staking

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: staking

Bericht door groentje »

Tegenover Brussel-Zuid zag ik toch behoorlijk wat volk toekomen per auto voor TC, RDV en andere SOC's. Kwestie van het zekere voor het onzekere te nemen... Maar voor Brussel-Zuid stond een legertje rode jassen en vuilniszakken om 22u.
Ik wil zover niet gaan als overweg13, als individu kan je relatief weinig uitrichten tegen misbruik door de hogere hiërarchie en de directie in het bijzonder. Daarvoor moet je samenspannen, en vakbondsorganisaties zijn daartoe zeer handig, en stakingen zijn het ultieme wapen dat werknemers hebben. Maar onze spoorwegvakbonden zijn wat mij betreft niet representatief, niet professioneel en niet betrokken genoeg om mij te vertegenwoordigen, en zij doen daar ook absoluut geen moeite voor. Voor de mensen die mij kennen, ik heb de vergelijking al gemaakt, maar een staking is het equivalent van een bazooka. Die zet je ook niet in om een vlieg neer te halen, maar om een tank te stoppen. Vandaag wordt teveel op vliegen geschoten, terwijl daar een vliegenmepper veel beter werkt. We zijn bezig met een zoveelste antibioticakuur, dat op een moment dat we antibiotica nodig gaan hebben, de ziektekiemen resistent zullen geworden zijn. En dat hebben we wat mij betreft te danken aan de vakbonden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: staking

Bericht door Steven »

Die laatste zinnen zijn een mooie samenvatting van wat het is.
Deze staking lost niets op want ze zorgt er zeker niet voor dat we morgen zonder dat probleem zitten en iedereen zijn vrije dagen kan nemen zoals het hoort. In tegendeel deze problemen zijn al jaren bezig en dat maakt dat de vakbond nu zichzelf nog belachelijker maakt. Want ik krijg enkel de indruk dat ze de voorbij jaren aan dit probleem niet hebben gedacht. Ach ja de splitsing en het verdelen van bepaalde postjes zal hoger op de lijst gestaan hebben.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: staking

Bericht door Eimai »

In Berchem waren de sporen ook bezet, en dus kon er niks meer vertrekken uit Antwerpen. Geen idee of ze dat morgen/straks ook van plan zijn, maar ik heb er geen goed oog meer op. Had nog op een beetje fatsoen van de stakers gehoopt om de overgrote meerderheid die wel wil werken met rust te laten, maar tevergeefs blijkbaar. We zullen zien hoe de eerste treinen van de dag verlopen, maar goed ziet het er niet uit met al die treinen die gestrand zijn waar ze niet horen te staan...
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: staking

Bericht door Meesterpeter »

Een staking bij de spoorwegen...... In Nederland al zo'n 30 jaren geleden.

Alle Thalys treinen Amsterdam <> Brussel opgeheven voor maandag
IC treinen Den Haag <> Brussel wordt per trein bekeken
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: staking

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Die laatste zinnen zijn een mooie samenvatting van wat het is.
Deze staking lost niets op want ze zorgt er zeker niet voor dat we morgen zonder dat probleem zitten en iedereen zijn vrije dagen kan nemen zoals het hoort. In tegendeel deze problemen zijn al jaren bezig en dat maakt dat de vakbond nu zichzelf nog belachelijker maakt. Want ik krijg enkel de indruk dat ze de voorbij jaren aan dit probleem niet hebben gedacht. Ach ja de splitsing en het verdelen van bepaalde postjes zal hoger op de lijst gestaan hebben.
Dat is nu net ook iets dat ik me altijd afvraag: ook nu weer zal na de staking alles plots oké blijken te zijn, zonder dat er nog iets fundamenteels aan de situatie verandert. Maar het machtsvertoon volstaat blijkbaar. Overigens vraag ik me nu al af hoe vaak er dit jaar nog gestaakt zal worden in de aanloop naar het nieuwe vervoersplan. Want ook daar zullen de vakbonden willen tonen dat zij het voor het zeggen hebben en niemand anders.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: staking

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Ik wil zover niet gaan als overweg13, als individu kan je relatief weinig uitrichten tegen misbruik door de hogere hiërarchie en de directie in het bijzonder. Daarvoor moet je samenspannen, en vakbondsorganisaties zijn daartoe zeer handig, en stakingen zijn het ultieme wapen dat werknemers hebben. Maar onze spoorwegvakbonden zijn wat mij betreft niet representatief, niet professioneel en niet betrokken genoeg om mij te vertegenwoordigen, en zij doen daar ook absoluut geen moeite voor.
Maar nu is er machtsmisbruik aan beide kanten. Ik zou verwachten dat de samenleving met onafhankelijke instanties zelf instaat voor het oplossen van conflicten tussen werknemer en werkgever. En dat betekent vooral niet dat een rechter in kortgeding over de zaak beslist, maar dat er terdege wordt nagedacht en overlegd, tot er een oplossing uit de bus komt.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

staking

Bericht door dekooiker »

Staking goed opgevolgd, vanwaar die informatie?
Het is voldoende dat in Brussel, Berchem, Gent, Brugge, Hasselt...een paar vuilzakken in de sporen staan dat het verkeer stilgelegd wordt.
Ook die 50% aangeslotenen betekent geenszins dat de helft van het personeel het werk neergelegd heeft.

Deze fijne vakbond organiseert voor het personeel van Infrabel (daar tewerkgesteld, dus) een praatbarak om het personeelstekort en allerhande andere zaken te bespreken.
Praatjes, dat hebben ze genoeg, oplossingen echter...nog nooit, nooit iets van gemerkt!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: staking

Bericht door Shrek »

Rond Leuven rijden er deze voormiddag precies toch nog redelijk wat treinen. Leuven-Schaarbeek, Leuven-Luchthaven, Leuven-Mechelen en Leuven-Landen hebben een redelijk systematische uurdienst.

Ook Mechelen-Dendermonde ziet nog enkele treinen.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: staking

Bericht door am62 »

Ik denk dat er nog andere plaatsen zijn, waar het ondanks alles nog redelijk verloopt. Overzichtje voor eigen regio op http://opdetrein.blogspot.be/2014/06/sp ... -2014.html
Hoe zit het in de andere regio's ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: staking

Bericht door overweg13 »

Ik hoor net op het radionieuws dat iets meer dan een kwart van de ACOD'ers in Vlaanderen staakt. En toch is de impact enorm. Men zou eindelijk ook wel eens op een faire manier mogen staken...
Met vriendelijke groet

overweg13
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: staking

Bericht door thejay »

Tussen Sint-Niklaas en Antwerpen heeft nog geen enkele trein gereden. Lekker rustig, dat wel (kan de trein horen vanuit de slaapkamer).
Als ze blok 12 bezetten... dan rijdt er niet veel meer natuurlijk. Een nadelig gevolg van de concentratie van de seinhuizen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: staking

Bericht door Shrek »

thejay schreef:Tussen Sint-Niklaas en Antwerpen heeft nog geen enkele trein gereden. Lekker rustig, dat wel (kan de trein horen vanuit de slaapkamer).
Als ze blok 12 bezetten... dan rijdt er niet veel meer natuurlijk. Een nadelig gevolg van de concentratie van de seinhuizen...
Ik denk dat de concentratie in dit geval net een voordeel is. Nu kan men met +- 6 man op het seinhuis van Leuven het hele gebied min of meer laten draaien. Vroeger moest elk klein postje op de lijn bemand zijn of het werd niets...

Intussen zijn op Leuven-Aarschot en Leuven-Mechelen weer 2 treinen per uur aan het rijden, maar de Leuven-Schaarbeek is precies gestopt met rijden.

Antwerpen, Charleroi, Brugge, Luik, Namen en vele andere liggen volledig stil.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: staking

Bericht door byter »

thejay schreef:Tussen Sint-Niklaas en Antwerpen heeft nog geen enkele trein gereden. Lekker rustig, dat wel (kan de trein horen vanuit de slaapkamer).
Als ze blok 12 bezetten... dan rijdt er niet veel meer natuurlijk. Een nadelig gevolg van de concentratie van de seinhuizen...
Het probleem is dat ze in Berchem de sporen bezetten. Dit staat dus compleet los van de concentratie.
Blok 12 is maw bemand en er rijden treinen die ze kunnen laten rijden. Vanuit Antwerpen-Centraal kan men dus naar Noorderkempen en Essen en dit doet men ook. Ook uit Turnhout zijn er al treinen vertrokken (de 34xx richting Schaarbeek/Brussel).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: staking

Bericht door Shrek »

Op de as Gent-Hasselt zit er nog redelijk wat goederenverkeer, de andere assen liggen stil.

Intussen zien alle stations van Aalter, over Gent, Mechelen, Leuven, Landen en Hasselt tot in Genk ieder uur een trein.
Daarbuiten rijdt er dan weer bijna niets van treinen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: staking

Bericht door Paul »

De staking zorgt ook voor verrassende nieuwigheden, zoals de heropening van sinds decennia gesloten stations...
Volgens railtime zou IC3009 Antwerpen - Blankenberge een extra halte gekregen hebben in Oostakker.
Zie http://www.railtime.be/website/ShowTrai ... 0&pid=ssid
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie