Pagina 1 van 8

staking

Geplaatst: 26 jun 2014, 19:19
door ferry
De rode paljassen gaan nog maar eens staken omdat er zgz te weinig volk is!
Laat alle vrijgestelden en andere vakbondsprofiteurs ook eens werken(dan weten ze tenminste wat dat betekent)!!

Re: staking

Geplaatst: 26 jun 2014, 19:20
door Shrek
Op sommige plaatsen is er weldegelijk een groot tekort aan werknemers. Ik zou het dan volledig begrijpen moest men lokaal dan een staking doen in de getroffen ploegen.
Maar een algemene staking is compleet buiten proportie :x

Re: staking

Geplaatst: 26 jun 2014, 20:22
door Dieselfreak
Rijdt er maandag geen enkele trein, of valt het treinverkeer slechts gedeeltelijk stil? Ik zou maandag van Kortrijk naar Gent willen gaan, iemand een idee hoe ik er het best raak met het openbaar vervoer? Desnoods neem ik de bus. En kunnen er dinsdag nog problemen zijn?

Re: staking

Geplaatst: 26 jun 2014, 22:54
door The_Knitter
Als ik het zo begrijp, zijn voornamelijk de Walen uit regio Luik / Charleroi de partij van de staking. De Christelijke en liberale vakbonden staken niet, dus zal je in Vlaanderen een pak minder hinder ondervinden?

Of begrijp ik het verkeert?

Re: staking

Geplaatst: 26 jun 2014, 23:32
door Steven
Dat ligt kort bij de waarheid al is het vooraf moeilijk te zeggen.

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 09:39
door pietmol
En wie gaat er nu eigenlijk staken?

HR Rail?
NMBS ?
Infrabel?

staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 10:40
door dekooiker
Een reden van personeelstekort wordt (voor één keer) correct weergegeven door ACOD: als er tien mensen een opleiding aanvangen en er slagen er 7 , zijn er drie tekort om het initieel aantal op te vangen.
Maar welk bedrijf neemt extra volk aan met het gedacht dat er een deel niet slaagt?
Als de opleiding dan nog eens maanden duurt dan stellen zich er mogelijk problemen.

Is het niet wat laat om als vakbond te reageren als er reeds één miljoen dagen achterstal zijn?
Overigens: een paar jaren terug werd er in Berchem gestaakt omwille van het personeelstekort en welke vakbond erkende de staking niet?
Juist!

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 11:25
door apestaart
Dieselfreak schreef:Rijdt er maandag geen enkele trein, of valt het treinverkeer slechts gedeeltelijk stil? Ik zou maandag van Kortrijk naar Gent willen gaan, iemand een idee hoe ik er het best raak met het openbaar vervoer? Desnoods neem ik de bus. En kunnen er dinsdag nog problemen zijn?
Ik vrees ervoor dat er geen enkele trein zal rijden aangezien ze zelfs de seinhuizen zullen bezetten en dat betekent dat er geen treinverkeer zal mogelijk zijn.
Als je van Kortrijk naar Gent per bus wil gaan dan wens ik u veel succes, je zal zeker een 3 tal uren onderweg zijn en als je moet terugkeren nog eens 3 uren onderweg plus dat je verschillende keren mag overstappen, ikzelf heb eens van Oostende naar Gent per bus afgelegd en ik was bijna 4 uren onderweg, ik heb wel 1 keer moeten overstappen nl in Brugge.
Dinsdag zouden er geen problemen mogen zijn, misschien in de ochtendspits kunnen er kleine vertragingen zijn.

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 12:30
door Tim
Infrabel zou de politie moeten inschakelen om de blokposten vrij te houden. Andere operatoren zouden geen hinder mogen ondervinden hiervan!

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 13:02
door franksken
En hierbij een gevaarlijk precedent scheppen nl. dat elke staking actie,in gelijk welk bedrijf,met een
politie-interventie kan beëindigd worden?
Dacht het niet.
En neen,ik ben geen rode rakker.

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 14:15
door rdv
Infrabel vindt ik niet "om het even welk bedrijf". De transportinfrastructuur is van strategisch belang en zou gevrijwaard moeten kunnen worden. Als landbouwers de snelwegen bezetten, wordt de politie ingezet om deze weer vrij te maken. Als stakers de toegang tot een bedrijventerrein afgrendelen, idem. Dus er zijn al precedenten waar het wel gebeurd (waarmee ik niet wil zeggen dat ik er altijd mee akkoord ben dat er ingegrepen wordt en zeker niet de manier waarop).

Als men in Italië en Frankrijk er in slaagt een minimum-dienstverlening op te zetten tijdens een staking, moet dat bij ons toch ook kunnen.

Is er trouwens een personeelstekort bij Infrabel, men spreekt nl. vooral over een tekort aan TBs en TBGs? Zo niet, dan betrek je een extern bedrijf mee in je conflict, en dat kan zeker niet de bedoeling zijn. (En zo zou de opsplitsing voor één keertje in het voordeel van de reiziger kunnen spelen)

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 14:17
door rdv
Dieselfreak schreef:Rijdt er maandag geen enkele trein, of valt het treinverkeer slechts gedeeltelijk stil? Ik zou maandag van Kortrijk naar Gent willen gaan, iemand een idee hoe ik er het best raak met het openbaar vervoer? Desnoods neem ik de bus. En kunnen er dinsdag nog problemen zijn?
Als je op Google Maps je gewenste verplaatsing ingeeft, en kiest voor OV, dan zie je mogelijkheden met een overstap in Deinze of in Tielt, en dat onder de 3u. Aangezien NMBS zijn drgl niet doorgeeft aan Google en De Lijn wel, zie je dus enkel verplaatsingen met de bus.

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 14:32
door franksken
Behalve enkele Thalys-treinen of eurostars vallen alle treinen toch onder NMBS.
Dus veel treinen gaan we toch niet zien.
Blok post al of niet vrijgemaakt

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 15:02
door overweg13
Maar zoals aan alles zit hier ook een grappig kantje aan: Michel Bovy die zich verontwaardigd en verrast voelt. Of hoe de stoel waarop je zit doorwerkt tot in je grijze cellen...

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 15:05
door rdv
overweg13 schreef:Maar zoals aan alles zit hier ook een grappig kantje aan: Michel Bovy die zich verontwaardigd en verrast voelt. Of hoe de stoel waarop je zit doorwerkt tot in je grijze cellen...
Bovy's ACV doet niet mee ... of hoe je je verleden nooit achterwege kan laten.
http://acv-transcom.acv-online.be/spoor ... taking.asp