Aanrijding te Linkebeek

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door dentheo »

nahoj schreef:Tom12 heeft een punt. Het probleem / de oplossing ligt hier deels in communicatie. Wanneer ergens gevaarlijk slechte adhesie-omstandigheden, een defecte krokodil, een abnormale opeenvolging van seinbeelden, enz. opgemerkt wordt, zou dat altijd gemeld, sneller en correct doorgegeven, adequaat op gereageerd, en systematisch feedback op moeten gegeven worden dan vandaag het geval is. Communicatie maakt integraal deel uit van een goed werkend veiligheidssysteem, op en tussen alle niveaus van het bedrijf. (En dat komt bij uitbreiding naar defecten, die niet meteen de veiligheid aanbelangen, ook andere aspecten van het systeem ten goede, zoals de regelmaat en het comfort.)

Er zijn overigens talrijke voorbeelden van zware ongevallen waar (gebrek aan) communicatie een belangrijke rol speelde (bv. Stockem 2000, Pécrot 2001, Godinne 2012, ...).

Kan men elk van die dingen geen "ticket" geven zoals bij IT jongens gebruikelijk.
Kan men ineens opvolgen wat en wanneer er gevolg aan gegeven is.
En waarom sommige zeken zolang duren.
NMBS kan dat volgens mij van Infrabel eenvoudig vragen....

Als die lijsten dan bij een ongevalsonderzoek op tafel komen, staan ze met hun "billen" bloot.

Tijd dat de NMBS zijn mensen steunt.
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Communicatie is zeker belangrijk. Ik doe elke dienst mijn best om dat principe maximaal toe te passen. Maar ik kan u zeggen dat als je zelf aan 20km/u begint te schuiven dat je bezwaarlijk kan spreken van gevaarlijk rijgedrag. Bijkomend effect dat het daar nog sterk dalend is maakt het nog lastiger. Veel tijd voor communicatie was er niet, die loc zal naar alle waarschijnlijkheid op ontblokking gereden hebben achter die stoptrein.
Als je aan 20km/h begint te schuiven is dat inderdaad geen gevaarlijk rijgedrag van de bestuurder, maar een gevaarlijke situatie. En zo'n situatie moet gemeld worden, èn die melding (of een opeenvolging van gelijkaardige meldingen) moet tot actie leiden, zodat uw collega's later op de dag niet tegen elkaar schuiven.

Toevoeging: ik weet niet wat er al dan niet gemeld is in Linkebeek, en welk gevolg daar al dan niet aan gegeven is, dus gelieve bovenstaande niet als feiten te interpreteren, maar daarvoor het onderzoek af te wachten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Aanrijding te Linkebeek

Bericht door Asterix »

Het verslag over het onderzoek werd gepubliceerd.
Plaats reactie