staking

Alles over reizigerstreinen in België.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

staking

Bericht door ferry »

De rode paljassen gaan nog maar eens staken omdat er zgz te weinig volk is!
Laat alle vrijgestelden en andere vakbondsprofiteurs ook eens werken(dan weten ze tenminste wat dat betekent)!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: staking

Bericht door Shrek »

Op sommige plaatsen is er weldegelijk een groot tekort aan werknemers. Ik zou het dan volledig begrijpen moest men lokaal dan een staking doen in de getroffen ploegen.
Maar een algemene staking is compleet buiten proportie :x
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: staking

Bericht door Dieselfreak »

Rijdt er maandag geen enkele trein, of valt het treinverkeer slechts gedeeltelijk stil? Ik zou maandag van Kortrijk naar Gent willen gaan, iemand een idee hoe ik er het best raak met het openbaar vervoer? Desnoods neem ik de bus. En kunnen er dinsdag nog problemen zijn?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: staking

Bericht door The_Knitter »

Als ik het zo begrijp, zijn voornamelijk de Walen uit regio Luik / Charleroi de partij van de staking. De Christelijke en liberale vakbonden staken niet, dus zal je in Vlaanderen een pak minder hinder ondervinden?

Of begrijp ik het verkeert?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: staking

Bericht door Steven »

Dat ligt kort bij de waarheid al is het vooraf moeilijk te zeggen.
pietmol

Re: staking

Bericht door pietmol »

En wie gaat er nu eigenlijk staken?

HR Rail?
NMBS ?
Infrabel?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

staking

Bericht door dekooiker »

Een reden van personeelstekort wordt (voor één keer) correct weergegeven door ACOD: als er tien mensen een opleiding aanvangen en er slagen er 7 , zijn er drie tekort om het initieel aantal op te vangen.
Maar welk bedrijf neemt extra volk aan met het gedacht dat er een deel niet slaagt?
Als de opleiding dan nog eens maanden duurt dan stellen zich er mogelijk problemen.

Is het niet wat laat om als vakbond te reageren als er reeds één miljoen dagen achterstal zijn?
Overigens: een paar jaren terug werd er in Berchem gestaakt omwille van het personeelstekort en welke vakbond erkende de staking niet?
Juist!
De trein.
Alleen voor durvers.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: staking

Bericht door apestaart »

Dieselfreak schreef:Rijdt er maandag geen enkele trein, of valt het treinverkeer slechts gedeeltelijk stil? Ik zou maandag van Kortrijk naar Gent willen gaan, iemand een idee hoe ik er het best raak met het openbaar vervoer? Desnoods neem ik de bus. En kunnen er dinsdag nog problemen zijn?
Ik vrees ervoor dat er geen enkele trein zal rijden aangezien ze zelfs de seinhuizen zullen bezetten en dat betekent dat er geen treinverkeer zal mogelijk zijn.
Als je van Kortrijk naar Gent per bus wil gaan dan wens ik u veel succes, je zal zeker een 3 tal uren onderweg zijn en als je moet terugkeren nog eens 3 uren onderweg plus dat je verschillende keren mag overstappen, ikzelf heb eens van Oostende naar Gent per bus afgelegd en ik was bijna 4 uren onderweg, ik heb wel 1 keer moeten overstappen nl in Brugge.
Dinsdag zouden er geen problemen mogen zijn, misschien in de ochtendspits kunnen er kleine vertragingen zijn.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: staking

Bericht door Tim »

Infrabel zou de politie moeten inschakelen om de blokposten vrij te houden. Andere operatoren zouden geen hinder mogen ondervinden hiervan!
franksken

Re: staking

Bericht door franksken »

En hierbij een gevaarlijk precedent scheppen nl. dat elke staking actie,in gelijk welk bedrijf,met een
politie-interventie kan beëindigd worden?
Dacht het niet.
En neen,ik ben geen rode rakker.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: staking

Bericht door rdv »

Infrabel vindt ik niet "om het even welk bedrijf". De transportinfrastructuur is van strategisch belang en zou gevrijwaard moeten kunnen worden. Als landbouwers de snelwegen bezetten, wordt de politie ingezet om deze weer vrij te maken. Als stakers de toegang tot een bedrijventerrein afgrendelen, idem. Dus er zijn al precedenten waar het wel gebeurd (waarmee ik niet wil zeggen dat ik er altijd mee akkoord ben dat er ingegrepen wordt en zeker niet de manier waarop).

Als men in Italië en Frankrijk er in slaagt een minimum-dienstverlening op te zetten tijdens een staking, moet dat bij ons toch ook kunnen.

Is er trouwens een personeelstekort bij Infrabel, men spreekt nl. vooral over een tekort aan TBs en TBGs? Zo niet, dan betrek je een extern bedrijf mee in je conflict, en dat kan zeker niet de bedoeling zijn. (En zo zou de opsplitsing voor één keertje in het voordeel van de reiziger kunnen spelen)
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: staking

Bericht door rdv »

Dieselfreak schreef:Rijdt er maandag geen enkele trein, of valt het treinverkeer slechts gedeeltelijk stil? Ik zou maandag van Kortrijk naar Gent willen gaan, iemand een idee hoe ik er het best raak met het openbaar vervoer? Desnoods neem ik de bus. En kunnen er dinsdag nog problemen zijn?
Als je op Google Maps je gewenste verplaatsing ingeeft, en kiest voor OV, dan zie je mogelijkheden met een overstap in Deinze of in Tielt, en dat onder de 3u. Aangezien NMBS zijn drgl niet doorgeeft aan Google en De Lijn wel, zie je dus enkel verplaatsingen met de bus.
franksken

Re: staking

Bericht door franksken »

Behalve enkele Thalys-treinen of eurostars vallen alle treinen toch onder NMBS.
Dus veel treinen gaan we toch niet zien.
Blok post al of niet vrijgemaakt
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: staking

Bericht door overweg13 »

Maar zoals aan alles zit hier ook een grappig kantje aan: Michel Bovy die zich verontwaardigd en verrast voelt. Of hoe de stoel waarop je zit doorwerkt tot in je grijze cellen...
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: staking

Bericht door rdv »

overweg13 schreef:Maar zoals aan alles zit hier ook een grappig kantje aan: Michel Bovy die zich verontwaardigd en verrast voelt. Of hoe de stoel waarop je zit doorwerkt tot in je grijze cellen...
Bovy's ACV doet niet mee ... of hoe je je verleden nooit achterwege kan laten.
http://acv-transcom.acv-online.be/spoor ... taking.asp
Plaats reactie