communicatie met machinist.

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

communicatie met machinist.

Bericht door dentheo »

Kan het voorvallen dat een machinist (goederentrein ) een pad krijgt van verkeersleiding, met daarbij via de radio de vraag om wel "vinnig" door te rijden om de zaak niet nodeloos te vertragen ?
Dit naar aanleiding van een "opmerking" bij treinergernissen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: communicatie met machinist.

Bericht door Steven »

Elke tb ongeacht het type trein moet zich aan de regels houden. Wat versta je onder vinnig rijden. Te agressief optrekken bij het lossen van een goederentrein kan deze in twee trekken en dan kan je zeker geen kant meer uit als je met een koppelingsbreuk zit. Als TC zou vragen om vinnig te rijden zondigen ze zelf een beetje. Je gaat als tb altijd rekening houden met :
Toegelaten snelheid.
Samenstelling van de trein
Werkelijk remvermogen
Adhesie (wat al invloed heeft op het vorige punt)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: communicatie met machinist.

Bericht door dentheo »

Ik dacht ook even aan de situatie op lijn 12.
De trein Brussel Den Haag zit daar "zeer ruim" in zijn tijd.
Sommigen komen 8-10 minuten te vroeg aan in Roosendaal (koffieverslaafd :D :D ).
Dan heb je achter hem twee slots vrij voor goederentreinen van Antwerpen naar Rotterdam, dat kan soms best interessant zijn voor Ant-Noord.
Tref je dan echter iemand die naar Roosendaal "sukkelt" (wat mag volgens de dienstregeling) dan doet hij die deur wel dicht.
Theo
Groeten vanop de Heide
Kevin1144

Re: communicatie met machinist.

Bericht door Kevin1144 »

Dat 'sukkelen' is wel voorzien volgens de reglementering.
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: communicatie met machinist.

Bericht door ryckaert »

Een treinbestuurder is steeds verantwoordelijk voor zijn trein en hij bepaald hoe hard hij gaat met zijn trein zonder zijn maximumsnelheid te overtreden en dusdanig dat hij nog kan remmen voor seinen en snelheidsverminderingen. Als treinbestuurder van een goederentrein die 100km/u max mag, moet ook geen 60km/u rijden op een baanvak waar 140km/u gereden mag worden.

Een treindienstleider kan ook niet verwachten dat een treinbestuurder de regels overtreedt omdat er achter hem een Intercity aan 140km/u komt.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: communicatie met machinist.

Bericht door Eimai »

Een trein heeft een uurregeling en als treinbestuurder moet je proberen die uurregeling aan te houden. Sneller rijden mag altijd (zolang je je aan de maximumsnelheid houdt natuurlijk), te traag rijden zonder reden zien ze niet zo graag natuurlijk, maar als je tussen twee punten vijf minuten sneller zou kunnen rijden dan je uurregeling mag je gerust wat trager rijden dat je die vijf minuten extra ook gebruikt. Vaak is het ook iets aangenamer om dat te doen omdat je dan niet hoeft te wachten aan vertakkingen voor kruisingen of op te korte afstand van je voorligger gaat zitten. Veel hangt ook echt af van de situatie en met wat voor trein je aan het rijden bent. Als beladen reizigerstrein zit je ook wel vast aan je uurregeling, maar met aan andere trein kan het gerust zijn dat je weet dat als je je even haast je nog net voor die andere kan getrokken worden. Maar zelf heb ik het alleszins nog niet meegemaakt dat traffic control gebeld heeft om te vragen zo snel mogelijk te rijden. Dus voor het grootste deel is het de professionaliteit van de treinbestuurder om te bepalen wat de ideale snelheid van zijn trein is...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: communicatie met machinist.

Bericht door dentheo »

Door het feit dat voor zulke dingen Brussel er nu ook nog bij moet zijn, zal dat soort "optimalisatie" waarschijnlijk niet gebeuren.
Lijkt wel of ze Belgie in het "klein" nagebouwd hebben. :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: communicatie met machinist.

Bericht door dekooiker »

Eimai schreef:Dus voor het grootste deel is het de professionaliteit van de treinbestuurder om te bepalen wat de ideale snelheid van zijn trein is...
Voor zover het over zuiver rijden gaat is dat helemaal waar.
Soms zou het heel handig zijn moest de bestuurder weten wat er voor en achter hem allemaal gebeurt, het zou een aantal ongelukkige samenlopen kunnen vermijden.
Daarvoor zijn er de seinhuizen en TC er en die kennen dan weer geen bal van een trein besturen.
Dus is het telkens hopen dat ieder element zijn best doet ;-)
De trein.
Alleen voor durvers.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: communicatie met machinist.

Bericht door kika »

En in welke mate kan een treinbestuurder contact hebben met seinhuizen en TC om te weten wat er voor of achter haar of hem gebeurd? Zeg maar, de omgekeerde richting. Als je 2 geel hebt, pleeg je dan een belletje om te vragen wat er aan de hand is? Is dat zinvol of allemaal teveel gedoe? Wel fijn om te horen dat een machinist gewoon wordt gewaardeerd als zijnde een kundig mens die weet om te gaan met zijn machines. Het zou maar raar zijn als ze ook na de opleiding de hele tijd op de vingers worden gekeken.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: communicatie met machinist.

Bericht door Eimai »

kika schreef:En in welke mate kan een treinbestuurder contact hebben met seinhuizen en TC om te weten wat er voor of achter haar of hem gebeurd? Zeg maar, de omgekeerde richting. Als je 2 geel hebt, pleeg je dan een belletje om te vragen wat er aan de hand is? Is dat zinvol of allemaal teveel gedoe?.
Ofwel kan de bestuurder gewoon zien wat er voor hem gebeurt of weet hij uit ervaring wat er rijdt. Ofwel als het sein dicht staat zonder dat hij een reden weet zal de ene gewoon even blijven wachten (als we op 2 geel rijden mogen we niet bellen met onze gsm(r)), de andere hangt direct aan de telefoon (reglementair gezien moet je onmiddellijk naar het sein gaan als je niet kan zien dat het spoor bezet is). Dit is echt van situatie tot situatie. Uitstappen om te bellen aan het sein is ook vrij lastig, zeker met reizigers, dus zullen de meesten het wel eerst met hun gsm proberen als ze de nummer van de blokpost hebben, of eventueel met traffic control met gsm of gsm-r, die dan kan zeggen dat ze toch naar het sein moeten gaan. Al wordt ik de laatste tijd wel steeds op voorhand opgebeld als het werkelijk nodig is om naar het sein te gaan voor enkele procedures, waarschijnlijk omdat ze ook weten dat velen gewoon eerst wat gaan blijven zitten en wachten :-)
Plaats reactie