De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door groentje »

En waarom zouden gemeenten dan plots de bewaking willen overnemen van de spoorwegen? De gemeentebesturen zitten ook vaak op zwart zaad, zij zitten echt niet te wachten op een extra kostenpost. Het enige wat dat zou opleveren, is geen bewaking meer, met alle gevolgen voor een toenemend onveiligheidsgevoel, én een toename van daden van vandalisme. Wat dan weer minder reizigers(inkomsten) betekent, en meer (onderhouds)kosten. Een beetje penny-wise, pound-foolish, lijkt me.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Asterix »

groentje schreef:En waarom zouden gemeenten dan plots de bewaking willen overnemen van de spoorwegen?
In Antwerpen doen ze het toch voor De Lijn? Misschien dat er federale/regionale subsidies aan vast hangen of dat de vervoersmaatschappij zelf een deel bijlegt. Het zal alleszins een pak goedkoper zijn dan het huidige statuut.
EC 91

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door EC 91 »

Rétro schreef:
Dieselfreak schreef:Vandaag in Visie:
Luc Piens van ACV-Transcom vermoedt dat een aantal noodzakelijke investeringen niet zullen kunnen opstarten. "Het gaat om investeringen in de basisinfrastructuur zoals sporen, bovenleidingen en seinen. Ook rijden er nog heel wat rijtuigen uit de jaren '50 en '60 rond. Die zijn vaak defect en dringend aan vervanging toe."
Waarover heeft Luc Piens het hier? Voor zover ik weet, rijdt er niets meer uit de jaren '50 rond op de Belgische spoorwegen, op enkele diesellocs na die nog slechts sporadisch voor goederenvervoer worden ingezet. Het enige uit de jaren '60 wat nog voor personenverkeer wordt ingezet, zijn de gemoderniseerde klassiekjes type AM66. Bedoelt hij die dan? De meeste mensen maken toch geen onderscheid tussen treinstellen en motorstellen.
Inderdaad , ook weer 'rare' informatie...
Dit is weer de mensen bang maken, door bewuste desinformatie komende van degene "die het wel zal weten". We kunnen er wel doorprikken maar de gewone pendelaar zal wel schrikken van treinen van 40-50 jaar oud, zonder te weten dat dit geen probleem hoeft te zijn (en gebruikelijk is) zolang goed onderhouden en af en toe wat gemoderniseerd en opgefrist. Welke reiziger weet dat het oudste wat rondrijdt de gerenoveerde AM66 zijn, en 66 staat voor eind jaren 60?
Rétro schreef:Ik heb de indruk dat velen enkel nog verbetering zien door alles (behalve hetgene wat serieus winstgevend is) in private handen onder te brengen. Maar zorgt men zo voor een oplossing en verbetering of verlegd men enkel het probleem? Dat vraag ik me echt wel af en ook of openbaar personen vervoer ,of het nu in staats of privé handen is überhaupt wel winstgevend kan zijn en boven water kan blijven zonder enige steun van buitenaf . Gezien al de kosten (die velen volgens mij serieus onderschatten) die erbij komen kijken' ? Enfin , de toekomst zal het uitwijzen.
Nee, niet winstgevend behalve sommige lange-afstandsverbindingen. Maar kan wel efficiënter en daardoor kan de schaarse steun van buitenaf kleiner worden, of kan men met dezelfde steun een beter aanbod voorzien. Dit is de hele bedoeling maar wordt ook vaak verkeerd voorgesteld, om eigen belangen te dienen of een ideologische discussie staat-privé te voeren. In het algemeen praten de politici te veel, en de specialisten die het wel kunnen uitleggen, te weinig.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door dentheo »

Er is volgens mij GEEN enkele rechtvaardiging, om iets dat toch geen winst oplevert dan ook inefficient te doen.

Ons belastinggeld mag best efficiënt omgezet in het spoorwegproduct: treinen.
Wanneer de NMBS door efficiënter werken, dubbel zoveel treinen kan laten rijden voor dezelfde subsidie.... zeker DOEN.
Bezigheidstherapie is niet het doel van hun subsidie.

Let wel: Infrabel is een totaal ander verhaal..... waar kan je die mensen op beoordelen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Let wel: Infrabel is een totaal ander verhaal..... waar kan je die mensen op beoordelen ?
Intern zijn er een heleboel KPI's en bijhorende controlemogelijkheden. Maar extern gaan benchmarken lijkt mij niet zo simpel...
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door groentje »

Ik zou het niet weten. Er zijn toch nog infrastructuurbeheerders in Europa, en door de aard van het beestje zijn het geen (of amper) concurrenten, informatie lijkt me dus vlotter toegankelijker dan bij NMBS en haar concurrenten (ik denk o.a. aan de geheimhouding over de reizigerstellingen bij de NMBS). Daarmee benchmarken lijkt me dus niet onmogelijk, ook als je altijd in het achterhoofd moet houden dat er verschillen zijn tussen landen (qua landschappen, qua dekking, etc).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door kika »

dentheo schreef:Let wel: Infrabel is een totaal ander verhaal..... waar kan je die mensen op beoordelen ?
Deels worden elders onderhoud en vernieuwingen aanbesteed. Je zou kunnen proberen om Infrabel én aannemers te laten meedingen naar bepaalde werken. Maar daar geldt weer: wie kan en moet dat dan beoordelen?

Maar wil je dat allemaal wel? Verlies je je dan niet teveel in het opstellen van benchmarks en doelstellingen, daar vervolgens een halve dag aan verspillen om netjes uren te schrijven wat gecontroleerd moet worden etc.? Dat zie je ook in de zorgsector in Nederland: gemotiveerde werknemers worden door een overdaad van zulke regelneverij gefrustreerd. En de meerkost en effectiviteit van externe consultants die dergelijke beoordelingen uitvoeren is meestal niet gekend.

Efficiënt: ja graag, maar niet tegen om het even welke prijs tot op het bot efficiëntie nastreven. Iets met humaniteit.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door groentje »

Je kan inderdaad ook te ver willen gaan in dat benchmarken, het mag geen leven op zichzelf gaan leiden en een extra kostenpost worden, maar dat geldt niet alleen voor Infrabel. Het is geen toeval dat privébedrijven zelden of nooit openbare aanbestedingen uitschrijven, maar vaak onderhands gunnen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Bibke »

Lukas schreef:Hoi,

Ook ik vind een mogelijke sluiting van lijn 42,43 en 44 ronduit onbespreekbaar!!

Lukas
De minister verzekerde dat ze geen enkele nota ontvangen heeft van Infrabel of van de NMBS i.v.m. een schrapping van bepaalde lijnen. De minister heeft ons ook gemeld dat ze onlangs een gesprek heeft gehad met de recentelijk verkozen vertegenwoordigers van de provincies Luxemburg en Luik, om hen over de toekomst van bepaalde lijnen gerust te stellen.

In het nieuwe vervoersplan van de NMBS, blijft het aanbod van lijn 42 gehandhaafd op het huidige niveau, met een IC-verbinding Liège-Gouvy-Luxembourg die om de twee uren circuleert en die tijdens de piekuren wordt aangevuld met P-treinen.
De ochtendspits richting Luik wordt versterkt door een extra P-trein vanuit Gouvy, waardoor er in totaal 4 aankomsten zijn in Liège-Guillemins tussen 06u20 en 08u20. Dit betekent een trein om het half uur.
Om tegemoet te komen aan de scholieren, werd het spooraanbod beter afgestemd op de schooluren. Een extra P-trein is gepland tussen Liège en Gouvy voor reizigers die zich naar de scholen van Aywaille en Trois-Ponts moeten begeven voor zij die vanuit Liège of het noorden komen.
Een tweede P-trein is gepland vanuit Gouvy naar Trois-Ponts voor reizgers komende vanuit het zuiden.

Het spooraanbod op lijn 43 bleef ook gehandhaafd op het huidige niveau, met een L-verbinding Liège-Rivage-Marche-Marloie, die elk uur rijdt. Dit aanbod wordt in de spitsuren aangevuld met P-treinen in beide richtingen.
De enige aanpassing is de beperking van L-verbindingen in Marloie in plaats van Jemelle. Deze beperking zou het gevolg zijn van de verbetering van de aansluitingen richting Namur, Jemelle, Libramont, Arlon en Luxembourg.

De belangrijkste wijziging aan het vervoersplan voor reizigers op lijn 44, is een verlenging van de L-verbinding Spa-Verviers-Welkenraedt richting Aachen (Aken), om het uur. De reistijd voor een groot aantal bestemmingen zou worden geoptimaliseerd door de verbetering van bepaalde aansluitingen in de stations van Pepinster en Verviers-central.
De minister liet ook weten dat het nieuwe vervoersplan - goedgekeurd door de vorige regering - met unanimiteit werd gestemd door de raad van bestuur van de NMBS. Dit neemt niet weg dat dit vervoersplan evt. wat kinderziektes kan vertonen. Daarom zal er midden 2015 een taskforce opgericht worden die, in samenwerking met de regio's, de problemen zal evalueren met het oog op een optimalisering van het volgende vervoersplan.
De minister liet eveneens weten dat ze in de toekomst wenst na te denken over de globale mobiliteit, zonder taboes en binnen het budgettair kader dat werd vastgelegd. •
Laatst gewijzigd door Bibke op 06 apr 2015, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door overweg13 »

Opvallend ook trouwens dat lijn 43 voor enkele weken dichtgaat wegens onderhoud. Ik zie niet in dat dit zou gebeuren als men van plan is de lijn af te schaffen. In het verleden gebeurde dat wel, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit met de huidige controles nog mogelijk is.
Met vriendelijke groet

overweg13
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door AlexNL »

Bibke schreef: De minister liet eveneens weten dat ze in de toekomst wenst na te denken over de globale mobiliteit, zonder taboes en binnen het budgettair kader dat werd vastgelegd. •
Hoor ik daar dat de deur op een kier wordt gezet voor decentralisatie van bepaalde gebieden en aanbesteding van het vervoer?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door kika »

AlexNL schreef:Hoor ik daar dat de deur op een kier wordt gezet voor decentralisatie van bepaalde gebieden en aanbesteding van het vervoer?
Dat hoor je correct, maar op zo'n manier geformuleerd dat het duidelijk is dat er niet in wordt geloofd dat dat nog deze legislatuur ook echt over onderhandeld zou kunnen worden.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door AlexNL »

Het is natuurlijk ook een ontzettend gevoelig onderwerp.
Plaats reactie