Einde voor de I6-rijtuigen?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Steven »

Wat dat overlopen betreft zou ik eerder kijken naar de plaats waar de TBG is dan te kijken naar waar welk motorstel is. Het is een algemene sport bij verschillende reizigers om de TBG te ontlopen. Dat zie ik zelfs gebeuren op vele andere treinen. Om toch maar aan de controle te ontsnappen.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door am62 »

Steven schreef:Wat dat overlopen betreft zou ik eerder kijken naar de plaats waar de TBG is dan te kijken naar waar welk motorstel is. Het is een algemene sport bij verschillende reizigers om de TBG te ontlopen. Dat zie ik zelfs gebeuren op vele andere treinen. Om toch maar aan de controle te ontsnappen.
Oh, dat is net niet het punt op deze lijn. Er is tussen Ath en Antwerpen in trein 3104 (op anderhalf uur tijd) nauwelijks controle ! De gegevens kunt U nalezen op http://opdetrein.blogspot.be/p/vertragingen-nmbs.html
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Shrek »

am62 schreef:Geloof het of niet, maar als er nog een oude Break in de samenstelling hangt, dan zit daar gegarandeerd het meeste volk in. De gemoderniseerde Breaks lopen leeg met overlopers naar het oude stel (ook in tweede klasse, de zitjes alleen al..).
Ik zie toch andere zaken hoor. De heren zakenlui in strak pak met laptoptas onder de arm kiezen steevast voor de gemoderniseerde versie. Stopcontacten zijn een basisbehoefte tegenwoordig...
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door am62 »

Shrek schreef:Ik zie toch andere zaken hoor. De heren zakenlui in strak pak met laptoptas onder de arm kiezen steevast voor de gemoderniseerde versie. Stopcontacten zijn een basisbehoefte tegenwoordig...
Ieder zijn waarheid zeker ? Terug naar het topic voor het hier ontspoort :D
b loc

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door b loc »

Vandaag zijn alle rijtuigen op de EC91 I6en.

Mathias
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Pim530 »

De 97 is vandaag voorzien van 2x I6 B en 1x I6 A :D
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Terminus »

Gisteren zat de recent "gemoderniseerde" I6A 11619 in de Iris. Begin dit jaar had deze nog een Memling-livrei. Nog stel een opfrisbeurt om dan aan de kant geplaatst te worden??
Rétro

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Rétro »

am62 schreef:
overweg13 schreef:Ik heb dit jaar besloten om voor het eerst in bijna 35 jaar geen algemene netverkenning meer te doen. De komst en de algemene inzet van de desiro's speelt in dat besluit een erg belangrijke rol. Ik zal zowaar de trein nog gaan beschouwen als een louter utilitair ding...
Reizen schuift stilaan op naar het zich nog louter verplaatsen, zonder enig comfort. Desiro's zijn een domper op het comfort en dat de modernisering van de Breaks een flop is op het niveau van comfort bewijst toch wel de houding van de reizigers (alvast die van eerste klasse) : trein 3104 in Ath (gevormd door één treinstel uit FGRA - 3255 - én drie uit FTY) bestaat als het goed gaat toch nog uit 1 of meer niet-gemoderniseerde Breaks. Pijnlijke illustratie van het inleveren van comfort en reisgezelligheid om het zo te noemen. Merkwaardig toch dat de standaard van reizen per trein per definitie vandaag ongezellig moet zijn. Ik kan je dus volledig gelijk geven om geen algemene netverkenning meer te houden en gespaard te blijven van desillusies.
Klopt zeker en vast! Zo'n I6 zou mits wat moderniseringswerken gerust nog mee kunnen voor zijn tijd. Ik vind ze er persoonlijk zeker en vast niet oubollig uitzien qua model. Hier heb je tenminste nog het gevoel dat je op een comfortabele robuuste trein zit en niet op de kusttram. Maarja.... aangezien we nu blijkbaar in een tijdperk gekomen zijn van eenheidsworst moeten we ons ook al niet teveel meer aan speciaaltjes verwachtende zijn...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door nahoj »

Er is nog geen abrupt einde voor de I6 voorzien. Je zal ze behoudens koerswijzigingen nog meerdere jaren zien rond rijden. Hun aantal zal wel afnemen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Dieselfreak »

am62 schreef:Desiro's zijn een domper op het comfort en dat de modernisering van de Breaks een flop is op het niveau van comfort bewijst toch wel de houding van de reizigers (alvast die van eerste klasse) : trein 3104 in Ath (gevormd door één treinstel uit FGRA - 3255 - én drie uit FTY) bestaat als het goed gaat toch nog uit 1 of meer niet-gemoderniseerde Breaks. Geloof het of niet, maar als er nog een oude Break in de samenstelling hangt, dan zit daar gegarandeerd het meeste volk in. De gemoderniseerde Breaks lopen leeg met overlopers naar het oude stel (ook in tweede klasse, de zitjes alleen al..). Pijnlijke illustratie van het inleveren van comfort en reisgezelligheid om het zo te noemen. Merkwaardig toch dat de standaard van reizen per trein per definitie vandaag ongezellig moet zijn. Ik kan je dus volledig gelijk geven om geen algemene netverkenning meer te houden en gespaard te blijven van desillusies.
Niet alleen het treinreizen moet vandaag ongezellig zijn. In het algemeen moet alles tegenwoordig zo saai mogelijk zijn. In een "modern" interieur moet alles per definitie strak en kaal zijn, vaak ook nog kleurloos. Alle meubels zuivere rechthoeken, muren en vloeren van één kleur, enz. We leven in een tijd waarin "iedereen" zich het best voelt in een operatiekamer. Oude huizen zijn misschien wat minder praktisch en efficiënt, ik vind ze vaak veel gezelliger.

De trein maakt dezelfde evolutie mee. Alles zo strak, kaal en kleurloos mogelijk. Voor creativiteit en charme is geen plaats meer.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:[De trein maakt dezelfde evolutie mee. Alles zo strak, kaal en kleurloos mogelijk. Voor creativiteit en charme is geen plaats meer.
Wat mij altijd opvalt, is hoe veel gezelliger de bussen van de TEC zijn dan die van De Lijn. Ze zien er ook altijd properder uit. Ik denk dat de kleuren hier het grote verschil maken. Bij de laatst geleverde IVECO's heeft ook de lijn voor wat meer kleur in de zeteltjes gezorgd; daardoor ogen deze bussen meteen wat sympathieker. Er moet dus echt niet zo veel gebeuren om een interieur wat warmer te maken. Maar wit is altijd schoon...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door msts.be »

Blijkbaar is men in Spoorwegjournaal weer hervallen in dezelfde oude gewoontes, namelijk alvast geruchten beginnen verspreiden voor het nieuws daadwerkelijk bevestigd wordt.
In het nummer van vorige maand zou men geschreven hebben dat de I6 die reeds terzijde staan voorzien zijn voor verkoop aan een Tsjechische of Slovaakse privé-operator. Ik moet u zelfs niet vertellen dewelke het is, aangezien het de enige is die reeds gelijkaardige Eurofima's in dienst heeft. En ze maar al te graag wil aanvullen met nog een aantal exemplaren.

We weten dat ook de 12'en een zelfde avontuur tegemoet gingen gaan (voor dezelfde operator nota bene !) en daar uiteindelijk niets van terecht is gekomen. In de plaats heeft men dan een aantal Vectron MS gehuurd om toch de dienst naar Slovakije te kunnen beginnen (aangezien een gedeelte van Slovakije 25 kV is, net zoals Tsjechië). De oorspronkelijke Skoda locs kunnen enkel rijden onder 3 kV.

De huidige stand van zaken rond de I6: een 3 tot 4 tal rijtuigen staan in de CW in Gentbrugge om ontdaan te worden van het resterende asbest dat niet verwijderd is bij de renovatie. Dat gedeelte van het nieuws is waar. Verder zouden nu een aantal rijtuigen ergens in de haven van Antwerpen staan (waarschijnlijk diegene die al asbestvrij zijn). Wat er nu verder zal gebeuren is mij onbekend, als iemand (realistisch !) nieuws heeft kan men het altijd hier melden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Tim »

Die andere rijtuigen (ik schat een stuk of 10) staan in de C2 te Antwerpen-Noord. De meeste zijn volledig ontdaan van hun interieur.
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Pim530 »

Heeft iemand onlangs nog een I6 A in actie gespot? De B's zie ik hier en daar nog rijden, maar ik zou graag nog eens met een A reizen. Bij voorbaat dank!
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Terminus »

1 van de I6A's met fietsenafdeling valt regelmatig eens in (voor een I6b met fietsenafdeling) in de treinen richting Basel. Vorige week was dat b.v. de 11610.
Maar in theorie zitten ze nergens meer in de voorziene samenstellingen...
Plaats reactie