Sugestie voor de spookthalys..
Sugestie voor de spookthalys..
De "spookthalys" naar Oostende rijd als compensatie voor de "Whalys". Maar de trein rijdt doorgaans leeg.
Suggestie: afschaffen en in de plaatse een ICE (of twee) door laten rijden naar Oostende. Zou zoiets haalbaar zijn?
Suggestie: afschaffen en in de plaatse een ICE (of twee) door laten rijden naar Oostende. Zou zoiets haalbaar zijn?
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Daarvoor zijn er te weinig ICE-stellen denk ik.K V B schreef:De "spookthalys" naar Oostende rijd als compensatie voor de "Whalys". Maar de trein rijdt doorgaans leeg.
Suggestie: afschaffen en in de plaatse een ICE (of twee) door laten rijden naar Oostende. Zou zoiets haalbaar zijn?
Maargoed, er zijn eigenlijk ook te weinig Thalys stellen om te rijden wat ze zouden willen rijden...
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Zal die ook niet grotendeels leeg rijden? Want de bestaande IC-A doet bijna helemaal hetzelfde traject, inclusief dan ook nog eens gebruik van de HSL tussen Leuven en Luik, dus met een bijna identieke rittijd maar een veel lagere prijs en geen reserveringsplicht.K V B schreef:De "spookthalys" naar Oostende rijd als compensatie voor de "Whalys". Maar de trein rijdt doorgaans leeg.
Suggestie: afschaffen en in de plaatse een ICE (of twee) door laten rijden naar Oostende. Zou zoiets haalbaar zijn?
Het zou enkel interessant zijn voor wie uit Oostende/Brugge/Gent naar Aken, Keulen of Frankfurt willen, maar zo extreem veel zullen dat er nu ook niet zijn. Of toch lang niet genoeg om de grote kosten die erbij komen kijken, te verantwoorden.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Je zou hem natuurlijk gewoon in het pad van een IC-A kunnen laten rijden, en openstellen voor binnenlandse reizigers. (De ICE heeft overigens geen reservatieplicht...). Zo doet overigens de SBB het met ICE en TGV diensten: Die nemen gewoon een rijpad van een binnenlandse trein, en zijn normaal toegankelijk voor iedereen.Steve schreef:Zal die ook niet grotendeels leeg rijden? Want de bestaande IC-A doet bijna helemaal hetzelfde traject, inclusief dan ook nog eens gebruik van de HSL tussen Leuven en Luik, dus met een bijna identieke rittijd maar een veel lagere prijs en geen reserveringsplicht.K V B schreef:De "spookthalys" naar Oostende rijd als compensatie voor de "Whalys". Maar de trein rijdt doorgaans leeg.
Suggestie: afschaffen en in de plaatse een ICE (of twee) door laten rijden naar Oostende. Zou zoiets haalbaar zijn?
Het zou enkel interessant zijn voor wie uit Oostende/Brugge/Gent naar Aken, Keulen of Frankfurt willen, maar zo extreem veel zullen dat er nu ook niet zijn. Of toch lang niet genoeg om de grote kosten die erbij komen kijken, te verantwoorden.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Afkomen met de helft (vs. 12 x I11) of zelfs weinig meer dan een derde (vs. 10 x M6) van het gebruikelijke aantal zitplaatsen, terwijl zelfs dat aantal nu soms al krap is? Zal maar matig geapprecieerd worden op het perron, vrees ik.K V B schreef:Je zou hem natuurlijk gewoon in het pad van een IC-A kunnen laten rijden, en openstellen voor binnenlandse reizigers. (De ICE heeft overigens geen reservatieplicht...). Zo doet overigens de SBB het met ICE en TGV diensten: Die nemen gewoon een rijpad van een binnenlandse trein, en zijn normaal toegankelijk voor iedereen.Steve schreef:Zal die ook niet grotendeels leeg rijden? Want de bestaande IC-A doet bijna helemaal hetzelfde traject, inclusief dan ook nog eens gebruik van de HSL tussen Leuven en Luik, dus met een bijna identieke rittijd maar een veel lagere prijs en geen reserveringsplicht.K V B schreef:De "spookthalys" naar Oostende rijd als compensatie voor de "Whalys". Maar de trein rijdt doorgaans leeg.
Suggestie: afschaffen en in de plaatse een ICE (of twee) door laten rijden naar Oostende. Zou zoiets haalbaar zijn?
Het zou enkel interessant zijn voor wie uit Oostende/Brugge/Gent naar Aken, Keulen of Frankfurt willen, maar zo extreem veel zullen dat er nu ook niet zijn. Of toch lang niet genoeg om de grote kosten die erbij komen kijken, te verantwoorden.
Je zou kunnen argumenteren dat ie dan eventueel op een rustiger moment zou kunnen rijden ('s morgens om 5 u, pal op de middag, 's avonds, ...), maar op die momenten zul je wellicht ook maar weinig mensen hebben die de Duitse grens over willen vanaf Oostende/Brugge/Gent, en schiet je je doel alsnog voorbij...
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Ik ruik enig eigenbelang bij dat voorstel Het rijpad van een ICA lijkt me ongepast (Brussel Centraal bijvoorbeeld voorbijrijden). Hoe zit het met de emotionele waarde van politiekers over de verschillende bestemmingen? Wordt een prestigetrein richting Parijs meer gewaardeerd of trekt die ook meer klanten? Zijn dat meer toeristen of meer zakenreizigers? Zit er een verschil in qua publiek?
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Het beste voorstel is het simpelste: geen HST's naar Oostende.
Zo'n treinen horen thuis op hogesnelheidslijnen en de toevoerlijnen daarrond. Om op "gewone" lijnen te rijden zijn zo'n treinen gewoon niet geschikt.
Zo'n treinen horen thuis op hogesnelheidslijnen en de toevoerlijnen daarrond. Om op "gewone" lijnen te rijden zijn zo'n treinen gewoon niet geschikt.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Is het eigenlijk al toegelaten om als internationale vervoerder ook een binnenlandse vervoersfunctie uit te oefenen? Ik dacht dat dat ook net de reden was waarom een ticketje Oostende - Brussel niet op een Thalys kan... Door die 'monopoly'functie van de NMBS op binnenlands reizigersverkeer.K V B schreef:Je zou hem natuurlijk gewoon in het pad van een IC-A kunnen laten rijden, en openstellen voor binnenlandse reizigers. (De ICE heeft overigens geen reservatieplicht...). Zo doet overigens de SBB het met ICE en TGV diensten: Die nemen gewoon een rijpad van een binnenlandse trein, en zijn normaal toegankelijk voor iedereen.Steve schreef:Zal die ook niet grotendeels leeg rijden? Want de bestaande IC-A doet bijna helemaal hetzelfde traject, inclusief dan ook nog eens gebruik van de HSL tussen Leuven en Luik, dus met een bijna identieke rittijd maar een veel lagere prijs en geen reserveringsplicht.K V B schreef:De "spookthalys" naar Oostende rijd als compensatie voor de "Whalys". Maar de trein rijdt doorgaans leeg.
Suggestie: afschaffen en in de plaatse een ICE (of twee) door laten rijden naar Oostende. Zou zoiets haalbaar zijn?
Het zou enkel interessant zijn voor wie uit Oostende/Brugge/Gent naar Aken, Keulen of Frankfurt willen, maar zo extreem veel zullen dat er nu ook niet zijn. Of toch lang niet genoeg om de grote kosten die erbij komen kijken, te verantwoorden.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Maar dat binnenlands ritje met Thalys kan net wel, zij het met een stevige toeslag. Het is dan ook het excuus waarmee de subsidie aan Thalys, toevallig ter grootte van het deficiet van de Oostendse en Waalse Thalys, wordt goedgepraat: als betaling voor die dienstverlening in het binnenverkeer...
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Vanwaar de al? Ik denk niet dat dat er snel zal komen. Open acces zit niet in de huidige liberaliseringsplannen.sippycarlito schreef: Is het eigenlijk al toegelaten om als internationale vervoerder ook een binnenlandse vervoersfunctie uit te oefenen?
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Al sinds eind 2009, onder voorwaarden.sippycarlito schreef:Is het eigenlijk al toegelaten om als internationale vervoerder ook een binnenlandse vervoersfunctie uit te oefenen?
De vervoerder voor de Thalys-treinen in België is nog steeds de NMBS, zie de vervoerdercode op de Thalys-tickets. En binnenlandse tickets zijn gewoon mogelijk. Wie heeft je wijsgemaakt dat dat niet kan? Zie:sippycarlito schreef:Ik dacht dat dat ook net de reden was waarom een ticketje Oostende - Brussel niet op een Thalys kan... Door die 'monopoly'functie van de NMBS op binnenlands reizigersverkeer.
https://www.b-europe.com/Reizen/Praktis ... DB15122013
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Sugestie voor de spookthalys..
In Nederland heeft de ICE voor binnenlandse reizigers geen reserveringsplicht, en is een "extra" trein bovenop de reguliere IC's. De ICE stopt dan wel minder vaak. Maar dat betekent niet automatisch dat je daarmee de trein rendabel krijgt.
In Nederland betalen abonnementhouders geen toeslag (bij Reizen op Saldo, ook al met korting betaal je wel toeslag).
In Nederland betalen abonnementhouders geen toeslag (bij Reizen op Saldo, ook al met korting betaal je wel toeslag).
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Ok mijn fout, ik ging er gewoon vanuit dat het niet mocht, omdat het op de website van Thalys niet te boeken is. Misschien moet je het aan het begeleidende treinpersoneel vragen.rvdborgt schreef:Al sinds eind 2009, onder voorwaarden.sippycarlito schreef:Is het eigenlijk al toegelaten om als internationale vervoerder ook een binnenlandse vervoersfunctie uit te oefenen?De vervoerder voor de Thalys-treinen in België is nog steeds de NMBS, zie de vervoerdercode op de Thalys-tickets. En binnenlandse tickets zijn gewoon mogelijk. Wie heeft je wijsgemaakt dat dat niet kan? Zie:sippycarlito schreef:Ik dacht dat dat ook net de reden was waarom een ticketje Oostende - Brussel niet op een Thalys kan... Door die 'monopoly'functie van de NMBS op binnenlands reizigersverkeer.
https://www.b-europe.com/Reizen/Praktis ... DB15122013
Groetjes,
Rian
Ik heb zelf ook nog eens miserie gehad om iemand mee te krijgen uit gent op de Thalys naar Oostende omdat we toch samen moesten aankomen. Het zou stom geweest zijn om hetzelfed parcours in 2 verschillende treinen af te leggen. Ik heb wel men uiterste best mogen doen want normaal verkocht men dat niet zei men toen ook (treinchef van Thalys)
Re: Sugestie voor de spookthalys..
ondanks dat er op die Waalse Thalys meer volk zou zitten, zou die Waalse Thalys NMBS nog meer kosten (meer verlieslatend zijn) dan die Thalys naar Oostende...
de discussie zou dus over beide Thalys treinen moeten gaan en niet enkel over die naar Oostende...
de discussie zou dus over beide Thalys treinen moeten gaan en niet enkel over die naar Oostende...
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Dat is maar half waar.pietmol schreef:ondanks dat er op die Waalse Thalys meer volk zou zitten, zou die Waalse Thalys NMBS nog meer kosten (meer verlieslatend zijn) dan die Thalys naar Oostende...
de discussie zou dus over beide Thalys treinen moeten gaan en niet enkel over die naar Oostende...
De Oostende-Thalys is voor de helft van zijn traject leeg en voor de helft vol. Vanaf Brussel tot Parijs is dat immers een gewone, rendabele trein. Dat rendabele stukje vangt een deel van het verlies van het stuk naar Oostende op.
Infeite spreken we dus niet over de afschaffing van de spookthalys, maar de inkorting ervan.
Op het stuk Oostende-Brussel (waar we het hier over hebben) maakt die trein veel meer verlies dan de trein Namen-Parijs.
De trein Namen-Parijs beantwoord bovendien weldegelijk aan een behoefte, de subsidie daarvan kan je beschouwen als een openbare dienstverlening.