Pagina 4 van 13

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 29 mar 2017, 13:19
door tiretrainz
Shrek schreef:
tiretrainz schreef:elke ochtend rond 7:50 zie ik een hele stam I11'en met als 2de rijtuig een I6A in Kortrijk
Is dat geen I10?
zou misschien kunnen, ik ben het niet helemaal zeker

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 29 mar 2017, 13:48
door Steve
IC 408 (een Kortrijk - Welkenraedt die vertrekt vanuit Oostende) passeert rond die tijd in Kortrijk en bestaat inderdaad uit I11, waar ook een I6 en/of (vooral) I10 tussen kan zitten. Hetzelfde geldt trouwens voor verschillende andere treinen op die verbinding, vooral buiten de spits.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 30 mar 2017, 08:27
door Shrek
Intussen zit ik in trein 2107, die bestaat uit enkel I6. Jammer genoeg, want deze rijtuigen zijn toch een pak minder comfortabel el dan de MS96 en M6 die de andere treinen op de verbinding Brussel - Luxemburg rijden.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 28 apr 2017, 02:13
door 260689
42 I6 rijtuigen worden volledig vernieuwd naar de hedendaagse norm. Zo zullen ze de volledige bekleding vervangen worden naar M6 stijl. Ook komen er in elk compartiment stopcontacten en zullen ze wc's installeren met een opvangbak. Er wordt niet gesproken over 200km/h. Maar wat ik nog kan zeggen dat het project 3 jaar zal duren. Het prototype is af en nog dit jaar zullen er 15 rijtuigen een vernieuwingsbeurt krijgen. Zoals je ook kan lezen zullen ze terug op de Benelux relatie te vinden zijn.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 28 apr 2017, 08:51
door overweg13
Fake news was mijn eerste reactie. Vooral de termijn lijkt me ongemeen kort, maar het wordt nu wel duidelijk dat de NMBS er alles aan doet om zijn materieelbestand op peil te houden.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 28 apr 2017, 08:59
door Steve
Ik dacht ook aan een late aprilgrap. Waar komt de tekst precies vandaan? NMBS-intranet oid?

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 28 apr 2017, 13:29
door 260689
Uit het intern boekje van de NMBS zelf dat wordt uitgegeven voor hun personeel.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 28 apr 2017, 13:37
door Shrek
Op zich kunnen ze inderdaad nog handig van pas komen wanneer de MR96 Luxemburg niet meer binnen mag, en een grondige renovatie is inderdaad hard nodig voor deze rijtuigen.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 29 apr 2017, 16:26
door Stoomloc
Vernomen via Facebook

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 30 apr 2017, 08:52
door Eric0641
dat ze uberhaupt die coupes erin laten. achja we zien 'm wel voorbij rollen ooit

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 25 mei 2017, 11:50
door Stoomloc
Hoe sneller ze terug zijn, hoe beter wat mij betreft. Pendelen tussen Luxemburg en Brussel wordt zo een pak plezanter ;-)

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 26 mei 2017, 12:56
door fredo83
Misschien een stomme vraag... Er staat dat er 42 I6'en gerenoveerd zullen worden. Maar: er zijn er meer. 42 wagons tweede klas en twintig wagons eerste klas volgens Wikipedia. In hoeverre die informatie accuraat is weet ik niet, of er ondertussen al I6'en gesloopt zijn ook niet (de slaaprijtuigen laat ik buiten beschouwing).

Nu is mijn vraag welke I6'en gerenoveerd gaan worden. De tweedeklassewagons, een mengeling van eerste en tweede klas,...? Worden sommige dan ongemoeid gelaten? En wat met de wagons die nu al 200 km/u aankunnen?

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 26 mei 2017, 16:51
door trainlovertje
fredo83 schreef:Misschien een stomme vraag... Er staat dat er 42 I6'en gerenoveerd zullen worden. Maar: er zijn er meer. 42 wagons tweede klas en twintig wagons eerste klas volgens Wikipedia. In hoeverre die informatie accuraat is weet ik niet, of er ondertussen al I6'en gesloopt zijn ook niet (de slaaprijtuigen laat ik buiten beschouwing).

Nu is mijn vraag welke I6'en gerenoveerd gaan worden. De tweedeklassewagons, een mengeling van eerste en tweede klas,...? Worden sommige dan ongemoeid gelaten? En wat met de wagons die nu al 200 km/u aankunnen?
van die 42 2e klas rijtuigen zijn er volgens mij al een aantal verkocht die nu dienst doen in het buitenland. zo hebben er enkele voor HKX gereden tot twee jaar geleden.
hoeveel er verkocht zijn, weet ik niet.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 26 mei 2017, 17:48
door Steven
HKX heeft die niet gekocht maar gehuurd van de NMBS.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 26 mei 2017, 18:23
door overweg13
Er zijn op dit moment nog 14 A-rijtuigen in dienst (waarvan 6 geschikt voor 200 km/u) en 28 B-rijtuigen. Dat maakt samen 42 rijtuigen. En er zijn daarnaast ook nog 15 Bc-rijtuigen in dienst, die dus vermoedelijk niet gemoderniseerd zullen worden.
Probleem lijkt me de verhouding tussen het aantal A-rijtuigen en het aantal B-rijtuigen te zijn. Maar in combinatie met I10 is dat op te lossen.