Shrek schreef:HLE 2302 schreef:Allez ... Lijn 42 is een lijn die verbinding geeft met Luxemburg rechtstreeks vanuit Luik. Waarom zouden ze dat sluiten. :S Ze zijn goed bezig ...
Waarom? Als er niet genoeg geld is moet je ergens afbouwen. Lallemand heeft altijd gezegd dat hij liever minder spoorwegen heeft dan slecht onderhouden spoorwegen.
Lijnen sluiten is natuurlijk een gemakkelijke en zeer gunstige manier om te besparen (en ik ben absolute tegenstander voor de duidelijkheid).
Zo kan men 'in'direct snoeien in het personeelsbestand. Minder km spoor is minder personeel nodig =>spoorleggers, onderhoudsploegen, werktreinen mensen voor onderhoud van seinen en overwegen etc en dus ook minder werk voor werkplaatsen waar men wissels, sporen , treinbilzen, etc maakt en onderhoud. Men heeft dus ook minder rollend materieel nodig dus bespaard men ook nog ééns in onderhoud=> ateliers, mecaniciens, elektro's , depaneurs ,schouwers etc etc. Minder tussentijdse herzieningen & grote herzieningen aan het materieel ,etc etc is dus ook besparen op de grote werkplaatsen. Minder treinen is ook minder machinisten nodig, minder treinbegeleiders , seinhuizen,... en nog een hele boel die er komt bij kijken. Enfin, het is veel meer dan enkel besparen op de spoorlijn die weggaat.
En wat die vervangbussen betreft, sorry maar een bus is goed als je deze gebruikt om vb dagelijks naar het werk te gaan of naar het station als men maar een halte of 2 , 3 moet doen. Als je meer dan één 'openbaar' vervoersmiddel nodig hebt ben je sowieso al niet goed af. Als die bus 35 keer stopt aan iedere halte die hij passeert dan heb je met je auto (ik weet het, niet iedereen heeft er een) in de streken van lijnen waar hierover wordt gesproken ,al dezelfde afstand 2 keer op en af afgelegd. Een bus is eerder een aanvulling dan een vervanging voor het spoor. Hoe lang zal een ritje over dezelfde afstand met een bus niet gaan duren t.o.v met de trein?