Aanrijding te Linkebeek

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Steve »

Hier een eerste beeldverslag: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... pLinkebeek

Dat van die 55 kan wel kloppen, want door het hele filmpje heen hoor je het welbekende geronk van een 55 op de achtergrond...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Asterix »

profke schreef:laat me raden: infrabel treinen hebben nog geen tbl1+ ?
Volgens Persinfo wél.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Shrek »

55 met tbl, dat zal wel niet kloppen...
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door stefanic »

beelden op VTM toonden 5503 in de 'tunnel'
spoorwegrealist
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door poyaud »

Shrek schreef:55 met tbl, dat zal wel niet kloppen...
Op een aantal na, hebben alle 55ers TBL1+
De 5503 waar het hier over gaat, heeft TBL1+ gekregen op 1-10-2013
Afbeelding
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Glodenox »

Aangezien het zo goed als zeker is ondertussen dat het over bladeren op de rails gaat: misschien is het best dat men de procedure zo aanpast dat wanneer een trein er niet in slaagt tijdig te stoppen wegens gebrek aan grip, dat men bij het passeren van een perron niet mag stoppen op de locatie dat er weer iets meer grip is maar de halte als verloren te beschouwen en desnoods wat verder pas stoppen. Niet zo leuk voor de reizigers natuurlijk, maar wel veiliger.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Steven »

Elke halte is uniek. In dit geval zelfs bijna uitzonderlijk. Een lijn omgeven door heel veel groen, bochtig, sterke dalingen. In Linkebeek staat er dan nog een sein op 2/3 van het perron met daar net achter een vertakking. Doordat de trein dus geschoven heeft was hij waarschijnlijk net dat sein voorbij maar daarom nog niet 100% voorbij het perron. Hij maakt de sectie achter hem wel vrij waarop die HLD55 afkomt en met exact hetzelfde probleem te maken krijgt. Extra procedures invoeren voor dergelijke gevallen is haast zinloos, je maakt er onze boeken enkel dikker door en er staan nu al zoveel zaken in die de meeste treinbestuurders nooit meemaken in hun loopbaan.
Tom12

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Tom12 »

Steven schreef:Elke halte is uniek. In dit geval zelfs bijna uitzonderlijk. Een lijn omgeven door heel veel groen, bochtig, sterke dalingen. In Linkebeek staat er dan nog een sein op 2/3 van het perron met daar net achter een vertakking. Doordat de trein dus geschoven heeft was hij waarschijnlijk net dat sein voorbij maar daarom nog niet 100% voorbij het perron. Hij maakt de sectie achter hem wel vrij waarop die HLD55 afkomt en met exact hetzelfde probleem te maken krijgt. Extra procedures invoeren voor dergelijke gevallen is haast zinloos, je maakt er onze boeken enkel dikker door en er staan nu al zoveel zaken in die de meeste treinbestuurders nooit meemaken in hun loopbaan.
Goh, "zinloos". Onze zuiderburen denken toch van niet. Indien de regelaar daar een melding krijgt van slechte adhesie, gaat men een "avis d'enrayage" afleveren waarin men de bestuurder een snelheidsbeperking oplegt voor die zone. Of dat nuttig is, daar kan over gediscussieerd worden.

Om het even los van dit geval te hebben: Ik kan mij soms enorm ergeren aan de gelatenheid van delen van het spoorwegpersoneel. Ik heb het niet over u specifiek maar die mentaliteit van "dat haalt toch niets uit" is toch om ziek van te worden? Neem nu het doorbellen van een E360. Ik weet dat iedereen zot komt van het feit dat ge daar voor aan de kant moet maar dat zijn toch belangrijke procedures? Voor hetzelfde geld heeft er een collega een dag later een accident omdat de krokodil niet naar behoren werkt. Ik weet een krokodil liggen waar al 2(!) jaar lang geen impuls is en die toch blijft liggen. Waarschijnlijk omdat er een ganse hoop het vertikt om een E360 in te vullen en het dan maar "niet gezien" heeft.

In het geval van heel slechte adhesie kan dat ook simpel hé: een belleke naar het seinhuis of naar de lijnregelaar zodat men de volgende trein kan laten weten dat hij daar een beetje moet opletten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Steven »

Dat komt misschien eerder door de omslachtige procedures die wij kennen. Met gsmr zijn alle gesprekken opgenomen. Dus zou voor bepaalde meldingen een telefoontje moeten volstaan. Ik bel geregeld wel is een E360 door. Deze zomer nog voor een krokodil bij de uitrit van Vorst rijtuigen. Het duurde daar ook even voor deze hersteld was. Maar ja ze moeten al meerdere meldingen krijgen per etmaal ..
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door nahoj »

Tom12 heeft een punt. Het probleem / de oplossing ligt hier deels in communicatie. Wanneer ergens gevaarlijk slechte adhesie-omstandigheden, een defecte krokodil, een abnormale opeenvolging van seinbeelden, enz. opgemerkt wordt, zou dat altijd gemeld, sneller en correct doorgegeven, adequaat op gereageerd, en systematisch feedback op moeten gegeven worden dan vandaag het geval is. Communicatie maakt integraal deel uit van een goed werkend veiligheidssysteem, op en tussen alle niveaus van het bedrijf. (En dat komt bij uitbreiding naar defecten, die niet meteen de veiligheid aanbelangen, ook andere aspecten van het systeem ten goede, zoals de regelmaat en het comfort.)

Er zijn overigens talrijke voorbeelden van zware ongevallen waar (gebrek aan) communicatie een belangrijke rol speelde (bv. Stockem 2000, Pécrot 2001, Godinne 2012, ...).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Steven »

Communicatie is zeker belangrijk. Ik doe elke dienst mijn best om dat principe maximaal toe te passen. Maar ik kan u zeggen dat als je zelf aan 20km/u begint te schuiven dat je bezwaarlijk kan spreken van gevaarlijk rijgedrag. Bijkomend effect dat het daar nog sterk dalend is maakt het nog lastiger. Veel tijd voor communicatie was er niet, die loc zal naar alle waarschijnlijkheid op ontblokking gereden hebben achter die stoptrein.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Eimai »

Tom12 schreef:Om het even los van dit geval te hebben: Ik kan mij soms enorm ergeren aan de gelatenheid van delen van het spoorwegpersoneel. Ik heb het niet over u specifiek maar die mentaliteit van "dat haalt toch niets uit" is toch om ziek van te worden? Neem nu het doorbellen van een E360. Ik weet dat iedereen zot komt van het feit dat ge daar voor aan de kant moet maar dat zijn toch belangrijke procedures? Voor hetzelfde geld heeft er een collega een dag later een accident omdat de krokodil niet naar behoren werkt. Ik weet een krokodil liggen waar al 2(!) jaar lang geen impuls is en die toch blijft liggen. Waarschijnlijk omdat er een ganse hoop het vertikt om een E360 in te vullen en het dan maar "niet gezien" heeft.
Oftewel de oorzaak waarom die trein in Bergen een aantal jaren terug is ontspoord: een krokodil die al lang niet werkte aan de snelheidsvermindering.

Maar de procedure van de E360 is gewoon te omslachtig. Moest er om te beginnen nu eens een manier zijn om die dingen door te geven zonder traffic control lastig te vallen, die meestal wel betere dingen te doen heeft op het moment dat je belt ("ja, 't is hier de bsetuurder van de xxx, 't is voor een E360", "ja oké, even geduld", gevolgd door 5 minuten gepraat op de achtergrond van die persoon met blokpost en andere mensen om te bepalen welke trein waar voorrang krijgt vooraleer die weer bij je komt voor de E360, zeer leuk als je zelf eigenlijk geen tijd hebt). Maak er een simpel programmaatje van op onze IDA, hoe moeilijk kan het zijn? Maak de procedure heel simpel en ze zal veel sneller toegepast worden, terwijl nu vaak gedaan wordt alsof ze het niet gemerkt hebben.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door dekooiker »

Steven schreef:Dat komt misschien eerder door de omslachtige procedures die wij kennen. Met gsmr zijn alle gesprekken opgenomen. Dus zou voor bepaalde meldingen een telefoontje moeten volstaan. Ik bel geregeld wel is een E360 door. Deze zomer nog voor een krokodil bij de uitrit van Vorst rijtuigen. Het duurde daar ook even voor deze hersteld was. Maar ja ze moeten al meerdere meldingen krijgen per etmaal ..
Twee is genoeg ;-)
Ikzelf krijg niet graag die meldingen omdat er weer een hoop werk verzet moet worden dat het eigenlijke werk -veiligheid en regelmaat - weer moet wijken.
Binnenkort wordt hier één en ander aan gewijzigd en zullen de infrastructuurdiensten rechtstreeks opgeroepen worden.

Voor dit specifieke ongeval extra reglementering verzinnen is hoe dan ook onzin.
Ten eerste is een verkeerde inschatting (met name de gladde sporen) heel menselijk, ten tweede zouden regeltjes de stiptheid alweer omlaag halen voor een belachelijk klein risico.
De trein.
Alleen voor durvers.
Tom12

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Tom12 »

dekooiker schreef:
Steven schreef:Dat komt misschien eerder door de omslachtige procedures die wij kennen. Met gsmr zijn alle gesprekken opgenomen. Dus zou voor bepaalde meldingen een telefoontje moeten volstaan. Ik bel geregeld wel is een E360 door. Deze zomer nog voor een krokodil bij de uitrit van Vorst rijtuigen. Het duurde daar ook even voor deze hersteld was. Maar ja ze moeten al meerdere meldingen krijgen per etmaal ..
Twee is genoeg ;-)
Ikzelf krijg niet graag die meldingen omdat er weer een hoop werk verzet moet worden dat het eigenlijke werk -veiligheid en regelmaat - weer moet wijken.
Binnenkort wordt hier één en ander aan gewijzigd en zullen de infrastructuurdiensten rechtstreeks opgeroepen worden.

Voor dit specifieke ongeval extra reglementering verzinnen is hoe dan ook onzin.
Ten eerste is een verkeerde inschatting (met name de gladde sporen) heel menselijk, ten tweede zouden regeltjes de stiptheid alweer omlaag halen voor een belachelijk klein risico.
Op het risico af om cru over te komen: het afleveren van een E360 is wel degelijks van veiligheidsbelang. Voor jullie is dat misschien wat papierwerk maar ik rij toch liever rond met de wetenschap dat de krokodillen tijdig gemaakt worden. Het zou leuk zijn moest de weinige bescherming op het net ook deftig werken.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Eimai »

dekooiker schreef:Voor dit specifieke ongeval extra reglementering verzinnen is hoe dan ook onzin.
Ten eerste is een verkeerde inschatting (met name de gladde sporen) heel menselijk, ten tweede zouden regeltjes de stiptheid alweer omlaag halen voor een belachelijk klein risico.
En dan kunnen we als bestuurder weer allemaal afstappen aan het sein voor een E370 die ze dan gaan moeten aanvullen met een extra vakje voor gladde sporen en wie weet welke reglementering er nog bij komt, om het dan toch maar in onze schoenen te kunnen schuiven als we dan toch eens voorbij een sein of perron glijden.

(btw, waarom kunnen die dingen trouwens niet gewoon naar de stuurpost doorgebeld worden zoals vroeger, we hebben gsm-r en dienst-gsm, maar voor een E370 moeten we in weer en wind naar dat sein gaan, waar je dan geen plaats hebt om deftig je papieren te leggen en het op te schrijven. In onze HLT staat dat het moet doorgebeld worden aan het laatste beheerde stopsein, maar er staat niet dat dat via de telefoon van het sein moet gebeuren. 'k Heb al de idiote situatie gehad dat ik afstap naar het sein, de telefoon geen goeie verbinding geeft en ik dan aan het sein sta met mijn dienst-gsm te bellen voor de E370)
Plaats reactie