treinaansluitingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Een onderstationchef moet niet zorgen dat er aansluitingen zijn. Hij moet ze opvolgen indien ze voorzien zijn. Hij is maar een tussenpersoon maar mag geen beslissingen over aansluitingen. Hij moet toezicht houden en info verstrekken. Het regelen van dit alles is voor andere mensen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: treinaansluitingen

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:
Stijn91 schreef:Waarom zou ik een trein van 7:14 nemen als ik pas om 8:15 moet beginnen met werken?
P7954 valt weg in Ninove tijdens de zomer waardoor ik L5207 moet nemen zodat ik zeker op tijd ben. L2178 heeft een keertijd van 30 min. kan perfect minuut of 4 vertraging maken denk ik dan (die hij toch makkelijk kan inhalen). Die persoon die misschien de verantwoordelijkheid niet heeft kan dit toch meegeven aan seinhuis?
Het seinhuis heeft evenmin iets te beslissen welke treinen er aansluiting geven en welke niet. Lees mijn antwoord aub eens voldoende. Er staat duidelijk dat over aansluiting beslist wordt door RDV en TC. Als jij een aansluiting wil staat het u ook vrij om de tbg te contacteren die op zijn beurt RDV ZAL CONTACTEREN die dan beslissen of de aansluiting doorgaat of niet. Deze zullen de genomen beslissing dan aan de tbg geven die ze op hun beurt weer aan u moeten geven.
Steven, eerlijk, als ik TBG's bezig zie, deze week een TBG die vanuit Denderleeuw naar Ninove gewoon aan de deur van de Desiro stond om de deur te sluiten, voor de rest niks gedaan.
Nog deze week een trein vanuit Ternat richting Aalst waarbij de TBG de deur sloot en bij de TB ging staan, altijd weer tussen Ternat en Denderleeuw.

Als jij denkt dat sommige TBG's veel doen dan heb je het mis en serieus mis.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: treinaansluitingen

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: Steven, eerlijk, als ik TBG's bezig zie, deze week een TBG die vanuit Denderleeuw naar Ninove gewoon aan de deur van de Desiro stond om de deur te sluiten, voor de rest niks gedaan.
Nog deze week een trein vanuit Ternat richting Aalst waarbij de TBG de deur sloot en bij de TB ging staan, altijd weer tussen Ternat en Denderleeuw.

Als jij denkt dat sommige TBG's veel doen dan heb je het mis en serieus mis.
Voor sommige aansluitingen ga je ze natuurlijk niet zien bellen omdat het zinloze aansluitingen zijn. Iedereen met een beetje verstand die L2178 wil hebben zit zo bijvoorbeeld op P7953.
Men wil ook helemaal geen volle trein vertraging geven voor één iemand die zijn overstap misrekend heeft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:
Steven schreef:
Stijn91 schreef:Waarom zou ik een trein van 7:14 nemen als ik pas om 8:15 moet beginnen met werken?
P7954 valt weg in Ninove tijdens de zomer waardoor ik L5207 moet nemen zodat ik zeker op tijd ben. L2178 heeft een keertijd van 30 min. kan perfect minuut of 4 vertraging maken denk ik dan (die hij toch makkelijk kan inhalen). Die persoon die misschien de verantwoordelijkheid niet heeft kan dit toch meegeven aan seinhuis?
Het seinhuis heeft evenmin iets te beslissen welke treinen er aansluiting geven en welke niet. Lees mijn antwoord aub eens voldoende. Er staat duidelijk dat over aansluiting beslist wordt door RDV en TC. Als jij een aansluiting wil staat het u ook vrij om de tbg te contacteren die op zijn beurt RDV ZAL CONTACTEREN die dan beslissen of de aansluiting doorgaat of niet. Deze zullen de genomen beslissing dan aan de tbg geven die ze op hun beurt weer aan u moeten geven.
Steven, eerlijk, als ik TBG's bezig zie, deze week een TBG die vanuit Denderleeuw naar Ninove gewoon aan de deur van de Desiro stond om de deur te sluiten, voor de rest niks gedaan.
Nog deze week een trein vanuit Ternat richting Aalst waarbij de TBG de deur sloot en bij de TB ging staan, altijd weer tussen Ternat en Denderleeuw.

Als jij denkt dat sommige TBG's veel doen dan heb je het mis en serieus mis.
Heb ik ergens gesproken over een tbg die te veel of te weinig werkt? Ik denk het niet. Ik geef weer wat UW mogelijkheden zijn om alsnog een aansluiting te hebben. Het enige wat jij nu doet is continu kritiek geven op mensen die nergens op slaat. De onderchef kan en mag niets regelen ivm aansluitingen zonder bevel van bovenaf. De tbg staat ter uwe beschikking en wat jij doet is commentaar geven. De persoon aanspreken en uw probleem uitleggen en hopen dat ze de aansluiting willen geven is de enige juiste aanpak. Anders trek je uw besluit en pak je een trein vroeger die amper 13 min vroeger vertrekt. De mensen met de meeste luxe klagen het meeste hier. De mensen die amper 1 trein per uur of minder hoor je amper.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: treinaansluitingen

Bericht door jens123 »

Stijn91 schreef:
Steven schreef:
Stijn91 schreef:Waarom zou ik een trein van 7:14 nemen als ik pas om 8:15 moet beginnen met werken?
P7954 valt weg in Ninove tijdens de zomer waardoor ik L5207 moet nemen zodat ik zeker op tijd ben. L2178 heeft een keertijd van 30 min. kan perfect minuut of 4 vertraging maken denk ik dan (die hij toch makkelijk kan inhalen). Die persoon die misschien de verantwoordelijkheid niet heeft kan dit toch meegeven aan seinhuis?
Het seinhuis heeft evenmin iets te beslissen welke treinen er aansluiting geven en welke niet. Lees mijn antwoord aub eens voldoende. Er staat duidelijk dat over aansluiting beslist wordt door RDV en TC. Als jij een aansluiting wil staat het u ook vrij om de tbg te contacteren die op zijn beurt RDV ZAL CONTACTEREN die dan beslissen of de aansluiting doorgaat of niet. Deze zullen de genomen beslissing dan aan de tbg geven die ze op hun beurt weer aan u moeten geven.
Steven, eerlijk, als ik TBG's bezig zie, deze week een TBG die vanuit Denderleeuw naar Ninove gewoon aan de deur van de Desiro stond om de deur te sluiten, voor de rest niks gedaan.
Nog deze week een trein vanuit Ternat richting Aalst waarbij de TBG de deur sloot en bij de TB ging staan, altijd weer tussen Ternat en Denderleeuw.

Als jij denkt dat sommige TBG's veel doen dan heb je het mis en serieus mis.
Sorry Stijn91, maar als jij vindt dat een TBG volgens jou lui is en slecht werk levert omdat hij/zij geen controle uitvoert tussen Ternat en Denderleeuw (een stukje van ocharme 10') vind ik erover.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: treinaansluitingen

Bericht door groentje »

Stijn91, een beetje initiatief nemen kan geen kwaad, hoor. Als je de boordchef wil spreken op een stoptrein, dan is daar kans toe bij elke stopplaats. Dat hij niet altijd even hard aan het controleren is, kan zijn omdat hij met iets anders bezig is, want een treinbegeleider heeft echt nog wel wat meer te doen dan alleen maar kaartjes knippen. En ja, sommigen willen even uitblazen nadat ze al een paar uur bezig zijn, misschien een boterhammetje eten... Wees dus niet te snel om iemand te veroordelen. Door de formulering lijkt het bovendien alsof je alle treinbegeleiders over dezelfde kam scheert. Kijk, er zijn er inderdaad die er de kantjes vanaf lopen, maar iedereen veroordelen, dat gaat echt wel te ver.
Bon, @Schrek: als de dienstregelingsplanner een aansluiting voorziet, dan is het verbreken van een aansluiting een actieve beslissing. Hier bovendien uitgelokt door een foute beslissing, of op zijn minst een gebrek aan aandacht, op de seinpost, want het lijkt me onwaarschijnlijk dat de beslissing werd gevraagd aan Traffic Control, laat staan aan RDV. Niet dat dat veel zou uitmaken, trouwens.
Daarom, als Stijn91 de 20 minuten vertraging wil bijhouden om compensatie te vragen, dan heeft hij dat recht.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: treinaansluitingen

Bericht door Stijn91 »

@Steven: Op Railtime staat er 7 min. voor L5207 vanuit Ninove tot in Denderleeuw, maar trein kan het in 5 min. tegen dat ik mijn vraag stel aan de TBG en er een aansluiting gegeven kan worden dan zit ik al in Ternat waarschijnlijk. Vandaag was er wel aansluiting. Steven ik zit buiten de spits met 1 trein per uur, sommige stations hebben het slechter en sommige hebben het beter tot veel beter.


@jens13: Het is niet iedereen, vandaag op 3 van de 4 treinen controle gehad en zo moet het ook. Over dat van die trein van Ternat tot in Denderleeuw, is inderdaad maar een goeie 10 min. maar ik zat in een Desiro vlak aan de dichtste deur waar de TB zit, dus als die TBG deur kan sluiten en terug bij TB gaan kan hij toch ook controle doen.

@groentje: Ik scheer niet alle TBG's over dezelfde kam maar sommigen doen toch geen moeite om eens langs te komen. De rit Ninove - Denderleeuw is te kort om aansluiting te vragen als die niet stopt tussen Ninove en Denderleeuw.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Stijn het is niet aan u om te bepalen wanneer de tbg wel if geen controle mag/moet doen.
Ze moeten trouwens een werkende ibis hebben om controle te doen anders kunnen ze zwartrijders niet beboeten. Mensen een ticket verkopen. Mensen van info voorzien. Als die ibis binnen een dienst uitvalt zonder meer kan deze tbg een deel van de taak niet meer normaal verzekeren. Maar dat neemt niet weg dat hij/zij nog wel het vertrek kan geven. De trein begeleiden zoals het hoort. Controle is maar een klein deel van de taak.

Controle vervoerbewijzen.
Verkopen vervoerbewijzen.
Info verstrekken.
Het vertrek van een trein geven.
Het bedienen van de verlichting.
Een defecte deur kunnen isoleren.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: treinaansluitingen

Bericht door rdv »

Zoals in alle jobs zijn er veel TBGs die hun job goed doen, en er zijn er die je niet of nauwelijks ziet in de trein, maar wel de hele tijd staan praten met de TB, bellen (laatst had ik nog een TBG die zijn bbq van de volgende dag aan het regelen was), hun krant lezen, naar buiten kijken, ... Jammer dat de laatste categorie er zich blijkbaar niet van bewust is dat hun gedrag negatief afstraalt op hun collega's en de onderneming in het algemeen. Maar dat probleem stelt zich met alle publieksgerichte jobs.

Maar er stelt zicht toch een probleem van controle: ik wordt gemiddeld op 1 vd 3 ritten gecontroleerd en ik rijd niet enkel in de spits of korte ritjes.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: treinaansluitingen

Bericht door jens123 »

rdv schreef:Zoals in alle jobs zijn er veel TBGs die hun job goed doen, en er zijn er die je niet of nauwelijks ziet in de trein, maar wel de hele tijd staan praten met de TB, bellen (laatst had ik nog een TBG die zijn bbq van de volgende dag aan het regelen was), hun krant lezen, naar buiten kijken, ... Jammer dat de laatste categorie er zich blijkbaar niet van bewust is dat hun gedrag negatief afstraalt op hun collega's en de onderneming in het algemeen. Maar dat probleem stelt zich met alle publieksgerichte jobs.

Maar er stelt zicht toch een probleem van controle: ik wordt gemiddeld op 1 vd 3 ritten gecontroleerd en ik rijd niet enkel in de spits of korte ritjes.
Tja het komt regelmatig voor dat wij helemaal alleen ben op een trein van 8 M6. Dan je moeilijk verwachten om regelmatig controle te krijgen. Wij kunnen niet overal tegelijk zijn in de trein. Wat ook meespeelt is dat de controle (scannen) van de mobibkaarten veel langer duurt in vergelijking met de abonnementen van vroeger.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: treinaansluitingen

Bericht door rdv »

jens123 schreef: Tja het komt regelmatig voor dat wij helemaal alleen ben op een trein van 8 M6. Dan je moeilijk verwachten om regelmatig controle te krijgen. Wij kunnen niet overal tegelijk zijn in de trein. Wat ook meespeelt is dat de controle (scannen) van de mobibkaarten veel langer duurt in vergelijking met de abonnementen van vroeger.
Dat begrijp ik. Maar als ik verwacht dat een TBG op een half uur toch een trein van één Desirostel kan controleren, of minstens langskomen. Als je niemand ziet, kan je ook geen aansluiting (of andere info, of een ticket) vragen. Als je veel bagage (of vouwfiets) bijhebt en je moet de hele trein doorlopen (en eventueel veranderen van stel) om een aansluiting te vragen, dat is ook niet handig. Een aansluiting per SMS aanvragen (cfr. dienstregeling opvragen via 2828), dat zou pas handig zijn.

On-topic: de meeste aansluitingen die ik vraag in Denderleeuw lopen vlot (uit richting Jette naar richting Gent). Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met het treinverloop en het feit dat ik nooit naar lijn 90 overstap - lijn 90 is minder afhankelijk van L50 en L50A).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: treinaansluitingen

Bericht door kika »

rdv schreef:Maar er stelt zicht toch een probleem van controle: ik wordt gemiddeld op 1 vd 3 ritten gecontroleerd en ik rijd niet enkel in de spits of korte ritjes.
Ik merk grote verschillen op: sommige ritten zijn quasi onmogelijk zonder controle, andere komt er slechts 1/5 een TBG je kaartje knippen. Maar ik vind het meestal vrij onvoorspelbaar waar wel of geen controle zal zijn: dát is een sterk punt. Ik neem nogal sterk wisselende verbindingen, dus een pendelaar op steeds hetzelfde traject, zoals am62, kan veel beter beoordelen of op een bepaalde trein een TBG onzichtbaar is. En dan is de vraag wat de NMBS doet met zulke opmerkingen? Als werkgever zou ik mijn werknemers zeker het voordeel van de twijfel geven, maar een kleine memo en 'bedankt voor het meedenken' richting reiziger lijken me wel het minste.

In z'n algemeenheid, lijkt het me beter om alvast zoveel mogelijk je plan te trekken: het is niet ondenkbaar dat er over een jaar of 10 ergens iets rondrijdt zonder TBG, of als je een avondlijke achterlichtaansluiting hebt, zal je ook nog steeds zelf een oplossing moeten zoeken als je niet in een groot station staat. En met zoiets in het achterhoofd, lijkt rdv's idee helemaal zo slecht nog niet: aansluiting aanvragen met je mobiel. Ik heb liever het menselijke contact, maar een extra mogelijkheid is zeker mooi.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: treinaansluitingen

Bericht door kika »

jens123 schreef:Tja het komt regelmatig voor dat wij helemaal alleen ben op een trein van 8 M6.
Als een TBG de koning is op de trein, is een TB dan de keizer? :mrgreen:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: treinaansluitingen

Bericht door nahoj »

kika schreef:
jens123 schreef:Tja het komt regelmatig voor dat wij helemaal alleen ben op een trein van 8 M6.
Als een TBG de koning is op de trein, is een TB dan de keizer? :mrgreen:
De post van koning is alvast ingenomen door de klant (= reiziger).

En die mogen gerust in wij-vorm spreken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: treinaansluitingen

Bericht door Stijn91 »

L 5207 reed deze morgen mooi voor tijd Denderleeuw binnen, L2257 had 8 min. vertraging, L2178 heeft gewacht voor aansluiting, zouden ze het nu toch doen of omdat de trein uit Zottegem kwam, ik ben benieuwd.
Plaats reactie