Pagina 6 van 13

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 25 nov 2017, 09:21
door Jan-Mark
Die verblijft nog steeds in Cuesmes als het goed is.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 28 nov 2017, 21:30
door LHOON
tiretrainz schreef: 04 nov 2017, 09:56
Eric0641 schreef: 26 okt 2017, 11:34 De i6bc rijtuigen, zitten deze nog wel eens exceptioneel in een binnenlandse dienst?
I6bc niet meer, voldoet niet meer aan Europese normen voor passagiersvervoer dacht ik.
Wat is er dan mis mee, wat is het verschil dat ze van de andere onderscheidt?

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 28 nov 2017, 22:25
door Portbou
LHOON schreef: 28 nov 2017, 21:30
tiretrainz schreef: 04 nov 2017, 09:56
Eric0641 schreef: 26 okt 2017, 11:34 De i6bc rijtuigen, zitten deze nog wel eens exceptioneel in een binnenlandse dienst?
I6bc niet meer, voldoet niet meer aan Europese normen voor passagiersvervoer dacht ik.
Wat is er dan mis mee, wat is het verschil dat ze van de andere onderscheidt?
Weet niet of de Europese normen daar iets over vastleggen maar het zitcomfort is alvast niet optimaal op die ligbanken.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 28 nov 2017, 22:36
door Shrek
Portbou schreef: 28 nov 2017, 22:25 Weet niet of de Europese normen daar iets over vastleggen maar het zitcomfort is alvast niet optimaal op die ligbanken.
Dat is nu wel het laatste waar naar gekeken wordt in de internationale normering.
Wat wel zo is, is dat de I6bc veel te weinig km's rijden om nog te kunnen verantwoorden. Ze zullen dus om economische redenen afgevoerd worden.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 06 dec 2017, 18:27
door msts.be
Eerlijk gezegd had men de I6 volledig moeten uit het NMBS-bestand halen en ze in een dochterbedrijf/investeringsvehikel onderbrengen voor de verhuur aan het buitenland.

De renovatie zou dan betaald worden uit de huuropbrengsten en niet uit de algemene dotatie zoals nu.
De I10-200 (Oostende-Eupen/Aachen) zouden daarintegen wel een flinke renovatie kunnen gebruiken, stijl Polen/Tsjechië met nieuw interieur, elektronische SIV's binnen en buiten, kleurstelling aangepast aan I11 (verwijderen rode streep, opschriften in blauwe band ipv grijs).

De I10-160 zouden dan de renovatie-light kunnen krijgen zoals bij de I6 met nieuwe overtrek, stopcontacten en gesloten WC-circuit. Die kan men dan voorlopig op de Liers-Luxemburg laten rijden zoals nu het geval is.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 07 dec 2017, 20:34
door Merijn
Over I10-rijtuigen gesproken...als er in de IC A een I10 zit, twijdel ik geen seconde om daar te zitten. Echter heb je in bijna elk I10 rijtuig de geur van oververhitte remmen. Meestal is de geur zeer beperkt, maar zeker buiten is het merkbaar.

Hebben de I10-rijtuigen hier een algemeen probleem mee of is dit pure inbeelding van me? Ik heb immers een 15tal jaren terug meegemaakt dat de remmen geblokkeerd waren, waardoor er rook in het rijtuig hing (waardoor ik dit nu ten onrechte associeer?)

Sorry dat ik het hier plaats, maar een nieuwe topic hiervoor maken leek me er wat over...

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 07 dec 2017, 22:46
door Shrek
msts.be schreef: 06 dec 2017, 18:27 Eerlijk gezegd had men de I6 volledig moeten uit het NMBS-bestand halen en ze in een dochterbedrijf/investeringsvehikel onderbrengen voor de verhuur aan het buitenland.

De renovatie zou dan betaald worden uit de huuropbrengsten en niet uit de algemene dotatie zoals nu.
De I10-200 (Oostende-Eupen/Aachen) zouden daarintegen wel een flinke renovatie kunnen gebruiken, stijl Polen/Tsjechië met nieuw interieur, elektronische SIV's binnen en buiten, kleurstelling aangepast aan I11 (verwijderen rode streep, opschriften in blauwe band ipv grijs).

De I10-160 zouden dan de renovatie-light kunnen krijgen zoals bij de I6 met nieuwe overtrek, stopcontacten en gesloten WC-circuit. Die kan men dan voorlopig op de Liers-Luxemburg laten rijden zoals nu het geval is.
Zo'n plan is financieel onhaalbaar. Waar ga je in private partner vinden die daarin wil investeren? Verhuur aan het buitenland stelt bijna niets voor, daar kan je nooit ofte nimmer de renovatiekosten uithalen. Bovendien heeft de NMBS die rijtuigen de komende pakweg 5 jaar gewoon zelf nodig. Daarna lonkt de pensioenleeftijd al voor de rijtuigen, waardoor de periode waarin je ze zou kunnen verhuren veel te kort is.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 08 dec 2017, 05:45
door groentje
Ik vermoed dat msts dat dan ook al een heel aantal jaren terug had willen doen, zeg bij het einde van de nachttreinen door NMBS. Da's toch zo'n 10 jaar terug, en dan had het misschien wel de moeite geweest, nee? Nu is het inderdaad te laat.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 08 dec 2017, 19:47
door msts.be
Shrek schreef: 07 dec 2017, 22:46Bovendien heeft de NMBS die rijtuigen de komende pakweg 5 jaar gewoon zelf nodig. Daarna lonkt de pensioenleeftijd al voor de rijtuigen, waardoor de periode waarin je ze zou kunnen verhuren veel te kort is.
Waar zijn die dan nodig ? Benelux zal volledig gedaan worden met ICRmh-rijtuigen. Andere IC-verbindingen met getrokken materieel hebben ofwel M6, of zullen M7 krijgen vanaf 2020. Rest enkel de Liers-Luxemburg nog, die evengoed volledig met I10-160 kan gedaan worden.

Dus, blijft enkel nog het concept zoals men al een aantal jaar aan het doen is: verhuren aan HKX, charters, ... En dat is geen taak voor een nationale spoorwegmaatschappij (dixit Dutordoir), maar wel voor een verhuurbedrijf. Dat de NMBS dan daar aandelen in heeft lijkt me geen probleem, maar het mag geen avontuur worden zoals bij Eurostation & consoorten..

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 08 dec 2017, 20:32
door Shrek
msts.be schreef:
Shrek schreef: 07 dec 2017, 22:46Bovendien heeft de NMBS die rijtuigen de komende pakweg 5 jaar gewoon zelf nodig. Daarna lonkt de pensioenleeftijd al voor de rijtuigen, waardoor de periode waarin je ze zou kunnen verhuren veel te kort is.
Waar zijn die dan nodig ? Benelux zal volledig gedaan worden met ICRmh-rijtuigen. Andere IC-verbindingen met getrokken materieel hebben ofwel M6, of zullen M7 krijgen vanaf 2020. Rest enkel de Liers-Luxemburg nog, die evengoed volledig met I10-160 kan gedaan worden.

Dus, blijft enkel nog het concept zoals men al een aantal jaar aan het doen is: verhuren aan HKX, charters, ... En dat is geen taak voor een nationale spoorwegmaatschappij (dixit Dutordoir), maar wel voor een verhuurbedrijf. Dat de NMBS dan daar aandelen in heeft lijkt me geen probleem, maar het mag geen avontuur worden zoals bij Eurostation & consoorten..
Op de Brussel-Luxemburg gaan ze ook nog even nodig zijn. Maar zoals je zegt zullen ze na de volledige instroom van de M7 compleet overbodig worden. Het verhuren is enorm beperkt en dekt zelfs de onderhoudskosten niet, dat is dus absoluut geen realistische piste. Na hun diensten naar luxemburg wacht enkel nog de sloper...

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 13 dec 2017, 15:40
door jens123
Vanmorgen reed er een vernieuwd I6 rijtuig mee met de 2105.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 11 mar 2018, 20:10
door fredo83
Hoeveel I6-rijtuigen zijn er al gerenoveerd eigenlijk? En op welke lijnen kan je die aantreffen?

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 11 mar 2018, 20:14
door Steve
In minstens een van beide stammen die de P's Brussel - Aalst doen, heb ik er alvast eentje gezien. Aangezien die P's bovendien materieeltechnisch gekoppeld zijn aan de IC's Brussel - Luxemburg, zou je ze in principe op beide verbindingen moeten kunnen zien.

Hoeveel er in totaal zijn, weet ik daarentegen niet... wie wel?

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 14 mar 2018, 09:42
door Steve
In P 7016 reed vandaag alvast één gerenoveerde I6 B mee, samen met 4 andere niet-gerenoveerde (3 B, 1 A) en 1 I10 B. Geen idee of er ook eentje zit in de andere stam (P 7015), noch hoeveel er in totaal al zijn.

Echt omvergeblazen was ik niet, door de nieuwe kleuren (wit-grijs) en materialen (vinylachtige vloer) is het allemaal een stuk kouder, meer "clinical" dan voorheen, de gezelligheid is er grotendeels af. Het zitcomfort blijft gelukkig wel oké en je mag er ook van uitgaan dat de I6 nu wel voor de nodige jaren gered is van de schroothoop dankzij de renovatie.

IMG_20180314_090704.jpg
.
IMG_20180314_090746.jpg
.
IMG_20180314_090723.jpg

Nog op te merken:

Er zijn twee stopcontacten per compartiment (bij elke bovenhoek van het venster):

IMG_20180314_090840.jpg

De afzonderlijke temperatuurregeling per compartiment is verdwenen:

IMG_20180314_090809.jpg

Al de rest (verstelbare hoofdsteun, licht uittrekbaar zitgedeelte, leeslampjes, ...) is gebleven.

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Geplaatst: 14 mar 2018, 11:21
door jens123
Wat een toeval was vandaag mee met de 7015 en daar zaten er 2 gemoderniseerde B rijtuigen tussen en ook 1 I10B.