Taggers op klaarlichte dag

Alles over reizigerstreinen in België.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Taggers op klaarlichte dag

Bericht door TommyG »

Hallo,

gisteren nam ik de trein van Brussel Noord naar Mechelen. De trein nam een iets andere route als gewoonlijk waardoor we tussen het vormingsstation van Schaarbeek en Haren zo richting Vilvoorde reden.
Ik zat rustig naar buiten te turen naar die massa treinen die daar stonden tot ik wat mensen in de verte zag... Eerst dacht ik dat het nmbs medewerkers waren maar toen we dichter kwamen wist ik wel beter...

Een man of vijf, allemaal met bivakmutsen waren daar gewoon rustig een trein aan het beschilderen, in klaarlichte dag, terwijl ik wat treinen verder effectief ook NMBS personeel zag staan die bezig waren aan een andere trein...
Die taggers waren heel goed zichtbaar vanuit onze trein, maar deden zelfs geen moeite om te gaan lopen of om zich te verstoppen, deden gewoon rustig verder...
En ik die dacht dat ze dat alleen 's nachts deden...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door Steve »

Meteen Securail gebeld, hoop ik?
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door TommyG »

Nee, spijtig genoeg niet... Mijn gsm was plat op dat moment, ik ben wel naar de TBG gaan zoeken en heb het hem gemeld maar ik betwijfel of hij daar iets mee gedaan heeft...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Taggers op klaarlichte dag

Bericht door dekooiker »

Ze weten goed dat de pakkans héél klein is.
Foto's van 'kunst' op hun fototoestel en toevallig vers gespoten rommel is niet voldoende als bewijs, ook niet als ze even toevallig niet die spuitbussen in een rugzak bijhebben...voor een moord ga je sneller achter de tralies!
Een tijd geleden in een niet nader genoemd station met bundels zijn er een paar Duitsers opgepakt die zeer waarschijnlijk stellen beklad hadden.
Al eens de vraag gesteld waarom ze niet in eigen land proberen?
De trein.
Alleen voor durvers.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door TommyG »

Komaan, overdag moet die pakkans toch best groot zijn? Het is niet dat ze daar helemaal alleen rondliepen he, zoals ik zei waren er een paar treinen verder nmbs mensen aan het werk...

Waarom is die veiligheid zo laks op dat vormingstation? Ik wil niemand op ideeën brengen maar als taggers daar ongestoord hun ding kunnen doen dan wil ik niet weten wat één of andere terrorist daar zou kunnen aanrichten...
Hangen daar geen camera's dan ofzo?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door kika »

TommyG schreef:Hangen daar geen camera's dan ofzo?
Daar schiet je niks mee op: moeten mensen in de gaten houden, die dingen moeten ook onderhouden worden en dan nog: zelfs al zie je direct dat er iemand bezig is: voordat er iemand van securail is, ben je snel 20 minuten verder. Slimmer om te investeren in goede en snelle reiniging: zelfs als ze niet beschilderd zijn, mogen treinen af en toe gewassen worden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door kika »

dekooiker schreef:voor een moord ga je sneller achter de tralies!
Gelukkig dat voor een moord wat meer moeite gedaan wordt. En gelukkig dat het meeste bewijsmateriaal bij moorden niet gewoon een vieze verfvlek op je jas is.
Een tijd geleden in een niet nader genoemd station met bundels zijn er een paar Duitsers opgepakt die zeer waarschijnlijk stellen beklad hadden.
Al eens de vraag gesteld waarom ze niet in eigen land proberen?
En je kreeg als antwoord een trotse: 'Ja hoor, doen we ook!' Deze week weer een slordige 16 uur dwars door Duitsland op allerlei treinen doorgebracht en ook hier is het een probleem hoor. Ik snap je punt over nationaliteit niet zo: de oorsprong van de verfbus is toch net zo irrelevant als zij die ze vastheeft? Een schone trein is wat jij en ik graag hebben, klaar. Wist je dat er ook treinspotters uit België wel eens foto's maken van Nederlandse treinen? Een schande! :mrgreen:
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door TommyG »

Zo'n beetje verf is eigenlijk het einde van de wereld niet... Wat mij vooral shockeert is het feit hoe makkelijk het dus is om bij die treinen te geraken... Veel van die treinen staan daar zelfs met alle deuren wagenwijd open heb ik de laatste dagen gemerkt...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Taggers op klaarlichte dag

Bericht door dekooiker »

Wel kijk, als ze zelfs materiaal bijhebben om draad door te knippen - in het station waar ik het over heb doen ze het zo! - en zich onherkenbaar maken zijn het zeker geen kwajongens.
Nooit alleen, onherkenbaar, inbraakmateriaal bij zich...niet ongevaarlijk zoals sommigen zouden denken.
Wat de nationaliteit betreft: als het in eigen land gemakkelijk is, waarom rijden ze dan zoveel kilometers alleen maar enkele stellen te bekladden?
Als het alleen dat is, is er toch een vijs los.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door Asterix »

Steve schreef:Meteen Securail gebeld, hoop ik?
En ook altijd meteen de 101 voor SPC. Men moet veel korter op de bal spelen want doorgaans komt men toch hopeloos te laat (zelf al enkele keren meegemaakt).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door Steven »

de reden waarom die gasten naar hier komen vanuit het buitenland is niet enkel bepaald door de vlotter bereikbaarheid van de treinen op zich. De tweede reden is gewoon eenvoudigweg het feit dat de NMBS deze kladschilderwerken veel te lang laat staan, tot meer dan zes maanden na de feiten (zelf vastgesteld door de datumklever van securail op een motorstel). Indien deze sneller zouden worden verwijderd dan is het al veel minder uitnodigend om er iets komen op te zetten. Samengevat kan je stellen dat:

1 het minder vlot toegankelijk maken van vormingen
2 het sneller verwijderen van deze werkjes

kan bijdragen tot minder uitnodigend gedrag.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door kika »

Vooral 2 eigenlijk. Treinen komen overal, en die brutale vlegels zijn razendsnel, dus een ietsje langere stop (bvb. door iemand die de deur even tegenhoudt of op het einde van een lijn), en de trein zit al onder. Je moet ook niet overschatten dat ze speciaal xkm afleggen om het in België te doen: als je die spuitbussen kan betalen, kan je ook een treinkaartje betalen. Ze komen hier echt niet met schoolklassen tegelijk op stage ofzo, dat is net zoals iemand anders op strandvakantie gaat naar Kroatië, een hobby-landschapsschilder die afreist naar de Dordogne of een muziekliefhebber die een optreden meepikt in Rotterdam of Dortmund. En het zou me verbazen als ze geen lokale kennissen hebben waarmee achteraf een biertje wordt gedronken en waarmee tips worden uitgewisseld. Ik ben vooral voor snel schoonmaken.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door nahoj »

kika schreef:
TommyG schreef:Hangen daar geen camera's dan ofzo?
Daar schiet je niks mee op: moeten mensen in de gaten houden, die dingen moeten ook onderhouden worden en dan nog: zelfs al zie je direct dat er iemand bezig is: voordat er iemand van securail is, ben je snel 20 minuten verder. Slimmer om te investeren in goede en snelle reiniging: zelfs als ze niet beschilderd zijn, mogen treinen af en toe gewassen worden.
Niet akkoord.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben het erover eens dat er veel sneller zou moeten gereinigd worden, om meerdere redenen. De graffiti blijft veel te lang op de treinen.

Maar ten eerste zijn graffiti reinigen en gewoon een trein 'wassen' twee totaal verschillende zaken. En ten tweede is graffiti reinigen een bijzonder dure en arbeidsintensieve aangelegenheid (*), die onvermijdelijk ook tot degradatie van de oorspronkelijke verflaag en diverse onderdelen op de kast leidt. Preventie en correct optreden zou absolute topprioriteit moeten krijgen, i.p.v. steeds naar de technische diensten te wijzen, bijna alsof zìj de daders zijn.

(*) het beproeven (effectiviteit voor graffiti-reiniging, agressiviteit voor oorspronkelijke verflaag en diverse metalen, kunststof en glazen onderdelen), homologeren (arbeidsveiligheid, milieu-veiligheid) en bevoorraden van reinigingsproducten, en dat in een continu evoluerend landschap van gebruikte graffiti-verven en treinonderdelen; het organiseren van het vaststellen van graffiti, het immobiliseren van het materieel, het inplannen en continu opleiden van arbeidskrachten (manueel werk); het sneller moeten vervangen van aangetaste onderdelen en van de aangetaste oorspronkelijke verflaag, of het zelfs voortijdig moeten herschilderen van volledige kasten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door Asterix »

Maar als ik het goed begrijp kan dit in het buitenland wél allemaal een stuk sneller? Daar kent men toch ook dezelfde uitdagingen?
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Taggers op klaarlichte dag

Bericht door The_Knitter »

In Nederland heeft men tegenwoordig speciale folie over de lak aangebracht, wat het verwijderen van graffiti makkelijker maakt. De graffiti hecht veel minder goed aan de trein.
Plaats reactie