De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Alles over reizigerstreinen in België.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Allez ... Lijn 42 is een lijn die verbinding geeft met Luxemburg rechtstreeks vanuit Luik. Waarom zouden ze dat sluiten. :S Ze zijn goed bezig ...
Waarom? Als er niet genoeg geld is moet je ergens afbouwen. Lallemand heeft altijd gezegd dat hij liever minder spoorwegen heeft dan slecht onderhouden spoorwegen.
Omdat er in ons land een bepaalde mobiliteit is op dit moment. Hoe moeten studenten/pendelaars uit deze dunbevolkte streek dan pendelen ? Neem nu mensen die van Gouvy/Trois-ponts etc naar Luik reizen en niet over een wagen beschikken. Die zitten compleet vast dan, weg mobliteit. Neen zoiets zou écht een schande zijn !

Denk dat er wel andere dingen zijn waarin ze bij Infrabel kunnen afbouwen. Neem nu het bouwen van gigantische en dure seinhuizen die dan toch niet gebruikt zullen worden (Kortrijk) Dat is pas verkwisting van belastinggeld !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Erg trieste wending
in Milieu en mobiliteits aspect totaal onaanvaardbaar
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door b-loc »

Bij de afschaffing van treinen op Lijn 42, 43 en 44 is er een enorm groot gebied dat wordt afgesloten van het spoorwegnet. Lijn 42 en 43 zijn maar 20 jaar geleden geëlektrificeerd.
Bij enkele stations op L42 hebben ze nog ondergrondse doorgangen naar de perrons geplaatst.
De NMBS wordt gefinancierd door de overheid. Dan is de belangrijkste taak ook om een zo goed mogelijk vervoersnet uit te bouwen.
Er zijn altijd streken die minder reizigers vervoeren dan andere, maar het mag niet de bedoeling zijn om in de minst winstgevende lijnen te snoeien.
deathproof

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door deathproof »

b-loc schreef:Bij de afschaffing van treinen op Lijn 42, 43 en 44 is er een enorm groot gebied dat wordt afgesloten van het spoorwegnet. Lijn 42 en 43 zijn maar 20 jaar geleden geëlektrificeerd.
Bij enkele stations op L42 hebben ze nog ondergrondse doorgangen naar de perrons geplaatst.
De NMBS wordt gefinancierd door de overheid. Dan is de belangrijkste taak ook om een zo goed mogelijk vervoersnet uit te bouwen.
Er zijn altijd streken die minder reizigers vervoeren dan andere, maar het mag niet de bedoeling zijn om in de minst winstgevende lijnen te snoeien.
Het is natuurlijk de gemakkelijkste manier om zo geld te besparen. Ik vind het ook maar onnozel dat men direct al gaat snoeien in het aanbod, er zijn genoeg betere manieren om te besparen en waar de spoorwegen ook beter door worden (lees: competitiever voor de privatisering). Met deze maatregel zal de spoorwegen helemaal niet beter worden, integendeel.

Maar wat zouden de politiekers ook inzitten met de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef:
Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Allez ... Lijn 42 is een lijn die verbinding geeft met Luxemburg rechtstreeks vanuit Luik. Waarom zouden ze dat sluiten. :S Ze zijn goed bezig ...
Waarom? Als er niet genoeg geld is moet je ergens afbouwen. Lallemand heeft altijd gezegd dat hij liever minder spoorwegen heeft dan slecht onderhouden spoorwegen.
Omdat er in ons land een bepaalde mobiliteit is op dit moment. Hoe moeten studenten/pendelaars uit deze dunbevolkte streek dan pendelen ? Neem nu mensen die van Gouvy/Trois-ponts etc naar Luik reizen en niet over een wagen beschikken. Die zitten compleet vast dan, weg mobliteit. Neen zoiets zou écht een schande zijn !

Denk dat er wel andere dingen zijn waarin ze bij Infrabel kunnen afbouwen. Neem nu het bouwen van gigantische en dure seinhuizen die dan toch niet gebruikt zullen worden (Kortrijk) Dat is pas verkwisting van belastinggeld !
Die nieuwe seinhuizen vervangen oude de zijn veel efficiënter, dat is een rendabele investering. Bij Infrabel wordt er al heel hard gewerkt op efficiëntie. Maar zo'n gigantische vermindering in middelen kan je niet oplossen met enkel efficiëntie, dan gaat er hoe dan ook aanbod weg moeten. De betrokken lijnen lijken mij ook de minst slechte keuze. Of heb jij liever dat kapotte seinlampen niet vervangen worden of dat er maar om de 10 jaar ondergestopt wordt?
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Eimai »

b-loc schreef:De NMBS wordt gefinancierd door de overheid. Dan is de belangrijkste taak ook om een zo goed mogelijk vervoersnet uit te bouwen.
De belangrijkste taak van de NMBS (en Infrabel) is exact uitvoeren wat de overheid zegt wat ze moet doen met het beheerscontract. Als de overheid niet wil dat er treinen rijden in die regio, dan kan de NMBS niet anders dan volgen of ze moet er zelf geld in steken maar als dat serieus verlieslatend of zonder meerwaarde is gaat dat ook niet gebeuren. En zeker niet als die overheid maar blijft knabbelen aan de dotatie die ze krijgt om dat alles uit te voeren.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door kika »

Tekenend dat De Lijn en MIVB genoemd en bevraagd worden maar de TEC niet schijnt te bestaan. Of het aan de journalisten ligt of de minister, weet ik niet, maar wel duidelijk exemplarisch. Helaas. Of zou het zijn dat de NMBS efficiënter werkt dan de TEC :mrgreen: ?
Dorfmeister
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 aug 2011, 14:00
Locatie: Bruxelles

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Dorfmeister »

Die nieuwe seinhuizen vervangen oude de zijn veel efficiënter, dat is een rendabele investering. Bij Infrabel wordt er al heel hard gewerkt op efficiëntie. Maar zo'n gigantische vermindering in middelen kan je niet oplossen met enkel efficiëntie, dan gaat er hoe dan ook aanbod weg moeten. De betrokken lijnen lijken mij ook de minst slechte keuze. Of heb jij liever dat kapotte seinlampen niet vervangen worden of dat er maar om de 10 jaar ondergestopt wordt?
Nieuwe seinhuizen zijn "zo" efficiënter dat men gebruikt nog (bij voorbeeld) de oude gebouw in FSR en de nieuwe is leeg... Echt rendabele, natuurlijk :lol:

Sorry maar de sluiting van een lijn is ALTIJD de slechste keuze. Deze lijn zijn niet rendabel? Ok, waarom probeert men geen andere manieren om deze te bedienen (snelere treinen, minder boordpersonnel, "light rail", enz)? Waarom probeert men niet meer aantrek aan deze lijnen te geven? Enz... Er zijn veel dingen (niet zo kostelijk) die kunnen gedaan worden met deze lijnen voor men begint te denken aan een sluiting!
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door AlexNL »

Men durft het kennelijk niet aan om "d'n privé" een kans te geven in die regio? In Nederland zijn in zulke relatief dunbevolkte gebieden zeer positieve resultaten geboekt na decentralisatie en aanbesteding van de treindiensten.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Stijn91 »

De NMBS steekt jaarlijks 8 miljoen euro in de Thalys verbinding (Oostende - Brussel), volgens mij kan men dat geld beter investeren in andere verbindingen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Shrek »

Dorfmeister schreef: Sorry maar de sluiting van een lijn is ALTIJD de slechste keuze. Deze lijn zijn niet rendabel? Ok, waarom probeert men geen andere manieren om deze te bedienen (snelere treinen, minder boordpersonnel, "light rail", enz)? Waarom probeert men niet meer aantrek aan deze lijnen te geven? Enz... Er zijn veel dingen (niet zo kostelijk) die kunnen gedaan worden met deze lijnen voor men begint te denken aan een sluiting!
Het gaat hier om een initiatief van Infrabel. De rijpaden die een operator betaalt (privé of publiek maakt niet uit) zijn zwaar onvoldoende om die lijnen te kunnen onderhouden. Tot dit jaar stak de overheid genoeg geld bij om dat onderhoud toch te kunnen doen, maar vanaf volgend jaar stopt de overheid daarmee.
De rijpadvergoeding voor die lijnen verviervoudigen zou dan misschien een oplossing zijn voor Infrabel, maar ik denk niet dat iemand dat wil betalen.
Rétro

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Rétro »

Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Allez ... Lijn 42 is een lijn die verbinding geeft met Luxemburg rechtstreeks vanuit Luik. Waarom zouden ze dat sluiten. :S Ze zijn goed bezig ...
Waarom? Als er niet genoeg geld is moet je ergens afbouwen. Lallemand heeft altijd gezegd dat hij liever minder spoorwegen heeft dan slecht onderhouden spoorwegen.

Lijnen sluiten is natuurlijk een gemakkelijke en zeer gunstige manier om te besparen (en ik ben absolute tegenstander voor de duidelijkheid).
Zo kan men 'in'direct snoeien in het personeelsbestand. Minder km spoor is minder personeel nodig =>spoorleggers, onderhoudsploegen, werktreinen mensen voor onderhoud van seinen en overwegen etc en dus ook minder werk voor werkplaatsen waar men wissels, sporen , treinbilzen, etc maakt en onderhoud. Men heeft dus ook minder rollend materieel nodig dus bespaard men ook nog ééns in onderhoud=> ateliers, mecaniciens, elektro's , depaneurs ,schouwers etc etc. Minder tussentijdse herzieningen & grote herzieningen aan het materieel ,etc etc is dus ook besparen op de grote werkplaatsen. Minder treinen is ook minder machinisten nodig, minder treinbegeleiders , seinhuizen,... en nog een hele boel die er komt bij kijken. Enfin, het is veel meer dan enkel besparen op de spoorlijn die weggaat.

En wat die vervangbussen betreft, sorry maar een bus is goed als je deze gebruikt om vb dagelijks naar het werk te gaan of naar het station als men maar een halte of 2 , 3 moet doen. Als je meer dan één 'openbaar' vervoersmiddel nodig hebt ben je sowieso al niet goed af. Als die bus 35 keer stopt aan iedere halte die hij passeert dan heb je met je auto (ik weet het, niet iedereen heeft er een) in de streken van lijnen waar hierover wordt gesproken ,al dezelfde afstand 2 keer op en af afgelegd. Een bus is eerder een aanvulling dan een vervanging voor het spoor. Hoe lang zal een ritje over dezelfde afstand met een bus niet gaan duren t.o.v met de trein?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Shrek »

Uiteraard is een trein beter op die plaatsen, daar is iedereen het wel over eens. Maar zonder geld kan je geen spoorwegen onderhouden, dat is het punt.
Waar haal jij de miljoenen vandaag om die lijnen open te houden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door Steven »

Vanwaar gaan de miljoenen komen om onze economie te ondersteunen als we alsmaar langer en meer in de file staan. Het zou de regering toch duidelijk mogen zijn dat er zelfs bedrijven vertrekken uit ons landje omdat we net met zo'n verkeerschaos zitten. Treinen wegnemen zal die chaos alleen maar groter maken en de rekening nadien ook. Wat zal het duurste zijn? investeren in openbaar vervoer of dat geld nu besparen en nadien de rekening meer dan dubbel terugkrijgen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: De spoorwegen moeten 2.1 miljard besparen

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef: Die nieuwe seinhuizen vervangen oude de zijn veel efficiënter, dat is een rendabele investering. Bij Infrabel wordt er al heel hard gewerkt op efficiëntie. Maar zo'n gigantische vermindering in middelen kan je niet oplossen met enkel efficiëntie, dan gaat er hoe dan ook aanbod weg moeten. De betrokken lijnen lijken mij ook de minst slechte keuze. Of heb jij liever dat kapotte seinlampen niet vervangen worden of dat er maar om de 10 jaar ondergestopt wordt?
Maar waar gaan we dan naar toe ? OV moet er zijn voor iedereen. Zoals b-loc zegt is dat een volledige regio dat je zonder deftig openbaar vervoer zet, en dat terwijl er geen alternatief is. Mensen gaan heus geen 3u op een bus zitten om van Gouvy naar Luik te reizen.

Dit zou hoe dan ook schandalig zijn, ook over een dreigende sluiting van L44 ben ik niet te spreken. Maar daar zou ik dan nog enigszins kunnen inkomen. Maar een sluiting van L42/43 ... écht zonde zou het zijn.

Ik snap écht niet dat je een sluiting nog durft rechtvaardigen. Ik zou beschaamd zijn. Zoiets valt gewoon NIET goed te praten.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie