staking

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: staking

Bericht door rdv »

franksken schreef:Behalve enkele Thalys-treinen of eurostars vallen alle treinen toch onder NMBS.
Dus veel treinen gaan we toch niet zien.
Blok post al of niet vrijgemaakt
Dat hangt af van de stakingsbereidheid bij het rijdend personeel. Als die vrij beperkt is, en de blokposten blijven open, dan kan er nog redelijk wat rijden. Als je met een werkbereidheid van 99% zit bij het rijdend personeel, maar de resterende 1% bezet de blokposten, dan zal geen enkele trein kunnen rijden.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: staking

Bericht door groentje »

@franksken: staken is een recht, de boel op stelten komen zetten en sabotage is dat niet. Staken is het recht om niet te werken. Niet meer, niet minder. Als je niet aan het werk bent, heb je niets te zoeken op een blokpost of in de sporen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: staking

Bericht door Tim »

franksken schreef:Behalve enkele Thalys-treinen of eurostars vallen alle treinen toch onder NMBS.
Dus veel treinen gaan we toch niet zien.
Blok post al of niet vrijgemaakt
Reizigerstreinen zullen inderdaad niet rijden waarschijnlijk.

Maar het goederenvervoer hoeft daarom niet stilgelegd te worden. NMBS Logistics, Crossrail, Railtraxx, enz. zouden gewoon moeten kunnen rijden!
Cipallieter

Re: staking

Bericht door Cipallieter »

Wat mij betreft mogen ze het oplossen zoals het bij stakingen in ziekenhuizen gebeurt: personeel opvorderen om te komen werken zodat er een minimum dienstverlening is.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: staking

Bericht door Dieselfreak »

Op de site van de NMBS:
NMBS verwacht zich op 30 juni aan forse verstoringen van het nationale en internationale treinverkeer, als gevolg van een stakingsaanzegging die door bepaalde vakbonden is ingediend. We zullen u op de best mogelijke manier informeren in aanloop naar, en tijdens deze staking.


De vakbonden CGSP en ACOD hebben voor 30 juni een stakingsaanzegging ingediend. Ondanks verscheidene verzoeningsvergaderingen om deze te vermijden, werd de stakingsaanzegging bevestigd. Gezien het risico op forse verstoringen van het verkeer, raden wij u aan om niet enkel op de trein te vertrouwen om u tussen zondagavond 29 juni (vanaf 22 uur) en maandagavond 30 juni (tot 22 uur) te verplaatsen.
Er is dus sprake van forse verstoringen, maar er staat nergens dat er geen enkele trein zal rijden. Een korte afstand zonder overstappen, zoals Kortrijk - Gent, zou nog mogelijk moeten zijn als je niet per sé op een bepaald uur ergens moet zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: staking

Bericht door Eimai »

We weten het gewoon niet, als de betogers in een seinhuis alles gaan platgooien, of op de sporen gaan staan op een strategisch punt dan rijdt er geen trein, ook al wil zo goed als iedereen werken. Als ze zich wat gedragen en enkel hier en daar eens even willen laten zien dat ze er zijn dan gaat er veel meer kunnen rijden. Vermoedelijk dat het in Wallonië zoals gewoonlijk ook een stuk erger zal zijn dan in Vlaanderen, en hoe het in Brussel gaat verlopen? Tja, geen glazen bol hier... 't Is best mogelijk dat er zoals de laatste grote staking bijna alles gaat blijven rijden in Vlaanderen (behalve dan zonder reizigers die sowieso niet kwamen opdagen), tot de grens met Wallonië waar zo goed als alles plat lag. Maar 't is evengoed mogelijk dat ze overal het blok erop leggen. Zondagavond zal het wel wat duidelijk worden hoe het zo'n beetje gaat verlopen.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: staking

Bericht door ferry »

apestaart schreef:
Dieselfreak schreef:Rijdt er maandag geen enkele trein, of valt het treinverkeer slechts gedeeltelijk stil? Ik zou maandag van Kortrijk naar Gent willen gaan, iemand een idee hoe ik er het best raak met het openbaar vervoer? Desnoods neem ik de bus. En kunnen er dinsdag nog problemen zijn?
Ik vrees ervoor dat er geen enkele trein zal rijden aangezien ze zelfs de seinhuizen zullen bezetten en dat betekent dat er geen treinverkeer zal mogelijk zijn.
Als je van Kortrijk naar Gent per bus wil gaan dan wens ik u veel succes, je zal zeker een 3 tal uren onderweg zijn en als je moet terugkeren nog eens 3 uren onderweg plus dat je verschillende keren mag overstappen, ikzelf heb eens van Oostende naar Gent per bus afgelegd en ik was bijna 4 uren onderweg, ik heb wel 1 keer moeten overstappen nl in Brugge.
Dinsdag zouden er geen problemen mogen zijn, misschien in de ochtendspits kunnen er kleine vertragingen zijn.
Wettelijk is het zelfs verboden seinhuizen te bezetten(wet van 1963 op vitale sektoren) en andzerzijds verbiedt het strafwetboek de bezetting van de sporen! Maar zolang de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben moet ge elke staker individueel gaan vervolgen......! Onder druk van onze politici gaat niemand de politie willen opdragen tussenbeide te komen! Kl..land
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: staking

Bericht door Asterix »

ferry schreef:Wettelijk is het zelfs verboden seinhuizen te bezetten(wet van 1963 op vitale sektoren) en andzerzijds verbiedt het strafwetboek de bezetting van de sporen! Maar zolang de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben moet ge elke staker individueel gaan vervolgen......! Onder druk van onze politici gaat niemand de politie willen opdragen tussenbeide te komen! Kl..land
Een privé-detective dan maar, zoals een advocaat heeft gedaan met de stakers van Zaventem in 2007.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: staking

Bericht door nahoj »

dekooiker schreef:Een reden van personeelstekort wordt (voor één keer) correct weergegeven door ACOD: als er tien mensen een opleiding aanvangen en er slagen er 7 , zijn er drie tekort om het initieel aantal op te vangen.
Ofwel vergeet je iets te vermelden, ofwel wordt er iets fout weergegeven, want zoals ik dit lees, kan er zelfs sprake zijn van een personeelsoverschot, als je bv. maar 5 mensen moet vervangen.

Er worden zeer veel mensen aangenomen. Voor enkele knelpuntberoepen is er in het geheel geen sprake van het a priori beperken van het aantal kandidaten. De aanwervindsvoorwaarden (diploma,...) zijn de afgelopen jaren versoepeld. Je kan nu ook eenmaal niet om het even wie, en met om het even welke bekwaamheden, in een stuurpost van een trein zetten.

De echte schuldige is diegene die verantwoordelijk is voor de aanwervingsstop in de jaren '80. En daar gaan de vakbonden ook niet geheel vrijuit. Zij hebben toen bv. een selectieve aanwervingsstop (afhankelijk van het beroep) tegengehouden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: staking

Bericht door Steven »

Tja NMBS vakbonden spreken altijd in termen van "voor iedereen of voor niemand".
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: staking

Bericht door dentheo »

Dan gaat evolutie natuurlijk met muizenstapjes.
Is er binnen NMBS bekend welke afdelingen hun gepensioneerden bv. maar voor de helft mogen vervangen ? Of is dat allemaal hush hush ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: staking

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Op de site van de NMBS:
NMBS verwacht zich op 30 juni aan forse verstoringen van het nationale en internationale treinverkeer, als gevolg van een stakingsaanzegging die door bepaalde vakbonden is ingediend. We zullen u op de best mogelijke manier informeren in aanloop naar, en tijdens deze staking.


De vakbonden CGSP en ACOD hebben voor 30 juni een stakingsaanzegging ingediend. Ondanks verscheidene verzoeningsvergaderingen om deze te vermijden, werd de stakingsaanzegging bevestigd. Gezien het risico op forse verstoringen van het verkeer, raden wij u aan om niet enkel op de trein te vertrouwen om u tussen zondagavond 29 juni (vanaf 22 uur) en maandagavond 30 juni (tot 22 uur) te verplaatsen.
Er is dus sprake van forse verstoringen, maar er staat nergens dat er geen enkele trein zal rijden. Een korte afstand zonder overstappen, zoals Kortrijk - Gent, zou nog mogelijk moeten zijn als je niet per sé op een bepaald uur ergens moet zijn.
Dat kan je niet met zekerheid zeggen. Ik heb al verschillende situaties gezien: gaande van absoluut geen treinen tot redelijk veel treinen...
nu, ik ga het er ook op wagen maandag, maar ik heb een bus als alternatief.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: staking

Bericht door rvdborgt »

ferry schreef:Wettelijk is het zelfs verboden seinhuizen te bezetten(wet van 1963 op vitale sektoren) en andzerzijds verbiedt het strafwetboek de bezetting van de sporen! Maar zolang de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben moet ge elke staker individueel gaan vervolgen......! Onder druk van onze politici gaat niemand de politie willen opdragen tussenbeide te komen! Kl..land
Er zal een keer komen dat Eurostar of een andere vervoerder (Thalys wordt volgend jaar ook zelfstandig vervoerder en er zijn nog goederenvervoerders) Infabel verantwoordelijk stellen voor de geleden schade omdat ze de sporen niet hebben vrijgehouden. Dat is immers de plicht van Infrabel - maar ze doen er niets aan.

Sporen blokkeren of seinhuizen bezetten heeft indedaad niets met staken te maken.

Groetjes,
Rian
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: staking

Bericht door The_Knitter »

Vanwege de aangekondigde staking in België vanaf 22:00 heeft DB alle ICE's uit de planner gehaald tussen Keulen en Brussel. De allerlaatste rijdt niet, en morgen rijdt er ook niks.
In Dit document is alle informatie te vinden, inclusief de vervangende businzet per ICE.
Ook zal dinsdagochtend de eerste ICE van Brussel naar Keulen niet rijden tussen Brussel en Luik, omdat er geen ICE's in Brussel overnachten.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: staking

Bericht door The_Knitter »

Voor Thalys zijn ook al een paar uitvallen bekend: Klikje
Ook vanavond rijdt de laatste Thalys van Amsterdam v. 22:15 naar Parijs niet.
Plaats reactie