangenomen en zij tegen de Franse regering ingaat.

Wim
Afbeelding
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door nighttrain »

Winston schreef:Ziet er naar uit dat Alstom het bod gaat accepteren van GE. Voorlopig krijgt Alstom een maand de tijd om het bod te bestuderen. In die periode krijgt Siemens een maand de tijd om de boeken te kunnen bekijken van Alstom. GE bied 9,5 miljard terwijl Siemens 11,5 miljard wil betalen. Begrijp dan ook niet dat het bod van Siemens niet direct werd aangenomen en zij tegen de Franse regering ingaat.

Wim
De Franse regering is hier niet direkt aan zet ,maar wel de "conseil d'administration" van Alstom, die voorkeur geeft aan GE. En dit spel maakt onderdeel uit van een gehele onderhandelingsstrategie en beursnoteringen; het enige wat we hier moeten van onthouden is dat Siemens het recht heeft de boeken nu in te kijken van Alstom,en zo hun klanten/leveranciers en andere strategische info te bemachtigen , en finaal neen te zeggen tegen het offer (retraktie). Dit is altijd het risico als je uw bedrijf in de vitrine zet.
Finaal GE wil 12.35 Miljard betalen nu, als "offre ferme"
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door dentheo »

Winston schreef: Begrijp dan ook niet dat het bod van Siemens niet direct werd aangenomen en zij tegen de Franse regering ingaat.

Wim
Siemens heeft nog GEEN offerte gegeven, zij hebben enkel gezegd dat ze er één WILLEN MAKEN.
Maar slechts als zij dezelfde informatie krijgen als GE en zij schatten een maand nodig te hebben.
Lijkt mij niet onlogisch, het grootste risico zijn waarschijnlijk de miljarden bestellingen die Alstom het laatste heeft binnengehaald.
Als dat gebeurd is aan slechte prijzen, bij voorbeeld om een groot orderboek te hebben bij de verkoop, dan koop je een "kat" in een zak.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
Winston schreef: Begrijp dan ook niet dat het bod van Siemens niet direct werd aangenomen en zij tegen de Franse regering ingaat.

Wim
Siemens heeft nog GEEN offerte gegeven, zij hebben enkel gezegd dat ze er één WILLEN MAKEN.
Maar slechts als zij dezelfde informatie krijgen als GE en zij schatten een maand nodig te hebben.
Lijkt mij niet onlogisch, het grootste risico zijn waarschijnlijk de miljarden bestellingen die Alstom het laatste heeft binnengehaald.
Als dat gebeurd is aan slechte prijzen, bij voorbeeld om een groot orderboek te hebben bij de verkoop, dan koop je een "kat" in een zak.
Siemens heeft een offer gedaan,anders kunnen ze "de boeken" niet inkijken.
"Siemens, qui est parti plus tard dans la course au rachat, ne serait pas prêt à s'avouer vaincu. Le groupe a amélioré son offre en proposant de céder davantage sur son activité transport. Il proposait, dès dimanche, d'apporter une partie de cette activité à Alstom en échange du rachat de sa branche énergie."
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door dentheo »

Dat is de versie in de Franse kranten, die zeggen ook dat de president de maand tijd heeft veroverd om Alstom toe te laten de offertes te bekijken.
Volgens Bloomberg en Duitse kranten heeft Siemens alleen een brief geschreven met de intentie een offerte te maken.

Volgens de niet-Franse kranten lijkt het erop dat men Siemens alleen als "marionet" wil gebruiken.
Siemens is ook even aan Rolls-Royce gaan vragen wat hun Turbine afdeling moet kosten... prachtig.
Eigenaardig genoeg heb ik in Franse kranten ook nog weinig gelezen over het concurrentie probleem dat ontstaat in Europa tussen hoge snelheidstrein fabrikanten...
eigenlijk zou Brussel dan aan Alstom moeten vragen terug een stuk af te stoten wegens te groot marktaandeel.

Wat zal het worden.....
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door dentheo »

Uit DFT
zo 04 mei 2014, 16:09
'Alstom opent boeken voor Siemens'
PARIJS (AFN) -

Het Franse industriële concern Alstom zal zijn Duitse branchegenoot Siemens inzage geven in zijn boeken. Dat meldde de Franse krant Les Echos zondag op basis van een brief van Alstom-topman Patrick Kron aan Siemens.

Siemens heeft net als het Amerikaanse General Electric (GE) interesse in de energietak van Alstom. GE bracht vorige week al een bod van ruim 12 miljard euro uit, dat momenteel door de Fransen wordt bestudeerd. Siemens liet weten ook een bod uit te willen brengen, maar pas nadat het inzage heeft gekregen in de boeken van Alstom.

Kron zou vrijdag aan Siemens hebben laten weten dat het de gewenste toegang krijgt. Hij verwees de Duitsers verder naar de advocaten van zijn bedrijf. De toon van de brief was volgens diverse Franse en Duitse media weinig hartelijk. Alstom zou niet op de interesse van Siemens zitten te wachten. Binnen de Franse regering zou echter een duidelijke voorkeur voor een deal met de Duitsers bestaan, omdat die beter zou zijn voor de werkgelegenheid in Frankrijk.

Binnen Siemens zou er ook weerstand zijn tegen een mogelijke overname. Volgens het Duitse tijdschrift Der Spiegel liggen de plannen slecht bij de diverse toezichtsraden binnen het concern. Zij gunnen Alstom aan GE en vinden dat Siemens het eigen bedrijf eerst op orde moet zien te krijgen.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GE wil Alstom kopen, Siemens wordt ter hulp geroepen.

Bericht door kika »

dentheo schreef:Uit DFT
Binnen Siemens zou er ook weerstand zijn tegen een mogelijke overname. Volgens het Duitse tijdschrift Der Spiegel liggen de plannen slecht bij de diverse toezichtsraden binnen het concern. Zij gunnen Alstom aan GE en vinden dat Siemens het eigen bedrijf eerst op orde moet zien te krijgen.
Van de toezichtsraden weet ik niets, maar ik hoor wel gelijkaardig gerommel bij Siemenswerknemers (zo'n 20.000 medewerkers in deze stad). Nu zijn Duitse werknemers niet zo fantastisch georganiseerd als de Franse, maar het gemopper is wel luid en duidelijk. Wie het ook wordt, het is een gigantische verandering, benieuwd wat de korte en lange termijn gevolgen zullen zijn.
Plaats reactie