Treintaggers in de Story

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Treintaggers in de Story

Bericht door BVG1988 »

In de Story (P68 - 70) van deze week staat een artikel over taggers die 's nachts de kleuren van de treinen willen veranderen, welliswaar in negatieve zin. Het is echt een artikel waar je haar van recht zou van komen. Ik was er niet goed van als ik het artikel las. :x
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door Treinen9880 »

BVG1988 schreef:In de Story (P68 - 70) van deze week staat een artikel over taggers die 's nachts de kleuren van de treinen willen veranderen, welliswaar in negatieve zin. Het is echt een artikel waar je haar van recht zou van komen. Ik was er niet goed van als ik het artikel las. :x
Dan moet story hun burgerplicht doen en melden aan de politie wie ze zijn...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door overweg13 »

Treinen9880 schreef:
BVG1988 schreef:In de Story (P68 - 70) van deze week staat een artikel over taggers die 's nachts de kleuren van de treinen willen veranderen, welliswaar in negatieve zin. Het is echt een artikel waar je haar van recht zou van komen. Ik was er niet goed van als ik het artikel las. :x
Dan moet story hun burgerplicht doen en melden aan de politie wie ze zijn...
.

Ik vrees dat de Story dom genoeg is om dat niet te doen...
Met vriendelijke groet

overweg13
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door BVG1988 »

Ik vind eigenlijk ook dat dat zou moeten gebeuren.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door groentje »

Hmm, ik vind het een moeilijke kwestie. Een advocaat heeft ook zwijgplicht, en een journalist heeft het recht zijn bronnen te beschermen. Het zou anders nogal wat zijn, een journalist interviewt een oppositieleider in een geheime schuilplaats, maar omdat het feit dat hij oppositie voert al een misdrijf is, zou de journalist een meldplicht hebben bij de politie? Daarvoor is het bronnengeheim uitgevonden.
En dat, ondanks het feit dat ik taggen ook laakbaar vind....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door overweg13 »

Zo denk ik er ook over, Groentje. Wat niet wegneemt, dat de speurders als ze dat zouden willen eens zouden kunnen neuzen op de redactie van de Story.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Ik vrees dat de Story dom genoeg is om dat niet te doen...
Wat is daar nu 'dom' of 'slim' aan? Als een journalist zelf steevast naar de politie gaat stappen met zo een verhalen, zal hij snel een kruis kunnen maken over zijn loopbaan. En een huiszoeking uitvoeren op een redactie kan je ook niet zomaar. Daarvoor heb je immers een huiszoekingsbevel nodig. En bij de denkoefening over het afleveren van dat bevel zal er worden bepaald wat het zwaarste doorweegt: de waarheidsvinding of het beschermen van het bronnengeheim. En voor de rest denk ik dat de opsporingsdiensten wel andere katten te geselen hebben dan de nachtmerrie van veel treinfanaten....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
overweg13 schreef:Ik vrees dat de Story dom genoeg is om dat niet te doen...
Wat is daar nu 'dom' of 'slim' aan? Als een journalist zelf steevast naar de politie gaat stappen met zo een verhalen, zal hij snel een kruis kunnen maken over zijn loopbaan. En een huiszoeking uitvoeren op een redactie kan je ook niet zomaar. Daarvoor heb je immers een huiszoekingsbevel nodig. En bij de denkoefening over het afleveren van dat bevel zal er worden bepaald wat het zwaarste doorweegt: de waarheidsvinding of het beschermen van het bronnengeheim. En voor de rest denk ik dat de opsporingsdiensten wel andere katten te geselen hebben dan de nachtmerrie van veel treinfanaten....
Misschien had je eerst mijn antwoord aan Groentje moeten lezen, dan zou je weten dat dom en slim in dit geval niet op het aangeven van de bronnen slaat. En als je inderdaad vindt dat dit een probleem is voor treinfanaten, dan wens ik je veel succes met het (eerlijk) invullen van je belastingaangifte. Want een deel van de belastingen die jij betaalt, gaan naar het verwijderen van graffiti. Die zouden trouwens niet verwijderd worden als het alleen maar de treinfanaten waren die met een probleem zaten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door Bibke »

Als journalisten die taggers kunnen interviewen vind ik dat de politiediensten met wat zoekwerk zelf bij die mensen moeten kunnen komen maar de wil moet er zijn om dat te willen doen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Misschien had je eerst mijn antwoord aan Groentje moeten lezen, dan zou je weten dat dom en slim in dit geval niet op het aangeven van de bronnen slaat.
Zo staat het anders wel geciteerd, verwijzende ook naar de term "dat" in je antwoord. En voor mij zijn de termen 'slim' en 'dom' nogal weinig voor interpretatie vatbaar. Het is mij even min duidelijk hoe een antwoord aan een derde lid verderop in de discussie invloed kan hebben op een reactie die eerder in de tijd werd neergeschreven? Maar ok, een misverstand dus, geen probleem :wink:
overweg13 schreef:En als je inderdaad vindt dat dit een probleem is voor treinfanaten, dan wens ik je veel succes met het (eerlijk) invullen van je belastingaangifte. Want een deel van de belastingen die jij betaalt, gaan naar het verwijderen van graffiti. Die zouden trouwens niet verwijderd worden als het alleen maar de treinfanaten waren die met een probleem zaten.
Er valt niet veel in te vullen want voor een simpele ziel als ikzelf heeft de fiscus al alles vooraf ingevuld. Ik heb geen aftrekposten :)
Ik ben trouwens zeker niet pro vandalisme maar zoals gezegd, er zullen wel andere prioriteiten zijn.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door SteC »

Eigen zou iemand dat wereldje moeten induiken en vervolgens beginnen met de auto's en de woningen van die taggers te bekladden :evil:. Eens kijken of ze het dan nog zo leuk vinden.
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door peterbot »

Enkele weken terug, in de trein van Gent maar Antwerpen sprak ik een treinbegeleidster erover aan. Blijkbaar is het niet mogelijk om treinen 's nachts in een gesloten parkeerplaats te stallen. Camerabewaking? Blijkt te duur te zijn? Als je de kosten neemt van zo'n trein weer schoon te maken (in mijn inschatting is dat handwerk) moet dat toch kunnen opbrengen. Te meer dat ik mij niet kan voorstellen dat je op 5 minuten klaar bent met zo'n tekening van ettelijke vierkante meters. Zonder hier het lofgezang van taggers te willen zingen is er toch sprake van een bepaald niveau van afwerking: behoorlijk ontwerp, niet buiten de lijntjes gekleurd, meerdere kleuren... In de tijd dat zo iemand begint zou toch de politie kunnen komen? Tenslotte worden treinen toch niet in the middle of nowhere geparkeerd maar ergens in de buurt van een station?
Juridisch gezien denk ik dat de redactie van Story ongemoeid zal blijven. Moesten ze Bin Laden hebben geïnterviewd, kon dat wat anders zijn. Taggen is "maar" een misdrijf waartegen persvrijheid in een andere klasse speelt. Moest men iemand op heterdaad betrappen zou de nmbs nog als burgerlijke partij schadeherstel kunnen claimen. Met een gewiekste advocaat (zo een die de d-t-fouten in het dossier vindt en drugsbaronnen, belastingsontduikers of massamoordenaars wegens procedurefouten vrij krijgt) zou het waarschijnlijk, bij gebrek aan bewijzen bij die m2 blijven waarmee ze de tagger net hebben betrapt.
Dus: wij moeten ons maar neerleggen bij kleurrijke treinen zoals bij massamoord, belastingsontduiking of drugshandel.
En moesten de treinen enkele honderden jaren overleven zullen de tags cultuur worden, zoals de muurtekeningen in Pompei of in de "Karzer" van de universiteit van Heidelberg. Iemand zal dan een doctoraatsthesis over kunnen schrijven...
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door Teach2 »

peterbot schreef:Dus: wij moeten ons maar neerleggen bij kleurrijke treinen zoals bij massamoord, belastingsontduiking of drugshandel.
Neen, dat moeten we niet. Alle ons omringende landen slagen er wél in om de treinen grotendeels graffitivrij te houden of maken. Natuurlijk, in die landen hebben de spoorwegmaatschappijen een doordacht antigraffitibeleid, in tegenstelling tot het pro-graffitibeleid van de NMBS...
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Treintaggers in de Story

Bericht door deadlock »

Treinen9880 schreef:Dan moet story hun burgerplicht doen en melden aan de politie wie ze zijn...
Oh hemel, je hebt echt niet het flauwste idee waarom de Story zoiets niet doet geloof ik eah? Als de Story ze zou aangeven zou niemand meer met ze praten. Ook anonieme ambtenaren die een boekje opendoen over misstanden op hun departement.
Plaats reactie