treinaansluitingen
Re: treinaansluitingen
Komt je aansluiting uit de planner? Dan heb je recht op klagen. Zoniet, dan kan je altijd proberen, en wellicht heb je dan regelmatig 'sjans', maar daar mag je niet op rekenen.
Re: treinaansluitingen
Even terzijde: ligt het aan mij of is het werkelijk zo? Mijns inziens zijn dergelijke klachten redelijk recent. Iedereen verwacht een naadloze aansluiting en dit terwijl we tegenwoordig veel kunnen meenemen om makkelijk een uur te vullen. Dit zelfs zonder veel gesleur (zoals een smartphone). Ik zie het wachten als een soort van "me-time", en ja: ik neem vaak een bus met overstap in Kortenberg, waarbij ik soms 40 minuutjes moet wachten. Zodus ik begrijp wat het is als je van je werk naar huis wil.
Re: treinaansluitingen
Heb jij je berichten die je plaatst op het forum al eens goed gelezen ? Altijd maar zagen, klagen en 'den ambetanterik' afhangen. Als het ergens anders zoveel beter is, verhuis dan. Nergens in géén enkel land zal deze situatie aansluiting geven. Moest iedereen zo redeneren als u, dan zouden de treinen nog véél meer vertraging hebben. En denk nu niet dat ze speciaal voor jouw even gaan wachten. Er is meer dan UW egoïstische ik.Stijn91 schreef:Was het een trein die van L50A zou gekomen zijn dan had die wel gewacht. Sorry maar ik vind dit niet kunnen dat een trein niet wacht voor die paar minuten extra, P8955 is zelf met 8 min. vertraging aangekomen, oorzaak is de trein te vroeg laten vertrekken waardoor die dus te dicht bij P8953 zou gezeten hebben. In de spits 18 min. wachten als er P-treinen zijn ja dat is naar mijn mening veel.Steven schreef:Als jij op 2067 zit en je wil 8955 halen dan is dat geen voorziene aansluiting. Jij klaagt over 18 min. Gisteren te Namur moest 2508 aansluiting geven op 2408 die had 14 min vertraging. Doch in Dinant (aankomst om u57 ipv u46) werd geen aansluiting meer voorzien met ICT 6945 (vertrek 9u52). Normaal hebben de mensen daar 6 min overstap. Nu moesten ze 50 min wachten. Wat bijna 3 keer meer is als uw 18 minuten.
Zo'n serenade voor ocharme 18 minuutjes. Zielig!
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: treinaansluitingen
Geen idee of het altijd al zo geweest is, daarvoor zit ik nog niet lang genoeg in het vak Maar 'k had vorige week ook een treinchef die naar me toekwam om te zeggen dat er weer een reizigster gevraagd had om een aansluiting te verzekeren in Berchem, een trein die één minuut vertrekt nadat wij er zouden moeten aankomen. Treinchef had haar ook vriendelijk gezegd dat we op tijd reden en dat die andere trein nooit wordt tegengehouden en hij dus niet de moeite gaat doen om ervoor te bellen. Nu zal ze die trein wel gehaald hebben want die andere reed tegelijk met ons (mooi op tijd) het station binnen. Maar 'k heb wel al gemerkt dat reizigers er wel op beginnen rekenen dat ze dergelijke treinen nog kunnen halen, en dan beginnen klagen als het niet lukt (het was avond en haar volgende trein was drie kwartier later). We moeten maar 20 seconden later aankomen dan het exacte aankomstuur en je kan fluiten naar die verbinding want tegen dat je op dat ander perron bent zijn de deuren van die andere al lang dicht...Merijn schreef:Even terzijde: ligt het aan mij of is het werkelijk zo? Mijns inziens zijn dergelijke klachten redelijk recent.
Re: treinaansluitingen
Ik denk dat reizigers gewoon denken dat zo iets een verworven recht is als het ook maar één keer lukt Nu moet ik eerlijk zeggen dat men destijds in Halle ook probeerde om aansluitingen van 1 minuut te realiseren, bijv. tussen de semi-direct uit Doornik (ak .22) en de omnibus naar Mons (vertrek .23), maar dan alleen wanneer de semi-direct op spoor 3 aankwam en de omnibus op spoor 2, dus op hetzelfde perron (in die tijd!). En niet te vergeten: de ostch perron woonde a.h.w. tussen beide treinen in, en had dus een goed overzicht. De redenering was: het is niet voorzien, maar waarom zouden we mensen een uur doen wachten als het zonder te veel tijdverlies kan. Onnodig te zeggen dat beide treinen dan wel stipt moesten rijden. Zoals Groentje suggereert: de planner zou de doorslag moeten geven om te bepalen of een aansluiting kan of niet kan. Aansluitingen die toch toevallig tot stand komen zijn meegenomen, maar je kunt er moeilijk een algemene regel van maken.Eimai schreef:Geen idee of het altijd al zo geweest is, daarvoor zit ik nog niet lang genoeg in het vak Maar 'k had vorige week ook een treinchef die naar me toekwam om te zeggen dat er weer een reizigster gevraagd had om een aansluiting te verzekeren in Berchem, een trein die één minuut vertrekt nadat wij er zouden moeten aankomen. Treinchef had haar ook vriendelijk gezegd dat we op tijd reden en dat die andere trein nooit wordt tegengehouden en hij dus niet de moeite gaat doen om ervoor te bellen. Nu zal ze die trein wel gehaald hebben want die andere reed tegelijk met ons (mooi op tijd) het station binnen. Maar 'k heb wel al gemerkt dat reizigers er wel op beginnen rekenen dat ze dergelijke treinen nog kunnen halen, en dan beginnen klagen als het niet lukt (het was avond en haar volgende trein was drie kwartier later). We moeten maar 20 seconden later aankomen dan het exacte aankomstuur en je kan fluiten naar die verbinding want tegen dat je op dat ander perron bent zijn de deuren van die andere al lang dicht...Merijn schreef:Even terzijde: ligt het aan mij of is het werkelijk zo? Mijns inziens zijn dergelijke klachten redelijk recent.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: treinaansluitingen
Anderzijs: men duwt overal minuten bij in de dienstregeling maar in dit geval een trein enkele minuten laten wachten zodat de aansluiting toch voor mekaar komt en je niet drie kwartier moet wachten, is blijkbaar totaal onmogelijk.Eimai schreef:Maar 'k heb wel al gemerkt dat reizigers er wel op beginnen rekenen dat ze dergelijke treinen nog kunnen halen, en dan beginnen klagen als het niet lukt (het was avond en haar volgende trein was drie kwartier later). We moeten maar 20 seconden later aankomen dan het exacte aankomstuur en je kan fluiten naar die verbinding want tegen dat je op dat ander perron bent zijn de deuren van die andere al lang dicht...
Re: treinaansluitingen
Sommige mensen willen het echt niet verstaan héJeroen schreef: Anderzijs: men duwt overal minuten bij in de dienstregeling maar in dit geval een trein enkele minuten laten wachten zodat de aansluiting toch voor mekaar komt en je niet drie kwartier moet wachten, is blijkbaar totaal onmogelijk.
1 minuut tussen aankomst van een trein en vertrek van een andere trein is GEEN aansluiting. Men spreekt maar van aansluiting als er 5 minuten tussen zit.
Je kan in grote stations niet van elke trein in alle mogelijke richtingen mooie aansluitingen voorzien; dan zouden de treinen telkens maar met intervallen van 5 minuten mogen vertrekken.
Re: treinaansluitingen
Zo doet men dat dus in Zwitserland... Toegegeven, op een spoorwegnet dat wel een iets andere configuratie heeft dan het onzeHoratio schreef:Je kan in grote stations niet van elke trein in alle mogelijke richtingen mooie aansluitingen voorzien; dan zouden de treinen telkens maar met intervallen van 5 minuten mogen vertrekken.
Re: treinaansluitingen
Een of twee minuten - het zijn inderdaad geen aansluitingen. De hele discussie is dus begonnen na een zinloze tussenkomst. Maar de gens meteen op vijf minuten leggen? Staat dat ergens geschreven?Horatio schreef:
Sommige mensen willen het echt niet verstaan hé
1 minuut tussen aankomst van een trein en vertrek van een andere trein is GEEN aansluiting. Men spreekt maar van aansluiting als er 5 minuten tussen zit.
Je kan in grote stations niet van elke trein in alle mogelijke richtingen mooie aansluitingen voorzien; dan zouden de treinen telkens maar met intervallen van 5 minuten mogen vertrekken.
Ik vind vooral dat de NMBS wat duidelijker over de aansluitingen zou mogen communiceren. Ik heb er eerlijk gezegd geen boodschap aan om in mijn aankomststation te vernemen of mijn aansluiting wacht. In de planner staat soms vermeld hoeveel de vertraging mag bedragen om de aansluiting te verzekeren, maar lang niet stelselmatig. Het zou ook handig zijn, mocht de planner vermelden welke aansluitingen NIET verwezenlijkt worden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: treinaansluitingen
Ik bedoelde hier "aansluiting" niet in eng NMBS-jargon maar meer algemeen als: "vlot kunnen overstappen op een andere trein". En geef toe, als de tweede trein met een minuutje verschil vertrekt en je moet daardoor 3 kwartier wachten, dan scheelt er toch iets qua klantgerichtheid.Horatio schreef:Sommige mensen willen het echt niet verstaan héJeroen schreef: Anderzijs: men duwt overal minuten bij in de dienstregeling maar in dit geval een trein enkele minuten laten wachten zodat de aansluiting toch voor mekaar komt en je niet drie kwartier moet wachten, is blijkbaar totaal onmogelijk.
1 minuut tussen aankomst van een trein en vertrek van een andere trein is GEEN aansluiting. Men spreekt maar van aansluiting als er 5 minuten tussen zit.
Je kan in grote stations niet van elke trein in alle mogelijke richtingen mooie aansluitingen voorzien; dan zouden de treinen telkens maar met intervallen van 5 minuten mogen vertrekken.
Re: treinaansluitingen
Ik vraag mij dat ook af. Hier wordt gegoocheld met cijfers maar van waar komen die? Is dat iets intern NMBS? Bij mijn weten is de overstaptijd maximum 5 minuten (dus maximum 5 minuten wachten om te vertrekken wanneer de trein waarvoor je aansluiting geeft in het station is toegekomen) maar is het minimum 1 minuut in kleine stations (dus voorziene overstaptijd van 1 minuut kan in die logica). Van waar die ondergrens van 5 minuten?overweg13 schreef:Een of twee minuten - het zijn inderdaad geen aansluitingen. De hele discussie is dus begonnen na een zinloze tussenkomst. Maar de gens meteen op vijf minuten leggen? Staat dat ergens geschreven?
Re: treinaansluitingen
Kun je van dat laatste één concreet voorbeeld geven?Jeroen schreef:Ik vraag mij dat ook af. Hier wordt gegoocheld met cijfers maar van waar komen die? Is dat iets intern NMBS? Bij mijn weten is de overstaptijd maximum 5 minuten (dus maximum 5 minuten wachten om te vertrekken wanneer de trein waarvoor je aansluiting geeft in het station is toegekomen) maar is het minimum 1 minuut in kleine stations (dus voorziene overstaptijd van 1 minuut kan in die logica). Van waar die ondergrens van 5 minuten?overweg13 schreef:Een of twee minuten - het zijn inderdaad geen aansluitingen. De hele discussie is dus begonnen na een zinloze tussenkomst. Maar de gens meteen op vijf minuten leggen? Staat dat ergens geschreven?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: treinaansluitingen
Aansluitingen die op hetzelfde perron plaatsvinden, kunnen inderdaad op 1 à 2 minuten, maar als je een (krappe) onderdoorgang door moet om je trein te halen, dan is 5 minuten eigenlijk niets teveel, zeker sinds er iets sneller wordt gefloten...
Re: treinaansluitingen
Nee maar ik had het over de theorie en hoe het - opnieuw in theorie - voorzien is.overweg13 schreef:Kun je van dat laatste één concreet voorbeeld geven?
Re: treinaansluitingen
En dan nog: voor mij is een bekend voorbeeld dat van een langs stel M4 (11 rijtuigen) met helemaal aan het uiteinde 1 ADx. Die trein rijdt o.a. ook in de P-trein Brussel-Zuid - Ans, die eigenlijk de verlengde IC Moeskroen - Brussel is. Als je in Moeskroen helemaal achteraan die trein zit (wat je als eersteklasreiziger overkomt) dan heb je echt wel veel tijd nodig om je aansluiting op spoor 1 of 2 te halen, waar dan meestal een kort mr96 staat. Vijf minuten lijkt me dus wel een mooie ondergrens, al kan het in bepaalde stations zeker sneller.groentje schreef:Aansluitingen die op hetzelfde perron plaatsvinden, kunnen inderdaad op 1 à 2 minuten, maar als je een (krappe) onderdoorgang door moet om je trein te halen, dan is 5 minuten eigenlijk niets teveel, zeker sinds er iets sneller wordt gefloten...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13