Minimum dienstverlening

Alles over reizigerstreinen in België.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door Eimai »

groentje schreef:In Frankrijk is dat zo een beetje het model: je moet op voorhand je aanwezigheid of afwezigheid kenbaar maken, en met de werkwilligen kan er dan gepuzzeld worden om iets in elkaar te boksen. Als de stakingsbereidheid groot is, zal er minder rijden dan wanneer die klein is.
De sabotageacties lijken me hier ook het grootste probleem, en daarvoor moeten er geen wetten veranderd worden, maar toegepast.
Dat zie ik in de praktijk toch niet echt makkelijk gebeuren, op twee dagen tijd moet er dus een volledige puzzel in elkaar gestoken worden van personeel en materieel. Oja, en je mag de werkuren van het personeel niet zomaar aanpassen, dus als bvb. de kennis van elke treinbestuurder nog niet beperkend genoeg is heb je daar dus nog wat om mee rekening te houden. Ik zie het slechts op één manier goed komen zo: de dienstregeling wordt op dergelijke dagen georganiseerd met pendeltreinen tussen de grote stations, waarbij de bestuurder en boordchef op hetzelfde materieel blijven, dan blijft alles een beetje beheerbaar. Misschien dat ze inspiratie moeten gaan halen uit het noodplan voor hevig winterweer...
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door nighttrain »

Eimai schreef:
groentje schreef:In Frankrijk is dat zo een beetje het model: je moet op voorhand je aanwezigheid of afwezigheid kenbaar maken, en met de werkwilligen kan er dan gepuzzeld worden om iets in elkaar te boksen. Als de stakingsbereidheid groot is, zal er minder rijden dan wanneer die klein is.
De sabotageacties lijken me hier ook het grootste probleem, en daarvoor moeten er geen wetten veranderd worden, maar toegepast.
Dat zie ik in de praktijk toch niet echt makkelijk gebeuren, op twee dagen tijd moet er dus een volledige puzzel in elkaar gestoken worden van personeel en materieel. Oja, en je mag de werkuren van het personeel niet zomaar aanpassen, dus als bvb. de kennis van elke treinbestuurder nog niet beperkend genoeg is heb je daar dus nog wat om mee rekening te houden. Ik zie het slechts op één manier goed komen zo: de dienstregeling wordt op dergelijke dagen georganiseerd met pendeltreinen tussen de grote stations, waarbij de bestuurder en boordchef op hetzelfde materieel blijven, dan blijft alles een beetje beheerbaar. Misschien dat ze inspiratie moeten gaan halen uit het noodplan voor hevig winterweer...
Waar een wil is is een weg! Je moet geen uurregeling opbouwen ,maar gecontroleerd afbouwen,dat scheelt een stuk in werk
En met het aantal werwilligen is dat niet moeilijk. vroeger in FKR ,een dpeot met 500 bestuurders staakten er max 20. later in FGSP ongeveer 250 bestuurders waren ze met een tiental,voor een keer dat ze niet vrijgesteld waren van dienst. En als ze "staakten" waren ze betaald daar ze "syndicale" werzaamheden deden..Door de tijden heen zal nog het percentage veranderd zijn niet hun "bezigheden".En het is toch raar dat je de laatste 6 maanden alleen de rode makkers hoort.
groentje
Berichten: 7276
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door groentje »

In Frankrijk dachten ze ook dat het er nooit van zou komen. Het systeem is er zeker niet perfect, en er vallen nog steeds onverwacht trein en uit, maar je hebt wel enige houvast als reiziger, ook als het reizen niet altijd even aangenaam is.
En sorry, maar het wordt zelfs niet geprobeerd om saboteurs aan te pakken. We hebben moeten wachten op klachten van Crossrail en co over versperringen van het spoor, vooraleer er iets bewoog, en dan is het nog tergend traag.
Ik heb het volle respect voor collega's die het werk willen neerleggen. Hey, misschien vind ik het op een dag zelf ook nodig om mijn ongenoegen collectief duidelijk te maken. Maar het moedwillig saboteren maakt bij mij geen indruk meer, en naar ik merk, ook steeds minder bij collega's. Als vakbonden dat gedrag dan nog aanmoedigen, zelfs organiseren, dan neemt mijn goesting om mij met die acties te vereenzelvigen gelijk af. Mijn dunk van de spoorwegvakbonden was al niet meteen heel erg hoog, maar bij elke staking van de laatste maanden is die alleen maar afgenomen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door Stijn91 »

Zoiets is onmogelijk, wat laat je dan rijden, enkele P-treinen en de reguliere IC/IR/L/GEN treinen of enkel P-treinen of enkel de IC/IR/L/GEN treinen.

Elk uur een trein of om de 2u, zoiets zal er nooit komen.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door nighttrain »

Stijn91 schreef:Zoiets is onmogelijk, wat laat je dan rijden, enkele P-treinen en de reguliere IC/IR/L/GEN treinen of enkel P-treinen of enkel de IC/IR/L/GEN treinen.

Elk uur een trein of om de 2u, zoiets zal er nooit komen.
Wat is "onmogelijk". als er een wil is , dan is er een weg. Er zijn genoeg verantwoordelijken die een strategische beslissing moeten en kunnen voorberijden. Dat moet niet geimproviseerd gebeuren op D-1.. Als je ziet dat in Frankrijk ,zelf bij grote stakingen 60 à 80% van de treinen rijden , dan lijkt me dit ook haaalbaar in België gezien het kleine aantal van stakers. maar iedereen moet het spel eerlijk spelen . 1 persoon die staakt kan vervangen worden door een werkwillige, simpel.
groentje
Berichten: 7276
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door groentje »

Pas als er tientallen ontevreden werknemers in een depot het werk neerleggen, zal er een serieus probleem zijn, dan. Maar dan is het ook een teken dat er een algemene onvrede heerst, en niet dat een handvol oproerkraaiers eens goesting hebben om de boel te saboteren. En dan wordt er misschien ook geluisterd, nu wordt een vakbondsactie maar al te vaak als bliksemafleider gebruikt, om eens stoom af te blazen. Niet om tot een oplossing te komen.
En misschien zullen vakbonden eindelijk iets creatiever zijn in hun acties. Geen 24-uursstaking als minimum, maar bijvoorbeeld een werkonderbreking van een uur. Ook vervelend, ook een duidelijk teken, misschien zelfs met duidelijke steun van een groter deel van de achterban, maar geen volledig verloren dag voor een flink deel van de pendelaars. Of eens wat vaker piket staan aan de stations, zonder dat er een staking is, gewoon, om de reizigers te informeren. Want ik ben het een beetje beu dat stakingen over mijn hoofd beslist worden, dat ik verplicht wordt om mee te doen, zelfs als ik eigenlijk aan het werk ben, en vaak zelfs amper weet waarover het gaat.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door Tim »

Als je de idioten van de vakbond die het spoor blokkeren laat weghalen door de politie dan is er zelfs geen minimale dienstverlening nodig. Zie maar bij de laatste staking, 3/4 van het personeel was werkwillig. En de vakbonden maar roepen dat de staking een groot succes was, voor de gewone man lijkt dat immers zo want er rijdt niets. De vakbonden hebben gewoon veel te veel macht gekregen die ze te pas en te onpas misbruiken...
miltrain

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door miltrain »

Voor de Groenen de kans om weer het paard & koets te promoten, hé :lol:

Ik heb nooit van mijn leven gestaakt en zal het nooit doen.

Ik ben dus voor een minimum service, voilà !
Maar zoals gezegd, hoe deze minimum service operationeel te organiseren/bepalen ?

Voor mij moeten alle lijnen operationeel blijven, alleen de frequentie moet herzien worden...

En dan de manipulatie van de media die niet te onderschatten is :( !
Plaats reactie