K V B schreef:Gespreid gaat ook hoor. Heb ik zelf ook al eens zitten uitrekenen.
Dan ben ik wel eens benieuwd naar uw gebruikte parameters. Goederentreinen die aan 1 m/s² optrekken misschien?
Dus er bestaat al een wens dienstregeling voor die lijn?
Niet met minuten, maar al wel met aantalen treinen en types.
Ten eerste moet de NMBS eens beginnen met gewoon de hele dag dezelfde dienstregeling te rijden. Voor een trein per uur heb je overigens geen twee sporen nodig. Ik ken lijnen waar 3 treinen per uur per richting over gaan, die enkelsporig zijn (en ja, die treinen rijden verspreid). Als je eerst een dienstregeling opstelt weet je op voorhand waar je twee sporen nodig hebt, en waar een volstaast.
Een intensieve goederen dienst op een spoor is ook mogelijk, want in tegenstelling tot reizigerstreinen kan je goederentreinen wel bundelen. Dus bijvoorbeeld eerst vier achter elkaar de ene kant op, en dan weer vier de andere kant op...
En daar loopt de vergelijking met Zwitserland dan ook volledig mank. In België wil nu eenmaal iedereen op hetzelfde uur met de trein rijden. Die extra P-trein is daar dus nodig, maar buiten de spits zou die helemaal leeg rijden.
Goederentreinen bundelen? Dan moet je om te beginnen al een heel aantal uitwijksporen (van 750m!) bouwen om die tijdelijk te kunnen stallen. Ik zie daar in Brugge of Gent niet meteen de plaats voor. Daarenboven verlaag je ook nog eens in grote mate de commerciële snelheid van de treinen, dat kan nu ook niet echt de bedoeling zijn.
Die enkelsporige lijn met 3 treinen, gaat dat over zware goederentreinen? Of korte stelletjes die optrekken en remmen als een tram? In dat laatste geval is het natuurlijk gemakkelijk zoiets te voorzien, maar het is dan ook niet lijn 86 of 58 waar extra sporen gelegd worden...
Het enige punt waar ik je wel gelijk geef is dat de Lijn 11 een betere oplossing zou zijn. Goederen en passagiers 100% scheiden door aparte routes te geven is altijd de beste oplossing, maar dat bleek hier voorlopig te duur te zijn.