treinaansluitingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: treinaansluitingen

Bericht door Eimai »

Jeroen schreef:Anderzijs: men duwt overal minuten bij in de dienstregeling maar in dit geval een trein enkele minuten laten wachten zodat de aansluiting toch voor mekaar komt en je niet drie kwartier moet wachten, is blijkbaar totaal onmogelijk.
Ja, maar dat gaat om de rittijden, en het is niet zo dat daarmee ook de buffertijden in de stations ruim zijn. Een trein die een minuut te laat vertrekt in één van de drukke stations zal al vaak een andere trein hinderen omdat de wisselstraat niet op tijd wordt vrijgemaakt.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: treinaansluitingen

Bericht door groentje »

Klopt, ik zat vrijdag op de E1544, waar een reiziger een aansluiting richting Denderleeuw nodig had. De trein had vertraging, er werd in Brussel-Zuid op aansluiting gewacht op hetzelfde perron, dan nog, maar we zaten redelijk voorraan, op de sleep M6, en de aansluitende trein was natuurlijk een Desiro. Een minuut was niet onhaalbaar, maar een comfortabele aansluiting is dat niet, je maakt je nogal snel ongerust...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Dat is weer iets anders. Dat is dan een zwakke dienstregeling. Feit is dat je in de meeste gevallen met 1min niet kan spreken van een aansluiting en daar gaat het hem toch over dacht ik ;-)
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: treinaansluitingen

Bericht door rvdborgt »

Horatio schreef:1 minuut tussen aankomst van een trein en vertrek van een andere trein is GEEN aansluiting. Men spreekt maar van aansluiting als er 5 minuten tussen zit.
Dat hangt af van het station. Er zijn er ook met een kortere minimale overstaptijd. In Aarschot is het bv. 3 minuten of in Leuven 4.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Aansluitingen zijn voorzien als ze in de planner staan, als de planner ze niet weergeeft mag je ze niet beschouwen als een aansluiting.
Ik weet uit ervaring dat ik in Brussel Noord de IC naar Leuven/Genk (22xx) kan halen als ik met de L trein (15xx) vanaf de L60 km, beide treinen stoppen aan hetzelfde perron. Doch de planner geeft deze niet weer. Ik klaag dus niet als ik de trein niet haal, ben gewoon extra blij als het wel lukt als het niet voorzien is.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: treinaansluitingen

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Aansluitingen zijn voorzien als ze in de planner staan, als de planner ze niet weergeeft mag je ze niet beschouwen als een aansluiting.
Ik heb nooit iets anders beweerd. De planner hanteert de minimale overstaptijd afhankelijk van het station en voor sommige stations is dat 3 of 4 minuten (het kan ook op basis van treinnummer, zodat tussen bepaalde treinen een andere overstaptijd kan gelden, maar dat gebruikt de NMBS niet geloof ik). In Antwerpen-Centraal is het overigens lang 3 minuten gebleven, ook jaren nadat -2 en -1 in dienst waren gegaan.

Groetjes,
Rian
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: treinaansluitingen

Bericht door Horatio »

Ah, dan ben ik fout, m'n excuses :?
Ik dacht dat de planner altijd 5 minuten als minimum hanteerde.

Maar daarmee bedoelde ik wel -zoals Steven ook in zijn laatste post concludeerde- dat als de routeplanner het niet weergeeft je niet kan spreken van een voorzien aansluiting.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: treinaansluitingen

Bericht door The_Knitter »

Hier in Nederland wordt in de planner voor een crossplatforme overstap 3 minuten gerekend. Voor een wandeling over/onder de sporen door naar een ander perron rekent de NS een bepaalde tijd per X-aantal sporen. Zo heb je dus een minimale overstap van spoor 8 naar 13/14 in Rotterdam van 4 minuten, maar van 1 naar 13/14 is dat 7.
Ja, er zijn altijd mensen die het sneller doen (ik heb best vaak van 8 naar 13/14 in amper een minuut gedaan), maar dat toont de reisplanner niet.

Ik zou ook 5 minuten in Brussel krap vinden van spoor 20 of 21 naar spoor 4, terwijl 5 minuten van spoor 20 naar 14 wel in hooguit 5 haalbaar zijn.
De benodigde tijd moet men altijd iets ruimer houden (liefst een marge van ongeveer een minuut), zodat de tragere personen die overstap ook kunnen halen, of ook in België een optie bieden om de overstappen te verruimen. Hier in Nederland kan men altijd aangeven of de overstap "direct", of 5, 10, 15 minuten moet zijn. Bij de DB/Hafas kan het ook, maar daar moet je dan een Via-station met Aufenthalt opgeven in uren en minuten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: treinaansluitingen

Bericht door kika »

De planner is ook niet altijd correct en dus ook niet heilig. Net zoals de reizigers. Een overstap in Antwerpen tussen spoor 22 en 6 van 5 minuten kan haalbaar zijn, maar voor mensen met meer bagage is dat vaker niet dan wel haalbaar. Dikke kans dat als je wat in de planner ziet en je haalt het niet, dat je een antwoord krijgt in de trant van: 'dat is onaangenaam, helaas is dit slechts een advies en ligt de eindverantwoordelijkheid bij de reiziger om in te schatten hoeveel overstaptijd nodig is.' Anderzijds herinner ik me een paar jaar terug een overstap van 4 minuten op Gent Dampoort (richting Eeklo) die niet in de planner stond. Daar moet je toch al serieus je best doen om daar je overstap van 4 minuten te missen :D Ergo: een portie gezond verstand is het enige wat van pas kan komen. Staat er een aansluiting niet in die er in hoort te staan, dan zou ik het zelfs op prijs stellen als je daar de NMBS van op de hoogte stelt (of via bttb bijvoorbeeld). Ook al draait de molen traag, ze draait wel.

Maar het begon hier allemaal met, zou die andere trein moeten wachten? En met een overstaptijd van 6 minuten in Gent richting de Panne, aangegeven in de planner en een vertraging van 5 minuten: ik begrijp de ergernis volkomen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: treinaansluitingen

Bericht door rvdborgt »

The_Knitter schreef:Hier in Nederland wordt in de planner voor een crossplatforme overstap 3 minuten gerekend.
2 minuten is het minimum bij NS, voor treinen die recht tegenover elkaar komen. 3 minuten als je op hetzelfde perron van de a- naar de b-sectie moet.
The_Knitter schreef:Voor een wandeling over/onder de sporen door naar een ander perron rekent de NS een bepaalde tijd per X-aantal sporen. Zo heb je dus een minimale overstap van spoor 8 naar 13/14 in Rotterdam van 4 minuten, maar van 1 naar 13/14 is dat 7.
Ja, er zijn altijd mensen die het sneller doen (ik heb best vaak van 8 naar 13/14 in amper een minuut gedaan), maar dat toont de reisplanner niet.
In Nederland is de minimale overstaptijd nooit meer dan 5 minuten. Het spoorboekje had daar altijd een tabel van, maar als je een beetje zoekt, kun je op de grote stations waarschijnlijk wel een overstap met het minum vinden.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: treinaansluitingen

Bericht door kika »

The_Knitter schreef:Bij de DB/Hafas kan het ook, maar daar moet je dan een Via-station met Aufenthalt opgeven in uren en minuten.
Nee hoor, je kan dat ook gewoon opgeven per station, of je er vroeger wilt aankomen dan wel later vertrekken. Maak ik vaak gebruik van omdat ik liever een S-bahn vroeger neem richting de lange afstandstrein die je echt niet wilt missen of als je nog even wat extra tijd wilt in station x om boodschappen te doen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: treinaansluitingen

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:De planner is ook niet altijd correct en dus ook niet heilig. Net zoals de reizigers. Een overstap in Antwerpen tussen spoor 22 en 6 van 5 minuten kan haalbaar zijn, maar voor mensen met meer bagage is dat vaker niet dan wel haalbaar. Dikke kans dat als je wat in de planner ziet en je haalt het niet, dat je een antwoord krijgt in de trant van: 'dat is onaangenaam, helaas is dit slechts een advies en ligt de eindverantwoordelijkheid bij de reiziger om in te schatten hoeveel overstaptijd nodig is.'
Zo vrijblijvend is die informatie niet. Het kan inderdaad gebeuren dat een aansluiting misloopt, maar aangezien de dienstregeling die aansluiting vermeldt, zijn de spoorwegen wel verantwoordelijk voor bepaalde gevolgen van het missen ervan: compensatie bij vertraging, alternatieve verbinding aanbieden als de verwachte vertraging op de eindbestemming meer dan een uur is (indien nodig het ticket daarvoor geldig maken), bij het missen van de laatste aansluiting alternatief vervoer of een overnachting aanbieden en zo nog een paar zaken. Het is daarom ook niet zo verstandig van de spoorwegen om een te korte aansluiting aan te geven zoals jarenlang in Antwerpen het geval was. Verder mag je niet van de reiziger verwachten dat hij de informatie van de reisplanner in twijfel trekt. Een gegeven reisadvies moet onder normale omstandigheden als haalbaar worden geacht.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: treinaansluitingen

Bericht door groentje »

Je kan ook niet altijd verwachten van de reiziger dat hij weet in welk station hij terecht komt. Toen ik ooit in Ottbergen moest overstappen, en officieel 3 minuten tijd had om van spoor 1 naar spoor 11 te gaan, was ik heel erg blij dat dat een aansluiting op hetzelfde perron bleek te zijn... Maar ik rekende wél op die aansluiting, ze werd me tenslotte gegeven, en mocht ik mijn aansluiting gemist hebben, zou de treinbinding verderop ook vervallen zijn, ondanks mijn Sparpreis.
Ik heb de indruk dat de NMBS daar echter vaak heel erg voorzichtig in is, en zelfs perfect haalbare aansluitingen niet geeft.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: treinaansluitingen

Bericht door K V B »

Paul schreef:
Horatio schreef:Je kan in grote stations niet van elke trein in alle mogelijke richtingen mooie aansluitingen voorzien; dan zouden de treinen telkens maar met intervallen van 5 minuten mogen vertrekken.
Zo doet men dat dus in Zwitserland... Toegegeven, op een spoorwegnet dat wel een iets andere configuratie heeft dan het onze :)
Die configuratie is echter niet uit de lucht komen vallen. Men heeft het netwerk geoptimaliseerd aan de dienstregeling die men wou rijden. Eerst de de (wens)dienstregeling, en dan pas gaan bouwen. Kan de NMBS nog wat van leren.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: treinaansluitingen

Bericht door nahoj »

K V B schreef:
Paul schreef:
Horatio schreef:Je kan in grote stations niet van elke trein in alle mogelijke richtingen mooie aansluitingen voorzien; dan zouden de treinen telkens maar met intervallen van 5 minuten mogen vertrekken.
Zo doet men dat dus in Zwitserland... Toegegeven, op een spoorwegnet dat wel een iets andere configuratie heeft dan het onze :)
Die configuratie is echter niet uit de lucht komen vallen. Men heeft het netwerk geoptimaliseerd aan de dienstregeling die men wou rijden. Eerst de de (wens)dienstregeling, en dan pas gaan bouwen. Kan de NMBS nog wat van leren.
- De NMBS bouwt het netwerk niet.
- Bepaalde historische keuzes in de bouw van het netwerk zijn niet zomaar ongedaan gemaakt wanneer de behoeften in de dienstregeling wijzigen. Ook niet in Zwitserland.
- En de configuratie van een netwerk hangt ook af van de urbanisatie en geografie van het land.
Plaats reactie