Stakingen...

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stakingen...

Bericht door groentje »

Waarom zijn spoormannen en spoorbonden zo bijzonder dat ze niet kunnen protesteren tegen de regeringsplannen tesamen met alle andere getroffenen? Er is een gezamelijke kalender afgesproken, waar iedereen, ook spoorwegpersoneel, aan kan deelnemen.
Met elke wilde staking verliest het spoor en haar vakbonden nog wat meer krediet. Elke wilde staking jaagt nog wat meer pendelaars weg van het spoor, en in de handen van de regering, die 'eindelijk paal en perk wil stellen aan die heethoofdige, stakingslustige spoorbonden'. Elke wilde staking doet de roep naar privatisering luider klinken, niet alleen op de regeringsbanken, maar bij de reizigers, onder het motto: slechter kan het niet. Het maakt de mensen zelfs onverdraagzamer voor aangekondigde stakingen, en vijandiger tegen vakbonden en stakingen in het algemeen.
Mijn analogieën worden alsmaar beter, al zeg ik het zelf. Een staking is als een bombardement, gegarandeerd zit je met 'collateral dammage'. Daar ga je niet lichtzinnig mee om. Een wilde staking is als een bombardement met clusterbommen. Zelfs als je terrein herovert, zit je nog jaren later met gevaarlijke projectielen die ook jezelf treffen. Clusterbommen zijn in de meeste landen terecht verboden...
Dus nee, ik kan wilde stakingen met de beste wil van de wereld niet ondersteunen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Stakingen...

Bericht door kika »

Even heel praktisch, ik moet namelijk binnenkort naar België: 5 november 24h staking van het autonome tbsyndicaat, 24 november Luik, Antwerpen en Luxemburg, 1 december Namen, Henegouwen, Oost- en West-Vlaanderen en 8 december Brussel + de Brabanden? Vergeet ik nog iets?

Een slechte grap: na het ingeven van 'Luik Antwerpen staking' is het eerste resultaat http://www.belgianrail.be/nl
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Stakingen...

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Stakingen zullen altijd blijven bestaan , zelfs als het wettelijk niet mag ! achterpoortjes zijn er altijd
Loopt iedereen toch effe naar de dokter en vallen ze met zijn alle tegelijk ziek !
en hopa alles ligt weer stil !
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stakingen...

Bericht door K V B »

jotie schreef: Kijk, waar het in essentie om gaat: de hakbijl die de nieuwe regeringen gebruiken om de welvaartsstaat in haar hart te raken, zijn fundamenteel onrechtvaardig en alleen te plaatsen vanuit een ideologische strijd die erop gericht is om de kloof tussen arm en rijk willens en wetens verder uit te diepen. Op geen enkele manier kan ik mij akkoord verklaren met een beleid dat de zwakste schouders de zwaarste lasten laat dragen, met bovendien deugdelijke alternatieven onaangeroerd in de schuif.
Maar dit is dus enkel jouw mening, niet een feit.
Je kan net zo goed stellen dat wat de regering doet net essentieel is om de welvaartsstaat te redden, en dat eenieder die hiertegen protesteert juist de welvaart in gevaar brengt.
Je kan dus helemaal niet stellen dat daarom alles geoorloofd zou zijn.
Het doel heiligt niet de middelen, ongeacht hoe overtuigd je zelf van het doel bent.
Natuurlijk zie ik het liefst de sociale dialoog, zo eigen aan het Poldermodel, terug op volle kracht een doorstart maken.
Politiek stakingen staan een "poldermodel" juist in de weg. Stakingen dienen als laatste middel in een conflict tussen werknemers en werkgevers, en zijn enkel te rechtvaardigen als de werkgever contractbreuk pleegt. In vele landen (bijv. Duitsland of Zwitserland) is dat ook letterlijk zo.
Staken om je frustratie wegens een verloren verkiezing af te reageren is zeer contraproductief, en zelfs gevaarlijk. Links toont hier dat het een slechte verliezer is.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stakingen...

Bericht door K V B »

Rétro schreef:
K V B schreef:
Eimai schreef: Kijk, iedereen mag staken zoveel hij wil, 't is één van onze basisrechten,
Kijk, en dit vind ik nu gek. Waarom is staken een basisrecht? Staken is contractbreuk. Waarom zou zoiets een recht moeten zijn?

Ik zou zeggen herbekijk mss deze nog ééns? ;

http://www.youtube.com/watch?v=c4ht_cLdWVg

:mrgreen:
Zucht...

Men komt altijd weer aanzetten met de 19de eeuw. Echter het grote onrecht in de 19de eeuw was niet dat arbeiders niet konden of mochten staken, het grote onrecht was dat ze niet mochten stemmen. Eens het algemeen stemrecht ingevoerd is er niks dat arbeiders belet om voor de veranderingen die ze willen te stemmen.

Waar ik woon, Zwitserland, bestaat er overigens geen stakingsrecht. Staken is hier inderdaad gewoon contractbreuk, en dat doe je dus enkel maar als je werkgever ook contractbreuk gepleegd heeft.
En toch leven we hier niet op een sociaal kerkhof...
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Stakingen...

Bericht door Eimai »

K V B schreef:Waar ik woon, Zwitserland, bestaat er overigens geen stakingsrecht. Staken is hier inderdaad gewoon contractbreuk, en dat doe je dus enkel maar als je werkgever ook contractbreuk gepleegd heeft.
En een regering die je werkvoorwaarden aanpast zonder dat je akkoord kan gaan, is dat dan geen contractbreuk?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Stakingen...

Bericht door rdv »

K V B schreef:
jotie schreef: Kijk, waar het in essentie om gaat: de hakbijl die de nieuwe regeringen gebruiken om de welvaartsstaat in haar hart te raken, zijn fundamenteel onrechtvaardig en alleen te plaatsen vanuit een ideologische strijd die erop gericht is om de kloof tussen arm en rijk willens en wetens verder uit te diepen. Op geen enkele manier kan ik mij akkoord verklaren met een beleid dat de zwakste schouders de zwaarste lasten laat dragen, met bovendien deugdelijke alternatieven onaangeroerd in de schuif.
Maar dit is dus enkel jouw mening, niet een feit.
Je kan net zo goed stellen dat wat de regering doet net essentieel is om de welvaartsstaat te redden, en dat eenieder die hiertegen protesteert juist de welvaart in gevaar brengt.
Wat een feit is dat ik rondom mij vaststel dat mensen hun contract niet wordt verlengd of ontslagen omdat men subsidies terugschroeft of afschaft. Wat men daarbij vergeet is dat de netto-kost van de nieuwe werklozen de netto-kost van een gesubsidieerde job benadert. Van een loonsubsidie keert 75% onder de vorm van RSZ-bijdragen, belastingen en BTW terug naar de staatskas, op een werkloosheidsuitkering wordt geen RSZ-bijdrage betaalt en nauwelijks belastingen. Een werkloze heeft ook geen kinderopvang, auto of (liever) openbaar vervoer meer nodig, zal zoveel mogelijk sparen, heeft tijd om naar een goedkopere winkel te gaan ipv snel naar de zelfstandige om de hoek, ... Allemaal inkomsten die andere economische deelnemers verliezen. Voor dezelfde prijs kan je maar betere iemand aan het werk houden en iets maatschappelijk zinvol te laten doen, dan hem/haar naar huis te sturen denk ik dan.
Je kan op lange termijn ervoor ijveren om het aantal gesubsidieerde jobs te verminderen en daar door bepaalde hervormingen stimulansen voor geven, maar door van vandaag op morgen zo sterk te snoeien, zal je niet veel economische groei creëren, waardoor je in weer een groter begrotingstekort hebt, opnieuw gaat besparen, ... We hebben in Spanje, Portugal en Ierland gezien waar dat toe leidt. Als je een boom te hard en te frequent snoeit, gaat die dood.

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat wilde stakingen goed te praten zijn. Voor de aangekondigde nationale stakingen heb ik wel veel begrip en overweeg ik zelf voor het eerst in mijn leven om zelf aan deel te nemen (hoewel ik de zaterdag erna dan wel mijn werk zal moeten inhalen).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stakingen...

Bericht door K V B »

Eimai schreef:
K V B schreef:Waar ik woon, Zwitserland, bestaat er overigens geen stakingsrecht. Staken is hier inderdaad gewoon contractbreuk, en dat doe je dus enkel maar als je werkgever ook contractbreuk gepleegd heeft.
En een regering die je werkvoorwaarden aanpast zonder dat je akkoord kan gaan, is dat dan geen contractbreuk?
Je hebt een contract met de overheid waarin staat dat de overheid de voorwaarden van het contract kan wijzigen, mits die voorwaarden door een meerderheid van de vertegenwoordigers, die jij eens in de zoveel jaar mee mag aanduiden, goedgekeurd wordt.

Als de vakbonden een nieuwe CAO verhandelen met je werkgever, dan zal je je daar toch ook moeten bij neerleggen, zelfs al ben je het er persoonlijk niet mee eens?

Bijvoorbeeld bij de Zwitserse spoorwegen is onder de huidige CAO de werkweek verlengd tot 41 uur, en de pensioensleeftijd heeft men ook opgetrokken. Is dat contractbreuk? Nee. De correcte procedure is immers gevolgd.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stakingen...

Bericht door K V B »

rdv schreef: Wat een feit is dat ik rondom mij vaststel dat mensen hun contract niet wordt verlengd of ontslagen omdat men subsidies terugschroeft of afschaft. Wat men daarbij vergeet is dat de netto-kost van de nieuwe werklozen de netto-kost van een gesubsidieerde job benadert.
Wat men vergeet is dat de taak van bedrijven en instelling is om diensten en goederen te produceren, niet mensen bezighouden.
Als je een gesubsidiëerde job in stand houdt betekent dat ook dat die persoon niet beschikbaar is voor een bedrijf of instelling waar die productiever zou kunnen zijn. Als de NMBS meer techniekers in dienst houdt dan ze nodig heeft bijvoorbeeld, dan zullen andere bedrijven die techniekers nodig hebben moeilijker aan techniekers komen. Het resultaat is een economie die als geheel minder performant is, en daar wordt niemand beter van.
. We hebben in Spanje, Portugal en Ierland gezien waar dat toe leidt. Als je een boom te hard en te frequent snoeit, gaat die dood.
Wat men in Spanje en Portugal zien is dat als je doet alsof je snoeit, maar in werkelijkheid niet snoeit (en dan heb ik het nog niet over Griekenland) men inderdaad de boom doet doodgaan. Ierland is een ander verhaal, en daar heeft men inderdaad echt gesnoeid. Na een moeilijk periode lijkt dat land op de goede weg te zijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stakingen...

Bericht door groentje »

Het is de rol van een bedrijf om winst te maken, correct. Maar een overheid is meer dan een bedrijf waar we allemaal aandeelhouder in zijn, met een algemene vergadering elke 4 à 5 jaar. De overheid is ook de hoeder van onze samenleving, en die is meer dan alleen maar de optelsom van plusjes en minnetjes. Voor de samenleving is het niet goed als iemand die niet aan de bak geraakt, aan de kant wordt geschoven. Als de overheid al te vergelijken is met een bedrijf, dan met een coöperatieve, waar de ene coöperant niet meer te zeggen heeft en meer rechten heeft, dan de andere. Deze regering kiest wel heel expliciet voor bedrijven en wat ze de 'middenklasse noemen', maar die verdienen geen 100 000 euro per jaar, laat staan per maand. En daar heb ik ook een zwaar probleem mee.
Onze samenleving is altijd een geweest waar verschillende krachten elkaar in evenwicht hielden. Deze regering wil af van die evenwichten, waarvan akte. Maar je kan niet verwachten dat die krachten zich zomaar laten doen, tenzij je het zelf op de spits wil drijven.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Stakingen...

Bericht door Asterix »

K V B schreef:Als de vakbonden een nieuwe CAO verhandelen met je werkgever, dan zal je je daar toch ook moeten bij neerleggen, zelfs al ben je het er persoonlijk niet mee eens?
En waarom zou je je daar moeten bij neerleggen?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stakingen...

Bericht door K V B »

Jeroen schreef:
K V B schreef:Als de vakbonden een nieuwe CAO verhandelen met je werkgever, dan zal je je daar toch ook moeten bij neerleggen, zelfs al ben je het er persoonlijk niet mee eens?
En waarom zou je je daar moeten bij neerleggen?
Dat zijn de spelregels. Als de meerderheid van de werknemers een nieuw CAO aanvaardt dan zal je je daar bij moeten neerleggen. Of een andere job zoeken.
Laatst gewijzigd door K V B op 23 okt 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stakingen...

Bericht door K V B »

groentje schreef: Onze samenleving is altijd een geweest waar verschillende krachten elkaar in evenwicht hielden. Deze regering wil af van die evenwichten, waarvan akte. Maar je kan niet verwachten dat die krachten zich zomaar laten doen, tenzij je het zelf op de spits wil drijven.
Ik zou niet stellen dat deze regering van de evenwichten af wil. Het evenwicht is in België al lang zoek, en deze regeren lijkt juist te pogen weet wat evenwicht te scheppen. Al vrees ik dat dit niet zal lukken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Stakingen...

Bericht door Asterix »

K V B schreef:Dat zijn de spelregels. Als de meerderheid van de werknemers een nieuw CAO aanvaardt dan zal je je daar bij moeten neerleggen. Of een andere job zoeken.
Precies. En het behoort tot diezelfde spelregels dat men het werk kan neerleggen zodat van uit de zijde van de werknemers druk op de werkgever wordt gelegd. De keerzijde van die medaille is de lock-out die dan weer de werkgever kan toepassen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stakingen...

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
Precies. En het behoort tot diezelfde spelregels dat men het werk kan neerleggen zodat van uit de zijde van de werknemers druk op de werkgever wordt gelegd. De keerzijde van die medaille is de lock-out die dan weer de werkgever kan toepassen.
En wat is de precieze verhouding tussen het aantal lock-outs en het aantal stakingen? 1 op 100 of zoiets? Bijvoorbeeld, hoe vaak is die lockout al toegepast bij de NMBS, de TECs, De Lijn?
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie