De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
De nieuwe regering laat meteen van zich horen: Infrabel en NMBS moeten samen 2.1 miljard € besparen.
Hoe gaan we dit voelen?
Hoe gaan we dit voelen?
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
Hard. Ik vrees een beetje dat de huidige dienstregeling maar een voorproefje was, en dat er nog meer in bepaalde perifere treinen (perifeer zowel qua tijd als qua regio) zal worden gesneden, én een aantal zaken die er nu zijn bijgekomen, ook wel eens zouden kunnen sneuvelen. Plus een stevige verhoging van de tarieven, een versnelling van bepaalde operaties die geld moeten besparen, zoals de concentratie van de seinhuizen, etc.
En misschien wordt er deze keer ook in het waterhoofd gesneden, maar daar zou ik toch niet te hard vanuit gaan...
En misschien wordt er deze keer ook in het waterhoofd gesneden, maar daar zou ik toch niet te hard vanuit gaan...
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
Dat is zowat de huidige dotatie, niet?Shrek schreef:De nieuwe regering laat meteen van zich horen: Infrabel en NMBS moeten samen 2.1 miljard € besparen.
Hoe gaan we dit voelen?
Dus gemiddeld 20% per jaar. En nog durven vragen om versneld de Ijzeren Rijn te bouwen.
Tarieven zullen omhoog gaan, dus extra kosten voor de werkgevers.
Dienstregeling zal ingeperkt worden, dus meer mensen in de auto, dus langere files, meer kosten voor volksgezondheid, ...
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
De huidige dotatie is ongeveer 3 miljard. Die zou dus zakken naar 2.6 miljard.rdv schreef: Dat is zowat de huidige dotatie, niet?
Dus gemiddeld 20% per jaar. En nog durven vragen om versneld de Ijzeren Rijn te bouwen.
Ter vergelijking: in 2000 was die nog bijna 4 miljard.
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
Nee, het zou elk jaar meer besparen worden gedurende die vijf jaar, en in 2019 zitten we dan nog aan een dotatie van zo'n 2,3 à 2,4 miljard.Shrek schreef:De huidige dotatie is ongeveer 3 miljard. Die zou dus zakken naar 2.6 miljard.rdv schreef: Dat is zowat de huidige dotatie, niet?
Dus gemiddeld 20% per jaar. En nog durven vragen om versneld de Ijzeren Rijn te bouwen.
Als dit echt gaat doorgaan: vaarwel lijnen 52, 58, 89, elke stoptrein na 20 uur, mogelijke heropening lijn 18, elektrificatie tot Neerpelt of Hamont... GEN versneld invoeren zoals in regeerakkoord staat? Hahahaha...
Dit is de spoorwegen doodknijpen om dan zo'n puinhoop te creëren dat je de mensen kan zeggen dat privatiseren enige redmiddel is.
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
Openbaar vervoer ( NMBS. De lijn ...) krijgt de laatste jaren flinke besparingen te verwerken .
Ik vind dit een trieste wending met een steeds groter wordende fileprobleem in belgië , ook wat milieu betreft lijkt het openbaar vervoer een goed alternatief !
Ik hoop dat de prijzen niet veel gaan stijgen ! Openbaar vervoer kan nooit rendabel zijn . Daar is belastinggeld voor .
Maar de huidige regering heeft blijkbaar alleen maar geld voor meer dan een miljoen bedrijfswagens die ons land rijk is !
Ik vind dit een trieste wending met een steeds groter wordende fileprobleem in belgië , ook wat milieu betreft lijkt het openbaar vervoer een goed alternatief !
Ik hoop dat de prijzen niet veel gaan stijgen ! Openbaar vervoer kan nooit rendabel zijn . Daar is belastinggeld voor .
Maar de huidige regering heeft blijkbaar alleen maar geld voor meer dan een miljoen bedrijfswagens die ons land rijk is !
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
Qua infrastructuur vermeldt het regeerakkoord dat de (dure) GEN-werken zo snel mogelijk uitgevoerd worden. Ik vrees dat er maar weinig budget zal overblijven voor de overige infrastructuurprojecten zoals het stationsproject te Mechelen, spooruitbreiding L50A tussen Gent en Brugge, herelektrificatie L162, ... Deze investeringen zullen wel doorgaan maar dan nog meer uitgerokken worden over de tijd.
Voor NMBS kan men de bestelling van het nieuwe M7-materiaal uitstellen of verkleinen. Is met het oog op de toekomstige libelarisering van de spoorwegmarkt deze investering nog wel nodig?
Voor NMBS kan men de bestelling van het nieuwe M7-materiaal uitstellen of verkleinen. Is met het oog op de toekomstige libelarisering van de spoorwegmarkt deze investering nog wel nodig?
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
L162 maakt deel uit van het eurailcap project en krijgt dus deels geld uit de eu om die lijn te moderniseren.
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
De liberalisering, zoals in het 4e spoorwegpakket is vastgelegd, gaat slechts over 20% van de treindiensten in een land. De NMBS moet nog wel genoeg materieel hebben om die andere 80% te doen danElgar schreef:Voor NMBS kan men de bestelling van het nieuwe M7-materiaal uitstellen of verkleinen. Is met het oog op de toekomstige libelarisering van de spoorwegmarkt deze investering nog wel nodig?
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
En misschien worden ze verplicht om de stellen (deels) door te verkopen, al dan niet via een constructie met de overheid. Zoiets gebeurt bijvoorbeeld ook vaak in het VK, waar het bedrijf dat de concessie won, het materieel huurt van de vergunnende overheid...
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
groentje schreef:En misschien worden ze verplicht om de stellen (deels) door te verkopen, al dan niet via een constructie met de overheid. Zoiets gebeurt bijvoorbeeld ook vaak in het VK, waar het bedrijf dat de concessie won, het materieel huurt van de vergunnende overheid...
Ik meen alleen in Schotland , maar ook enkele provincies (Länder) van Duitsland gaan in die richting.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
(Länder zijn beter vergelijkbaar met deelstaten dan provincies). Hamburg wilt dat nu doen, Metronom (Niedersachsen) en de metro van Stockholm zijn andere voorbeelden waar dat gebeurd. Maar kan dat in een ander draadje en zullen we ons hier beperken tot de ellende die deze gigantische besparing zal veroorzaken?dentheo schreef:groentje schreef:En misschien worden ze verplicht om de stellen (deels) door te verkopen, al dan niet via een constructie met de overheid. Zoiets gebeurt bijvoorbeeld ook vaak in het VK, waar het bedrijf dat de concessie won, het materieel huurt van de vergunnende overheid...
Ik meen alleen in Schotland , maar ook enkele provincies (Länder) van Duitsland gaan in die richting.
De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
Het toeval wil dat ik net tweedehands het boek Op dood spoor kocht.
Het verhaal hoe De Croo en zijn vazallen de spoorwegen wilden afbouwen wordt er mooi in beschreven, ook de tactiek die er gebruikt werd komt bekend voor (maar dan vooral vanwege het stelselmatig verbreken aansluiting trein-bus door een ander vervoermaatschappij).
De neoliberale regering zal er veel aan doen om ambtenaren, de grootste profiteurs van het land, in aantal te verminderen en hun dienstverlening naar de bevolking - hun eigen kiesvee! - af te bouwen.
(Ambtenaren moeten nooit een werkloosheidsuitkering krijgen maar zover hebben ze niet gedacht)
Als men in rekening brengt dat er veel bedrijfswagens goedkoop op de baan kunnen en er veel werven zijn om het wegdek te verbeteren luidt de besluitvorming dat de overheid de files in de hand wil werken hoewel het tegendeel dikwijls beweerd wordt!
Het verhaal hoe De Croo en zijn vazallen de spoorwegen wilden afbouwen wordt er mooi in beschreven, ook de tactiek die er gebruikt werd komt bekend voor (maar dan vooral vanwege het stelselmatig verbreken aansluiting trein-bus door een ander vervoermaatschappij).
De neoliberale regering zal er veel aan doen om ambtenaren, de grootste profiteurs van het land, in aantal te verminderen en hun dienstverlening naar de bevolking - hun eigen kiesvee! - af te bouwen.
(Ambtenaren moeten nooit een werkloosheidsuitkering krijgen maar zover hebben ze niet gedacht)
Als men in rekening brengt dat er veel bedrijfswagens goedkoop op de baan kunnen en er veel werven zijn om het wegdek te verbeteren luidt de besluitvorming dat de overheid de files in de hand wil werken hoewel het tegendeel dikwijls beweerd wordt!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
Geen Go-pass meer als bij de 16e verjaardag van een persoon vanaf 2015, ik vraag me af hoeveel dat zou opleveren.
Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen
Peanuts.....
Het probleem van de spoorwegen zit in het "grote hoofd" dwz de mensen die niet rechtstreeks betrokken zijn bij het rijden van de treinen.
Wat doet men: treinen afschaffen om de mensen kwaad te maken op de politiek (tactiek ok.)
Dan heeft men echter nog minder rijdend personeel nodig ( want minder treinen) en wordt het waterhoofd nog groter in verhouding tot de output.
Het geheel wordt dan minder efficiënt.
Mooi vraagstukje voor Cornu....
Naar ik begrijp krijgt hij tijd om iets op zijn poten te zetten, elk jaar iets meer besparen.
Misschien kan hij door "gestuurd" niet vervangen van uittredend personeel, de structuur van het geheel aanpassen.
Er gingen toch duizenden mensen afvloeien via pensioen ? Dus nu is het de moment om het te doen.
Het probleem van de spoorwegen zit in het "grote hoofd" dwz de mensen die niet rechtstreeks betrokken zijn bij het rijden van de treinen.
Wat doet men: treinen afschaffen om de mensen kwaad te maken op de politiek (tactiek ok.)
Dan heeft men echter nog minder rijdend personeel nodig ( want minder treinen) en wordt het waterhoofd nog groter in verhouding tot de output.
Het geheel wordt dan minder efficiënt.
Mooi vraagstukje voor Cornu....
Naar ik begrijp krijgt hij tijd om iets op zijn poten te zetten, elk jaar iets meer besparen.
Misschien kan hij door "gestuurd" niet vervangen van uittredend personeel, de structuur van het geheel aanpassen.
Er gingen toch duizenden mensen afvloeien via pensioen ? Dus nu is het de moment om het te doen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide