Aanrijding te Linkebeek
Aanrijding te Linkebeek
Breaking: reizigerstrein en werktrein tegen elkaar gebotst. Minstens 6 gewonden
Re: Aanrijding te Linkebeek
Voorlopig saldo is 9 gewonden. De bestuurder van de reizigerstrein is normaal iemand uit depot Aalst.
Re: Aanrijding te Linkebeek
Artikel op deredactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2137825
En hier De Standaard, die melding maakt van 16 lichtgewonden (maar niets ernstigers): http://www.standaard.be/cnt/dmf20141103_01355848
En hier De Standaard, die melding maakt van 16 lichtgewonden (maar niets ernstigers): http://www.standaard.be/cnt/dmf20141103_01355848
Re: Aanrijding te Linkebeek
Officieel persbericht: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2014.aspx
Re: Aanrijding te Linkebeek
Een groot deel wel, maar nog niet allemaal.profke schreef:laat me raden: infrabel treinen hebben nog geen tbl1+ ?
Maar dan nog, het ging om een G80, maar 50% geremde massa. Dat staat niet stil op 300m.
Re: Aanrijding te Linkebeek
Hmm, zou het slechte adhesie geweest zijn misschien? 't Is daar sowieso al redelijk verraderlijk bij goed weer. Alleszins als het een trein was uit Monceau, dan moet die volgens mij toch een heel eind zijn doorgeschoven om in Linkebeek in botsing te geraken... En 't zijn daar allemaal beheerde seinen dus verkeerde inschatting door ROZ gaat het ook al niet zijn.
Re: Aanrijding te Linkebeek
Er is wat meer info bijgkomen op http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2137825#
Als dit zo gebeurd is ("als"), dan lijkt het alsof de L-trein al is doorgeschoven voorbij het perron en houdt daar dan halt om te bepalen wat er moet gebeuren, op de foto te zien staat hij voorbij de seinen die de vertakking Y.Linkebeek afdekken, dus komt de werktrein aangereden, die dan aan het perron moet stoppen vóór het sein, maar wordt eveneens verrast door de slechte adhesie en rijdt dus in op de trein die nog niet opnieuw vertrokken was. Afijn, dat is mijn eerste gok toch."Opeens voelde ik een schok"
"Het is hier deel druk", zegt VRT-radiojournalist Bert Rymen, die ter plaatse is in Linkebeek. "Zeer veel hulpdiensten zijn hier aanwezig. Daarnet zag ik nog mensen op een draagberrie afgevoerd worden naar een ziekenwagen."
Wat er juist gebeurd is, is voorlopig nog onduidelijk. "De trein naar Brussel-Zuid moet om een of andere reden het station van Linkebeek voorbij zijn gereden, en is dan onder een tunnel dan toch gestopt, waarna de andere trein erop is ingereden."
"De trein was gestopt in een tunnel en opeens voelde ik een schok. Ik ben tegen de voorste zetel gevlogen met mijn hoofd en dan weer naar achter. Ik heb mensen gezien die op de grond zijn gevallen, mensen met een bloedneus ook", vertelt een reizigster.
Re: Aanrijding te Linkebeek
Lijkt een mogelijk scenario. Het kan daar nogal schuiven. Een collega heeft daar gisteren meerdere noodremmingen moeten geven om bij het herfstweer al zijn stops te respecteren. Meerdere malen bij lage snelheid amper grip te krijgen.
Re: Aanrijding te Linkebeek
In hoeverre zou ETCS eigenlijk kunnen helpen bij slechte adhesie? Niet zeker? Of worden de remcurves vlak genoeg gehouden zodat dit geen probleem zou mogen vormen?
Re: Aanrijding te Linkebeek
Uitsluiten kan je het nooit. Een collega sprak dat hij zelfs bij 20 km/u de trein met noodremming moest doen stoppen daar op de lijn. Ook ikzelf heb dat al meegemaakt in St. Genesius Rode aan 25 km/u. Als er totaal geen grip meer is door de willen kan etcs u niet helpen.
Re: Aanrijding te Linkebeek
Aangezien we bij ETCS bij slechte adhesie geacht worden vroeger en harder te remmen dan de remcurve ons oplegt en te anticiperen, heb je daar het antwoord op je vraag.Glodenox schreef:In hoeverre zou ETCS eigenlijk kunnen helpen bij slechte adhesie? Niet zeker? Of worden de remcurves vlak genoeg gehouden zodat dit geen probleem zou mogen vormen?
Re: Aanrijding te Linkebeek
Neen, de bestuurder moet zelf weten dat hij iets trager moet weten bij slechte adhesie.Glodenox schreef:In hoeverre zou ETCS eigenlijk kunnen helpen bij slechte adhesie? Niet zeker? Of worden de remcurves vlak genoeg gehouden zodat dit geen probleem zou mogen vormen?
Wat wel zou kunnen is dat met ETCS die goederentrein sneller in noodremming ging. G80-treinen hebben gigantisch lange remcurves, dus ETCS grijpt snel in. Het effect van de noodremming gaat natuurlijk niet vergroten, als de trein begint te slippen gaat ETCS daar niets aan verhelpen.
Re: Aanrijding te Linkebeek
Die "werktrein" was trouwens een losse 55.
Voor de statistieken: het is stel 08 074.
Voor de statistieken: het is stel 08 074.
Re: Aanrijding te Linkebeek
Ah? Volgens mijn info had hij meerdere wagons.gysev schreef:Die "werktrein" was trouwens een losse 55.