treinaansluitingen

Alles over reizigerstreinen in België.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: treinaansluitingen

Bericht door ferry »

Hoi

Normaal IC uit Antwerpen aankomend op '44 en IR naar De Panne vertrekkend op '50
Gisteren kwam IC toe op '49(+ 5 minuten) op spoor 8; is dus onmogelijk om op 1 minuut naar spoor 4 te hollen!!
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: treinaansluitingen

Bericht door profke »

dekooiker schreef:In feite is het ROR dat beslist of een wachttijd verlengd kan worden.
De huidige wachttijden zijn behoudens uitzonderingen twee minuten.
Eens die voorbij, trein weg.
Daar heeft noch seinhuis noch personeel TC iets over te zeggen.
ROR kan een langere wachttijd voorstellen en het is dan aan TC om te beslissen of dat kan.
Zelf probeer ik in de mate van het mogelijke aansluitingen te laten doorgaan.
Ik weet zelf hoe het is om lang te moeten wachten...

als ik bij de bakker een wit brood koop of bestel, en het wordt niet tijdig geleverd, dan klaag ik bij de bakker.
als hij dat niet tijdig kan aanleveren omdat het grof brood nog aan het bakken is, is dat zijn probleem.
ook als het "in volgorde bakken van brood" niet door de bakker bepaald word.

waarom zou dat bij treinen anders zijn.?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treinaansluitingen

Bericht door dentheo »

Ondeugende vraag :
stel dat ik aan de TBG vraag om de aansluiting te houden, en hij pleegt een telefoontje...
hoeveel personen en diensten moeten dan nog met elkaar bellen tot het bericht bij de machinist aankomt die even moet wachten ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

de machinist waarschuwen ze hier zelden voor hoor. Het seinhuis moet gewoon het sein dicht houden en de TBG inlichten dat er effectief aansluiting moet gegeven worden. Als deze laatste zijn werk naar behoren doet dan weet de treinbestuurder het ook waarom zijn sein rood blijft en het vertrek niet tijdig is zoals voorzien.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treinaansluitingen

Bericht door dentheo »

En hoeveel telefoontjes tussen mensen van goede wil :) zijn dar dan voor nodig.

Ik zal een waarschijnlijk foute voorzet geven..

TBG>ROR>TC>seinhuis ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

en je vergeet RDV nog ergens in die lijst te zetten.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: treinaansluitingen

Bericht door Stijn91 »

L5237: 17:27+14
P8953: 17:30+14
P8955: 17:46+4

L2067: 17:46+5

Ik zat op L2067 en moest in Denderleeuw P8955 halen, komt mijn trein het station binnengereden en net dan vertrekt P8955, 18 min. wachten op L1767. Ik snap het niet, wetende dat P8955 haltes overslaat en dus sowieso vlak achter P8953 zou zitten, ze hebben soms toch geen verstand in die seinhuizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Als jij op 2067 zit en je wil 8955 halen dan is dat geen voorziene aansluiting. Jij klaagt over 18 min. Gisteren te Namur moest 2508 aansluiting geven op 2408 die had 14 min vertraging. Doch in Dinant (aankomst om u57 ipv u46) werd geen aansluiting meer voorzien met ICT 6945 (vertrek 9u52). Normaal hebben de mensen daar 6 min overstap. Nu moesten ze 50 min wachten. Wat bijna 3 keer meer is als uw 18 minuten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: treinaansluitingen

Bericht door overweg13 »

Ik vind nu ook weer niet dat je deze situatie moet overdrijven, maar ik heb onlangs nog gehoord van J. Decelle, stiptheidsmanager van Infrabel, himself dat ze treinen in dit geval niet mogen laten vertrekken. Vroeger - dacht ik - stipuleerde het reglement dat een trein niet mocht vertrekken als de aansluitende trein zich binnen het actieveld van het seinhuis bevond. Vandaag is dat met de beperking van het aantal seinhuizen waarschijnlijk niet meer mogelijk, omdat de actieradius van zo een seinhuis enorm groot geworden is, maar de geest van het reglement zou dus nog altijd van toepassing zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
franksken

Re: treinaansluitingen

Bericht door franksken »

overweg13 schreef:Ik vind nu ook weer niet dat je deze situatie moet overdrijven, maar ik heb onlangs nog gehoord van J. Decelle, stiptheidsmanager van Infrabel, himself dat ze treinen in dit geval niet mogen laten vertrekken. Vroeger - dacht ik - stipuleerde het reglement dat een trein niet mocht vertrekken als de aansluitende trein zich binnen het actieveld van het seinhuis bevond. Vandaag is dat met de beperking van het aantal seinhuizen waarschijnlijk niet meer mogelijk, omdat de actieradius van zo een seinhuis enorm groot geworden is, maar de geest van het reglement zou dus nog altijd van toepassing zijn.
Op die manier kan het zijn dat een trein 20(TWINTIG) min. moet wachten op een trein die van
Ottignies komt,zone Brussel reikt tot Groenendaal.Dat hou je toch niet voor mogelijk? :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: treinaansluitingen

Bericht door overweg13 »

franksken schreef:
overweg13 schreef:Ik vind nu ook weer niet dat je deze situatie moet overdrijven, maar ik heb onlangs nog gehoord van J. Decelle, stiptheidsmanager van Infrabel, himself dat ze treinen in dit geval niet mogen laten vertrekken. Vroeger - dacht ik - stipuleerde het reglement dat een trein niet mocht vertrekken als de aansluitende trein zich binnen het actieveld van het seinhuis bevond. Vandaag is dat met de beperking van het aantal seinhuizen waarschijnlijk niet meer mogelijk, omdat de actieradius van zo een seinhuis enorm groot geworden is, maar de geest van het reglement zou dus nog altijd van toepassing zijn.
Op die manier kan het zijn dat een trein 20(TWINTIG) min. moet wachten op een trein die van
Ottignies komt,zone Brussel reikt tot Groenendaal.Dat hou je toch niet voor mogelijk? :roll:
Ik lees mijn eigen bijdrage nog eens na: Vandaag is dat met de beperking van het aantal seinhuizen waarschijnlijk niet meer mogelijk, omdat de actieradius van zo een seinhuis enorm groot geworden is, (...) Maar je zou best nog altijd een zone binnen het station kunnen afbakenen, waar dat reglement wel van toepassing is. Dan zou je bijv. vermijden dat de reizigers de IR naar Luxemburg in Liège zien vertrekken op het moment dat de IC uit Oostende daar aankomt. Overigens is er in het aangehaalde vb. van Stijn helemaal geen sprake van een aansluiting, en is de aanleiding van deze bespreking op zich al fout. Eén minuut is echt te weinig om van aansluiting te spreken, en in dit geval zou dat regeltje dat ik vermeld zelfs in het geheel niet van toepassing zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

treinaansluitingen

Bericht door dekooiker »

In de praktijk gaat het er meestal zo aan toe: ostch perron en/of ostch seinhuis hebben in de smiezen dat een voorziene aansluiting dreigt mis te lopen.
Telefoneren of met de radio even van gedachten wisselen en het is geregeld.
Zelden komt RDV eraan te pas.
Er dolen nog steeds mensen rond die menen dat de spoorwegen enkel personeel in dienst heeft om hen het leven zuur te maken.

Overigens, van trein naar trein is er meestal nog een valabele oplossing al bestaat die meestal uit 50 minuten wachten (waar ik uiteraard ook geen liefhebber van ben).
Als je wil overstappen tussen trein en bus in de provincies Luxembourg of West-Vlaanderen kan het wel eens veel, veel langer duren dan een klein uurtje.
En dan zwijg ik nog over het missen van een overstap wegens vertraging...
De trein.
Alleen voor durvers.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: treinaansluitingen

Bericht door K V B »

overweg13 schreef:
Ik lees mijn eigen bijdrage nog eens na: Vandaag is dat met de beperking van het aantal seinhuizen waarschijnlijk niet meer mogelijk, omdat de actieradius van zo een seinhuis enorm groot geworden is, (...) Maar je zou best nog altijd een zone binnen het station kunnen afbakenen, waar dat reglement wel van toepassing is. Dan zou je bijv. vermijden dat de reizigers de IR naar Luxemburg in Liège zien vertrekken op het moment dat de IC uit Oostende daar aankomt.
Dit is gewoon kwestie van regels hebben. Zoals: Trein X wacht op trein Y, tenzij trein Y meer dan z minuten vertraging heeft. Vroeger had men die regeltjes ook gewoon, en hingen ze zelfs uit op het station.
Het is ook een kwestie van de juiste prikkels geven aan het spoorwegbedrijf. De SBB wordt tegenwoordig afgerekend op "passagiers stiptheid", niet trein stiptheid. En dan is aansluitingen verzekeren opeens belangrijk. Ik neem vaak in Basel de EC naar Milano van 17:31 om terug te keren naar Bern. Die trein vertrekt vaak met een vertraging van een paar minuten. Dit omdat hij op de TGV uit Parijs wacht. Meestal komen we dan wel nog op tijd in Bern aan, want er zit genoeg buffer in de dienstregeling.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: treinaansluitingen

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:Als jij op 2067 zit en je wil 8955 halen dan is dat geen voorziene aansluiting. Jij klaagt over 18 min. Gisteren te Namur moest 2508 aansluiting geven op 2408 die had 14 min vertraging. Doch in Dinant (aankomst om u57 ipv u46) werd geen aansluiting meer voorzien met ICT 6945 (vertrek 9u52). Normaal hebben de mensen daar 6 min overstap. Nu moesten ze 50 min wachten. Wat bijna 3 keer meer is als uw 18 minuten.
Was het een trein die van L50A zou gekomen zijn dan had die wel gewacht. Sorry maar ik vind dit niet kunnen dat een trein niet wacht voor die paar minuten extra, P8955 is zelf met 8 min. vertraging aangekomen, oorzaak is de trein te vroeg laten vertrekken waardoor die dus te dicht bij P8953 zou gezeten hebben. In de spits 18 min. wachten als er P-treinen zijn ja dat is naar mijn mening veel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Stijn aansluitingen van 1 min bestaan gewoonweg niet dat moet je toch zelf beseffen. Dat is verlangen van het onmogelijke.
Plaats reactie