De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Alles over reizigerstreinen in België.
EC 91

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door EC 91 »

dentheo schreef: Mooi vraagstukje voor Cornu....
Inderdaad, maar laten we hem zijn werk doen, misschien is hij beter dan de vorige bazen. Ik vind dat de hele discussie (in de kranten maar ook hier) te snel en te gemakkelijk afdwaalt naar "door besparen zal men slechtere dienstverlening krijgen" (alsof die nu zo goed is). Van alles wat ik als buitenstaander (die wel dagelijks de trein neemt) gezien en gelezen heb, denk ik dat NMBS veel efficienter kan werken. Hoeveel men kan besparen, geen idee, maar dat men niets kan besparen zonder de reizigers te treffen is zever met politiek- en vakbondsagenda. Twee voorbeelden, de zware structuur buiten beschouwing gelaten:
- gaat men in Belgie voor de eeuwigheid voor alle treinen (dus ook GEN) een treinbegeleider blijven voorzien? In buurlanden kan het anders, om niet te spreken over de metro simpelweg. Discussie is hier reeds gevoerd, hoeft niet te herbeginnen, maar het onderwerp blijft
- wordt er efficient gewerkt in de NMBS werkplaatsen?
Als men het stukje over NMBS in het regeerakkoord leest in plaats van de korte eenzijdige krantenberichten, zal men zien dat het helemaal niet gaat over "neoliberale afbraak van publieke dienstverlening". De tekst is vaag, ja, maar er zitten bepaalde principes in waar ik niet tegen kan zijn. Hoe de regering ze gaat uitvoeren in combinatie met de besparing is hun probleem en we zullen het resultaat wel bij de volgende verkiezingen beoordelen.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door groentje »

Ik geef je geen 100% ongelijk, maar een bedrijf als de NMBS (en Infrabel) van koers doen veranderen, dat is als met een tanker varen. Dat doe je niet van de ene op de andere dag. Ik wil Cornu gerust het voordeel van de twijfel gunnen dat hij dingen ten gunste kan veranderen, maar of het genoeg zal zijn om niet in de dienstverlening te snijden? Ik betwijfel het ten sterkste.
En hoe je het ook draait of keert, openbaar vervoer is zeker geen politieke prioriteit (meer), ik betwijfel dan ook dat de regeringspartijen hard zullen roepen als dat verder zou afkalven. Dat merk je vooral door te letten op waar ze niet besparen, zijnde de bedrijfswagens. Want dat zou de hardwerkende Vlaming, casu quo Belg teveel pijn doen. Dat veel van die hardwerkende Vlamingen c.q. Belgen ook met de trein gaan werken, doet dan even niet terzake...
Ja, er kan en er mag heel wat veranderen aan het spoor, maar bepaalde geplogendheden zijn hardnekkig, en dankzij de vaste benoeming van heel wat NMBS-ers, ook niet zomaar van vandaag op morgen opgelost. Een statutair ambtenaar kan je immers niet zomaar ontslaan zonder gegronde reden. Je kan die elders tewerkstellen, de taakomschrijving is immers niet vastgelegd in een contract, maar je kan die niet ontslaan. En laat personeel net een van de grootste kostenposten zijn bij het spoor. Er gaan weliswaar heel wat mensen de komende jaren op pensioen, maar lang niet genoeg en vlug genoeg in verhouding met de opgelegde besparingen, en al helemaal niet allemaal bij de juiste groepen. Want een treinbegeleider, bestuurder of onderstationschef, 3 functies die tussenkomen in de veiligheid, kunnen op een bureau tewerk gesteld worden, maar omgekeerd is dat verre van evident.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Shrek »

Er is zeker besparing mogelijk, door informatisering en concentratie van diensten is er minder volk nodig.
Daarom zou een nominale bevriezing van de middelen te verantwoorden zijn.
Maar zo'n grote daling? Dan denk ik toch dat er spoorlijnen zullen gaan sluiten...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Dieselfreak »

EC 91 schreef:Hoeveel men kan besparen, geen idee, maar dat men niets kan besparen zonder de reizigers te treffen is zever met politiek- en vakbondsagenda. Twee voorbeelden, de zware structuur buiten beschouwing gelaten:
- gaat men in Belgie voor de eeuwigheid voor alle treinen (dus ook GEN) een treinbegeleider blijven voorzien? In buurlanden kan het anders, om niet te spreken over de metro simpelweg. Discussie is hier reeds gevoerd, hoeft niet te herbeginnen, maar het onderwerp blijft
- wordt er efficient gewerkt in de NMBS werkplaatsen?
Of misschien kan men hierop besparen. Lijkt me in ieder geval beter dan het treinaanbod in het gedrang te brengen. Volgens mij vinden de meeste reizigers het nog altijd belangrijker dat er voldoende treinen rijden dan dat ze een hypermodern station krijgen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

30 jaar terug in 1984 ging het IC/IR plan in met gevolg sluiten van lijnen/stations.
jaren er na werden haltes en stations terug terecht heropend .
nu anno 2014 zit men weer in de negatieve spiraal van afbouwen .
Zo werkt nu de politiek nu eenmaal , eerst afbreken en daarna terug opbouwen ! politiekers moeten met hun gezicht ook is op tv en in de krant komen omdat ZIJ een station/halte/lijn terug hebben heropend
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Hobbes »

ijzeren rijn 82 schreef:30 jaar terug in 1984 ging het IC/IR plan in met gevolg sluiten van lijnen/stations.
jaren er na werden haltes en stations terug terecht heropend .
nu anno 2014 zit men weer in de negatieve spiraal van afbouwen .
Zo werkt nu de politiek nu eenmaal , eerst afbreken en daarna terug opbouwen ! politiekers moeten met hun gezicht ook is op tv en in de krant komen omdat ZIJ een station/halte/lijn terug hebben heropend
Het probleem is dat men in de jaren '80 zoveel gesloten heeft en zo weinig heeft geïnvesteerd dat we er nu nog de gevolgen van dragen.
Moest men heden met een dergelijke afslanking afkomen zoals toen, dan mag men de spoorwegen in België afschrijven.

De huidige regering heeft er de mond van vol dat er meer vracht via het spoor moet, maar het mag wel niks kosten...
deathproof

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door deathproof »

TOP regering!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Shrek »

600 miljoen op 5 jaar, dat is al meer haalbaar. Misschien zit de spoorlijn ekeren-lier er dan toch aan te komen :-)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Steve »

Wat is mich dat voor een schouwspel...
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door am62 »

Zo heb ik nooit leren rekenen, maar zie...

http://deredactie.be/permalink/2.35994?eid=1.2121939
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Elgar »

Die € 660 miljoen is het bedrag dat men in het jaar 2019 minder zal ontvangen ten opzichte van 2014.
Het blijft dus € 2,1 miljard op 5 jaar tijd.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door am62 »

Inderdaad, dat staat in het artikel. Verwarring alom deze morgen in de "binnenlandse pers".
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door dentheo »

Elgar schreef:Die € 660 miljoen is het bedrag dat men in het jaar 2019 minder zal ontvangen ten opzichte van 2014.
Het blijft dus € 2,1 miljard op 5 jaar tijd.
Eigenaardig , zo had ik het altijd begrepen. Kunnen journalisten niet meer tellen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
Elgar schreef:Die € 660 miljoen is het bedrag dat men in het jaar 2019 minder zal ontvangen ten opzichte van 2014.
Het blijft dus € 2,1 miljard op 5 jaar tijd.
Eigenaardig , zo had ik het altijd begrepen. Kunnen journalisten niet meer tellen ?
Het was de minister (of haar kabinet) zelf die de verwarring stichtte:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 7_01328042
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/polit ... =1.2121939

Groetjes,
Rian
Plaats reactie